Responsywne strony www
Paź25

Responsywne strony www

Obecnie wiele użytkowników Internetu przegląda strony www również na urządzeniach mobilnych takich jak tablety czy smartfony, co daje znacznie większy wachlarz dostępnych rozdzielczości ekranu. Dostosowanie polega na odpowiedniej zmianie odstępów pomiędzy wierszami, wielkości czcionek, obrazków i całego layoutu strony. Responsywność stron internetowych (responsible web design) polega na automatycznym dostosowywaniu się do wielkości i rozdzielczości ekranu, na którym owa strona jest wyświetlana. Nie da się ukryć, że w przeciągu ostatnich kilku lat rynek telefonów komórkowych i tabletów rozwinął się znacznie, a co za tym idzie – przybyło użytkowników ww. urządzeń. Niewątpliwą zaletą jest mobilność smartfonów i tabletów, możliwość zabierania ich wszędzie ze sobą i korzystania z nich w każdej sytuacji. Dzięki nim użytkownik ma również dostęp do swoich ulubionych witryn internetowych, e-sklepów czy wiadomości z niemal każdego zakątka na Ziemi. Początkowo przeglądanie stron www stwarzało problemy, gdyż strony te nie były dostosowywane do mniejszych rozdzielczości. Przejawiało się to tym, że użytkownik, w celu np. wyszukania konkretnej rzeczy na stronie, musiał przewijać całość. Strona taka była po prostu dużo większa niż ekran telefonu czy tabletu. Twórcy stron internetowych, e-sklepów czy portali internetowych zaczęli dostrzegać potencjalne korzyści płynące z dostosowania stron do prężnie rozwijającego się rynku mobilnego. Początkowo zaczęto tworzyć osobne stron projektowane w całości pod np. telefony, a w końcu, biorąc pod uwagę wygodę w użytkowaniu, zaczęto wprowadzać responsywność jako odpowiedź na rosnącą liczbę dostępnych rozdzielczości urządzeń elektronicznych. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że nie ma potrzeby projektowania na nowo strony www, a co za tym idzie – adres internetowy pozostaje taki sam....

Czytaj dalej
Jak mierzyć użyteczność i funkcjonalność stron www?
Paź25

Jak mierzyć użyteczność i funkcjonalność stron www?

Użyteczność i funkcjonalność to podstawowe elementy, na które powinno się zwrócić uwagę, jeśli chodzi o projektowanie stron internetowych. W końcu serwis powstaje głównie dla jego użytkowników, a jeśli zadbamy o ich wygodę przy przeglądaniu strony WWW, przyniesie to wiele wymiernych korzyści, również w postaci wzrostu przychodu. Mimo że badania prowadzone nad web usability wciąż są jeszcze stosunkowo młodą dziedziną, powstało już wiele metod i narzędzi im służących. Użyteczność naszej strony internetowej możemy sprawdzić na kilka sposobów. Jest wiele firm oferujących specjalistyczne badania, w których grupa ekspertów oceni stronę WWW i udostępni nam informację zwrotną na temat jej budowy, sposobu nawigacji, aspektów wizualnych, uniwersalności pod kątem systemów operacyjnych i przeglądarek itp. Badania eksperckie można też zastąpić badaniami przeprowadzanymi na testowych grupach użytkowników w laboratorium, jednak należy sobie zdawać sprawę, że obie te opcje mogą być dość kosztowne. Innym sposobem na zbadanie funkcjonalności i użyteczności strony internetowej są badania zdalne, przeprowadzane pod opieką moderatora bądź bez jego nadzoru, które mogą dostarczyć wielu cennych informacji odnośnie naszego serwisu. Narzędzi, którymi możemy się posługiwać podczas takich badań, jest wiele: Podstawą jest analiza danych statystycznych strony, takich jak ilość unikalnych wejść na stronę, miejsca w których strona została porzucona, czas przebywania na niej. Ciekawą opcją jest również click tracking, czyli badanie polegające na śledzeniu najczęściej klikanych miejsc na stronie, z którego wyniki można później przedstawić w formie tak zwanej heat mapy – graficznego schematu, wykorzystującego kolory w celu stopniowania intensywności kliknięć. Podobną metodą badawczą jest tzw. eyetracking, czyli technika polegająca na śledzeniu ruchów gałek ocznych. Dzięki niej możemy się dowiedzieć, które miejsca w naszym serwisie najbardziej przyciągają wzrok i przebudować go tak, by zwiększyć nasz współczynnik konwersji, który określa, ilu użytkowników wykonało kluczową dla nas akcję (np. zamówiło konkretny produkt, zapisało się na listę mailingową itp.). Nie można też zapominać, że o tym co jest mu potrzebne może nas poinformować sam użytkownik. W tym celu stworzono szereg narzędzi służących do badań, takich jak na przykład metoda sortowania kart, podczas której sprawdza się sposób myślenia przeciętnego klienta serwisu, dając mu do samodzielnego uporządkowania i pogrupowania elementy naszej strony w najwygodniejszy dla niego sposób. Wysoce miarodajne są też testy AB, dające do wyboru dwie różne wersje serwisu, różniące się jakimś kluczowym atrybutem. Mając do dyspozycji tak wiele wyrafinowanych środków, nie powinniśmy też zapominać o najprostszych, takich jak ankiety, które mogą dostarczyć nam wielu cennych informacji. Poprawki w serwisie, wprowadzone na podstawie wyników badań usability, mogą zwiększyć jego funkcjonalność nawet o połowę, a często i więcej, jest więc niezwykle istotne, by ich nie lekceważyć. Wygoda klienta zwiększa jego zadowolenie z naszych usług, co sprawi, że chętniej do nas wróci....

Czytaj dalej
Strona 10 z 10« Pierwsza...678910