Jak zwiększyć szybkość działania strony www?
Lip02

Jak zwiększyć szybkość działania strony www?

Szybkość ładowania się i działania strony internetowej ma znaczenie nie tylko dla przeglądającego stronę, ale również dla robotów Google. Najgorszym z możliwych jest posiadanie pięknie stworzonej witryny, z wieloma podstronami, która wymaga długiego czasu ładowania się, niezależnie od prędkości przesyłu danych jaką posiada odbiorca. Wolno ładujące się strony, bądź strony, na których nie wgrywają się obrazki, mają znacznie niższą konwersję. Użytkownik wchodząc na taki serwis bardzo szybko rezygnuje z dalszego jej przeglądania. Z drugiej strony należy mieć na uwadze roboty wyszukiwarek. To między innymi od nich zależy pozycja strony w wyszukiwarce. Jeżeli roboty będą mogły poruszać się sprawniej po witrynie, będą w stanie szybciej ją zaindeksować. Zmniejszona zostanie również ilość danych, jakie Google będzie musiało zgromadzić. Należy zatem rozpatrzyć kilka istotnych czynników, które mogą mieć wpływ na szybkość ładowania się strony internetowej. Hosting Warto przeanalizować oferty dostępnych hostingów, ich cenę i wliczony w nią transfer i powierzchnię dyskową. Ważnym elementem pojawiającym się w tych usługach są Parametry Bezpieczeństwa. Określają one liczbę jednocześnie wykonywanych procesów PHP oraz maksymalny rozmiar baz danych, tak aby każdy korzystający z serwera użytkownik miał do niego równy dostęp, bez nadmiernego obciążenia maszyny. Cache – czyli wykorzystanie podręcznej pamięci przeglądarki Cachowanie polega na zapamiętywaniu przez przeglądarkę statycznych elementów strony. Dzięki temu użytkownikowi, który już serwis raz odwiedził, część elementów strony wyświetlana jest z pamięci podręcznej. Tym samym eliminowane jest nadmierne obciążenie serwera. Tym samym po ponownym uruchomieniu strony internetowej takie dane jak grafika, arkusze stylów czy kod javascript będą pobierane już z lokalnego komputera, nie ponownie zaciągane z serwera. Grafika i zamieszczane na stronie zdjęcia Po pierwsze to włączenie obrazów do sprite’ów CSS. Szczególnie przydatne rozwiązanie, gdy stworzona strona www zawiera wiele obrazków stanowiących ich tło. W tym momencie, gdy każdy z plików zapisany jest oddzielnie, to przy ładowaniu strony dla każdego obrazka wysyłane jest oddzielne zapytanie do serwera. Do tego dochodzi czas oczekiwania na odpowiedź serwera i czas pobrania pliku z grafiką. Natomiast w momencie, gdy wiele mniejszych elementów graficznych strony zostanie umiejscowiona w jednym dużym pliku, znacznie skróci się czas oczekiwania na otwarcie strony. Cykl zapytania będzie wykonywany tylko raz, mimo że pobierany plik będzie większy niż rozbite na małe części pliki, to i tak zmniejszenie zapętlenia wpłynie pozytywnie na wydajność strony. Po drugie to odpowiednie skalowanie grafiki. Jeżeli na stronie umieszczona jest bardzo duża grafika, gdzie jej parametry określone są jedynie przez atrybuty ‚width” i „height’, to może dojść to sytuacji, gdy pobierany jest przy otwieraniu cały obrazek, a następnie i tak musi być skalowany przez przeglądarkę. Czyli zajmie to znacznie więcej czasu. Poza tym odpowiednie dopasowanie grafiki pozwoli na zoptymalizowanie wykorzystania miejsca na serwerze. Optymalizacja baz danych i prawidłowa organizacja plików Nadmierna...

Czytaj dalej
Reklama internetowa a użyteczność strony www
Cze23

Reklama internetowa a użyteczność strony www

Liczba istniejących w sieci stron internetowych rośnie z godziny na godzinę. Są to zarówno portale informacyjne zawierające ogólnie pojęte treści z branży wiadomości i rozrywki, strony firmowe przedsiębiorstw oraz strony prywatne. Niezależnie od tego strona internetowa powinna zawierać unikalne i wartościowe teksty przeznaczone dla danej grupy użytkowników. Z drugiej zaś strony, na prawie każdej stronie można znaleźć obecnie reklamy. Rynek reklamy internetowej rośnie nadal w ogromnym tempie, a środki przeznaczane z budżetów reklamowych przedsiębiorstw w znacznym stopniu nakierowane są właśnie na to medium. Reklama internetowa zapewnia dotarcie do szerokiego grona użytkowników, którzy mogą być danym produktem zainteresowani. Dodatkowo możliwe jest odpowiednie targetowanie przekazu reklamowego, tak aby zwielokrotnić ilość wyświetleń danej informacji dla określonego odbiorcy. Niemniej, nasycenie wszelkiego rodzaju stron internetowych różnego rodzaju reklamami powoduje, że internauta jest coraz bardziej odporny na ich przekaz. Dodatkowo, źle ulokowane reklamy na stronie, lub ich zbyt duże natężenie, może powodować zmniejszony ruch na danym serwisie. Skutkuje to w dalszym etapie zmniejszonymi wpływami w płatnych reklam dla właściciela danego serwisu www. Jak zatem zamieszczać reklamy na swojej stronie, aby można było na nich zarabiać, a jednocześnie żeby nie odstraszały potencjalnych przeglądających? W pierwszej kolejności należy postawić na uczciwość wobec odbiorcy. Reklama nie powinna być umieszczana w taki sposób, który mógłby sugerować, że jest integralną częścią zawartej na niej treści. Nie może wprowadzać w błąd, gdzie dopiero po kliknięciu w nią okazuje się, że treść stanowi przekaz reklamowy i nie związana jest z pozostałą częścią informacji. Dlatego przy wykorzystaniu reklam kontekstowych, gdzie linkowanie zewnętrzne stanowi jeden wyraz bądź fraza, należy w taki sposób dobrać anchor, aby nie sugerować po jego kliknięciu przejścia na własną podstronę. Użytkownik „lubi być świadomy”, że dana treść jest przekazem reklamowym. W tym przypadku lepsze już będą reklamy adkontekstowe z wyświetlającym się dymkiem z treścią reklamy. Z drugiej jednak strony, zbyt mocne nasycenie treści tego typu reklamą spowoduje jej zmniejszoną czytelność, a wyskakujące po najechaniu myszką dymki będą przesłaniały zawarte na niej informacje. Reklamy banerowe są obecnie najpopularniejszą formą reklam internetowych. Z reguły występują w postaci graficznych modułów, różnej wielkości, statycznych, animowanych bądź interaktywnych. W zależności od swojej wielkości i umiejscowienia na stronie mają swoje nazwy. Rzeczą najważniejszą ich zamieszczania na własnej stronie to zwrócenie uwagi, aby nie zasłaniały treści zawartych na witrynie. Najbardziej odstraszającą dla użytkownika przeglądającego serwis są reklamy typu pop-up, czyli wyskakujące okienka reklamowe na środku strony, przy czym skutecznie zasłaniające treść znajdującą się pod nimi. Zgodnie z przepisami muszą posiadać przycisk umożliwiający ich zamknięcie. Jednak niekoniecznie posiadać równa się być widocznym do kliknięcia. Bardziej irytującą reklamą pozostaje chyba tylko Top Layer. Jest to z reguły animowana reklama, z dźwiękiem, która wyskakuje na warstwie z treścią strony. Jej...

Czytaj dalej
Czym jest optymalizacja strony internetowej
Cze11

Czym jest optymalizacja strony internetowej

Temat optymalizacji strony internetowej można rozpatrywać w dwóch aspektach. Jednym jest jej optymalizacja pod względem pozycjonowania i wyników jej wyszukiwania na odpowiednie frazy i słowa kluczowe. Druga sprawa to optymalizacja strony internetowej pod względem jej funkcjonalności oraz szybkości, z jaką się ładuje. Wszystkie te elementy, czyli optymalizacja treści, kodu oraz grafiki strony są niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania oraz pozycjonowania w wynikach wyszukiwań. Pierwsza kwestia to wolne ładowanie się strony www. Przyczyn tego problemu może być wiele. Jedną z nich jest przeładowanie strony grafiką. Szczególnie dotyczy to dodawania wszelkich animacji Flashowych. Dlatego, jeżeli serwis nie wymaga ich użycia, lepiej zaniechać takiego procederu. Przy projekcie strony należy zwrócić uwagę na odpowiednie dopasowanie rozmiarów wstawianych na niej grafik oraz unikać tzw. „przycinania ich w locie” niezależnie czy ten proces odbywa się po stronie użytkownika czy na serwerze. Zdjęcia powinny być odpowiednio skompresowane, a do obróbki tekstu pożądane jest wykorzystanie stylów CSS. Kolejnym problem w przypadku wolno ładującej się witryny jest zbyt duża ilość zapytań wysyłanych do bazy danych, które powodują opóźnienia w wyświetlaniu się strony internetowej. Jeżeli serwis jest mało dynamiczny, a większość elementów znajdujących się na nim jest niezmienna, warto je przechowywać w pamięci podręcznej, czyli tzw. cache. Taki zabieg umożliwi szybsze wyświetlenie żądanej strony, a dodatkowo zminimalizuje obciążenie serwera, na którym dany serwis jest zawieszony. W przypadku stron bardzo dynamicznych, o często zmieniających się treściach, warto do cache przenieść wszelkie stałe elementy, chociażby szablon strony, oraz inne wyniki algorytmów czy zapytań do baz danych, które najbardziej obciążają serwer i tym samym spowalniają funkcjonowanie serwisu. Przy optymalizacji zapytań do bazy danych i ich przechowywaniu w pamięci podręcznej, należy mieć na uwadze ich odświeżanie oraz odpowiednie filtrowanie. Na prędkość zapytań do bazy ma wpływ odpowiednie indeksowanie kolumn w tabelach z danymi. Dzięki temu można pobierać dokładnie te dane, które nas interesują, bez potrzebnego obciążenia serwera. Dodatkowo filtrowanie, sumowanie czy inne czynności na bazach lepiej dokonywać po stronie serwera, a nie z poziomu kodu strony internetowej. Również i bałagan w kodzie strony pozostaje nie bez znaczenia dla jej funkcjonowania oraz prędkości wyświetleń. Każdy znak kodu ma swoją wagę, dlatego należy zwrócić uwagę, aby w kodzie nie pojawiały się puste linie, białe znaki czy nadmiar komentarza. W celu optymalizacji kodu, część reguły stylów CSS oraz kodu JavaScript można przenieść do plików zewnętrznych, które dołącza się następnie do strony. Ilość zapytań wysyłanych do serwera w celu pobrania treści można dodatkowo zredukować poprzez połączenia wielu plików zewnętrznych z CSS i JavaScript w jeden większy i skompresowaniu go. Ostatnią kwestią pozostaje odpowiednia optymalizacja strony internetowej pod względem osiąganych wyników wyszukiwań w wyszukiwarkach. Prawidłowo zoptymalizowana strona osiąga wyższe pozycje w wynikach wyszukiwań, jest szybciej indeksowana przez roboty...

Czytaj dalej
Wymagania dotyczące użyteczności dla strony mobilnej
Maj16

Wymagania dotyczące użyteczności dla strony mobilnej

Zdecydowanie coraz więcej użytkowników wykorzystuje urządzenia mobilne do przeszukiwania zasobów znajdujących się w sieci. Priorytetem dla takiego użytkownika jest możliwość dotarcia w miarę szybki i bezproblemowy sposób do poszukiwanych przez niego informacji. Stąd tak istotne jest odpowiednie dopasowanie aplikacji mobilnej, aby dostarczała ona niezbędnej wiedzy, nie zmuszając przy tym poszukującego do żmudnych przeklików i przewijania ekranu. Mimo, że telefony, tablety i inne urządzenia mobilne mają coraz lepsze i większe wyświetlacze, nie zmienia to faktu, że do wyświetlenia tekstu jest znacznie mniej miejsca niż w tradycyjnym laptopie czy komputerze stacjonarnym. Dlatego nie wystarczy kompresja samej strony www i dopasowanie jej rozmiarami do niewielkich wyświetlaczy urządzeń mobilnych. Aplikacje powinny być w taki sposób skonstruowane, aby ich przeglądanie nie wymagało zużycia dużego transferu danych, a mało istotne informacje nie przesłaniały istotnych treści danej strony. Oczekiwania użytkownika Osoby korzystające z aplikacji mobilnych mają zupełnie inne oczekiwania względem przeglądanych stron, w porównaniu z użytkownikami desktopowymi. Z reguły zależy im na dotarciu do podstawowych i najważniejszych informacji, przekazanych w miarę skondensowany sposób. Mniej istotnym staje się oprawa graficzna strony czy część rozrywkowa. Połowicznym rozwiązaniem jest stosowanie programów takich jak Opea Mini, które kompresują daną witrynę do wielkości przekątnej telefonu. Strony w tym wydaniu często stają się mało lub wcale nieczytelne, a dotarcie do jakiejkolwiek informacji jest bardzo utrudnione. Menu Zasadnicznym wyróżnikiem, charakteryzującym użyteczną aplikację mobilną jest odpowiednio zbudowane menu. Przy jego projektowaniu należy wziąć pod uwagę sposób, w jaki mobilny użytkownik obsługuje ekran. Najczęściej jest to forma dotykowa za pomocą palca lub rysika. Dlatego projektowanie menu wyboru, które wymusza na użytkowniku przytrzymanie danej zakładki, a następnie przesunięcie się po drzewie wybory w inne miejsce, nie jest dobrym rozwiązaniem. W momencie oderwanie palca menu zwinie się, a poszukiwana informacja stanie się ponownie niemożliwa do wyświetlenia. Pożądanym jest natomiast tworzenie w miarę przejrzystych ikon wyboru, ze stosunkowo dużą powierzchnią akcji. Aczkolwiek przy mocno rozbudowanej ścieżce dostępu z wykorzystaniem ikon należy pamiętać o zminimalizowaniu ilości przeklików, jakich musi dokonać użytkownik. Zmuszanie go do kilku, kilkunastu kliknięć w celu dotarcia do informacji, będzie skutkowało odejściem internauty od danej aplikacji. Przy projektowaniu mobilnej wersji strony ważnym jest również wzięcie pod uwagę systemu operacyjnego, z jakiego użytkownik może korzystać. Przykładowo w przypadku platformy Android może dojść do automatycznego rozwijania się niektórych elementów strony, które przysłonią pozostałą jej część. Tym samym dalsza nawigacja zostanie znacząco ograniczona lub wręcz będzie niemożliwa. Zawartość strony, czyli kontent W przypadku stron desktopowych ważna jest atrakcyjna szata graficzna, która przyciąga wzrok oraz zachęca do klikania w poszczególne ikony. W przypadku użytkownika mobilnego, wykorzystującego smartfona czy tablet, kluczową rolę odgrywa zawartość merytoryczna aplikacji. Sama grafika staje się sprawą drugorzędną. Aplikacja ma być przede wszystkim użyteczna, czyli szybko się...

Czytaj dalej
Największe grzechy twórców stron internetowych
Mar14

Największe grzechy twórców stron internetowych

Właściwe przygotowanie serwisu internetowego wcale nie należy do najprostszych rzeczy. I nie chodzi tu wcale o trudności związane z czysto technicznymi rzeczami, czyli programowaniem, znajomością specjalistycznego języka, czy optymalizacją witryny pod wyszukiwarki. Problem niejednokrotnie zaczyna się przy samej fazie projektowania strony i podstron, gdzie często zdarza się, że pomijany jest aspekt „użyteczności” tworzonej strony pod względem osób ją w przyszłości przeglądających. Serwis internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty, funkcjonalny. Zawierać treści zgodne z profilem witryny. Zastosowana grafika nie może być przesadzona. Poszczególne elementy graficzne w postaci obrazków i zastosowanej czcionki powinny być spójne na wszystkich podstronach i nie wywoływać uczucia chaosu u przeglądającego ją użytkownika. Nie można również zapominać o optymalizacji własnych kosztów. Dlatego, jeżeli jest to sklep internetowy, czy nawet zwykły sklep, ale z wystawioną ofertą produktów do sprzedaży, opisy poszczególnych towarów powinny być jasne i szczegółowe. Ograniczy to pojawiającą się w przyszłości ilość telefonów czy maili z zapytaniami o dodatkowe informacje odnośnie produktów. Poza tym unikalny i jasny opis dodatkowo zachęci potencjalnego użytkownika przeglądającego witrynę do pozostania na niej i zrealizowania swoich potrzeb zakupowych. Oto kilka najczęściej popełnianych błędów twórców stron internetowych, które potrafią skutecznie zniechęcić internautę: 1. Mało przemyślana szata graficzna, w tym źle dopasowane kolory do branży, której witryna dotyczy Na wstępie można spotkać strony z tak zwaną stroną powitalną. Nie ma na niej treści, a jedynie aktywny przycisk wymuszający wykonanie kolejnej akcji typu „wejście”. Taka podstrona nie wnosi nic do samej treści strony, a jedynie wywołuje zniechęcenie do dalszej eksploracji. Wewnątrz serwisu wszystko przeładowane jest grafiką, do tego poukładaną w nieco chaotyczny sposób. Użytkownik atakowany jest mnóstwem bodźców wizualnych, które odciągają go od właściwych treści na stronie. Układ graficzny dotyczy również sposobu konstruowania menu strony. Niejasne opisy poszczególnych zakładek, w tym z użyciem wielu czcionek jednocześnie, skutecznie odstraszają od dalszego klikania. 2. Strony grające i flashowe Nie ma chyba nic bardziej irytującego, jak strona internetowa wybuchająca toną dźwięków sekundy po załadowaniu. Zabieg niestety kompletnie nieudany – nie każdy internauta jest melomanem. Do tego dochodzi problem ze znalezieniem na stronie odpowiedniego buttona, który muzykę wyłączy. To czasem graniczy z cudem. Druga strona medalu to ciężkie pliki graficzne zamieszczone we flashu. Z jednej strony twórca serwisu może wykazać się tutaj swoim talentem graficznym, bądź firma może zamieścić obrazki w dobrej jakości. Jednak należy mieć na uwadze, że nie każdy użytkownik korzysta z najszybszego połączenia internetowego i superwydajnego procesora w komputerze. Skutkiem tego będzie problem z wczytaniem się grafiki flashowej, długim ładowaniem strony, a w konsekwencji opuszczeniem jej przez internautę. 3. Banery, logotypy, treść na stronie Często na stronach sklepów internetowych pojawiają się banery promujące dany produkt czy usługę. Jeżeli jednak baner jest zbyt duży, nachalny i...

Czytaj dalej
Skuteczny copywriting – dobre teksty w internecie
Gru12

Skuteczny copywriting – dobre teksty w internecie

Tym, co wyróżnia daną stronę internetową pośród tysiąca innych, oprócz przyjaznej nawigacji i estetyki, jest dobrze napisany tekst. Skuteczna i oddziałująca na odbiorcę treść WWW to marzenie każdego właściciela witryny. Poniżej przedstawiamy kilka porad, które pomogą uskutecznić copywriting, a tym samym – uatrakcyjnić internetową ofertę danej firmy. Treści ukazywane na stronach internetowych muszą przyciągać potencjalnego klienta oraz pobudzać w nim chęć do skorzystania z oferty wybranej firmy. W tekstach tych internauci szukają informacji na temat produktów i usług wybranego przedsiębiorstwa, aby następnie zdecydować, czy chcą z nich skorzystać. Nie jest łatwo zainteresować potencjalnego klienta swoją ofertą, która częstokroć niknie pośród wielu konkurencyjnych produktów innych marek. Dobrze napisany tekst potrafi zbudować profesjonalny wizerunek firmy. Stąd ogromną waga przekazu, nie zaś wyłącznie samej estetyki i ogólnego wrażenia.   Jakich błędów powinno się unikać, aby skutecznie pisać teksty do Internetu? należy przedstawiać czytelnikowi wyłącznie takie treści, które z jego punktu widzenia są istotne i wyeliminować tzw. „lanie wody”, stawiać na użyteczność tekstu, który będzie przydatny odbiorcy i będzie zaspokajał jego potrzeby związane z wybranymi informacjami, należy uważać na błędy ortograficzne i logiczne, warto unikać branżowego słownictwa i pisać językiem przystępnym dla przeciętnego, niezwiązanego z daną branżą odbiorcy, w przypadku pisania tekstu na temat konkretnych usług bądź produktów, konieczne jest przedstawianie długoterminowych korzyści, pobudzających wyobraźnię oraz pozytywne skojarzenia u potencjalnego klienta, warto postawić na zwięzłość i rzeczowość, gdyż skuteczny copywriting nie wymaga długich tekstów; nie warto przedstawiać czytelnikowi każdego szczegółu, lecz skoncentrować się na konkretach (strona WWW to nie biografia firmy, lecz jej wizytówka, a tekst ma zachęcać, nie zaś zanudzać), dobrze jest zadbać o atrakcyjność tekstu i uczynić z niego prawdziwą perełkę za pomocą oryginalnego i niebanalnego podejścia, warto zadbać o przejrzystość tekstu z pomocą stosowania podziału na akapity, śródtytuły oraz wyliczenia, należy wzmacniać czytelność treści internetowej dzięki stosowaniu prostych, krótkich, pojedynczych zdań oraz wyrównania tekstu, zwiększenie konwersacyjności można osiągnąć za pomocą stosowania strony czynnej, pisania na „ty” bądź „wy”, używania czasowników i przewidywania pytań internautów, które można zadawać np. w śródtytułach.   Tworzenie oryginalnych, zgodnych z zasadami marketingu i naprawdę skutecznych tekstów to umiejętność nie dana każdemu copywriterowi czy webwriterowi. Jest to swego rodzaju rzemiosło, dzięki któremu można zwiększyć poczytność danych tekstów. Aby uskutecznić copywriting i spowodować, aby tekst „wciągał” czytelnika, warto pamiętać o tym, że mniej znaczy więcej (im więcej treści, tym większy deficyt uwagi), a przejrzysty tekst czyta się sprawniej i...

Czytaj dalej