Jak wybrać domenę?
mar09

Jak wybrać domenę?

Chcąc wypromować prowadzoną przez nas firmę lub kreowaną markę musimy opracować dostosowaną do naszych potrzeb, zorientowaną na osiągnięcie konkretnego celu strategię marketingową, realizowaną współcześnie przede wszystkim za pomocą określonych narzędzi internetowych. Nazwa firmy stanowi jeden z ważniejszych elementów jej zewnętrznego wizerunku – sposobu postrzegania prowadzonej przez nas działalności przez naszych klientów (pozyskanych i potencjalnych) oraz przez naszą konkurencję. Trafnie dobrana, wskazuje zakres świadczonych przez nas usług i charakter promowanej działalności. Podobnie rzecz ma się z domeną naszej strony www. Domena internetowa to nic innego jak unikalny adres zarządzanej przez nas witryny, składający się z nazwy głównej, odwołującej się najczęściej do nazwy naszej firmy, organizacji lub realizowanego projektu i właściwie dobranego rozszerzenia, tak zwanej końcówki. Odpowiednio skomponowana, ułatwia identyfikację strony internetowej z naszą działalnością, promowanym produktem lub usługą i pozwala „wyróżnić się spośród milionów”. Czym powinniśmy się kierować wybierając domenę? W pierwszej kolejności musimy zastanowić się nad tym, co chcemy osiągnąć. Poza wyborem konkretnego słowa (kombinacji słów) niezwykle istotne jest to, czy zależy nam jedynie (lub aż) na promowaniu powstającej/już istniejącej marki, jako nazwy własnej, jednoznacznie – i pozytywnie – kojarzącej się z profilem prowadzonej przez nas działalności, czy na ułatwieniu odnalezienia naszej strony w sieci, poprzez zastosowanie określonych słów i fraz kluczowych, ułatwiających pozycjonowanie i prowadzenie marketingu internetowego za pomocą linków sponsorowanych. Nie bez znaczenia w wyborze (komponowaniu) domeny jest również wspomniane wyżej rozszerzenie. W zależności od naszych potrzeb, może ono odwoływać się do naszej lokalizacji, tj. danego regionu (np. „.waw.pl”, „.mazury.pl”), kraju („.pl”, „.uk”), a nawet kontynentu („.eu”, „.asia”) lub do profilu prowadzonej działalności („.org.pl” – organizacja, „.com.pl” – działalność komercyjna, „.biz.pl” – działalność biznesowa, „.edu.pl” – działalność edukacyjna). Jeżeli natomiast zależy nam na stworzeniu oryginalnej domeny bez konkretnego odniesienia, tzw. historii, możemy wykorzystać popularne ostatnio nowe rozszerzenia, takie jak na przykład „.blog”, „.dom” itp. Niezależnie jednak od wybranej przez nas nazwy głównej i rozszerzenia, skuteczna domena powinna być: – jak najkrótsza, jedno- najwyżej dwuwyrazowa (w takim przypadku pozbawiona myślnika, mogącego utrudnić wyszukiwanie), – łatwa do zapamiętania, – bezpośrednio kojarząca się z przedstawianą na stronie ofertą lub prezentowaną marką, – oryginalna (znaczenie w...

Czytaj dalej
5 kroków do funkcjonalnej strony www
lut18

5 kroków do funkcjonalnej strony www

Każda strona internetowa, aby spełniała zamierzony przez jej twórców, a następnie administratorów cel informacyjno-marketingowy powinna być funkcjonalna. Co to oznacza? Na funkcjonalność, określaną również jako użyteczność, między innymi stron internetowych (ang. web usability) składa się tak zwana: nauczalność (learnability), oznaczająca łatwość obsługi witryny przy pierwszym kontakcie, efektywność (efficiency), sprowadzająca się do szybkości korzystania z poszczególnych funkcji strony, zapamiętywalność (memorability), gwarantująca użytkownikowi łatwość przypomnienia sobie sposobu obsługi strony, nawet po dłuższej przerwie w korzystaniu z niej, niska częstotliwość popełniania błędów przez użytkownika oraz satysfakcja korzystania z serwisu. Spełnieniu warunków funkcjonalności serwisu internetowego sprzyja jego odpowiednie zaprojektowanie, a następnie wykonanie. Z tego powodu, już na etapie planowania i określania charakteru witryny, warto zadbać nawet o najdrobniejsze szczegóły. Bez względu jednak na specyfikę portalu, najważniejszymi elementami (cechami), ułatwiającymi korzystanie i poruszanie się po nim jest: przejrzystość, charakteryzująca się unikaniem przeładowania strony głównej i poszczególnych podstron niepotrzebnymi detalami i treścią oraz odpowiednim rozmieszczeniem wszystkich elementów; intuicyjne menu i nawigacja, umożliwiające swobodne użytkowanie witryny i szybkie wyszukiwanie informacji; kompatybilność, oznaczająca dostosowanie strony do parametrów urządzeń mobilnych, takich jak tablety i smartfony, wymagań dostępnych przeglądarek internetowych oraz systemów operacyjnych; grafika – unikanie krzykliwych kolorów, animacji i obiektów graficznych, unikanie „wyskakujących” i nachalnych reklam dbałość o czytelność zamieszczonego na stronie tekstu i wysoką jakość zdjęć; aktualizacja zamieszczanych na stronie informacji (nieaktualna strona jest mało atrakcyjna) oraz aktualizacja wersji zastosowanych aplikacji i wtyczek (tzw. update strony), mająca istotne znaczenie w jej pozycjonowaniu. Dodatkowym atutem każdej strony internetowej, niewątpliwie zwiększającym jej użyteczność, jest zastosowanie ułatwień dla użytkowników niepełnosprawnych, takich jak możliwość powiększenia czcionki tekstu lub możliwość odczytania poszczególnych informacji przez specjalną przeglądarkę, przeznaczoną dla osób niewidomych. Dbając o funkcjonalny charakter prowadzonej przez nas witryny, nie tylko ułatwiamy korzystanie ze znajdujących się na niej zasobów, ale również zachęcamy jej użytkowników do ponownych...

Czytaj dalej
Jakie koszty generuje strona internetowa?
lut10

Jakie koszty generuje strona internetowa?

Posiadanie strony www przez firmę lub osobę prywatną, świadczącą określone usługi, skierowane do konkretnej grupy konsumentów, stało się już w zasadzie normą, a nawet swojego rodzaju koniecznością. Szeroko pojęty marketing internetowy stanowi obecnie najbardziej skuteczną formę reklamy, a podstawowym jego narzędziem jest dobrze zaprojektowana, wykonana i skutecznie pozycjonowana strona internetowa. Wydatki związane z prowadzoną kampanią reklamową realizowanego (planowanego) przedsięwzięcia warto wziąć pod uwagę już na etapie opracowywania biznesplanu. Ich struktura oraz wysokość będzie uzależniona przede wszystkim od zakładanego zasięgu planowanej akcji marketingowej, charakteru grupy docelowej prowadzonych działań, a także naszych indywidualnych potrzeb. Jak w przypadku każdej usługi koszt, jaki musimy ponieść w związku ze zleceniem wykonania strony internetowej, uwarunkowany jest wieloma czynnikami. Ostateczna wycena zależna jest przede wszystkich od jej charakteru (statyczna, dynamiczna), funkcjonalności, stopnia zaawansowania wprowadzonych rozwiązań, grafiki, a także od profesjonalizmu i doświadczenia zleceniobiorcy. Przed przystąpieniem do negocjacji warunków finansowych z potencjalnym wykonawcą naszej witryny, musimy dokładnie wiedzieć czego chcemy. Istotne jest na przykład rozróżnienie między projektem graficznym strony, a samym jej wykonaniem. W zależności od zapotrzebowania, projekt strony może być unikalny, stworzony faktycznie od podstaw zgodnie z naszymi oczekiwaniami lub oparty na prostych, ogólnodostępnych szablonach, a tylko odpowiednio dopasowany do specyfikacji zlecenia. Właściwe wykonanie strony sprowadza się natomiast do stworzenia tak zwanej witryny statycznej, której treść jest niezmienna, a wszelkie modyfikacje wymagają znajomości języka HTML lub dynamicznej, opartej na systemie zarządzania treścią CMS, umożliwiającym swobodne wprowadzanie zmian w treści i układzie strony, bez konieczności posiadania wiedzy specjalistycznej. Strona statyczna świetnie sprawdza się jako strona-wizytówka, prezentująca podstawowe dane i ofertę firmy. Jej koszt uzależniony jest w znacznej mierze od projektu graficznego. Wersja dynamiczna przeznaczona jest dla stron z często aktualizowaną zawartością – ułatwia dodawanie, poprawianie i usuwanie treści, umieszczanie plików do pobrania, tworzenie galerii zdjęć itd. Zaprojektowanie i wykonanie strony-wizytówki może nas kosztować od pięciuset do tysiąca złotych, strona dynamiczna to wydatek w granicach od tysiąca do nawet kilkudziesięciu tysięcy...

Czytaj dalej
Projektowanie www a SEO
sty28

Projektowanie www a SEO

SEO (ang. search engine optimization) oznacza dostosowanie kodu strony internetowej (jej parametrów) do algorytmów wyszukiwarek internetowych. Taka optymalizacja jest jednym z zabiegów mających na celu osiągnięcie przez daną witrynę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak w przeciwieństwie do pozyskiwania odnośników z serwisów zewnętrznych (linków), proces ten odnosi się bezpośrednio do budowy i struktury strony internetowej oraz zamieszczanej na niej treści (ang. on-page). Oprócz zagwarantowania wysokich pozycji, dobrze zoptymalizowana strona będzie przyjazna dla jej użytkowników. Z myślą o promowaniu projektowanej przez nas strony internetowej warto zatem zadbać o jej zgodność z podstawowymi zasadami SEO. W ogólnym uproszczeniu, działania optymalizacyjne można podzielić na zabiegi dotyczące treści, zamieszczanych na stronie internetowej i jej poszczególnych podstronach oraz zmiany kodu strony i jej struktury. Najważniejszym elementem każdej strony internetowej jest jej tytuł (metatag title), na podstawie którego wyszukiwarki internetowe określają jej charakter. Dobrze dobrany zawiera najważniejsze słowa kluczowe oraz liczy od 50 do 65 znaków (maksymalnie 75). Jest to o tyle istotne, ponieważ stanowi on link wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Kolejnymi ważnymi elementami, mającymi bezpośrednie przełożenie na miejsce strony internetowej w rankingu, są zamieszczane na niej nagłówki – tagi, tytuły, podtytuły, śródtytuły (znaczniki h1, h2, h3 itd.), służące do podziału strony na logiczne części. Zastosowania nagłówków o prawidłowej strukturze i hierarchii umożliwia lepsze zrozumienie strony przez wyszukiwarki oraz ułatwia precyzyjne poruszanie się po witrynie przez jej odbiorców. Niezwykle istotny, również z powodu zachęcenia użytkowników sieci do odwiedzenia strony, jest jej precyzyjny opis. Wprowadzany ręcznie, zawierający oryginalne oraz poprawne pod względem gramatycznym, językowym oraz stylistycznym treści, powinien zawierać główne słowa kluczowe, wykorzystywane w promowaniu strony. W celu wzbudzenia większego zainteresowania (nie tylko robotów Google) portalem internetowym, odpowiedni opis warto zamieścić już na stronie głównej. Zamieszczając na projektowanej przez nas stronie internetowej zdjęcia lub innego rodzaju grafiki, warto również zastosować odpowiednie podpisy, tak zwane teksty alternatywne (atrybuty alt). Oprócz przekazu istotnych informacji na temat zamieszczonych obrazków, dodatkowo pozwolą one na ich wyszukiwanie pod względem graficznym. Optymalizacji strony internetowej sprzyja również umieszczanie na stronie opisów poszczególnych kategorii, budowanie poprawnych adresów URL (tzw. przyjaznych linków) w sposób zrozumiały i jak najbardziej uproszczony, zastosowanie mapy strony (sitemapy) w formacie xml, umożliwiającej wyszukiwarkom swobodny dostęp do kolejnych podstron serwisu, a także unikanie zbędnych linków wychodzących, przekierowujących użytkownika od razu na inną stronę...

Czytaj dalej
Przewijanie wypiera klikanie, czyli efekt mobile
gru17

Przewijanie wypiera klikanie, czyli efekt mobile

Przewijanie stron jest jednym z głównych trendów w projektowaniu www. Web designerzy wykorzystują takie rozwiązania bardzo chętnie, ponieważ trend ten cechuje się łatwością wykonania. Wykorzystywanie przewijania zamiast klikania w szczególności wynika z chęci dostosowania się do nowoczesnych urządzeń mobilnych. Jak wskazują badania, obserwuje się coraz więcej wejść na różne strony z urządzeń mobilnych takich jak smartfon, tablet, czy fablet. Niejako wymusza to na nowoczesnych witrynach stosowanie rozwiązań, które wymagają więcej przewijania zamiast klikania. Dzięki temu użytkownik ma większą swobodę i wygodę w poruszaniu się z przeglądarki www na własnym urządzeniu mobilnym. Przesuwana treść buduje pozytywne wrażenia i doświadczenia użytkownika. Jedna strona jest znacznie łatwiejsza do nawigacji z kanału mobilnego, a także łatwiejsza do połączenia. Stanowi to doskonałą alternatywę dla stron, które wymagają klikania i odsłaniania coraz to większej ilości stron. Mówiąc o przewijaniu jako trendzie w projektowaniu www, należy pamiętać o jego korelacji z możliwością skupienia uwagi przez użytkownika. Nawiązując do badań Jackoba Nielsena z NN/g można stwierdzić, że zaraz po załadowaniu strony, użytkownik poświęca 80 procent swojej uwagi na zapoznanie się z treściami (do około 800 pikseli do góry). Na uwagę zasługuje fakt, że pozostałe informacje (nie ważne jak długie) osoba czytająca przyswaja w zaledwie 20 procentach. Mając na względzie, że koncentracja uwagi jest najsilniejsza pomiędzy 200 a 500 pikselem od góry, web designerzy w tym właśnie zakresie powinni umieszczać najważniejsze informacje. Dodatkowo podczas projektowania one site’ów nie powinni przesadzać z ich długością. Przewijanie zamiast klikania jest współcześnie bardzo pożądane przez projektantów www. Bez względu na to, czy jest to coś banalnego jak np. nagłówek, który się zmienia po przewinięciu, czy też strona w orientacji horyzontalnej, bądź efekt paralax. Korzystając z Parallax Scrolling grafik jest w stanie kontrolować głębie obiektów (zdjęć, tekstów, nagłówków) na stronie, dzięki kontroli szybkości ich poruszania podczas przewijania strony. Jednakże scrollowanie ma również swoje słabe strony. Przeprowadzone badania na Arizona State University pozwalają wnioskować, że scrollowanie negatywnie wpływa na proces zrozumienia u osób o niskiej pamięci krótkotrwałej. Okazuje się, że tym osobom łatwiej przychodzi zapoznawanie się z tekstem, który jest podzielony na sensowne sekcje i przedstawiony na osobnych podstronach. Biorąc pod uwagę rozwój nowoczesnych urządzeń mobilnych, a także zwiększającą się liczbę ich użytkowników, można założyć, że przewijanie będzie upowszechniać się coraz bardziej, wypierając tym samym klikanie. Okazuje się, że one page design jako trend projektowy jest bardzo popularny. Pozwala on na różnorodne eksperymenty. Może się łączyć z video w tle, lub animacjami tworząc ciekawą witrynę. Trend ten jest szczególnie popularny dla stron, który promują jakieś wydarzenie, bądź konkretny produkt. Często wykorzystywany jest w promocji restauracji oraz klubów. Może stanowić alternatywę dla tradycyjnej...

Czytaj dalej
Co decyduje o pozycji strony w wyszukiwarce?
gru11

Co decyduje o pozycji strony w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie to termin ściśle związany z prowadzeniem działań marketingowych w sieci internetowej. Sprawia ono, że strona wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej. Okazuje się, że pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google determinuje znaczna ilość czynników. Każdy z nich ma swoją odmienną moc oraz wagę. Rozbudowane algorytmy wpływające na pozycję strony w wyszukiwarce stanowią tajemnicę i nigdy nie zostały publiczne udostępnione. Jednakże firmy profesjonalnie zajmujące się pozycjonowaniem, dzięki swojemu doświadczeniu zdołały ustalić w przybliżeniu, które z czynników mają znaczący wpływ na usytuowanie strony w wyszukiwarce internetowej. Jak podają specjaliści z dziedziny SEO, zaindeksowana przez roboty Google witryna internetowa, wyświetla się w wyszukiwarce. Po podaniu tzw. słowa kluczowego strona może się wyświetlić na różnej pozycji w całym rankingu. O jej klasyfikacji decydują linki, które prowadzą do strony internetowej z innych stron. Warto pamiętać, że odnośniki te muszą być wartościowe, aby zostały uwzględnione podczas ustalania pozycji strony w wyszukiwarce pod konkretne słowo kluczowe. Rekomenduje się, aby odnośniki znajdowały się na wartościowych witrynach i tematycznie nawiązywały do promowanej strony internetowej. Z jednej strony dużą rolę odgrywa ilość odnośników. Z drugiej zaś im mniejszą ilość linków wychodzących ma strona internetowa, tym jej pozycja w wyszukiwarce Google jest wyższa. Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony internetowej jest „historia” domeny. Bardzo prawdopodobne, że nowe strony internetowe, nie będą wysoko notowane w wyszukiwarkach. Okazuje się, że im starsza strona, zawierająca przy tym wartościowe treści na swoich podstronach, tym jej pozycja w wyszukiwarce internetowej jest wyższa. Kolejnym czynnikiem determinującym pozycjonowanie w rankingu wyszukiwania Google są słowa kluczowe. Stąd też zaleca się, aby dobierać je bardzo uważnie. Jak radzą specjaliści, słowa kluczowe powinny być doskonale dopasowane do tematyki strony, a także pojawiać się często w treści kolejnych podstron. Dbając o pozycjonowanie strony internetowej, warto pamiętać o jej stałej aktualizacji. Częstotliwość publikacji także ma znaczący wpływ na to, jakie miejsce zajmuje strona w wynikach wyszukiwania. Należy przy tym pamiętać, aby treści zamieszczane na stronie były unikalne i przede wszystkim wartościowe. Okazuje się, że wielu pozycjonerów, zwłaszcza tych początkujących nie może wystrzec się błędów, które powodują osłabienie wartości strony w wyszukiwarkach. Wśród klasycznych pomyłek znajduje się przede wszystkim złe dopasowanie słów kluczowych do strony, pozycjonowanie bez optymalizacji, zbyt szybki przyrost linków, brak treści na stronie, zbyt duża ilość słów kluczowych w tagach, a także korzystanie z darmowych...

Czytaj dalej