Sztuczna inteligencja a grafika – kontrowersje
mar31

Sztuczna inteligencja a grafika – kontrowersje

AI, czyli sztuczna inteligencja, dzięki której możemy dziś generować teksty czy obrazy, to ogromna szansa, ale i zagrożenie. Nowa technologia rozwija się niezwykle szybko, a jej możliwości są coraz szersze. Kwestią czasu było więc spotkanie sztucznej inteligencji ze sztuką, czy, patrząc konkretniej, graficzną sztuką użytkową. W sieci znajdziemy dziś wiele programów pozwalających na kreowanie obrazów przy wsparciu AI. Na co warto uważać, pracując z tego typu technologiami? Sztuczna sztuka Ludzie od lat korzystają ze wsparcia sztucznej inteligencji. W przeszłości rozwój tego typu oprogramowania skupiał się na branżach technicznych, informatyce czy kodowaniu. Dziś, gdy czaty AI zyskują na popularności, każdy, kto opanuje sztukę skutecznej komunikacji z maszyną, może tworzyć sztukę. Brzmi to niezwykle obiecująco, ale oczywiście niesie za sobą szereg zagrożeń. Do najważniejszych należą kwestie związane z prawem autorskim. Gotowe grafiki tworzone przez AI nie są obecnie odpowiednio chronione prawnie i przez to nie do końca wiadomo, do kogo należą. Ponieważ oprogramowania tego typu korzystają z coraz szerszych baz danych, wykorzystują też cudze prace. Regulacje prawne dotyczące prac graficznych AI są obecnie w powijakach. W związku z tym artyści nie mogą skutecznie chronić swoich prac, które w każdej chwili mogą być wykorzystane jako inspiracja do któregoś z zadań AI. Z drugiej strony osoby ułatwiają sobie pracę za pomocą tego narzędzia muszą mieć świadomość, że jej efekty w rozumieniu praw autorskich należą do samej AI. Prawa szczegółowe zaś do twórców oprogramowania. Sytuacja ta mocno komplikuje sprawę gdy chcemy używać wsparcia AI przy profesjonalnej pracy twórczej lub projektowej. AI jako autor Wraz z rozwojem niesamowitego narzędzia, jakim stało się AI, żywym tematem stały się kwestie autorstwa tekstów lub obrazów generowanych za pomocą sztucznej inteligencji. Ponieważ AI nie ma osobowości prawnej, wciąż popularny jest pogląd, że autorem stworzonych przez nią dzieł jest człowiek, który określa parametry lub charakterystykę zadania. Inni uważają, że przy obecnym stanie prawa wszystkie owoce pracy AI powinny należeć do domeny publicznej i być dobrem wspólnym. Oczywiście kontrowersje wokół AI nie dotyczą tylko kwestii związanych z prawami autorskim. Wielu artystów i przedstawicieli zawodów kreatywnych uważa, że AI może być dla nich zagrożeniem. W kontekście omawianego tematu zagrożeni mogą czuć się graficy komputerowi, za których już teraz część pracy może zrobić AI. Ścisła współpraca pomiędzy projektantem i sztuczną inteligencją może zrewolucjonizować pracę specjalistów z wielu branży, również w przypadku grafiki komputerowej. Jednak kwestie autorstwa nawet przy dużym wkładzie człowieka w pracę wciąż są niejasne, a co za tym idzie wymagają odpowiednich regulacji. Czas pokaże, jak poszczególne państwa poradzą sobie z tą...

Czytaj dalej
Flat Design – plusy i minusy
wrz19

Flat Design – plusy i minusy

Flat Design, czyli dosłownie płaskie projektowanie, to nic innego jak wykorzystywanie minimalizmu w projektach graficznych. Jedni widzą w nim ponadczasowy styl pozwalający na przyjemne użytkowanie, inni przelotny trend. Nie zmienia to faktu, że Flat Design inspiruje dziś setki udanych projektów. O żywotności trendu świadczy też fakt, że powstają rozwiązania dedykowane właśnie Flat Design. Dowiedzmy się o tym więcej.  Czym jest Flat Design Flat Design to specyficzne podejście do projektowania interfejsów. To konkretnie oparte jest na minimalizmie, więc obejmuje jak najmniej elementów, tylko te niezbędne. Jest to jeden z najważniejszych sposobów tworzenia systemów funkcjonalnych i nawigacyjnych. Inne to realizm i skeumorfizm. Warto jednak podkreślić, że rzadko strategie te są przeciwstawne, one najczęściej się uzupełniają. Projekty w różnych stylach tworzą ze sobą komplementarną całość. Flat Design redukuje liczbę elementów do tych najpotrzebniejszych. Flat Design to przede wszystkim prostota i elegancja. Elementy wykorzystywane w tego typu grafikach są dwuwymiarowe i utrzymane w jasnej palecie barw. Dzięki temu poszczególne elementy łatwo skanować i dostosowywać do różnych przeglądarek czy systemów. Projekty graficzne tworzone w ten sposób są niezwykle praktyczne i funkcjonalne. Składa się na to szybkość działania i lekkość systemu. Minimalna ilość elementów, również tych graficznych, to wydajne i odporne struktury. Mimo tych wszystkich zalet, które są widoczne z perspektywy użytkownika, czysty Flat Design to rzadkość. Najczęściej styl ten czerpie z innych tworząc najprostsze i najbardziej intuicyjne interfejsy. Współcześni projektanci starają się balansować między dwu- i trójwymiarowością, tak by połączyć nowoczesny design z praktycznymi rozwiązaniami. Hybrydy stylów i czerpanie z różnych rozwiązań to jedyna droga, by sprostać potrzebom współczesnego użytkownika. Z jego perspektywy minusem ortodoksyjnego minimalizmu jest jego płaskość. Jest prosty, ale rzadko potrafi być naprawdę designerski. Flat Design to pewna konieczność. Lekki system graficzny, który łatwo dostosować do różnych kanałów i urządzeń, jest dziś potrzebny na każdym kroku. Właśnie dlatego towarzyszy wszystkim nowoczesnym projektom. Jego wersja 2.0 polega między innymi na wzbogaceniu dwuwymiarowego interfejsu za pomocą półcieni i innych subtelnych zabiegów graficznych. Mają one dodawać głębi, ale nie mogą obciążać systemu.  Właśnie dlatego współczesny Flat Design stawia sobie za cel znalezienie idealnego połączenia między prostymi i funkcjonalnymi grafikami oraz atrakcyjnym wyglądem.  Trend ten wciąż jest bardzo żywy, a jego twórcy czerpią z aktualnych rozwiązań technicznych. To niezwykle ważne, szczególnie gdy pamiętamy, że system programowania to dynamiczny i wciąż rozwijający się twór. Jego ewolucja jest stymulowana przez coraz to nowe potrzeby użytkowników. To ich wygoda zapewnia popularność i sukces projektu, bez względu na jego...

Czytaj dalej
Strona typu one page (single page)
sty26

Strona typu one page (single page)

Strona typu one page (inaczej single page) jest pozbawiona podstron, a jej cała zawartość mieści się na stronie głównej. Jest zwykle długa, a przegląda się ją poprzez scrollowanie. Menu jest skonstruowane tak, że nie odsyła do podstron, tylko do konkretnych sekcji strony głównej. Zalety i zastosowania Takie strony dobrze się nadają do komunikowania krótkich treści, np. do reklamowania jednego produktu czy jednej usługi. Jest to szczególnie przydatne w sytuacji, gdy chcemy zareklamować mały lokalny biznes, a nie dysponujemy  rozbudowanymi treściami, które można by umieścić na podstronach. Strony typu single page mogą też służyć do skutecznego CTA (call to action), czyli skłaniania użytkowników do określonej akcji lub pozyskiwania od nich konkretnych informacji (np. danych kontaktowych). Tu należy jednak rozróżnić między one page a landing page. Landing page to strona, na którą przekierowuje się użytkownika z reklamy. Opisuje ona jeden produkt lub konkretną promocję, a jej treść jest dokładnie dostosowana do treści reklamy. Z reguły landing page jest więc też one page, gdyż ma prostą strukturę podporządkowaną określonemu celowi. Dużym plusem takich stron jest przejrzystość i przyjazność dla użytkownika. Dobrze się je przegląda na urządzeniach mobilnych, gdyż łatwiej je nawigować na ekranie dotykowym niż witryny składające się z wielu podstron. Ponieważ struktura takiej strony jest prostsza, jej zaprojektowanie jest również łatwiejsze. Przekłada się to na niższe koszty. Warto też pamiętać, że stronę typu one page można w każdej chwili rozbudować o podstrony – np. gdy potrzebne jest rozszerzenie treści i tematyki. Wady i ograniczenia Stronę taką można wypozycjonować na ograniczoną liczbę fraz kluczowych, gdyż ma ona tylko jeden meta-tytuł i meta-opis. Trudności dotyczą zwłaszcza fraz z tzw. długim ogonem (long tail). Utrudniona jest też analityka ruchu. Przykładowo, niezbyt miarodajne jest tu analizowanie współczynnika odrzuceń, pokazującego, ilu użytkowników opuściło stronę bez podjęcia jakiejkolwiek akcji. Na wielu stronach typu one page wspomniany współczynnik odrzuceń może wynosić nawet 100%. Nie można też śledzić konwersji jako przejścia użytkownika do zakładek, gdyż tych zakładek po prostu nie ma. Jak wspomniano, strona taka najlepiej nadaje się do krótkich informacji. Nie ma na niej miejsca na rozbudowane treści – siłą rzeczy są one więc...

Czytaj dalej
Jak zrobić infografikę?
wrz21

Jak zrobić infografikę?

Komunikacja obrazkowa to obecnie podstawa funkcjonowania w Internecie. Nic więc dziwnego, że reklamodawcy i wydawcy coraz bardziej doceniają infografikę jako formę kontaktu z odbiorcami. Dobrze skonstruowany materiał pozwala przekazać ważną treść w prosty, angażujący sposób. To sprawia, że jest chętnie podawany dalej. Z jednej strony dajemy zatem ważną, unikalną wiedzę, z drugiej – budujemy zaufanie, a odbiorcy spędzają więcej czasu z naszą marką czy stroną. Kto może zrobić infografikę? Rozwój oprogramowania sprawił, że obróbka grafiki jest obecnie znacznie prostsza. To, co wcześniej musiał wykonać profesjonalny grafik, jest dzisiaj dostępne niemal dla każdego. W sieci znajdziemy wiele stron, które pomogą nam zautomatyzować lub usprawnić proces. Wystarczy mieć dobry pomysł i przygotować odpowiednią treść. Potem możemy wybrać spośród gotowych rozwiązań pasujący szablon i połączyć to w zgrabną całość. Bez żmudnej, wielogodzinnej pracy na licznych warstwach. Jeśli mamy już przygotowaną treść, samo utworzenie infografiki może nam zająć mniej niż pół godziny. Przykładowe narzędzia do tworzenia infografik W sieci z łatwością znajdziemy wiele darmowych narzędzi, dzięki którym zrobienie infografiki to pestka. Poniżej prezentujemy kilka tych najbardziej praktycznych: Piktochart.com Proste i bardzo intuicyjne narzędzie przypominające w obsłudze Painta czy Excela. Program posiada znaczną bazę szablonów i grafik. Mamy także możliwość zaimportowania pliku csv. Jedynym minusem jest obecność znaku wodnego Piktochart na zapisanych grafikach. Easel.ly To narzędzie posiada nieco większą bazę gotowych elementów, które możemy wykorzystać. Infografikę zaczniemy od wyboru tła. Kolejnym etapem jest ułożenie na nim pozostałych elementów. Wybór jest bardzo duży, więc z łatwością znajdziemy pasujące grafiki i symbole. Easel.ly nie umieszcza na szczęście znaku wodnego. Możemy się jednak natknąć na problemy związane z wyświetlaniem polskich znaków. Infogr.am Infogram to nieco prostsze, ale podobnie skuteczne rozwiązanie. Do wyboru mamy mniejszą liczbę szablonów. Narzędzie świetnie sprawdza się jednak przy prezentowaniu wykresów i statystyk. Visual.ly To narzędzie zostało wzbogacone o zaplecze w postaci serwisu społecznościowego. Możemy dzielić się swoimi infografikami i oceniać prace innych użytkowników. W związku z tym świetnie sprawdza się też przy tworzeniu infografik pod inne media społecznościowe. Jak stworzyć dobrą infografikę? Aby zaciekawić odbiorcę i przekazać mu treść, która zwróci uwagę, wystarczy pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim liczy się pomysł. Dane lub fakty, którymi chcemy się podzielić, muszą naprawdę absorbować. Unikajmy przy tym przytłoczenia informacjami. Lepiej powiedzieć mniej, ale dosadniej i zostać zapamiętanym. Gdy mamy już przygotowaną treść, bardzo ważny jest oczywiście jej sposób podania. To kluczowe w przypadku infografik. Materiał musi być przyjazny dla oka, czytelny i jasny w odbiorze. Pamiętaj o odpowiednim wykorzystaniu pustych przestrzeni i dopasowaniu wielkości elementów. Niech wzrok odbiorcy naturalnie przeskakuje od tego co najważniejsze do kolejnych sekcji...

Czytaj dalej
Scrollytelling
sie12

Scrollytelling

Scrollytelling jest jednym z ciekawszych trendów w webdesignie w ostatnich latach. Słowo “scrollytelling” jest połączeniem słów “scrolling” (przewijanie) i “storytelling” (opowiadanie historii). Jak nazwa wskazuje, jest to wizualne przedstawianie historii poprzez przewijanie strony. W praktyce polega na tym, że strona zawiera elementy interaktywne, aktywowane przewijaniem, do których odbiorca przechodzi w określonej kolejności. Dzięki temu historia jest bardziej angażująca. Mamy wrażenie, że jesteśmy jej uczestnikami, a nie tylko biernymi czytelnikami. Pozostajemy w kontakcie z przekazywaną treścią, a zarazem mamy wpływ na szybkość jej czytania i doświadczania. W jaki sposób można uzyskać taki efekt? Nieraz wykorzystuje się tu animacje. Można też zastosować efekt paralaksy, dzięki któremu obiekty pokazane na ilustracjach wydają się przybliżać. Kolejnym przykładem jest pojawianie się nowych elementów dopiero w momencie, gdy czytający dotrze do określonego miejsca na stronie. Natomiast przewijanie w poziomie jest ciekawym urozmaiceniem w porównaniu do tradycyjnego przewijania w pionie. Inną możliwością jest wykorzystanie właściwości position: sticky w CSS. Element znajduje się w określonym miejscu, jakby był przyklejony, dopóki nie zostanie przekroczona pewna wartość wysokości. Wtedy przesuwa się poza ekran i staje się niewidoczny. Scrollytelling jest bardzo łatwy w obsłudze dla użytkownika. Przewijanie jest chyba najprostszą interakcją z treścią – szczególnie jeśli chodzi o urządzenia mobilne. Nie trzeba się zastanawiać, gdzie dotknąć czy kliknąć, by uzyskać określony skutek. Scrollytelling nadaje się szczególnie dobrze do przedstawiania opowieści linearnych, o wyraźnej chronologii – np. przebiegu wydarzeń, historii jakiegoś miejsca. Jednym z pierwszych i najbardziej znanych przykładów zastosowania scrollytellingu był artykuł “Snow Fall: The Avalanche at Tunnel Creek”, opublikowany na stronie New York Timesa w 2012 r. Wzbudził duże zainteresowanie ze względu na zastosowane efekty, które jeszcze wówczas nie były bardzo powszechne. W dość krótkim czasie scrollytelling stał się popularny i chętnie wykorzystywany....

Czytaj dalej
Koniec Adobe Flash
sty29

Koniec Adobe Flash

Prawie 25 lat od premiery Adobe Flash firma Adobe przestała wspierać oprogramowanie. Oficjalnie nastąpiło to 31 grudnia 2020 roku, jednak odchodzenia od programu zapowiedziano już kilka lat wcześniej. Prawdziwe zmiany z tym związane widoczne są jednak dopiero od 12 stycznia 2021, kiedy zaczęto blokować treści oparte na technologii Adobe Flash. Niektórym przedsiębiorstwom przysporzyło to sporych kłopotów. Adobe Flash – do czego był wykorzystywany? Technologia Adobe Flash umożliwiała tworzenie interaktywnych elementów na stronach internetowych. W programie budowano również animacje, proste gry oraz reklamy. Od kilku lat technologię na wielu stronach zastępowano HTML5. Koniec Adobe Flash nie jest zaskoczeniem Głównie ze względów bezpieczeństwa i przestarzałą technologię, z Adobe Flash od kilku lat rezygnowały już niektóre firmy, a także przeglądarki internetowe. Efektem był znaczny spadek stron internetowych wykorzystujących oprogramowanie. Już trzy lata temu co najmniej raz dziennie takie strony odwiedzało jedynie 17 procent internautów. Od dłuższego czasu zapowiadany był także koniec wspierania Adobe Flash przez jej producenta. Oficjalnie wsparcie Adobe zakończyło się 31 grudnia ubiegłego roku. Od 12 stycznia blokowane są natomiast treści oparte na tej technologii. Mimo zapowiedzi stanowcze kroki w celu usunięcia technologii z Internetu spowodowały zamieszanie w funkcjonowaniu niektórych firm. O zakończeniu wspierania i znaczeniu Adobe Flash przekonali się zarządcy kolei China Railway Shenyang, której system, wykorzystujący wspomnianą technologię, zatrzymał się i uniemożliwił poruszanie się pociągów na niemal 20 godzin. Koniec wspierania Adobe Flash – co to oznacza dla użytkowników? Twórca oprogramowania, firma Adobe, zaleca odinstalowanie Adobe Flash z komputerów. Nie muszą martwić się o to natomiast użytkownicy systemu Windows 10, w których technologia zostanie automatycznie usunięta wraz z najnowszą aktualizacją. Dla osób, które chcą usunąć Adobe Flash ręcznie z systemu, firma przygotowała poradnik, dostępny na oficjalnej stronie...

Czytaj dalej