Polacy nie chcą kupować przez media społecznościowe

Zakupy w mediach społecznościowych są możliwe od jakiegoś czasu. Jak się jednak okazuje, spora część Polaków nie jest ani trochę zainteresowana tym sposobem robienia zakupów. Do takich wniosków doszli autorzy raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. W poniższym artykule przeanalizujemy zawarte w nim wyniki. Są one bardzo ciekawe pod względem zachowań i trendów w świecie wirtualnym polskich internautów. Zapraszamy do lektury!

Raport dotyczący zakupów w mediach społecznościowych

W ostatnim czasie na zlecenie Santander Consumer Banku przeprowadzono badanie „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Jego wyniki mogą nieco zaskakiwać, bo mimo to, że coraz więcej Polaków z roku na rok korzysta z internetu, to wcale nie są oni chętni, aby w świecie wirtualnym tzw. metaverse robić zakupy. Mowa tutaj o ogóle społeczeństwa bez względu na jakiekolwiek preferencje czy wszelkiego rodzaju podziały jak choćby płeć. Czy media społecznościowe powoli odchodzą do lamusa? Raczej nie powinniśmy wiązać niechęci do robienia przez nie zakupów do samego korzystania z nich. Choć w niektórych aplikacjach można zauważyć spadki w liczbie użytkowników.

Ile osób słyszało o zakupach w mediach społecznościowych?

Jak wskazano w raporcie dla Santandera, aż 82% osób w ogóle nie miało pojęcia o tym, że istnieje tego typu możliwość robienia zakupów. To dosyć dziwne biorąc pod uwagę fakt, że sam Facebook wyszczególnił na stronie głównej swój Marketplace. Natomiast o sposobie kupowania towarów i usług przez media społecznościowe słyszało 27% osób w wieku 18-29 lat i 20% w wieku 30-39 lat. Pod względem miejsca zamieszkania wyróżnić można mieszańców miast z liczbą ludności pomiędzy 50 a 250 tys. mieszkańców. O takiej możliwości zakupów słyszało tam 20% osób. W dużych metropoliach takich osób było 27%. Patrząc na ukończone etapy edukacyjne, o zakupach przez media społecznościowe słyszało najwięcej osób ze średnim (19%) i wyższym (23%) wykształceniem.

Większość Polaków nie chce korzystać z takiej możliwości

Wśród badanych większość nie chce nigdy skorzystać z możliwości zrobienia zakupów w mediach społecznościowych. Takich osób jest aż 60%. Większa część z nich to mężczyźni (65%) oraz osoby w wieku poprodukcyjnym (74%), co akurat nie musi nikogo dziwić ze względu na ogólnie mniejszą chęć do korzystania z nowych technologii przez starsze osoby. W grupie wiekowej, w której najwięcej osób słyszało o takiej formie zakupów, czyli osób w wieku 18-29 lat, ponad połowa badanych nie ma pełnego przekonania do zawiązywania takich transakcji i podchodzi do nich nieufnie. Powyższe wyniki według autorów badania mogą wiązać się z bardzo małą świadomością tematu w społeczeństwie, gdzie 89% Polaków nigdy nie robiło zakupów w ten właśnie sposób.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *