Reklama internetowa a użyteczność strony www

technology and advertisement concept - laptop computer with big

Liczba istniejących w sieci stron internetowych rośnie z godziny na godzinę. Są to zarówno portale informacyjne zawierające ogólnie pojęte treści z branży wiadomości i rozrywki, strony firmowe przedsiębiorstw oraz strony prywatne. Niezależnie od tego strona internetowa powinna zawierać unikalne i wartościowe teksty przeznaczone dla danej grupy użytkowników. Z drugiej zaś strony, na prawie każdej stronie można znaleźć obecnie reklamy. Rynek reklamy internetowej rośnie nadal w ogromnym tempie, a środki przeznaczane z budżetów reklamowych przedsiębiorstw w znacznym stopniu nakierowane są właśnie na to medium.

Reklama internetowa zapewnia dotarcie do szerokiego grona użytkowników, którzy mogą być danym produktem zainteresowani. Dodatkowo możliwe jest odpowiednie targetowanie przekazu reklamowego, tak aby zwielokrotnić ilość wyświetleń danej informacji dla określonego odbiorcy.

Niemniej, nasycenie wszelkiego rodzaju stron internetowych różnego rodzaju reklamami powoduje, że internauta jest coraz bardziej odporny na ich przekaz. Dodatkowo, źle ulokowane reklamy na stronie, lub ich zbyt duże natężenie, może powodować zmniejszony ruch na danym serwisie. Skutkuje to w dalszym etapie zmniejszonymi wpływami w płatnych reklam dla właściciela danego serwisu www.

Jak zatem zamieszczać reklamy na swojej stronie, aby można było na nich zarabiać, a jednocześnie żeby nie odstraszały potencjalnych przeglądających?

W pierwszej kolejności należy postawić na uczciwość wobec odbiorcy. Reklama nie powinna być umieszczana w taki sposób, który mógłby sugerować, że jest integralną częścią zawartej na niej treści. Nie może wprowadzać w błąd, gdzie dopiero po kliknięciu w nią okazuje się, że treść stanowi przekaz reklamowy i nie związana jest z pozostałą częścią informacji. Dlatego przy wykorzystaniu reklam kontekstowych, gdzie linkowanie zewnętrzne stanowi jeden wyraz bądź fraza, należy w taki sposób dobrać anchor, aby nie sugerować po jego kliknięciu przejścia na własną podstronę. Użytkownik „lubi być świadomy”, że dana treść jest przekazem reklamowym. W tym przypadku lepsze już będą reklamy adkontekstowe z wyświetlającym się dymkiem z treścią reklamy. Z drugiej jednak strony, zbyt mocne nasycenie treści tego typu reklamą spowoduje jej zmniejszoną czytelność, a wyskakujące po najechaniu myszką dymki będą przesłaniały zawarte na niej informacje.

Reklamy banerowe są obecnie najpopularniejszą formą reklam internetowych. Z reguły występują w postaci graficznych modułów, różnej wielkości, statycznych, animowanych bądź interaktywnych. W zależności od swojej wielkości i umiejscowienia na stronie mają swoje nazwy. Rzeczą najważniejszą ich zamieszczania na własnej stronie to zwrócenie uwagi, aby nie zasłaniały treści zawartych na witrynie. Najbardziej odstraszającą dla użytkownika przeglądającego serwis są reklamy typu pop-up, czyli wyskakujące okienka reklamowe na środku strony, przy czym skutecznie zasłaniające treść znajdującą się pod nimi. Zgodnie z przepisami muszą posiadać przycisk umożliwiający ich zamknięcie. Jednak niekoniecznie posiadać równa się być widocznym do kliknięcia. Bardziej irytującą reklamą pozostaje chyba tylko Top Layer. Jest to z reguły animowana reklama, z dźwiękiem, która wyskakuje na warstwie z treścią strony. Jej bardziej brutalna forma to Interstistials, czyli przerywnik reklamowy, który wyskakuje użytkownikowi podczas ładowania się strony. Zwykle zamyka się sam po odtworzeniu przekazu reklamowego, co nie zmienia faktu, że użytkownik jest wręcz zmuszany do obejrzenia reklamy.

Niezależnie od formy reklamy, jaką umieszcza się na swojej stronie internetowej, należy pamiętać, że nie może ona odstraszać osób przeglądających witrynę. Nie powinna zasłaniać zawartych na stronie treści, być agresywna bądź niemożliwa do ominięcia. Warto również pomyśleć nad powiązaniem między treścią strony internetowej a wstawionego na nią przekazu reklamowego. Lepiej, gdy reklamy są logicznie bądź branżowo powiązane z ogólną tematyką serwisu. Dzięki temu są lepiej tolerowane przez osoby przeglądające treści, również od strony zarobkowej pochodzącej z reklamy, odznaczają się większą skutecznością.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.