Strona typu one page (single page)

Strona typu one page (inaczej single page) jest pozbawiona podstron, a jej cała zawartość mieści się na stronie głównej. Jest zwykle długa, a przegląda się ją poprzez scrollowanie. Menu jest skonstruowane tak, że nie odsyła do podstron, tylko do konkretnych sekcji strony głównej.

Zalety i zastosowania

Takie strony dobrze się nadają do komunikowania krótkich treści, np. do reklamowania jednego produktu czy jednej usługi. Jest to szczególnie przydatne w sytuacji, gdy chcemy zareklamować mały lokalny biznes, a nie dysponujemy  rozbudowanymi treściami, które można by umieścić na podstronach. Strony typu single page mogą też służyć do skutecznego CTA (call to action), czyli skłaniania użytkowników do określonej akcji lub pozyskiwania od nich konkretnych informacji (np. danych kontaktowych). Tu należy jednak rozróżnić między one page a landing page. Landing page to strona, na którą przekierowuje się użytkownika z reklamy. Opisuje ona jeden produkt lub konkretną promocję, a jej treść jest dokładnie dostosowana do treści reklamy. Z reguły landing page jest więc też one page, gdyż ma prostą strukturę podporządkowaną określonemu celowi.

Dużym plusem takich stron jest przejrzystość i przyjazność dla użytkownika. Dobrze się je przegląda na urządzeniach mobilnych, gdyż łatwiej je nawigować na ekranie dotykowym niż witryny składające się z wielu podstron.

Ponieważ struktura takiej strony jest prostsza, jej zaprojektowanie jest również łatwiejsze. Przekłada się to na niższe koszty.

Warto też pamiętać, że stronę typu one page można w każdej chwili rozbudować o podstrony – np. gdy potrzebne jest rozszerzenie treści i tematyki.

Wady i ograniczenia

Stronę taką można wypozycjonować na ograniczoną liczbę fraz kluczowych, gdyż ma ona tylko jeden meta-tytuł i meta-opis. Trudności dotyczą zwłaszcza fraz z tzw. długim ogonem (long tail).

Utrudniona jest też analityka ruchu. Przykładowo, niezbyt miarodajne jest tu analizowanie współczynnika odrzuceń, pokazującego, ilu użytkowników opuściło stronę bez podjęcia jakiejkolwiek akcji. Na wielu stronach typu one page wspomniany współczynnik odrzuceń może wynosić nawet 100%. Nie można też śledzić konwersji jako przejścia użytkownika do zakładek, gdyż tych zakładek po prostu nie ma.

Jak wspomniano, strona taka najlepiej nadaje się do krótkich informacji. Nie ma na niej miejsca na rozbudowane treści – siłą rzeczy są one więc uboższe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.