Trendy w projektowaniu stron w 2015 r.
Rok 2015 przyniesie wiele zmian na rynku projektowania stron www. Jak to w trendach bywa, zmiana determinuje zmianę. Tworzenie stron wymaga nieustannego śledzenia rynku i wdrażania nowych, pojawiających się rozwiązań, w taki sposób, aby trafiać w gusta i potrzeby klientów. Jednym z pierwszych wyzwań, jakie stoją przed projektantami w 2015 roku, jest mobilność. Pojawianie się coraz to nowszych modeli smartfonów czy tabletów wymaga od projektantów takiego przygotowania strony www, aby z łatwością adoptowała się do możliwości urządzeń mobilnych. Okazuje się, że adekwatne przystosowanie strony www przedsiębiorstwa nosi znamiona innowacyjności. Z kolei firma, która to uwzględnia jest klasyfikowana jako nowoczesna i profesjonalna. Warto pamiętać, że wygodę korzystania ze strony www, zapewnia minimum prezentowanych na niej treści. Kluczowym staje się wybranie najbardziej istotnych wiadomości i dopasowanie formy do nowoczesnych urządzeń mobilnych. Kolejnym wyzwaniem dla projektantów jest wykorzystywanie takich technologii projektowania uniwersalnych i elastycznych witryn, które uwzględniają każdą rozdzielczość ekranu. Można stwierdzić, że taki Responsive Design w 2015 roku będzie stanowił standard w projektowaniu. Web design 2015 będzie odznaczał się również prostotą oraz przejrzystością. Czystość, oszczędność, jak również prosty layout stają się głównym trendem w projektowaniu. Widoczna jest także tendencja do upraszczania, a także centralnej orientacji strony www w przeglądarce internetowej. Popularne podczas projektowania stron www w 2015 roku będzie również wykorzystywanie dużych czcionek. Jak wiadomo wykorzystanie tekstu o dużych rozmiarach zdecydowanie ułatwia jego czytanie. Ponadto posługiwanie się większą czcionką dla podkreślenia wartości pojedynczych słów, znacznie przyspiesza proces poszukiwania informacji na stronie. Zgodnie z prognozami w web designie widoczne będą dwa trendy w ramach wykorzystywanego stylu. Pierwszym z nich będzie posługiwanie się imitacją głębi przedstawionej na warstwach. Drugim zaś dominujący minimalizm, który będzie opierał się na wyważonym doborze kolorów, a także prostym – blokowym układzie treści. W ramach pojawiających się trendów, specjaliści podkreślają znaczącą rolę elementów 3D oraz ikon. Istotne ich zdaniem będzie również wykorzystanie white space, czyli wolnej przestrzeni pomiędzy poszczególnymi układami na stronie. W 2015 roku projektanci mają zadbać o to, aby klient przeglądając stronę internetową, mógł „odpocząć” pomiędzy poszczególnym jej treściami. Kolejnym trendem rozwijającym w nowym roku jest wykorzystanie dużych obrazów jako tła. Zastosowanie wysokiej jakości zdjęcia bądź większego obrazka nadaje stronie elegancji i profesjonalnego wyglądu. Okazuje się, że wciąż aktualnym trendem w 2015 roku będą strony www oparte na pionowej orientacji uwzględniające statyczne menu. Przyciski menu mają być wyraźne poprzez wykorzystanie nowej czcionki/koloru. Zdaniem ekspertów zastosowanie przycisków do menu, znacznie poprawi nawigację...
Zasada bliskości a projektowanie graficzne
Obecnie, jednymi z najpopularniejszych nośników informacji są strony internetowe. Ze względu na ogólną dostępność do internetu, komunikowanie się za ich pośrednictwem jest znacznie szybsze i ma o wiele większy zasięg, niż w przypadku tradycyjnych form przekazu. Aby strona internetowa spełniała zamierzoną przez jej twórcę funkcję, musi być odpowiednio zaprojektowana (skomponowana). Chcąc przewidzieć zachowania użytkowników witryn internetowych, projektanci odwołują się często do ustaleń innych, pozornie niemających nic wspólnego z tworzeniem stron, dziedzin wiedzy. Projektowanie stron www, podobnie jak ogólnie pojęte projektowanie graficzne, opiera się na zastosowaniu podstawowych standardów, dotyczących zachowania przejrzystości i spójności kompozycji. Jedną z powszechnie stosowanych zasad jest, wywodząca się z założeń psychologii postaci, zasada bliskości, znana również jako prawo bliskości. Odwołując się do mechanizmu postrzegania ludzkiego (percepcyjnego postrzegania całości) podkreśla ona tendencję ludzkiego umysłu do automatycznego klasyfikowania elementów znajdujących się w swoim pobliżu, jako podobnych do siebie, co oznacza, że dostrzegane przez odbiorcę strony internetowej elementy, pokrewne pod względem tematycznym bądź znaczeniowym, grupowane są w jedną całość. Innymi słowy, bliskość wskazuje na powiązania i podkreśla współzależność. Jak to się ma do projektowania stron www? W celu zaznaczenia związku między poszczególnymi elementami strony internetowej oraz zwrócenia na nie uwagi użytkownika, umieszcza się je blisko siebie. Pozwala to na wskazanie relacji semantycznej jej elementów – te zbliżone do siebie postrzegane są jako powiązane ze sobą, natomiast elementy znajdujące się w znacznej odległości od siebie postrzegane są jako niemające ze sobą nic wspólnego. Jeżeli chcemy, aby użytkownik witryny wręcz podświadomie skojarzył ze sobą konkretne treści zawarte na stronie, warto umieścić je blisko siebie, jak na przykład nazwę artykułu prezentowanego w sklepie internetowym i wyrażenie „kup teraz”. Natomiast, jeśli nie chcemy, żeby konkretne elementy były przez niego powiązane, umieszczamy je z dala od siebie. Tak zwane logiczne grupowanie pozwala na zachowanie wizualnej hierarchii elementów znajdujących się na stronie oraz na swobodne, intuicyjne poruszanie się po niej. Stosując zasadę bliskości możemy również posłużyć się tłem (pustą przestrzenią strony) w celu zaakcentowania wybranych fragmentów lub, wykorzystując jednocześnie zasadę kontrastu, wyróżnić dany element poprzez odseparowanie go od grupy podobnych do siebie. Zasada bliskości pozwala na uporządkowanie strony i wyeksponowanie poszczególnych jej elementów, zachowanie spójności witryny oraz jej przejrzystości. Dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu znajdujących się na niej elementów, jesteśmy w stanie zwiększyć jej czytelność, a co za tym idzie również...
Zasady komunikacji wizualnej w projektowaniu graficznym
W dzisiejszych czasach kreowanie marki jest ściśle powiązane z prowadzeniem kampanii e-marketingowej. Informacje na temat konkretnych produktów lub usług w pierwszej kolejności wyszukiwane są w sieci, a wizytówkę danej firmy coraz częściej stanowi jej strona internetowa. Odpowiednio zaprojektowana strona www jest nie tylko nośnikiem informacji, ale również ma za zadanie wywołanie pozytywnych (założonych przez projektanta) skojarzeń związanych z prezentowaną za jej pośrednictwem treścią. Pomijając istotny, jednak najczęściej uzależniony od indywidualnych potrzeb klienta, dobór kolorystyki, motywów graficznych, a także kroju i zestawów czcionek (fontów), przy tworzeniu strony internetowej niezwykle ważne jest zachowanie harmonii i spójności wszystkich znajdujących się na niej elementów. Podstawowe reguły projektowania witryn internetowych sprowadzają się do zachowania norm tak zwanej komunikacji wizualnej (komunikacji poprzez obraz), polegającej na przekazywaniu informacji – konkretnych wartości, idei, emocji w wizualnej formie. Stosując określonego rodzaju grafikę, fotografię, filmy lub animacje zwiększamy siłę i skuteczność zawartego na stronie przekazu tekstowego oraz jego graficzną użyteczność. Założenia komunikacji wizualnej odwołują się do fundamentalnych zasad projektowania w ogóle, to znaczy: Umiejętnego wykorzystania tak zwanej przestrzeni pozytywnej, zajmowanej przez element projektu oraz przestrzeni negatywnej, stanowiącej obszar otaczający dany element (widoczne jest to zwłaszcza w projektach logo). Zastosowania reguły trójpodziału (reguły trójek), polegającej na stworzeniu (i nałożeniu na stronę) siatki, składającej się z dziewięciu równych części, powstałych w wyniku poprowadzenia przez pole strony dwóch pionowych i dwóch poziomych prostych, pozostających w równych odstępach od siebie – miejsca przecięcia linii podziału stanowią kluczowe punkty ekspozycji, na które użytkownik witryn internetowych zwraca szczególną uwagę, a w których warto umieścić istotne informacje. Taki zabieg pozwala na zachowanie balansu pomiędzy poszczególnymi elementami strony oraz na wyszczególnienie najważniejszych treści. zastosowania tak zwanego złotego podziału, czyli odpowiedniej proporcji elementów strony względem całości i względem siebie – stosunek jednego elementu do drugiego, zgodnie z zasadą matematyczną, mówiącą że stosunek całości odcinka do jego większej części jest identyczny, jak stosunek większej części do mniejszej, jest bliski liczbie φ i wynosi około 1,6. Zachowanie proporcji, na przykład między długością bocznego menu strony a jej główną częścią, zawierającą treść, umożliwia zbudowanie zrównoważonej kompozycji oraz wprowadzenie harmonii. Kierowanie się sprawdzonymi, w zasadzie przez wieki, regułami sprawi, że projektowana przez nas strona internetowa będzie wysoce funkcjonalna i przyjazna dla potencjalnych odbiorców. Dobrze skomponowana, z zachowaną proporcją poszczególnych elementów witryna pozwoli również na wykreowanie profesjonalnego wizerunku promowanej...
Jak zaprojektować dobre logo strony internetowej?
Logo strony internetowej jest niczym wizytówka, znak rozpoznawczy firmy. Bardzo często kojarzy się z jakością oferowanych towarów i usług, a także świadczy o profesjonalizmie. Zabierając się do projektowania warto pamiętać o kilku zasadach: Dobry projekt loga strony internetowej powinien zawierać maksymalnie trzy kolory, ponieważ wielość barw i jaskrawość odcieni, może przytłoczyć odbiorcę. Warto przed wykorzystaniem palety barw, zapoznać się z psychologicznym znaczeniem kolorów, które mają olbrzymi wpływ na człowieka. Projektując logo trzeba wziąć po uwagę typografię i skupić się na dwóch krojach pisma. Mając na względzie „target loga”, należy odpowiednio dobierać linie fontu np. ostre linie dla dynamicznych firm, zaś miękkie dla tych o łagodniejszej specyfice. Zgodnie z zasadą, mniej znaczy więcej, należy pozbyć się wszystkiego, co nie jest absolutnie konieczne. Specjaliści podkreślają, że idealny projekt loga to taki, z którego nie można już nic usunąć. Warto pamiętać, że przy projektowaniu loga dla strony internetowej, minimalizm broni się sam. Naczelną zasadą podczas projektowania loga jest dbanie o jego uniwersalność. Oznacza to, że powinno ono prezentować się dobrze przy każdej odsłonie np. małe/duże czy w czerni/bieli. Należy sprawdzić, czy nadal jest rozpoznawalne nawet jeśli kolory zostaną odwrócone, a rozmiar zmniejszony. Dobre logo, to takie które się łatwo zapamiętuje, a jego znak można w prosty sposób opisać przez telefon. Dlatego warto zadbać o to, aby łączyło ze sobą pragmatyzm i prostotę, ponieważ to co zapada w pamięć nie zawsze musi być skomplikowane. Logo strony internetowej powinno nawiązywać do potrzeb i reprezentowanych wartości. Dlatego należy być ostrożnym przy opiniach postronnych osób, w szczególności tych, które nie znają się na projektowaniu. Należy unikać tych opinii, które mają destrukcyjny wpływ na sam proces tworzenia loga. Projektując logo strony, specjaliści z branży zalecają tworzenie loga ponadczasowego i unikanie podążania za trendami, ponieważ tylko wtedy będzie możliwe stworzenie unikatowego projektu. Jednakże, kiedy sami nie bardzo mamy pomysł jak się do tego zabrać, przy projektowaniu loga można wykorzystać pomoc profesjonalistów, którzy zajmują się tworzeniem wizerunku w sieci (np. agencje, graficy). Warto pamiętać, że usługa ta jest dosyć kosztowana, ale jeśli strona internetowa ma przynosić zysk, warto rozważyć taki koszt. Dla bardziej wytrwałych, nieprofesjonalnych projektantów istnieją metody, dzięki którym samodzielnie można wykonać logo. Ważny jest dobry pomysł i nieco umiejętności graficznych, które przy korzystaniu z programu np. Adobe Photoshop, mogą zaowocować ciekawym projektem. Z kolei w sytuacji, gdy „twórcy” brakuje kreatywności można wykorzystać gotowe narzędzia i zbiory elementów dostępnych w...
Jak ważne są kolory w projektowaniu graficznym
Projektując strony www musimy zadbać o wiele istotnych, zarówno z punktu widzenia ich funkcjonalności, jak i jakości odbioru zamieszczonych na nich informacji, elementów. Pierwszą rzeczą, na którą (najczęściej podświadomie) osoby odwiedzające strony internetowe zwracają uwagę, oprócz rozmieszczenia znajdujących się na nich poszczególnych części składowych, jest zastosowana kolorystyka. Odpowiedni dobór barw, nie tylko podnosi atrakcyjność strony, ale sprzyja również kreowaniu określonego wizerunku marek promowanych za jej pośrednictwem. Nie może być on zatem przypadkowy. Kolorystyka konkretnej strony internetowej powinna być dostosowana do jej charakteru (informacyjny, rozrywkowy i tym podobny) oraz prezentowanej przez nią tematyki. Psychologia kolorów wskazuje na związek pomiędzy poszczególnymi barwami a naszymi skojarzeniami, na przykład: kolor srebrny lub szary kojarzy się z solidnością, praktycznością i profesjonalizmem – najczęściej jest stosowany na stronach związanych z biznesem, usługami prawnymi i informatycznymi, a także na stronach politycznych, samorządowych i w serwisach informatycznych, kolor czarny symbolizuje władzę, inteligencję, elegancję i trwałość (stosowany jest na stronach o tematyce profesjonalnej), a także żal, smutek i powagę (strony reklamujące usługi pogrzebowe) – z powodu znacznego ciężaru tej barwy, w zależności od specyfiki strony internetowej, jej zastosowanie wymaga kierowania się ostrożnością i umiarem, biel, kojarząca się z czystością, profesjonalizmem i bezpieczeństwem, jest stosowana na stronach związanych ze służbą zdrowia, opieką i usługami medycznymi, kolor niebieski, kojarzący się z wytrwałością, niezawodnością, lojalnością i mądrością, wzbudza największe zaufanie, stosowany jest między innymi na stronach poświęconym tematyce biznesu, nowoczesnych technologii i sportu, zielony, kojarzący się z naturą i świeżością, stosowany jest najczęściej na stronach związanych z ochroną przyrody, ekologią i szeroko rozumianą branżą ogrodniczą, a także z powodu konotacji z bogactwem i tradycyjnym stylem zarządzania, wykorzystywany jest w witrynach prezentujących usługi finansowe, przyciągająca uwagę czerwień, oznacza energię, pasję, ale również niebezpieczeństwo – stosowana jest najczęściej do oznaczenia istotnych informacji, zakładek i przycisków (jej nadmiar może wywołać agresję), kolory żółty i pomarańczowy, kojarzące się ze słońcem i radością, pozytywnie wpływają na kreatywne myślenie, aktywność i poczucie bezpieczeństwa (kolor kamizelki odblaskowej) oraz wzmagają apetyt (kolorystyka stosowana w lokalach gastronomicznych), kolor fioletowy, kojarzący się z luksusem, niedostępnością, mistycyzmem, kreatywnością i odstępowaniem od ogólnie przyjętych zasad, stosowany jest przede wszystkim w projektowaniu stron dotyczących dóbr z „wyższej półki”, agencji kreatywnych oraz tematyki religijnej. Bez względu jednak na wykorzystaną kolorystykę, tworząc grafikę na stronach internetowych, należy kierować się spójnością dobranych barw, konsekwencją w ich użyciu na kolejnych podstronach oraz czytelnością strony jako całości. W zależności od rezultatu, jaki chcemy uzyskać, możemy zastosować połączenia monochromatyczne, powstające w wyniku wykorzystania kolejnych stopni nasycenia (odcieni) danej barwy, dobór kontrastowy, polegający na zastosowaniu określonych par kolorów, które uzupełniają się na zasadzie przeciwieństw lub połączenie dwóch (i więcej) podobnych do siebie barw. Warto również pamiętać o tak zwanym efekcie izolacji,...
One page design w projektowaniu stron internetowych
Kreatorzy stron internetowych muszą wykazywać się sporym refleksem w śledzeniu i wdrażaniu najnowszych rozwiązań w zakresie trendów w wyglądzie witryn, gdyż rozwój internetu w ogóle charakteryzuje się dużą dynamiką. Aby nie wypaść z rynku, a jednocześnie wyróżnić się w sieciowym gąszczu należy na bieżąco wprowadzać wszelkie innowacje. Jedną z nich jest wygląd stron internetowych opierający się na koncepcji „one page”, która polega na zbudowaniu witryny wyłącznie z jednej strony. Przeglądanie treści umożliwia przewijanie jej za pomocą scrolla, a także korzystanie z szybkiego menu, które kieruje użytkownika bezpośrednio do interesujących go treści. Strony tego rodzaju kreowane są w oparciu o zasadę przejrzystości, więc umieszczane na nich grafiki czy animacje nie mogą zakłócać przestrzeni, ponieważ z założenia one page ma umożliwiać szybką i łatwą nawigację. Graficzny poligon doświadczalny Z drugiej strony one page stwarza pole do popisu dla kreatywnych grafików. Styl ten umożliwia bowiem wprowadzanie elementów graficznych lub video jako tła dla przeglądanych treści. Z tego powodu takie rozwiązanie wydaje się idealne dla firm z ogólnie pojętej branży mediów, agencji eventowych czy innych promujących jakieś wydarzenia. Stronie tego rodzaju można nadać formę wirtualnej ulotki, na której skondensowane są najistotniejsze informacje, które użytkownikowi można przekazać za pomocą kilku kliknięć. One page design jest naturalnym wynikiem coraz większej popularności urządzeń mobilnych. Dzięki przejrzystości witryny może być ona odczytywana nawet na małych ekranach, a przy odpowiednim doborze treści odbędzie się to bez uszczerbku dla ilości przekazywanych użytkownikowi informacji. Ponadto zawiera w sobie kilka utrzymujących się w webdesignie trendów jak minimalizm, prostota, przejrzystość. One page design a SEO Jednak znawcy tematu podnoszą, że poza kwestią estetyczną format one page nie jest atrakcyjny dla witryn internetowych, głównie ze względu na mniejsze możliwości pozycjonowania, aniżeli w przypadku stron standardowych, zawierających podstrony. Ponadto wyniki wyświetlania kształtują się zdecydowanie niżej, a mało użytkowników powraca na taką stronę w przyszłości. Jedną z przyczyn ma być znudzenie odbiorców mało urozmaiconą treścią, którą szybko przyswajają, więc nie mają potrzeby, aby ponownie do niej wracać. Czy strony one page zawojują rynek to się dopiero okaże, gdyż jest to tendencja stosunkowo nowa i cały czas...
Najnowsze komentarze