Jak ważne są kolory w projektowaniu graficznym

Jak ważne są kolory w projektowaniu graficznym

Projektując strony www musimy zadbać o wiele istotnych, zarówno z punktu widzenia ich funkcjonalności, jak i jakości odbioru zamieszczonych na nich informacji, elementów. Pierwszą rzeczą, na którą (najczęściej podświadomie) osoby odwiedzające strony internetowe zwracają uwagę, oprócz rozmieszczenia znajdujących się na nich poszczególnych części składowych, jest zastosowana kolorystyka. Odpowiedni dobór barw, nie tylko podnosi atrakcyjność strony, ale sprzyja również kreowaniu określonego wizerunku marek promowanych za jej pośrednictwem. Nie może być on zatem przypadkowy.

Kolorystyka konkretnej strony internetowej powinna być dostosowana do jej charakteru (informacyjny, rozrywkowy i tym podobny) oraz prezentowanej przez nią tematyki. Psychologia kolorów wskazuje na związek pomiędzy poszczególnymi barwami a naszymi skojarzeniami, na przykład:

  • kolor srebrny lub szary kojarzy się z solidnością, praktycznością i profesjonalizmem – najczęściej jest stosowany na stronach związanych z biznesem, usługami prawnymi i informatycznymi, a także na stronach politycznych, samorządowych i w serwisach informatycznych,
  • kolor czarny symbolizuje władzę, inteligencję, elegancję i trwałość (stosowany jest na stronach o tematyce profesjonalnej), a także żal, smutek i powagę (strony reklamujące usługi pogrzebowe) – z powodu znacznego ciężaru tej barwy, w zależności od specyfiki strony internetowej, jej zastosowanie wymaga kierowania się ostrożnością i umiarem,
  • biel, kojarząca się z czystością, profesjonalizmem i bezpieczeństwem, jest stosowana na stronach związanych ze służbą zdrowia, opieką i usługami medycznymi,
  • kolor niebieski, kojarzący się z wytrwałością, niezawodnością, lojalnością i mądrością, wzbudza największe zaufanie, stosowany jest między innymi na stronach poświęconym tematyce biznesu, nowoczesnych technologii i sportu,
  • zielony, kojarzący się z naturą i świeżością, stosowany jest najczęściej na stronach związanych z ochroną przyrody, ekologią i szeroko rozumianą branżą ogrodniczą, a także z powodu konotacji z bogactwem i tradycyjnym stylem zarządzania, wykorzystywany jest w witrynach prezentujących usługi finansowe,
  • przyciągająca uwagę czerwień, oznacza energię, pasję, ale również niebezpieczeństwo – stosowana jest najczęściej do oznaczenia istotnych informacji, zakładek i przycisków (jej nadmiar może wywołać agresję),
  • kolory żółty i pomarańczowy, kojarzące się ze słońcem i radością, pozytywnie wpływają na kreatywne myślenie, aktywność i poczucie bezpieczeństwa (kolor kamizelki odblaskowej) oraz wzmagają apetyt (kolorystyka stosowana w lokalach gastronomicznych),
  • kolor fioletowy, kojarzący się z luksusem, niedostępnością, mistycyzmem, kreatywnością i odstępowaniem od ogólnie przyjętych zasad, stosowany jest przede wszystkim w projektowaniu stron dotyczących dóbr z „wyższej półki”, agencji kreatywnych oraz tematyki religijnej.

Bez względu jednak na wykorzystaną kolorystykę, tworząc grafikę na stronach internetowych, należy kierować się spójnością dobranych barw, konsekwencją w ich użyciu na kolejnych podstronach oraz czytelnością strony jako całości. W zależności od rezultatu, jaki chcemy uzyskać, możemy zastosować połączenia monochromatyczne, powstające w wyniku wykorzystania kolejnych stopni nasycenia (odcieni) danej barwy, dobór kontrastowy, polegający na zastosowaniu określonych par kolorów, które uzupełniają się na zasadzie przeciwieństw lub połączenie dwóch (i więcej) podobnych do siebie barw. Warto również pamiętać o tak zwanym efekcie izolacji, czyli akcentowaniu istotnych, mających przykuwać uwagę elementów, zauważalnie wyróżniającymi się na tle całej strony kolorami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *