Czym jest flat design?
Sty09

Czym jest flat design?

Płaskie projektowanie znane pod bardziej popularną, angielska nazwą – flat design, w przeciągu minionego roku zdobyło dużą popularność. Od czasu wprowadzenia flat design w systemie Microsoft Windows 8 oraz iOS 7, twórcy różnych aplikacji oraz stron internetowych coraz chętniej i częściej korzystają z niego. Obserwując panujące w sieci trendy można się spodziewać, że płaski interfejs stanie się najpopularniejszym sposobem prezentowania funkcjonalności strony, ponieważ w przeciwieństwie do innych form, jest on znacznie bardziej czytelny oraz nie stanowi dużego obciążenia dla zasobów. Płaski interfejs, zgodnie ze swoją nazwą, jest zbudowany z elementów, które nie próbują imitować trójwymiarowości. Głównym budulcem flat design są proste kształty pozbawione gradientów, cieniowanych tekstur. W płaskich interfejsach nie znajdziemy także połyskujących przycisków oraz efektów odbicia światła. Ikony są proste i stanową jedynie symboliczne przedstawienie funkcji. Wszystkie elementy są spłaszczone, dzięki czemu strony internetowe lub aplikacje mogą zachowywać minimalistyczny wygląd. Zgodnie z tą koncepcją, nie znajdziemy tutaj żadnych zbędnych elementów graficznych, mogących odciągać uwagę od istotnych treści. Minimalizm będący nieodłącznym elementem flat designu, zapewnia doskonała przejrzystość i czytelność informacji znajdujących się na stronie lub w aplikacji. Pozwala on także na ułatwienie dostępu do najważniejszych opcji oraz funkcji. Projektowanie płaskich interfejsów, wbrew pozorom nie należy do rzeczy prostych. Unikanie skomplikowanych kształtów, efektów, a także tekstur, wymaga od projektantów umiejętności stosowania odpowiedniej palety barw oraz układu elementów na stronie, aby w skuteczny sposób przyciągać uwagę użytkowników. Nieodłącznym aspektem flat designu jest także typografia, która w przeciwieństwie do innych interfejsów, ze względu na małą ilość innych elementów jest bardziej wyeksponowana. Oprócz tego wyzwaniem jest także stworzenie minimalistycznych ikon, które będą w wystarczający i czytelny sposób przekazywać określone informacje oraz będą zrozumiałe dla użytkownika. Flat design jest bardzo często porównywany do skeumorfizmu. Skeumorfizm, w przeciwieństwie do płaskiego projektowania, nie skupia się na wprowadzaniu minimalizmu. Ma on natomiast za zadanie oddanie wiernego rzeczywistości wyglądu obiektów widocznych na ekranie. Staranność odwzorowania obiektów jest doskonale widoczna na przykładzie przycisków, które są zazwyczaj wygradientowane aby uzyskać efekt 3D. Oprócz samego wyglądu, skeumorfizm naśladuje także realne zachowanie przedmiotów. Niestety pomimo wiernego odwzorowania rzeczywistości dość często zdarza się, że interfejsy skeumorficzne są nieczytelne i najważniejsze informacje mogą pozostać niezauważone. Nadmierne nagromadzenie elementów graficznych ponadto znacznie obciąża zarówno zasoby systemowe, jak też łącze internetowe. Dlatego też coraz częściej odchodzi się od skeumorfizmu. Proste elementy graficzne uwypuklają znajdującą się w nich treść. Łatwiej jest także odnaleźć interesujące nas informacje, a wydajność aplikacji i stron internetowych znacznie się zwiększa. Mając na uwadze wszystkie zalety flat designu, można być pewnym, że w następnych latach będzie on wykorzystywany na coraz szerszą skalę. Obecnie z płaskich interfejsów korzystają także największe firmy zajmujące się usługami internetowymi. Flat design można zobaczyć między innymi na stronach Google,...

Czytaj dalej
Web design – przewidywane trendy na rok 2014
Sty08

Web design – przewidywane trendy na rok 2014

Dziś każda gałąź biznesu jest obecna w sieci. Z tego powodu każda firma dąży do jak największej konkurencyjności. Każdy przedsiębiorca chce być rozpoznawany i pozytywnie identyfikowany przez konsumentów. Dlatego też niezależnie od przedmiotu działalności, każdy stara się aby jego strona internetowa była na jak najwyższym poziomie. Dzięki zastosowaniu najbardziej wygodnych, wydajnych i najbardziej atrakcyjnych rozwiązań można osiągnąć zamierzone cele. Warto jednak prześledzić trendy panujące w poprzednim roku oraz prognozy na rok 2014. Obserwując trendy panujące pod koniec 2013 roku, już teraz jesteśmy w stanie, z dużym prawdopodobieństwem, stwierdzić jakie trendy będą panowały w sieci w roku 2014. Wiele z nich z pewnością będzie korzystać z technologii opracowanych jeszcze w roku poprzednim. Nie ulega także wątpliwości, że niektóre projekty zostaną porzucone na rzecz nowych, lepszych rozwiązań. Flat Design Płaski interfejs szerzej zadebiutował wraz z premierą systemu Microsoft Windows 8 oraz iOS7. Szybko zyskał on również popularność wśród twórców stron internetowych. Flat design cechuj się przede wszystkim prostotą interfejsu, który rezygnuje z rozwiązań opracowanych w interfejsach skeumorficznych. Płaski interfejs w przeciwieństwie do skeumorfizmu nie próbuje naśladować rzeczywistego wyglądu przedmiotów oraz rezygnuje z wszelkich prób symulowania trójwymiarowości. Na pierwszym miejscu stawia on czytelność informacji. W płaskich interfejsach, ogromną rolę odrywa typografia, kolorystyka oraz symboliczne minimalistyczne ikony, będące przeciwieństwem starszych rozwiązań. Flat design jest znacznie bardziej wydajniejszą formą interfejsu, dzięki czemu w 2014 na pewno zyska on jeszcze większą popularność niż cieszy się obecnie. Parallax Scrolling Parallax Scrolling to specyficzny efekt przewijania stron internetowych. Klasyczne przewijanie pionowe jest najczęściej stosowanym rozwiązaniem, jednak sprawia to, że wiele serwisów internetowych przestaje wyróżniać się na tle konkurencji. Dlatego też wielu twórców zaczyna stosować właśnie tzw. parallax scrolling. Efekt ten polega głównie na wywieraniu wrażenia głębi na stronie poprzez przewijania jej. Zazwyczaj pewnie obiekty na stronie, podczas przewijania, poruszają się z inna prędkością niż pozostałe. Obiekty poruszające się szybciej sprawiają wrażenie, jakby znajdowały się bliżej niż te, poruszające się wolniej. Jest to efekt paralaksy, znany także z życia codziennego. Widoczny np.: podczas podróży pociągiem. Minimalizm, przejrzystość, prostota Wiele stron internetowych z pewnością będzie korzystać z płaskich interfejsów, ponieważ zapewniają one minimalistyczny wygląd, przejrzystość informacji i łatwy dostęp do niej. Strony, które nie wprowadzą płaskich elementów, z pewnością zaczną się wzorować się na nim, stosując właśnie minimalizm, przejrzystość i prostotę. Już teraz w wielu serwisach internetowych widoczny jest brak animowanych elementów flash, intro poprzedzających wyświetlenie głównych treści i brak nadmiaru podstron. W 2014 roku z pewnością większość tych elementów zostanie wyeliminowania, a strony będą ważyły znacznie mniej. Pozytywnie przełoży się to na szybkość ich działania. Wzorowanie się na tradycyjnym oprogramowaniu Wiele programów komputerowych już teraz posiada swoje odpowiedniki, działające online w ramach wielu serwisów internetowych. Najpopularniejszym z nich...

Czytaj dalej
Jak zaprojektować dobry sklep internetowy?
Gru06

Jak zaprojektować dobry sklep internetowy?

Internetowy handel jest obecny już niemal w każdej dziedzinie biznesu. Dlatego też założenie własnego sklepu internetowego jest często bardzo dobrym rozwiązaniem. Jednak nie zawsze jest to proste. Aby było to łatwiejsze, można posłużyć się gotowymi szablonami sklepów oferowanymi przez niektórych usługodawców. Niekiedy tworzenie strony www można zacząć od podstaw. Jednak niezależnie czy zdecydujesz się na skorzystanie z gotowych systemów dających możliwość dopasowania opcji do Twoich preferencji czy też spróbujesz stworzyć sklep samemu, powinieneś być świadomy jak zaprojektować sklep tak, aby klient korzystał z niego z przyjemnością. Jeżeli chcesz skorzystać z gotowych systemów obsługi sklepów powinieneś kierować się głównie opinią innych internautów oraz możliwościami dostosowania szablonów do własnych potrzeb. Dzięki temu będziesz mógł mieć pełną kontrolę nad wyglądem witryny. Oprócz tego warto także zwrócić uwagę na usługi dodatkowe. Takie jak np.: zintegrowanie z systemami płatności itd. Jeśli natomiast chcesz stworzyć witrynę naszego sklepu internetowego od podstaw, warto zlecić to zadanie firmie specjalizującej się w marketingu internetowym. Konkurencja na rynku jest dość duża dlatego też wiedząc dokładnie czego oczekujesz, powinieneś bez trudu wybrać wykonawcę projektu. Aby jednak Twój sklep przyciągał wielu klientów warto zapoznać się z kilkoma zagadnieniami, które pozwolą Ci odnieść sukces. Szata graficzna – szata graficzna Twojego sklepu jest pierwszą rzeczą, z jaką klient będzie miał kontakt. Dobrze dobrane kolory, starannie zaprojektowane logo oraz ikony, a także rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie ma niekiedy decydujące znaczenie dla klienta. Warto więc zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie. Główną cechą jaką charakteryzuje się dobra strona graficzna jest przejrzystość. Dlatego też powinieneś starać się unikać elementów, które mogą rozpraszać uwagę klienta. Bardzo często niepożądane są różne animacje, których nadmiar nie tylko może odciągać klienta od ważnych informacji, ale też spowolnić działanie strony przez ich duży rozmiar. Przede wszystkim jednak trzeba pamiętać, aby w odpowiedni sposób wyeksponować produkty dostępne w ofercie. Unikaj także stosowania rażących kolorów. Te powinieneś wybrać, aby w razie konieczności wyróżnić nimi promocje, bądź inne okazje mające przyciągnąć klientów. Architektura – prawidłowo stworzona witryna sklepu internetowego powinna być możliwie jak najprostsza w obsłudze. Dzięki temu użytkownik łatwo odnajdzie to czego potrzebuje i nie zniechęci się do naszej strony. Im więcej klikania, aby odnaleźć szukany produkt, tym mniejsza szansa na to, że klient skorzysta z oferty. Zbędne jest tworzenie kliku podstron służących do rejestracji użytkownika czy dokonywania zakupów. Najlepiej jeśli wszystkie te elementy znajdują się na jednej stronie. Unikaj elementów, które nie są konieczne oraz nie ułatwiają korzystania z serwisu. Prostota obsługi powinna także dotyczyć systemu CMS, czyli systemu zarządzania treścią. Prosty CMS nie tylko oszczędza czas, ale pozwala też na unikniecie pomyłek, które mogą przynieść negatywne skutki. Rozbudowa, moduły, wtyczki – z czasem nieuniknione może stać się poszerzenie działalności. Warto więc...

Czytaj dalej
Typografia internetowa
Lis27

Typografia internetowa

Typografia internetowa jest częścią projektowania graficznego, choć wielu projektantów nie traktuje jej z należytą uwagą. A niestety, bez poprawnej typografii żaden projekt strony WWW nie będzie miał szans zaistnieć w sieci. Trzeba pamiętać, iż jej istotą jest szacunek dla czytelnika, czyli dbałość o szczegóły i przestrzeganie zasad, których to łamanie zaburza doświadczenie użytkownika. Dobra typografia internetowa to przede wszystkim czytelny i dobrze rozmieszczony na stronie tekst, który pomaga w szukaniu określonych informacji. Przy projektowaniu typograficznym należy wziąć pod uwagę wiele czynników, w tym przede wszystkim: układ strony oraz krój pisma. Istotny jest również layout, czyli bezpośrednio związany z rozmiarami tekstu układ graficzny. Rozmiar i skalę tekstu określa się za pomocą jednostek względnych oraz bezwzględnych, zgodnych z podstawowymi zasadami kompozycji. Aby dobrze radzić sobie z typografią tworzoną na stronach internetowych, trzeba posiadać wiedzę z zakresu projektowania graficznego, historii pisma, estetyki i kompozycji oraz sposobach ułożenia strony czy odpowiedniego nazewnictwa. Kolejnym ważnym punktem przy tworzeniu typografii internetowej jest estetyczny, a także ergonomiczny układ elementów. Należy również pamiętać o odpowiednim rozplanowaniu wolnej przestrzeni, marginesów, spacji, odstępów pionowych i poziomych, odległości i przerw na stronie WWW. Typografia internetowa nie może się ponadto obejść bez zasad znajomości języka polskiego, które są wymogiem przy projektowaniu serwisów w sieci. Zarówno w przypadku typografii tradycyjnej, jak i tej internetowej najważniejsze są trzy rzeczy: funkcjonalność, estetyka, czytelność. Osoby zajmujące się tego rodzaju projektami muszą wiedzieć, jak działa ludzkie oko oraz jakie są zasady danego języka, a także czym są: porządek, rytm, kontrast, symetria, napięcie, skala, przestrzeń, równowaga, tekstura, kształt, cień, światło i kolor. Ponadto do tworzenia typografii komputerowej potrzebna jest świetna znajomość oprogramowania, informatyki (a czasami nawet i matematyki), prawa autorskiego, działania internetu i standardów kodowania stron internetowych. Typografia internetowa służy czytelnikowi, dlatego musi być dostosowana to jego zachowania w sieci. Strony internetowe czyta się zupełnie inaczej niż tradycyjne, drukowane pismo. Typografia komputerowa składa się nie tylko z samego tekstu, ale i z grafiki. Do tego należy brać pod uwagę także elementy różnych mediów: wersje na monitor, do druku, telefon komórkowy i dla niewidomych (dźwiękowe). Tworząc dany serwis, wszystko musi w nim współgrać, aby dana witryna spełniła swoje zadanie bycia użyteczną i łatwą w obsłudze. Zadaniem typografii jest to, aby dana strona WWW była bardziej funkcjonalna, łatwiejsza w czytaniu oraz jednocześnie – również bardziej atrakcyjna...

Czytaj dalej
Trendy w webdesignie na 2013 rok
Paź25

Trendy w webdesignie na 2013 rok

Rola Internetu jako medium rośnie z dnia na dzień, a co za tym idzie – rozwija się on niezwykle dynamicznie. Firmy i organizacje próbują wyprzedzić konkurencję w wyścigu o uwagę konsumenta, tworząc nowoczesne strony internetowe, które pozwolą zatrzymać go na dłużej niż 10 sekund. Co zobaczymy w 2013 roku? Jakie są trendy w webdesignie w tym sezonie? Przede wszystkim: minimalizm. Czasami mniej znaczy więcej i ta właśnie zasada przyświeca kreacji współczesnych stron internetowych. Dotyczy zarówno umieszczanych treści, które powinny być starannie selekcjonowane, by efektywnie przekazać najważniejsze informacje, sposobu układu strony jak i grafiki. Tutaj również nastąpił przełom, ponieważ popularny wcześniej skeumorfizm (sposób projektowania, w którym elementy strony odtwarzają przedmioty z realnego świata, np. metalowe przyciski) zastąpił tzw. flat design, polegający na użyciu „płaskich” kolorów, bez zbędnych cieni, bez efektów trójwymiarowości, bardziej przejrzysty. To duży krok w kierunku symplifikacji w kreacji stron internetowych, który odpowiada na aktualne potrzeby użytkowników przytłoczonych przez nadmiar informacji i zwiększa przyjemność ich internetowych doświadczeń. Idąc dalej tym tropem, programiści postanowili ułatwić również poruszanie się po stronie www przez zredukowanie ilości jej podstron do zera. Zamiast tego tworzone są długie strony, podzielone na segmenty, które wystarczy tylko przewinąć w dół – zescrollować, by znaleźć resztę umieszczonych informacji. Wiele popularnych serwisów korzysta całkowicie lub częściowo z idei „one-page” i ich liczba wciąż rośnie. By wyjść naprzeciw pędzącej technologii, kreatorzy stron upewniają się, że będzie się ona prezentować dobrze niezależnie od nośnika wybranego do jej wyświetlenia. Do tego właśnie nawiązuje Responsive Web Design, czyli koncepcja tworzenia stron internetowych, które będą na tyle elastyczne, by automatycznie dopasować się do danego wyświetlacza, niezależnie od jego rozdzielczości, przy jednoczesnym zachowaniu poziomu estetyki. To sprawia, że strona jest „uszyta” na potrzeby klienta, nieważne czy wybrał on do jej przeglądania komputer, tablet czy też telefon. Ze względu na ciągły postęp technologii, możemy się też spodziewać w tym roku eksperymentów, które będą miały na celu wykorzystanie dostępnych nam środków, takich jak sensory dotyku stosowane w urządzeniach mobilnych czy też czujniki głosowe. Implementacja nowoczesnych rozwiązań w procesie projektowania strony będzie miała na celu zapewnienie jej konkurencyjności i przyciągnięcie większej ilości użytkowników....

Czytaj dalej
Strona 5 z 512345