Jak mierzyć konwersję na stronie?
Paź06

Jak mierzyć konwersję na stronie?

Podstawowym narzędziem marketingu internetowego jest strona www. W większości przypadków, bez względu na jej charakter oraz poruszaną tematykę, służy ona zaprezentowaniu i zachęceniu odbiorców treści internetowych – będących potencjalnymi klientami, do skorzystania z przedstawianej oferty. Specyfika e-marketingu sprawia jednak, że skuteczność danej witryny nie jest wyłącznie zależna od wyniku sprzedaży produktów, usług czy wartości intelektualnych. Podstawowym celem podejmowanych działań jest pozyskanie (nawiązanie relacji) i utrzymanie jak największej, ściśle określonej grupy odbiorców. Analizując czynniki wpływające na efektywność stron internetowych, coraz częściej brane są pod uwagę takie wskaźniki, jak wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych, ruch użytkowników na stronie oraz tak zwany wskaźnik konwersji. O ile dwa pierwsze są najczęściej rezultatem mniej lub bardziej skutecznych zabiegów pozycjonowania strony (SEO), utożsamianych jednak ze sztucznym kreowaniem popularności witryny, o tyle określona konwersja wydaje się niejako naturalnym następstwem działań podejmowanych wokół oraz na danej stronie. Czym zatem ona jest? Konwesja (ang. conversion) oznacza określone – oczekiwane przez właściciela lub administratora witryny – działanie ze strony unikalnych użytkowników, będące bezpośrednią odpowiedzią na skierowaną do nich ofertę i, co istotne, mające przełożenie na zyski z jej sprzedaży oraz profity płynące ze strony reklamodawców. W zależności od rodzaju prowadzonej strony (sklep internetowy, blog, portal informacyjny i tym podobne), jej celem (formą) będzie złożenie zamówienia i/lub dokonanie zakupu, skorzystanie z przedstawionej na stronie oferty, zapisanie się do newslettera oraz rejestracja użytkowników (założenie konta na stronie), będące jednoznaczne z pozyskaniem stałych odbiorców treści, kliknięcie w banner itd. Mierzenie konwersji danej strony internetowej sprowadza się do określenia jej wskaźnika (CR – conversion rate), wyrażonego w stosunku ilości konwersji (dokonanych działań – osiągniętego celu) do liczby osób odwiedzających witrynę. Ustalenie poziomu wskaźnika możliwe jest na przykład poprzez wykorzystanie narzędzi analitycznych, powszechnie dostępnych w sieci, takich jak na przykład Google Analytics. Dzięki ich zastosowaniu jesteśmy w stanie między innymi wygenerować raporty dotyczące interesujących nas wskaźników, eksportować je w określonych formatach, integrować z aplikacjami e-commerce (elektronicznej sprzedaży), a także pozyskiwać dane z nieograniczonej liczby stron internetowych – jeśli mamy taką potrzebę. Określenie wskaźnika konwersji możliwe jest również we własnym zakresie (tak zwanym ręcznym sposobem), poprzez zestawienie liczby unikalnych odwiedzin danej strony z ilością dokonanych przez jej użytkowników...

Czytaj dalej
Co wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google?
Sie27

Co wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google?

Większość użytkowników sieci określa Google, jako najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową – jak wskazują analizy, ponad dziewięćdziesiąt procent internautów korzysta z jej zasobów. Nie wszyscy jednak wiedzą, że oprócz podstawowej funkcji, jaką jest wyszukiwanie informacji, Google stanowi również swojego rodzaju katalog stron. Zestawiając konkretne witryny, tworzy ranking najpopularniejszych portali o konkretnej tematyce. Jakie to ma znaczenie? Dla internautów wyniki Google stanowią gwarancję przedstawiania stron zawierających wartościowe treści, dla właścicieli i administratorów witryn potwierdzają jakość ich pozycjonowania (wszystkich zabiegów zmierzających do wypracowania jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania). Miejsce witryny w wynikach wyszukiwarki przekłada się na liczbę odwiedzających ją internautów, czyli potencjalnych nabywców promowanych za jej pomocą produktów lub usług albo klientów prezentowanej marki – im więcej osób wejdzie na daną stronę, tym większa szansa na sukces. Google stworzyło narzędzia pozwalające na monitorowanie i ustawianie indeksu stron: PageRank jest algorytmem wskazującym jakość stron internetowych, Googlebot (robot Google, robot indeksujący) sprawdza aktualizacje stron i unikalność prowadzących do nich linków. Wyniki pracy obu narzędzi mają decydujący wpływ na osiągnięcie danej pozycji strony w wynikach wyszukiwarki Google. Co dokładnie na nią wpływa? Popularne wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem stron jest „przypodobanie się robotom”. Polega to między innymi na dbałości o wygląd i treść danej witryny, parametry techniczne oraz parametry jakościowe. Każda strona internetowa powinna mieć przejrzystą hierarchię, udostępnioną mapę strony (site map) z wyraźnymi odnośnikami do poszczególnych elementów, statyczne linki tekstowe, przydatne i unikalne treści, zawierające wybrane słowa i/lub frazy kluczowe oraz zwięzłe parametry adresu URL (o ile są używane). Z myślą o jej przyszłym pozycjonowaniu, projektując stronę internetową, należy również zezwolić na jej indeksowanie bez identyfikatorów sesji lub wspomnianych wyżej parametrów URL, umieścić na serwerze internetowym plik robots.txt, informujący roboty Google o dostępnych lub niedostępnych dla nich katalogach, a także upewnić się, że wykorzystywany system zarządzania treścią tworzy strony i linki mogące być wyszukiwane przez wyszukiwarkę Google. Ze względu na jakość pozycjonowania (pozycję strony w Google), warto również unikać stosowania ukrytych i/lub automatycznie generowanych treści, uczestniczenia w systemach wymiany linków oraz umieszczania słów kluczowych niemających związku z zawartością witryny. Okolicznościami wzmacniającymi pozycję strony w wyszukiwarce Google są ponadto czynniki bezpośrednio związane z zawartością strony i zastosowanymi rozwiązaniami usprawniającymi jej działanie (aktualne treści, linki wewnętrzne, zoptymalizowany kod HTML, optymalna liczba podstron, mechanizm pozwalający na szybkie ładowanie się strony) oraz z popularnością witryny w Internecie (ilość i jakość odnośników prowadzących do danej strony z innych portali, jakość stron linkujących nasz portal i aktywność w mediach...

Czytaj dalej
Jak skonstruować adres URL?
Sie24

Jak skonstruować adres URL?

Tworzenie strony internetowej, podobnie jak realizacja jakiegokolwiek innego projektu, wymaga szczegółowego opracowania planu, uwzględniającego wszystkie składowe i parametry. Oprócz wyboru konkretnej nazwy domeny, projektu graficznego oraz odpowiedniego skomponowania struktury witryny, niezwykle istotne, zarówno ze względu na zachęcenie użytkowników sieci do odwiedzenia tworzonego portalu, jak i pod względem jakości pozycjonowania strony, jest właściwe skonstruowanie tak zwanego adresu URL. URL (ang. Uniform Resource Locator) jest ujednoliconym formatem adresowania wszelkich zasobów dostępnych w internecie (informacji, danych, plików, usług, poczty elektronicznej i tym podobnych). W zależności od charakteru zamieszczanych na stronie odnośników (plików) możemy zastosować bezwzględny adres URL – wykorzystywany w przypadku linków zewnętrznych, odsyłających do innych serwisów, zawierający pełną ścieżkę dostępu, będący niezależnym od lokalizacji danego pliku z linkiem lub względny adres URL, wykorzystywany przy zamieszczaniu linków prowadzących do wewnętrznych zasobów witryny, zawierający przesunięcie o kilka niższych/wyższych odnośników. W przypadku witryny internetowej (http) URL oznacza unikalny adres, pod którym znajduje się dana strona. Bez względu na rodzaj witryny, do której kieruje, każdy adres URL posiada określoną strukturę, składającą się z elementu wskazującego wykorzystywany protokół (http://), nazwy domeny (adresu danej domeny), tak zwanej domeny najwyższego rzędu (TLD) – części znajdującej się po kropce (na przykład „pl”), nazwy katalogu znajdującego się na serwerze oraz określenia dokładnego pliku umieszczonego na serwerze, razem z jego rozszerzeniem („plik.html”). Z myślą o wygodzie potencjalnych odbiorców strony oraz o efektywnym procesie pozycjonowania witryny, warto zastosować tak zwane przyjazne adresy URL (friendly URL), które dzięki zwięzłości i przejrzystości zapisu pozwalają na wygodne tworzenie zakładek do poszczególnych elementów treści, są łatwiejsze do odczytania i zapamiętania przez użytkowników sieci oraz do zaindeksowania przez wyszukiwarki internetowe. Długie i niezrozumiałe odnośniki (hiperłącza) nie zachęcają internautów do odwiedzania wskazywanej za ich pomocą witryny (nie są wiarygodne) – przyjazne adresy najczęściej zawierają słowa kluczowe, opisujące zawartość i charakter danej strony www. W celu skonstruowania poprawnego (skutecznego) adresu URL warto przestrzegać określonych zasad, takich jak: unikanie mało czytelnych, utrudniających zapamiętanie i odtworzenie adresu znaków – dopuszczalne są litery alfabetu łacińskiego (preferowane małe), cyfry, znak podkreślenia, myślnik oraz kropka w celu zapisania rozszerzenia w nazwie pliku; optymalna długość adresu wynosząca do dwudziestu znaków (dłuższe nazwy mogą zostać nie wyświetlone w całości w wyszukiwarce); brak znaków specjalnych i spacji – w celu rozdzielenia wyrazów należy stosować myślnik (podkreślnik łączy wyrazy w jedną frazę); rezygnacja z końcówek – taki adres będzie traktowany przez wyszukiwarkę jako słowo kluczowe (znaczenie w pozycjonowaniu); identyfikator strony powinien składać się z wszystkich adresów stron znajdujących się w strukturze danej witryny – powinien rozpoczynać się od katalogu głównego i kończyć się na wybranej podstronie; każda strona lub etykieta znajdująca się w strukturze witryny powinna posiadać zdefiniowaną nazwę przyjaznego...

Czytaj dalej
Co wpływa na wysoki wskaźnik odrzuceń?
Sie11

Co wpływa na wysoki wskaźnik odrzuceń?

Stworzenie atrakcyjnej strony www jest jedną z podstaw sprawnego funkcjonowania w internecie. Tego miernikiem może być ilość wejść na daną stronę i czas, jaki spędzają na niej internauci. Co najczęściej zniechęca do odwiedzania stron internetowych? 1. Mało intuicyjne menu Strona jest przede wszystkim dla osób, do których kierujemy swoją usługę czy produkt, pod nich też powinna być stworzona. Menu powinno organizować sprawne poruszanie się po niej. Jeśli jest ono nieczytelne i nieoczywiste, szybko zniechęci do odwiedzanie kolejnych podstron. 2. Otwieranie zbyt dużej ilości okien Wchodząc na daną stronę już na wstępie chcemy mieć podstawowe informacje, główne treści. Jeśli odwiedzający musi się natrudzić, żeby je zdobyć albo zrezygnuje w połowie drogi, albo już na nią nie wróci. 3. Dużo informacji, mało treści Większość użytkowników internetu nie ma czasu/ochoty/chęci przedzierać się przez gąszcz informacji, by wyłuskać z nich najbardziej istotne. Dużo można też stracić na błędach ortograficznych i stylistycznych, ale też na podawaniu nieprawdziwych lub nieaktualnych danych. 4. Ciągły tekst Na wielu stronach internetowych można spotkać całe strony tekstu. Jeśli mamy do czynienia z publikacją artykułów naukowych – ma to swój sens. Jeśli sprzedajemy jakiś produkt czy usługę – nie jest to najlepsza reklama. 5. Reklamy Jedna z rzeczy, które najbardziej denerwują internautów, to reklamy. Wyskakujące banery, okienka, filmiki, odstraszają od strony. Kto lubi być bombardowany taką ilością niepotrzebnych treści? 6. Małe czcionki, duża ilość kolorów, jaskrawe tło… Istotne jest to, żeby osoba poruszająca się po stronie nie miała problemów z przeczytaniem informacji, które są na niej zamieszczone. Duże kontrasty czy niewyraźna czcionka oprócz tego, że wpływają na nieczytelność strony, powodują też zmęczenie wzroku. 7. Brak wyróżniania odwiedzanych odnośników Jest to szczególnie ważne, gdy strona jest rozbudowana i internauta chce wrócić do wcześniejszych stron. 8. Załączniki PDF Zamieszczanie ważnych informacji w postaci PDF czy plików w innym formacie jest nieporęczne i niepraktyczne. Stanowi też dodatkową komplikację w poruszaniu się po stronie. 9. Szablon Banalne i przewidywalne z darmowymi „stokowymi” zdjęciami raczej nie świadczą dobrze o danej marce. Zainwestujmy trochę w oryginalność strony. 10. Nieaktualizowanie strony Strona www, nie tylko blog, powinna być często aktualizowana. Nic bardziej nie zniechęca niż informacje czy ceny usług sprzed paru lat. Sporo informacji może dostarczyć nam współczynnik odrzuceń, który pokazuje, jaki procent odwiedzających opuszcza naszą stronę zaraz po wejściu na nią (nie wchodząc na kolejne podstrony). Jego wysoki wskaźnik może świadczyć o tym, że treści na niej zamieszczane są nieużyteczne lub nieatrakcyjne. Jednak jest on również typowy dla stron landing pages, które zawierają podstawowe informacje z np. formularzem kontaktowym, czyli wezwaniem do działania, lub gdy odwiedzający znajduje wszystkie niezbędne treści od razu na stronie...

Czytaj dalej
Ukryte menu – funkcjonalne i estetyczne
Lip14

Ukryte menu – funkcjonalne i estetyczne

Tak jak w projektowaniu ubrań, tak samo w projektowaniu stron internetowych panują określone trendy, które regularnie ulegają przemianom. Strona www również musi odpowiadać współczesnym potrzebom użytkownika, a to co było modne kilka lat temu, wydaje się obecnie kompletnie nieprzyjazne dla internauty. Aktualnie rządzi prostota, jasne barwy i pionowy układ. Trendy jednak kształtują się również w przypadku detali, jak np. układ menu. Niewielka zmiana w przypadku nawigacji może mieć kolosalne znaczenie, bo może zarówno uatrakcyjnić stronę, jak i ją skomplikować. Nowością przy projektowaniu menu na stronach internetowych jest zastosowanie mechanizmu wysuwania się paska nawigacji. Wystarczy kliknąć w symbol menu, aby pojawiły się niezbędne szczegóły. Takie rozwiązanie zapewnia estetykę, ceniony przez większość użytkowników minimalizm oraz przy zastosowaniu animacji – zaskoczenie i silniejszą uwagę internauty. Ukryte menu to kolejny sposób na zwiększenie zaangażowania użytkownika przy jednoczesnym oszczędzaniu miejsca na stronie. Niewielka ikona zawiera w sobie rozbudową nawigację ze wszelkimi potrzebnymi informacjami. Pomimo nagle pojawiającej się dodatkowej opcji osoba, która korzysta ze strony ma świadomość, dlaczego takie okno jej się wyświetliło. Im prostsze menu, tym lepiej również ze względu na dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Ułożenie ikon oraz wszelkich przycisków powstaje z myślą o smartfonach i tabletach. Z tego właśnie powodu zdecydowany prym od kilku miesiącu wiodą strony o pionowej orientacji ze statycznym menu. Przy pierwszym kontakcie z taką stroną uwagę najczęściej przykuwa ogromne zdjęcie. Reszta elementów, w tym również menu, stanowią dodatek do koncepcji graficznej i są ograniczone do drobnych ikonek. Szczegółowe informacje znajdują na kolejnych podstronach, aby przeglądanie witryny było proste i czytelne. W ostatnim czasie dało się już zauważyć nowy trend w kwestii umieszczania paska menu na stronie internetowej. Projektanci wpasowują ten niezwykle ważny element już nie tylko przy górnej krawędzi strony, ale również przy bocznych, a nawet dolnych. Dzięki temu podczas przewijania strony ikona nawigacji zawsze jest „pod ręką”. To wygodne, bo nie ma konieczności powrotu na sam początek strony, gdy chcemy przejść do menu. Innowacyjność w postaci ukrytego menu określona jest mianem „menu-hamburgera”. Jednak popularny hamburger nie wszystkim jeszcze kojarzy się z menu, dlatego większość firmy woli póki co stosować napis „menu”, by nie zaburzyć użyteczności strony. Niewidoczne paski nawigacyjne bez problemu można dodać na właściwie każdej stronie Google. Zgodnie z panującymi na świecie trendami w projektowaniu stron, kolejne miesiące mają upowszechnić stosowanie nierzucających się w oczy paneli z menu. Ma być one funkcjonalne bez względu na to czy użytkownik przegląda stronę na wielkim monitorze komputera czy na swojej...

Czytaj dalej
Jak przyciągnąć klienta na stronę www i zatrzymać go na dłużej?
Cze29

Jak przyciągnąć klienta na stronę www i zatrzymać go na dłużej?

Jedną ze współcześnie stosowanych form reklamy jest strona www. Jako element szeroko rozumianego marketingu internetowego, w większości przypadków stanowi ona nie tylko statyczną planszę informacyjną, ale przede wszystkim platformę umożliwiającą wymianę plików, informacji, a nawet poglądów. Jej skuteczność, wyrażona natężeniem tak zwanego ruchu użytkowników, stanowiącego odzwierciedlenie jakości zamieszczanych na niej treści (linków), polega w głównej mierze na pozyskiwaniu i przywiązywaniu „do siebie” jak największej liczby odbiorców, przekładającej się z kolei na ilość klientów promowanej za pośrednictwem strony firmy, marki, a tym samym na jej zysk. Jak wskazują statystyki, z każdym dniem zwiększa się liczba nowych użytkowników sieci – rośnie również ilość witryn www. Dla administratorów stron internetowych z jednej strony stanowi to możliwość pozyskania nowych odbiorców, z drugiej swojego rodzaju wyzwanie, polegające na utrzymaniu dotychczasowych użytkowników. Jak robić to skutecznie? Aby przynosiła zakładane rezultaty, strona internetowa powinna być przede wszystkim atrakcyjna – pod względem zamieszczanych na niej treści, rozwiązań ułatwiających poruszanie się po niej oraz designu. Umieszczanie na stronie unikalnych (takich, których użytkownik nie znajdzie na innych serwisach) tekstów, zdjęć, plików audiowizualnych oraz informacji z pewnością wpłynie na wzrost zainteresowania odbiorców. Co istotne, zarówno zawartość strony internetowej, jak i zastosowane rozwiązania (wtyczki, aplikacje itd.) powinny być regularnie aktualizowane. Bardzo ważna z punktu widzenia użytkownika jest również czytelna i prosta nawigacja oraz brak nachalnych reklam. Osoba, która nie będzie mogła swobodnie poruszać się po danej witrynie – będzie miała trudności ze znalezieniem interesujących ją informacji i/lub z orientacją swojego położenia, będzie zmuszona czekać na załadowanie się poszczególnych elementów, a dodatkowo będzie bombardowana wyskakującymi okienkami reklamodawców, zwyczajnie ją opuści, a co więcej, prawdopodobnie nigdy więcej na nią nie zajrzy. Wiążący się z nawigacją, czytelny układ treści oraz ładny, ale przede wszystkim praktyczny design – odpowiednio dobrana typografia, tło, rozmieszczenie znajdujących się na stronie elementów i logiczna struktura całej witryny, niewątpliwie również mają wpływ na wzrost zainteresowania ze strony internautów. W dobie powszechnie dostępnego internetu oraz popularności urządzeń mobilnych, tak zwana responsywność strony – dostosowanie jej do parametrów urządzeń elektronicznych, takich jak: tablet, smartfon, notebook itp., stanowi właściwie konieczność. Zwiększająca się aktywność użytkowników sieci wymaga umożliwienia im korzystania z naszej strony internetowej w niemal każdej sytuacji, za pośrednictwem różnego rodzaju sprzętu. Specyficzną odmianą strony www jest sklep internetowy. Prowadzenie elektronicznej sprzedaży, oprócz odpowiedniej ekspozycji oferowanych towarów, wymaga szczególnej dbałości o kontakt z klientem – nowym i wcześniej pozyskanym, warto wiedzieć, jak ściągnąć klienta na stronę. Utrzymaniu klientów e-sklepów, a tym samym utrzymanie poziomu sprzedaży, z pewnością pomoże: funkcjonalny projekt (i wykonanie) witryny, prezentacja wybranych produktów w specjalnych blokach, znajdujących się na stronie głównej (tzw. rekomendacje towarowe), określenie profilu klienta i dostosowanie oferty do jego potrzeb (analizowanie jego zachowań na podstawie wcześniej dokonanych...

Czytaj dalej
Strona 4 z 10« Pierwsza...23456...10...Ostatnia »