Znajdowalność (findability)

CIDEPIX

CIDEPIX/bigstockphoto.com

Znajdowalność (z ang. findability) to możliwość odnalezienia pożądanej informacji w każdej dowolnej chwili. W przypadku stron internetowych oznacza to m.in. taką cechę interfejsu, dzięki której można mieć szybki i łatwy dostęp do witryny, której szukamy.

O jego skuteczności decyduje przede wszystkim odpowiednia organizacja informacji na stronie, podział na kategorie i podkategorie oraz odpowiednia terminologia, dostosowana do użytkowników. Strona www powinna być przyjazna wyszukiwarkom internetowym, użyteczna i intuicyjna. Jeśli działamy w tzn. „standardowym” biznesie, to nie powinna być ona zbyt rewolucyjna, a raczej powinna się opierać na elementach znanych odbiorcom.

Znajdowalność to sposób oraz możliwość odnalezienia danej strony w internecie. Główną rolę odgrywa tu marketing i działania w wyszukiwarkach, na które składa się m.in. pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach. Główny ruch na stronie generuje przekierowanie właśnie z wyszukiwarek internetowych, dlatego obecność w nich, i to na wysokich pozycjach, jest szczególnie istotna. Badania pokazują bowiem, że większość użytkowników internetu przegląda jedynie dwie pierwsze strony wyników poszukiwań.

Istotne są również wyszukiwarki na samej stronie. Statystyczny odwiedzający stronę www spędza na niej kilka sekund – jeśli nie znajdzie na niej tego, co poszukuje albo nic go nie zainteresuje – po prostu z niej wychodzi i już nie wraca.

Strona internetowa, by była chętnie odwiedzana, co m.in. składa się na jej znajdowalność, powinna udostępniać interesujące i potrzebne informacje. Jedną z możliwości jest blog z ciekawymi artykułami z danej dziedziny. Niezastąpione są też media społecznościowe, w których użytkownicy mogą udostępniać teksty czy materiały, dzięki czemu mają szansę dotrzeć do dużej ilości osób.

Innym cennym narzędziem, które może się przyczynić do zwiększenia znajdowalności danej witryny internetowej, jest regularna komunikacja ze swoją grupą docelową za pomocą newslettera. Odpowiednio przemyślany, ciekawy dla odbiorcy i regularnie wysyłany może w znaczny sposób przyczynić się do zbudowania z nim silnej relacji, która zaowocuje odwiedzaniem strony www i skorzystaniem przyszłości z usługi lub kupieniem produktu z oferty danej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *