Jak zaprojektować zakładkę Kontakt?
Sty29

Jak zaprojektować zakładkę Kontakt?

Posiadanie firmowej strony internetowej jest w obecnych czasach standardem – stanowi ona jedno z podstawowych narzędzi komunikacyjnych, pozwalających na nawiązanie (długo lub krótkotrwałej) relacji danej firmy bądź marki z klientem. Bez względu na zawartość strony, jej kluczowym elementem jest podstrona czy zakładka „Kontakt”, której wygląd i funkcjonalny charakter uwiarygodnia całą witrynę w oczach odbiorców, będących potencjalnymi klientami prezentowanej firmy. Co powinna zawierać, aby spełniała swoją podstawową funkcję? Z myślą o sprawnym porozumiewaniu się z klientami (ich szybkim skontaktowaniu się z firmą), a także w celu ułatwienia dotarcia przez użytkowników strony do podstawowych danych, już na etapie jej projektowania warto zadbać o wyróżnienie omawianej podstrony na tle innych elementów. Jak wskazuje jej nazwa (najczęściej stosowane oznaczenie zakładki), jej zadaniem jest ułatwienie kontaktu klienta z właścicielem danej witryny – udostępnienie ścieżek, umożliwiających przekazanie istotnych z punktu widzenia jej użytkownika informacji oraz zadania pytań. Dane do kontaktu Podstawowymi elementami, umieszczanymi w zakładce „Kontakt” są dane firmy (będące również danymi kontaktowymi), takie jak jej pełna nazwa, adres siedziby, NIP, REGON, numer telefonu oraz adres elektroniczny, a także godziny otwarcia i obsługi klienta. Coraz częściej stosowanym elementem jest również formularz kontaktowy, umożliwiający klientowi przesłanie krótkiej wiadomości bez konieczności logowania się na jego konto mailowe – wprost ze strony. W celu maksymalnego ułatwienia i zwiększenia prawdopodobieństwa podania przez użytkownika danych, dobrze ograniczyć liczbę jego pól do minimum, prosząc na przykład o przesłanie imienia, nazwiska, adresu e-mail i treści wiadomości. Właściwe wypełnienie formularza może ułatwić zastosowanie aktywnych pól, podświetlanych lub wyróżnionych kontrastującym kolorem. Stosując formularz warto również zadbać o powiadomienia zwrotne, dotyczące przyjęcia danych do bazy, poprawności lub błędu zapisu. Wskazówki dojazdu Często spotykanym na wielu stronach (podstronach) elementem kontaktowym jest mapka wskazująca dokładną trasę dojazdu do siedziby danej firmy. Przedstawiana najczęściej w postaci mapy Google, oprócz pokazania bezpośredniej drogi, dostarcza ona użytkownikowi wiedzy na temat sąsiedztwa przedsiębiorstwa, co może jeszcze bardziej uwiarygodnić prowadzoną przez nie działalność. Oferując różne warianty graficzne i kolorystyczne, Google umożliwia dostosowanie zamieszczonej mapy do stylistyki całej witryny. Wtyczki społecznościowe Internetowymi narzędziami, ułatwiającymi komunikowanie się na linii klient-firma są również media społecznościowe. O zasadności posiadania firmowych kont na różnych portalach może świadczyć liczba użytkowników social media – w Polsce jest ich już ponad trzynaście milionów. Posiadając konto na Facebooku czy Instagramie, warto podłączyć je pod prowadzoną stronę. Korzystając z dedykowanych w tym celu wtyczek, można w łatwy sposób umieścić odnośniki do prowadzonych kont na podstronie/zakładce „Kontakt”. Umożliwiając internautom nawiązanie kontaktu z firmą za pomocą zróżnicowanych sposobów, zwiększamy szansę pozyskania większej liczby klientów, a w efekcie osiągnięcie zakładanych celów marketingowych, a nawet zwiększenie...

Czytaj dalej
Jak zabezpieczyć stronę przed spamem?
Sty21

Jak zabezpieczyć stronę przed spamem?

Przeglądanie stron internetowych jest w dzisiejszych czasach tak powszechne jak niegdyś wertowanie gazet. W poszukiwaniu informacji oraz interesujących ofert (strony www są również kluczowym elementem w marketingu internetowego), użytkownicy sieci kierują się nie tylko zawartością poszczególnych witryn, ale również wygodą ich przeglądania. Dowolny serwis internetowy, blog, czy nawet sklep on-line może skutecznie zniechęcić do pozostania na nim – nie wspominając o ponownych odwiedzinach, poprzez wyświetlanie niechcianych lub niepotrzebnych informacji, w postaci dobrze znanych „wyskakujących okienek”. Spam internetowy o którym mowa, jest najczęściej spotykany w formie korespondencyjnej (mailowej) lub jako niepożądane informacje, pojawiające się na stronach www. Cechami charakterystycznymi dla tego typu treści jest nieokreślony – przypadkowy – profil odbiorcy, niezależny od niego charakter wiadomości, przesyłanej bez jego zgody oraz domniemanie, że nadawca wysłanych treści prawdopodobnie odniesie określony zysk w związku z jej nadaniem. Oprócz natarczywych maili (wysyłanych wbrew woli adresata), zawierających podejrzane oferty, spam może mieć również formę reklam, na przykład o charakterze pornograficznym, lub zainfekowanych linków, pozostawionych w komentarzach na danej stronie. Pomijając uciążliwość, na jaką narażeni są użytkownicy stron internetowych, spam może również uprzykrzyć życie właścicielom lub administratorom witryn. Powodując spowolnienie ładowania się „zainfekowanych” portali z jednej strony, a naruszając prywatność i bezpieczeństwo ich odbiorców z drugiej, jest on częstą przyczyną utraty stałych odbiorców (zmniejszenia ruchu sieciowego). Co w takim razie można zrobić – jak zabezpieczyć stronę internetową przed niechcianymi treściami? O ile użytkownicy sieci mogą zwyczajnie unikać zespamowanych adresów lub w zasadzie w każdej chwili zablokować pojawianie się na przeglądanych stronach reklam (oprogramowanie typu Adblock), o tyle administrujący poszczególne witryny powinni stale monitorować ich stan oraz zastosować określone narzędzia i rozwiązania ochronne. Podstawowym krokiem, chroniącym w znacznym stopniu przed pojawianiem się na stronie niepożądanych treści jest wykupienie odpowiadającego nam hostingu oraz domeny, zamiast korzystania z darmowych opcji, wiążących się najczęściej z umieszczaniem na danej stronie reklam właściciela serwera. Narzędzia antyspamowe W celu ochrony stron przed działaniem złośliwych botów, rozsyłających do użytkowników witryn niepożądane informacje, można na przykład zastosować rozwiązanie typu CAPTCHA (Completely Automated Turing test to tell Computers and Humans Apart), pozwalające na przesłanie danych, wypełnionych tylko przez człowieka – poprzez odtworzenie zniekształconego tekstu z obrazka. Zastosowanie tego rozwiązania chroni formularze kontaktowe przed spamem, portale przed zakładaniem na nich kont przez automaty, blogi oraz fora dyskusyjne przed reklamami w komentarzach. Posiadaczom witryn na popularnej platformie WordPress znana jest zapewne wtyczka Aksimet (Automattic Kismet), wykrywająca i blokująca niepożądane treści, pozostawiane w komentarzach – możliwa do zastosowania również w innych witrynach. Skutecznym narzędziem, chroniącym przed spamem, jest automatyczny filtr antyspamowy, taki jak SBLam (darmowy, działający na wszystkich przeglądarkach), blokujący lub moderujący pojawiające się na stronie...

Czytaj dalej
Przyszłość portali społecznościowych
Sty14

Przyszłość portali społecznościowych

W obliczu ogromnego rozwoju cywilizacyjnego – w tym technologicznego, nieprzesadzoną wydaje się teza, że świat skurczył się do rozmiarów globalnej wioski, a internet stanowi podstawowe medium wymiany informacji. Sporządzane cyklicznie analizy wskazują na stopniowo zwiększającą się liczbę internautów. W 2015 roku na świecie było ponad trzy miliardy użytkowników sieci (42% ludzkości), z czego ponad dwa miliardy stanowili aktywni użytkownicy mediów społecznościowych. W Polsce, proporcjonalnie do skali, odnotowano niespełna dwadzieścia sześć milionów użytkowników (67% populacji), w tym trzynaście milionów osób aktywnie korzystających ze stron o charakterze społecznościowym. Serwisy społecznościowe, działające w obszarze szeroko pojętych social media – rozwiązań wykorzystujących internetowe i mobilne rozwiązania technologiczne, w celu umożliwienia komunikacji pomiędzy użytkownikami sieci, funkcjonują w oparciu o zgromadzoną wokół nich społeczność odbiorców. W zależności od poruszanej tematyki, charakteru przekazywanych i udostępnianych informacji, potrzeb oraz profilu potencjalnych odbiorców, serwisy społecznościowe można podzielić na: ogólne (np. Facebook, Google+), skierowane do konkretnej grupy użytkowników (nk.pl), prezentujące treści ściśle określonego rodzaju (YouTube), użytkowane głównie w celu wymiany poglądów i krótkich informacji (Twitter), umożliwiające zaprezentowanie swojego dorobku zawodowego oraz kontakt ze specjalistami z danych branż (GoldenLine, LinkedIn) i wiele innych. Serwisy społecznościowe na stałe wpisały się w internetowy krajobraz – większość użytkowników sieci regularnie korzysta (posiada konto) z przynajmniej jednego portalu o określonym charakterze. Swoją popularność zawdzięczają one przede wszystkim stwarzaniu możliwości wyrażania swoich przekonań, dzielenia się zasobami, poszukiwania konkretnych informacji oraz komunikowania się ze znajomymi. Najczęściej użytkowanymi serwisami minionego roku były: Facebook, G+, nasza klasa, Twitter, LinkedIn, Badoo (portal randkowy), Instagram i Pinterest. Jaką przyszłość mają przed sobą? Znawcy mediów społecznościowych zgodnie przyznają, że aby utrzymać pozycje liderów, poszczególne serwisy powinny dostosowywać się do nieustannie ewoluujących potrzeb swoich użytkowników. Pamiętając o zaspokojeniu potrzeby kontaktu i przynależności do grupy, twórcy portali muszą również umożliwić internautom porozumiewanie się w sposób łatwy, szybki i, co najistotniejsze, atrakcyjny. Publikowanie treści bez konieczności posiadania wiedzy z zakresu budowania stron internetowych jeszcze nigdy nie było tak proste. Media, w tym także portale społecznościowe, przyszłości będą tworzone (kreowane) w znaczącej mierze przez samych internautów. Tendencja upraszczania przekazu – komunikacji natychmiastowej typu instant, widoczna jest już teraz w rosnącej popularności aplikacji społecznościowych, takich jak Snapchat, Instagram, Facebook Messenger i Pinterest. Możliwość komunikowania się za pomocą urządzeń mobilnych, właściwie o każdej porze i w każdym miejscu oraz perspektywa natychmiastowej reakcji ze strony „rozmówcy” wyznacza nowy kierunek mediów, a więc również portali...

Czytaj dalej
Najczęstsze błędy popełniane przy optymalizacji strony
Gru09

Najczęstsze błędy popełniane przy optymalizacji strony

Każdy, kto chociażby interesował się założeniem lub prowadzeniem własnej strony internetowej, z pewnością spotkał się z zagadnieniem optymalizacji, oznaczającym dostosowanie jej zawartości (publikowanej treści i grafiki) oraz kodu pod określonym kątem. Jednym z rodzajów procesu, istotnym ze względu na wyszukiwanie witryny w ogromnych zasobach internetu, jest optymalizacja pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych (SEO – search engine optimization). W prostym ujęciu, polega ona na odpowiednim dobraniu, ustaleniu częstotliwości pojawiania się oraz oznaczeniu słów lub fraz kluczowych, ustaleniu kolejności tytułów i podtytułów, aktualizacji treści, dobraniu metatagów, określeniu hierarchii nagłówków, doborze odnośników (hiperłączy), dostosowaniu ustawień serwera, zgodności kodu strony z wymaganymi/zakładanymi parametrami (walidacja), stosowaniu opisów zamieszczonych grafik w kodzie strony, a także dostosowaniu wagi znajdujących się na niej plików. Celem optymalizacji dowolnej strony www jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania internetowego. Adres strony dostosowanej do algorytmów robotów wyszukiwarek internetowych będzie pojawiał się wysoko w rezultatach wyszukiwania, dzięki czemu będzie miała ona większe szanse na znalezienie jej przez internautów. Warunkiem skuteczności całego procesu jest respektowanie narzuconych przez wyszukiwarki standardów. Najczęstsze błędy w optymalizacji są następstwem nieprzestrzegania określonych zasad – wynikających z niewiedzy bądź celowego działania webmasterów. Nieskuteczne zabiegi optymalizacyjne, powodujące osiąganie niskich pozycji w wynikach wyszukiwania, dotyczą przede wszystkim nieumiejętnego stosowania słów kluczowych i błędów w kodzie strony. Źle dobrane słowa kluczowe – niedostosowane do zawartości i przeznaczenia strony, jej charakteru oraz docelowej grupy odbiorców, a także słowa/frazy zbyt ogólne (mało sprecyzowane), nie wskazujące na specyfikę witryny, sprawiają, że jest ona niekonkurencyjna wśród tysięcy sobie podobnych. Oprócz właściwego doboru słów kluczowych, istotne jest również ich rozmieszczenie oraz zagęszczenie. Powszechnym błędem optymalizacyjnym jest umieszczanie poszczególnych słów kluczowych w przypadkowych miejscach w obszarze strony, na które roboty indeksujące nie zwracają uwagi – słowa znajdujące się poza preferowanymi miejscami, takimi jak znacznik title (tytuł strony), nagłówki (od h1 do h6) oraz opisy obrazów i zdjęć (znacznik alt), mogą zostać uznane jako spam. Optymalnym natężeniem słów kluczowych w stosunku do całej objętości danej strony jest pięć procent – zbyt duże ich zagęszczenie oraz duża ilość powtórzeń będzie nie tylko źle odbierane przez wyszukiwarki, ale również sprawi, że znajdujące się na stronie treści będą nieczytelne. Najczęściej popełnianymi błędami w obszarze kodu strony są: umieszczanie znaczników meta w niewłaściwym miejscu sekcji head, niedomykanie znaczników table, tr, td, div, powtórzenie w sekcjach head i body, a także zablokowanie (brak lub ograniczony dostęp) strony dla robotów wyszukiwarek poprzez zastosowanie niepoprawnych wpisów w znaczniku meta lub niepoprawne napisanie pliku indeksującego stronę (robots.txt). Zabiegami celowymi, określanymi również jako techniki manipulacyjne, mającymi na celu sztuczne osiągnięcie pożądanych wyników wyszukiwania, są działania również w większości skoncentrowane wokół słów i fraz kluczowych. Za niedopuszczalne błędy uważane jest bardzo częste powtarzanie wybranych słów w...

Czytaj dalej
Jak tworzyć treści przyjazne wyszukiwarkom?
Gru02

Jak tworzyć treści przyjazne wyszukiwarkom?

Nie od dziś wiadomo, że internet jest kopalnią wiedzy wszelakiej. Niemal ze stuprocentową pewnością możemy założyć, że każdy użytkownik sieci znajdzie w nim interesujące go informacje. Równie pewni możemy być istnienia stron www poruszających właściwie wszystkie, powszechnie znane, a także nieznane fakty. W gąszczu bytów internetowych, właściciele witryn zmuszeni są do ich aktywnego promowania. Co to właściwie oznacza? Proces promowania każdej strony internetowej, sprowadzający się w rzeczywistości do wypracowania jak najwyższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania (pozycjonowania), aby przynosił oczekiwane – długofalowe – rezultaty, w postaci pozyskiwania coraz większego naturalnego ruchu użytkowników, musi być przemyślany i realizowany systematycznie. Jednymi ze znaczących elementów, na które powinniśmy zwracać szczególną uwagę są zamieszczane na stronie treści (teksty, grafiki, zdjęcia, pliki multimedialne). Ich charakter, atrakcyjność oraz wartość poznawcza (informacyjna) prawie zawsze stanowią decydujący, przyciągający lub czasami zniechęcający czynnik popularności witryny. W odniesieniu do procesu pozycjonowania internetowego, atrakcyjne treści, publikowane na poszczególnych stronach, określane są jako „przyjazne wyszukiwarkom”. Zoptymalizowane pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych – algorytmów ich robotów, wspomagają proces promowania danej witryny, przekładający się bezpośrednio na liczbę odwiedzających ją osób – odbiorców promowanej za jej pomocą aktywności (potencjalnych klientów). Ich dostosowanie do zmieniających się co jakiś czas kryteriów, pozwalające na osiągnięcie określonych wyników, w rzeczywistości nie jest skomplikowane – wymaga jedynie regularności, odrobiny pomysłowości i posiadania podstawowych umiejętności z zakresu obsługi stron www. Na czym wobec tego polega tworzenie treści przyjaznych wyszukiwarkom? Przede wszystkim, prowadząc jakąkolwiek aktywność w sieci, powinniśmy pamiętać, że internet jest aktywnym, ciągle tworzącym i przeobrażającym się medium. Wszelkie umieszczane na stronach treści powinny być zatem aktualne – zarówno ze względu na zainteresowanie internautów, jak i na wymagania wyszukiwarek: nieaktualizowane strony, o przestarzałych treściach, będą umieszczane na dalszych miejscach wyników wyszukiwania, na przykład na liście rankingowej Google (PageRank). Oprócz aktualności, treści przyjazne wyszukiwarkom powinny charakteryzować się również wysoką jakością oraz unikalną i oryginalną formą – nie mogą być kopiowane i miksowane z innych, wcześniej opublikowanych informacji. Bez względu na rodzaj (tekst, grafika, zdjęcie itp.) powinny zawierać odpowiednio dobrane słowa lub frazy kluczowe, za pomocą których promowana jest/będzie dana witryna. Co istotne, wybierając słowa, mające stanowić swoisty kierunkowskaz do naszej strony, powinniśmy pamiętać o ich naturalnym powiązaniu z jej zawartością i ich optymalnym zagęszczeniu (około pięciu procent treści). Publikując artykuły, należy pamiętać o zoptymalizowaniu w kodzie strony ich tytułów, zawierających słowa klucze (title), krótkich opisach (meta description) prezentowanych treści, wyświetlanych w wynikach wyszukiwania pod odnośnikami prowadzącymi do danej strony oraz nagłówkach (h1 – h6), również zawierających słowa kluczowe, wskazujących istotne z różnych powodów fragmenty zamieszczanych treści. Umieszczając na stronie grafiki i pliki multimedialne warto mieć na uwadze, że treści tworzone w języku JavaScript, obrazy i pliki Flash, oprócz posiadania nieprzypadkowej nazwy,...

Czytaj dalej
Elementy personalizacji na stronach internetowych
Lis20

Elementy personalizacji na stronach internetowych

W dobie coraz bardziej powszechnego internetu (ponad dwadzieścia pięć milionów aktywnych użytkowników w Polsce) powszechny również staje się marketing internetowy, wykorzystujący zasoby sieci w celu skutecznego prezentowania treści reklamowych poszczególnym odbiorcom. Jego nowoczesny charakter przejawia się nie tylko w specyfice używanego medium, ale także w indywidualnym podejściu do użytkownika – jego potrzeb i zainteresowań. Wyrazem tak rozumianego marketingu jest personalizacja stron internetowych pod odbiorców (dostosowanie ich zawartości i/lub sposobu wyświetlania), która w dosłownym zalewie nowych portali pozwala danej witrynie pozyskać i utrzymać grupę lojalnych odbiorców. Informacje o użytkowniku Celem nadrzędnym każdych działań marketingowych jest zwrócenie i zatrzymanie uwagi konsumenta oraz skuteczna sprzedaż prezentowanej na danej stronie oferty lub idei. Mechanizm personalizacji, bazujący na profilach poszczególnych użytkowników strony, określonych na podstawie informacji cookies, analizy plików tekstowych (lidów) serwera, wskazujących między innymi IP użytkownika, słowa kluczowe, za pomocą których trafił na daną stronę, rodzaj przeglądarki, datę i liczbę odwiedzin itd., lub informacji bezpośrednio przekazanych przez użytkownika za pomocą formularza rejestracyjnego, umożliwia nawiązanie bezpośredniego kontaktu z konsumentem oraz dostosowanie komunikatu reklamowego do jego preferencji. Dostosowanie witryny do potrzeb użytkownika Poprzez zastosowanie personalizacji możliwe jest również wykreowanie określonego modelu zachowań użytkownika danej witryny. Znając historię jego internetowych poszukiwań oraz posiadając podstawowe informacje na jego temat, jesteśmy w stanie zaprojektować ścieżkę jego potencjalnych wyborów. W zależności od charakteru strony, elementami jakie mogą w tym pomóc będą: elementy graficzne, zawierające treści o charakterze perswazyjnym, pojawiające się na stronie w kluczowych momentach, na przykład chwilę po wejściu użytkownika na stronę lub gdy chce on opuścić witrynę (wyskakujące okienka pop-up, lightboxy wysuwające się na pierwszy plan, bannery, spoty reklamowe interstitial, trwające kilka/kilkanaście sekund), przyciski wzywające do działania, odnośniki (linki) pozwalające poruszać się po stronie zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem, paski nagłówków, newslettery, formularze subskrypcji, a także przyjazny interfejs oraz czytelna i łatwa w obsłudze nawigacja. W przypadku e-sklepu, przekonaniu użytkownika do zrobienia ponownych zakupów może służyć wyróżnienie na stronie produktów zbliżonych do tych już przez niego nabytych. Nawiązaniu kontaktu z użytkownikiem oraz przekonaniu go do częstych powrotów na daną stronę sprzyjać będzie również umożliwienie indywidualnego dostosowania witryny do jego potrzeb, na przykład poprzez możliwość dostosowania wielkości czcionki i koloru tła witryny, umożliwienie edytowania swoich dotychczasowych danych (podanych podczas rejestracji) oraz ułatwienie wyszukiwania interesujących go treści, bez konieczności przeczesywania całego serwisu (okienko wyszukiwarki). Personalizacja strony pod indywidualnego użytkownika wymaga od jej twórców, a dalej administratorów, poczynienia określonych analiz i swojego rodzaju wysiłku – przekaz musi być na bieżąco dostosowywany do zmieniających się potrzeb odbiorców. Chcąc jednak przekonać ich do wykonania konkretnych czynności, warto przeznaczyć na to niezbędną ilość czasu i zasobów. Uwzględnianie indywidualnych preferencji użytkowników danego serwisu z pewnością podniesie jego...

Czytaj dalej
Strona 4 z 8« Pierwsza...23456...Ostatnia »