Strona przyjazna Google
Cze02

Strona przyjazna Google

Każda strona internetowa, niezależnie od tematyki, powinna być przede wszystkim użyteczna i przyjazna – zarówno dla jej potencjalnych użytkowników, jak i dla wyszukiwarki Google (najczęściej używanej przez Polaków). Co to oznacza? Internauci poszukujący w sieci określonych informacji zazwyczaj wpisują w okno wyszukiwarki konkretne sformułowania, czyli tak zwane słowa-klucze. Wyniki wyszukiwania, mające postać listy rankingowej, wskazują im witryny najbardziej wartościowe pod względem zawartości. Ustawienie stron w wynikach wyszukiwarki nie jest przypadkowe. Roboty indeksujące Google (Googleboty) klasyfikują poszczególne strony ze względu na ich funkcjonalność, łatwość w obsłudze oraz oryginalność. Aby strona miała szansę znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania (większość użytkowników przegląda jedynie pierwszą dziesiątkę rankingu), musi spełniać warunki narzucone przez Google. Przede wszystkim, dana witryna oraz jej kolejne podstrony powinny mieć odpowiednie tytuły (title) zapisane w kodzie, skonstruowane zgodnie z określonymi zasadami, takimi jak: unikanie stałych elementów nazwy na początku tytułu, optymalna długość mieszcząca się w granicach 50-65 znaków (maksymalna to 75 znaków) oraz zawieranie w sobie słów kluczowych dopasowanych do zawartości danej strony. Dla potrzeb procesu pozycjonowania (zabiegi wspomagające uzyskanie przez stronę jak najwyższego wyniku wyszukiwania w wyszukiwarce Google), niezwykle ważny jest również precyzyjny opis witryny (description), zawierający słowa, którymi może posługiwać się osoba poszukująca informacji. Ze względu na preferencje wyszukiwarki, opis warto wprowadzić ręcznie. Kolejnymi elementami istotnymi dla Google są adres URL (unikalny adres, pod którym znajduje się dana witryna), który powinien być maksymalnie uproszczony, zrozumiały i poprawny pod względem zapisu oraz tak zwane znaczniki, czyli nagłówki poszczególnych treści (h1, h2, h3…), które powinny posiadać prawidłową strukturę oraz zachowaną hierarchię (odpowiednią kolejność). Dbając o pozycję naszej witryny warto unikać umieszczania na niej nadmiernej ilości linków wychodzących, to znaczy takich, które są odnośnikami do stron zaprzyjaźnionych, należących na przykład do naszych partnerów biznesowych. Bardzo ważną kwestią, wpływającą na pozycję strony w rankingu Google (PageRank), jest jej treść. Jakość i aktualność zamieszczanych na stronie tekstów, zdjęć lub innych elementów graficznych jest kluczowa dla osiąganych przez nią wyników. Publikowane teksty powinny być przede wszystkim unikatowe (najlepiej, żeby były tworzone samodzielnie) oraz poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym. Teksty przestarzałe, powielone z innych wpisów lub zaczerpnięte z innych domen – co w wielu przypadkach może być uznane za plagiat – mają znacznie mniejszą wartość niż wpisy oryginalne i zaktualizowane. Powinny one być również przejrzyste i czytelne, pozbawione zamaskowanych odnośników lub słów kluczowych. W przypadku zamieszczenia na stronie zdjęć lub grafiki, warto zadbać o ich opis zawierający odpowiednie słowa, które mogą być zauważone i zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki. Jednocześnie warto ograniczyć ilość i rozmiar zamieszczanych fotografii, ponieważ przeciążana strona traci na swojej użyteczności, co również nie jest obojętne dla wyszukiwarki Google. Jeśli decydujemy się na wyodrębnienie poszczególnych kategorii produktów bądź usług prezentowanych za...

Czytaj dalej
Pozycjonowanie słowami kluczowymi
Mar02

Pozycjonowanie słowami kluczowymi

Pozycjonowanie (inaczej SEO, od ang. Search Engine Optimization) to działania mające na celu uzyskanie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach. Odpowiednie dobranie słów kluczowych to jeden z głównych czynników mających wpływ na powodzenie SEO, musi to być jednak poprzedzone gruntowną analizą. Słowa kluczowe to wyrazy, które są wpisywane do wyszukiwarki, żeby odnaleźć konkretne informacje, produkty czy usługi. Nazywane bywają również frazami lub frazami kluczowymi. Można wyróżnić kilka typów słów kluczowych, główne rodzaje to: ogólne słowa kluczowe, słowa kluczowe typu long-tail (tzw.długi ogon) i brandowe. Ogólne słowa kluczowe składają się najczęściej z jednego lub dwóch wyrazów (np. biżuteria, wycieczki). Są one najczęściej wpisywane przez osoby, które szukając np. danej usługi, nie mają jasno sprecyzowanych swoich oczekiwań. Chociaż mogą one wyświetlać się na wysokich pozycjach podczas wyszukiwania, nie musi to oznaczać, że są one bardzo wartościowe, bo pozycjonowanie przy ich użyciu oznacza również dużą konkurencję w tym zakresie. Słowa kluczowe typu long-tail to bardziej zaawansowane frazy, składające się z więcej niż dwóch wyrazów (np. złota biżuteria damska, wycieczka all-inclusive do Hiszpanii). Osoby, które używają takich wyrażeń, mają już bardziej sprecyzowane potrzeby i preferencje, czyli po prostu – wiedzą czego szukają. Pozycjonowaniu na tego typu frazach oznacza mniejszą konkurencję, jest też bardziej konkretne, co sprawia, że jest większa szansa, że klient trafi akurat do nas. Ostatni z wymienionych typów – brandowe słowa kluczowe (od brand, czyli marka), wpisywane są najczęściej, gdy internauta nie pamięta adresu strony danej firmy, wpisuje więc samą jej nazwę. Najczęściej znajduje się ona na pierwszym miejscu na liście wyników. Dzieje się tak, bo jest ona najczęściej unikatowa (co stanowi dobrą podpowiedź dla osób, które się zastanawiają, jak nazwać swoją działalność). Nazwa firmy najczęściej pokrywa się z nazwą domeny, co również powoduje, że notowana jest ona bardzo wysoko. W jaki sposób dobierać słowa kluczowe? Po pierwsze trzeba spisać, czym się zajmujemy, jaki jest obszar naszej działalności, jakie produkty oferujemy. Należy również uwzględnić obszar, na jakim działamy. Kolejna sprawa to sprawdzenie w Google, jakie podpowiedzi wyskakują, gdy zaczynamy pisać wybrane frazy, przez co możemy zobaczyć, czego najczęściej szukają internauci. Może się okazać, ze podczas pozycjonowania warto byłoby użyć innych, nie tak oczywistych dla nas, słów kluczowych. Przydatne mogą się również okazać narzędzia typu KeywordTool, które działają podobnie jak wyszukiwarka Google, czyli wpisując dane słowo kluczowe możemy uzyskać sugestie, jakich innych słów można użyć do pozycjonowania, gdyż są chętnie wpisywane przez użytkowników. Z kolei dzięki SEMstorm można sprawdzić, jakich słów kluczowych używa nasza...

Czytaj dalej
Jak zaprojektować zakładkę Kontakt?
Sty29

Jak zaprojektować zakładkę Kontakt?

Posiadanie firmowej strony internetowej jest w obecnych czasach standardem – stanowi ona jedno z podstawowych narzędzi komunikacyjnych, pozwalających na nawiązanie (długo lub krótkotrwałej) relacji danej firmy bądź marki z klientem. Bez względu na zawartość strony, jej kluczowym elementem jest podstrona czy zakładka „Kontakt”, której wygląd i funkcjonalny charakter uwiarygodnia całą witrynę w oczach odbiorców, będących potencjalnymi klientami prezentowanej firmy. Co powinna zawierać, aby spełniała swoją podstawową funkcję? Z myślą o sprawnym porozumiewaniu się z klientami (ich szybkim skontaktowaniu się z firmą), a także w celu ułatwienia dotarcia przez użytkowników strony do podstawowych danych, już na etapie jej projektowania warto zadbać o wyróżnienie omawianej podstrony na tle innych elementów. Jak wskazuje jej nazwa (najczęściej stosowane oznaczenie zakładki), jej zadaniem jest ułatwienie kontaktu klienta z właścicielem danej witryny – udostępnienie ścieżek, umożliwiających przekazanie istotnych z punktu widzenia jej użytkownika informacji oraz zadania pytań. Dane do kontaktu Podstawowymi elementami, umieszczanymi w zakładce „Kontakt” są dane firmy (będące również danymi kontaktowymi), takie jak jej pełna nazwa, adres siedziby, NIP, REGON, numer telefonu oraz adres elektroniczny, a także godziny otwarcia i obsługi klienta. Coraz częściej stosowanym elementem jest również formularz kontaktowy, umożliwiający klientowi przesłanie krótkiej wiadomości bez konieczności logowania się na jego konto mailowe – wprost ze strony. W celu maksymalnego ułatwienia i zwiększenia prawdopodobieństwa podania przez użytkownika danych, dobrze ograniczyć liczbę jego pól do minimum, prosząc na przykład o przesłanie imienia, nazwiska, adresu e-mail i treści wiadomości. Właściwe wypełnienie formularza może ułatwić zastosowanie aktywnych pól, podświetlanych lub wyróżnionych kontrastującym kolorem. Stosując formularz warto również zadbać o powiadomienia zwrotne, dotyczące przyjęcia danych do bazy, poprawności lub błędu zapisu. Wskazówki dojazdu Często spotykanym na wielu stronach (podstronach) elementem kontaktowym jest mapka wskazująca dokładną trasę dojazdu do siedziby danej firmy. Przedstawiana najczęściej w postaci mapy Google, oprócz pokazania bezpośredniej drogi, dostarcza ona użytkownikowi wiedzy na temat sąsiedztwa przedsiębiorstwa, co może jeszcze bardziej uwiarygodnić prowadzoną przez nie działalność. Oferując różne warianty graficzne i kolorystyczne, Google umożliwia dostosowanie zamieszczonej mapy do stylistyki całej witryny. Wtyczki społecznościowe Internetowymi narzędziami, ułatwiającymi komunikowanie się na linii klient-firma są również media społecznościowe. O zasadności posiadania firmowych kont na różnych portalach może świadczyć liczba użytkowników social media – w Polsce jest ich już ponad trzynaście milionów. Posiadając konto na Facebooku czy Instagramie, warto podłączyć je pod prowadzoną stronę. Korzystając z dedykowanych w tym celu wtyczek, można w łatwy sposób umieścić odnośniki do prowadzonych kont na podstronie/zakładce „Kontakt”. Umożliwiając internautom nawiązanie kontaktu z firmą za pomocą zróżnicowanych sposobów, zwiększamy szansę pozyskania większej liczby klientów, a w efekcie osiągnięcie zakładanych celów marketingowych, a nawet zwiększenie...

Czytaj dalej
Jak zabezpieczyć stronę przed spamem?
Sty21

Jak zabezpieczyć stronę przed spamem?

Przeglądanie stron internetowych jest w dzisiejszych czasach tak powszechne jak niegdyś wertowanie gazet. W poszukiwaniu informacji oraz interesujących ofert (strony www są również kluczowym elementem w marketingu internetowego), użytkownicy sieci kierują się nie tylko zawartością poszczególnych witryn, ale również wygodą ich przeglądania. Dowolny serwis internetowy, blog, czy nawet sklep on-line może skutecznie zniechęcić do pozostania na nim – nie wspominając o ponownych odwiedzinach, poprzez wyświetlanie niechcianych lub niepotrzebnych informacji, w postaci dobrze znanych „wyskakujących okienek”. Spam internetowy o którym mowa, jest najczęściej spotykany w formie korespondencyjnej (mailowej) lub jako niepożądane informacje, pojawiające się na stronach www. Cechami charakterystycznymi dla tego typu treści jest nieokreślony – przypadkowy – profil odbiorcy, niezależny od niego charakter wiadomości, przesyłanej bez jego zgody oraz domniemanie, że nadawca wysłanych treści prawdopodobnie odniesie określony zysk w związku z jej nadaniem. Oprócz natarczywych maili (wysyłanych wbrew woli adresata), zawierających podejrzane oferty, spam może mieć również formę reklam, na przykład o charakterze pornograficznym, lub zainfekowanych linków, pozostawionych w komentarzach na danej stronie. Pomijając uciążliwość, na jaką narażeni są użytkownicy stron internetowych, spam może również uprzykrzyć życie właścicielom lub administratorom witryn. Powodując spowolnienie ładowania się „zainfekowanych” portali z jednej strony, a naruszając prywatność i bezpieczeństwo ich odbiorców z drugiej, jest on częstą przyczyną utraty stałych odbiorców (zmniejszenia ruchu sieciowego). Co w takim razie można zrobić – jak zabezpieczyć stronę internetową przed niechcianymi treściami? O ile użytkownicy sieci mogą zwyczajnie unikać zespamowanych adresów lub w zasadzie w każdej chwili zablokować pojawianie się na przeglądanych stronach reklam (oprogramowanie typu Adblock), o tyle administrujący poszczególne witryny powinni stale monitorować ich stan oraz zastosować określone narzędzia i rozwiązania ochronne. Podstawowym krokiem, chroniącym w znacznym stopniu przed pojawianiem się na stronie niepożądanych treści jest wykupienie odpowiadającego nam hostingu oraz domeny, zamiast korzystania z darmowych opcji, wiążących się najczęściej z umieszczaniem na danej stronie reklam właściciela serwera. Narzędzia antyspamowe W celu ochrony stron przed działaniem złośliwych botów, rozsyłających do użytkowników witryn niepożądane informacje, można na przykład zastosować rozwiązanie typu CAPTCHA (Completely Automated Turing test to tell Computers and Humans Apart), pozwalające na przesłanie danych, wypełnionych tylko przez człowieka – poprzez odtworzenie zniekształconego tekstu z obrazka. Zastosowanie tego rozwiązania chroni formularze kontaktowe przed spamem, portale przed zakładaniem na nich kont przez automaty, blogi oraz fora dyskusyjne przed reklamami w komentarzach. Posiadaczom witryn na popularnej platformie WordPress znana jest zapewne wtyczka Aksimet (Automattic Kismet), wykrywająca i blokująca niepożądane treści, pozostawiane w komentarzach – możliwa do zastosowania również w innych witrynach. Skutecznym narzędziem, chroniącym przed spamem, jest automatyczny filtr antyspamowy, taki jak SBLam (darmowy, działający na wszystkich przeglądarkach), blokujący lub moderujący pojawiające się na stronie...

Czytaj dalej
Przyszłość portali społecznościowych
Sty14

Przyszłość portali społecznościowych

W obliczu ogromnego rozwoju cywilizacyjnego – w tym technologicznego, nieprzesadzoną wydaje się teza, że świat skurczył się do rozmiarów globalnej wioski, a internet stanowi podstawowe medium wymiany informacji. Sporządzane cyklicznie analizy wskazują na stopniowo zwiększającą się liczbę internautów. W 2015 roku na świecie było ponad trzy miliardy użytkowników sieci (42% ludzkości), z czego ponad dwa miliardy stanowili aktywni użytkownicy mediów społecznościowych. W Polsce, proporcjonalnie do skali, odnotowano niespełna dwadzieścia sześć milionów użytkowników (67% populacji), w tym trzynaście milionów osób aktywnie korzystających ze stron o charakterze społecznościowym. Serwisy społecznościowe, działające w obszarze szeroko pojętych social media – rozwiązań wykorzystujących internetowe i mobilne rozwiązania technologiczne, w celu umożliwienia komunikacji pomiędzy użytkownikami sieci, funkcjonują w oparciu o zgromadzoną wokół nich społeczność odbiorców. W zależności od poruszanej tematyki, charakteru przekazywanych i udostępnianych informacji, potrzeb oraz profilu potencjalnych odbiorców, serwisy społecznościowe można podzielić na: ogólne (np. Facebook, Google+), skierowane do konkretnej grupy użytkowników (nk.pl), prezentujące treści ściśle określonego rodzaju (YouTube), użytkowane głównie w celu wymiany poglądów i krótkich informacji (Twitter), umożliwiające zaprezentowanie swojego dorobku zawodowego oraz kontakt ze specjalistami z danych branż (GoldenLine, LinkedIn) i wiele innych. Serwisy społecznościowe na stałe wpisały się w internetowy krajobraz – większość użytkowników sieci regularnie korzysta (posiada konto) z przynajmniej jednego portalu o określonym charakterze. Swoją popularność zawdzięczają one przede wszystkim stwarzaniu możliwości wyrażania swoich przekonań, dzielenia się zasobami, poszukiwania konkretnych informacji oraz komunikowania się ze znajomymi. Najczęściej użytkowanymi serwisami minionego roku były: Facebook, G+, nasza klasa, Twitter, LinkedIn, Badoo (portal randkowy), Instagram i Pinterest. Jaką przyszłość mają przed sobą? Znawcy mediów społecznościowych zgodnie przyznają, że aby utrzymać pozycje liderów, poszczególne serwisy powinny dostosowywać się do nieustannie ewoluujących potrzeb swoich użytkowników. Pamiętając o zaspokojeniu potrzeby kontaktu i przynależności do grupy, twórcy portali muszą również umożliwić internautom porozumiewanie się w sposób łatwy, szybki i, co najistotniejsze, atrakcyjny. Publikowanie treści bez konieczności posiadania wiedzy z zakresu budowania stron internetowych jeszcze nigdy nie było tak proste. Media, w tym także portale społecznościowe, przyszłości będą tworzone (kreowane) w znaczącej mierze przez samych internautów. Tendencja upraszczania przekazu – komunikacji natychmiastowej typu instant, widoczna jest już teraz w rosnącej popularności aplikacji społecznościowych, takich jak Snapchat, Instagram, Facebook Messenger i Pinterest. Możliwość komunikowania się za pomocą urządzeń mobilnych, właściwie o każdej porze i w każdym miejscu oraz perspektywa natychmiastowej reakcji ze strony „rozmówcy” wyznacza nowy kierunek mediów, a więc również portali...

Czytaj dalej
Najczęstsze błędy popełniane przy optymalizacji strony
Gru09

Najczęstsze błędy popełniane przy optymalizacji strony

Każdy, kto chociażby interesował się założeniem lub prowadzeniem własnej strony internetowej, z pewnością spotkał się z zagadnieniem optymalizacji, oznaczającym dostosowanie jej zawartości (publikowanej treści i grafiki) oraz kodu pod określonym kątem. Jednym z rodzajów procesu, istotnym ze względu na wyszukiwanie witryny w ogromnych zasobach internetu, jest optymalizacja pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych (SEO – search engine optimization). W prostym ujęciu, polega ona na odpowiednim dobraniu, ustaleniu częstotliwości pojawiania się oraz oznaczeniu słów lub fraz kluczowych, ustaleniu kolejności tytułów i podtytułów, aktualizacji treści, dobraniu metatagów, określeniu hierarchii nagłówków, doborze odnośników (hiperłączy), dostosowaniu ustawień serwera, zgodności kodu strony z wymaganymi/zakładanymi parametrami (walidacja), stosowaniu opisów zamieszczonych grafik w kodzie strony, a także dostosowaniu wagi znajdujących się na niej plików. Celem optymalizacji dowolnej strony www jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania internetowego. Adres strony dostosowanej do algorytmów robotów wyszukiwarek internetowych będzie pojawiał się wysoko w rezultatach wyszukiwania, dzięki czemu będzie miała ona większe szanse na znalezienie jej przez internautów. Warunkiem skuteczności całego procesu jest respektowanie narzuconych przez wyszukiwarki standardów. Najczęstsze błędy w optymalizacji są następstwem nieprzestrzegania określonych zasad – wynikających z niewiedzy bądź celowego działania webmasterów. Nieskuteczne zabiegi optymalizacyjne, powodujące osiąganie niskich pozycji w wynikach wyszukiwania, dotyczą przede wszystkim nieumiejętnego stosowania słów kluczowych i błędów w kodzie strony. Źle dobrane słowa kluczowe – niedostosowane do zawartości i przeznaczenia strony, jej charakteru oraz docelowej grupy odbiorców, a także słowa/frazy zbyt ogólne (mało sprecyzowane), nie wskazujące na specyfikę witryny, sprawiają, że jest ona niekonkurencyjna wśród tysięcy sobie podobnych. Oprócz właściwego doboru słów kluczowych, istotne jest również ich rozmieszczenie oraz zagęszczenie. Powszechnym błędem optymalizacyjnym jest umieszczanie poszczególnych słów kluczowych w przypadkowych miejscach w obszarze strony, na które roboty indeksujące nie zwracają uwagi – słowa znajdujące się poza preferowanymi miejscami, takimi jak znacznik title (tytuł strony), nagłówki (od h1 do h6) oraz opisy obrazów i zdjęć (znacznik alt), mogą zostać uznane jako spam. Optymalnym natężeniem słów kluczowych w stosunku do całej objętości danej strony jest pięć procent – zbyt duże ich zagęszczenie oraz duża ilość powtórzeń będzie nie tylko źle odbierane przez wyszukiwarki, ale również sprawi, że znajdujące się na stronie treści będą nieczytelne. Najczęściej popełnianymi błędami w obszarze kodu strony są: umieszczanie znaczników meta w niewłaściwym miejscu sekcji head, niedomykanie znaczników table, tr, td, div, powtórzenie w sekcjach head i body, a także zablokowanie (brak lub ograniczony dostęp) strony dla robotów wyszukiwarek poprzez zastosowanie niepoprawnych wpisów w znaczniku meta lub niepoprawne napisanie pliku indeksującego stronę (robots.txt). Zabiegami celowymi, określanymi również jako techniki manipulacyjne, mającymi na celu sztuczne osiągnięcie pożądanych wyników wyszukiwania, są działania również w większości skoncentrowane wokół słów i fraz kluczowych. Za niedopuszczalne błędy uważane jest bardzo częste powtarzanie wybranych słów w...

Czytaj dalej
Strona 4 z 9« Pierwsza...23456...Ostatnia »