Direct Answer, czyli pozycja zerowa w Google

SEO

fot. kgtoh/ bigstockphoto.com

Jakiś czas temu w wyszukiwarce Google pojawiła się funkcja bezpośrednich odpowiedzi – Direct Answer. Ma ona ułatwić użytkownikom szybkie znalezienie potrzebnych informacji, ale tzw. pozycja zerowa, jest atrakcyjnym rozwiązaniem również z perspektywy właścicieli stron internetowych. Co trzeba zrobić, żeby nasza strona pojawiała się w bezpośrednich odpowiedziach? I czy to rozwiązanie ma same zalety, czy są też jakieś wady?

Direct Answer to funkcjonalność, która została zoptymalizowana pod angielskojęzyczną wersję wyszukiwarki Google i dla lokalizacji USA, ale została udostępniona również polskim użytkownikom. Funkcja ta polega na tym, że po wpisaniu szukanej frazy w Google, pojawia się tzw. answer box, w którym znajdziemy informacje ze strony, którą boty Google uznały za najlepiej dopasowaną do zadanego przez użytkownika pytania. Odpowiedź pojawia się na „pozycji zerowej”, czyli nad pozostałymi wynikami wyszukiwania i nad reklamami AdWords.

Do tej pory po wpisaniu w wyszukiwarce hasła, najpierw pojawiały się płatne reklamy, a dopiero poniżej lista stron ze wskazaną frazą. Trudno było więc o takie pozycjonowanie strony, aby wyświetlała się przed reklamami. Wprowadzenie Direct Answer daje tę możliwość, co jest bardzo pożądane przez właścicieli stron internetowych. Funkcjonalność ta reaguje na zadane przez internautę pytanie i wyświetla odpowiedź w formie „answer box”. Wyszukiwana fraza powinna więc zaczynać się od „co to jest…”, ale działa również dla pytań zaczynających się od słów: jak, kiedy, gdzie, dlaczego, kto… Aby nasza strona została wychwycona przez boty i miała szansę wyświetlać się w bezpośrednich odpowiedziach, należy zwrócić uwagę, aby treść miała charakter definicji, była jasna i zrozumiała, ale też zawierała frazę z pytaniem. Warto je też umieścić w tytule strony, uwzględnić w adresie URL oraz w opisie alternatywnym do zamieszczonego na stronie zdjęcia. Warto wiedzieć, że w wersji polskiej Direct Answers działają nieco gorzej niż w angielskiej. Właściciele stron, którzy chcieliby, aby ich witryna pojawiała się na pozycji zerowej, mogą sprawdzić, jak działa ta funkcjonalność w angielskiej wersji przeglądarki i na jakie pytania najlepiej reaguje. Można też wykorzystać do tego celu narzędzia dostępne w Internecie.

Najważniejszą zaletą wyświetlania się strony w Direct Answers jest to, że osiąga ona najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, co pozwala wyprzedzić konkurencję niezależnie od działań SEO. Aby jednak znaleźć się na „pozycji zerowej”, strona najpierw musi znajdować się w top 10 wyników wyszukiwania. Kolejna korzyść polega na tym, że jeśli strona pojawia się w odpowiedziach bezpośrednich, zaczyna być postrzegana jako bardzo dobre źródło wiedzy w danej dziedzinie, co zwiększa zaufanie użytkowników.

Wyświetlanie się strony w pozycji zerowej może mieć też negatywne konsekwencje. Zdarza się bowiem, że właściciele witryn, które pojawiają się w „answer box”, zauważają spadek ruchu i wejść na stronę. Jeżeli w „answer box” pojawi się wystarczająca informacja na temat poszukiwany przez użytkownika, nie ma on już potrzeby wchodzenia na stronę i czytania pozostałego materiału. W takim wypadku internauta korzysta z treści dostępnych na stronie internetowej, ale nie klika w link i w rezultacie ruch na stronie może spaść.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *