Scrollytelling

Scrollytelling jest jednym z ciekawszych trendów w webdesignie w ostatnich latach. Słowo “scrollytelling” jest połączeniem słów “scrolling” (przewijanie) i “storytelling” (opowiadanie historii). Jak nazwa wskazuje, jest to wizualne przedstawianie historii poprzez przewijanie strony.

W praktyce polega na tym, że strona zawiera elementy interaktywne, aktywowane przewijaniem, do których odbiorca przechodzi w określonej kolejności. Dzięki temu historia jest bardziej angażująca. Mamy wrażenie, że jesteśmy jej uczestnikami, a nie tylko biernymi czytelnikami. Pozostajemy w kontakcie z przekazywaną treścią, a zarazem mamy wpływ na szybkość jej czytania i doświadczania.

W jaki sposób można uzyskać taki efekt? Nieraz wykorzystuje się tu animacje. Można też zastosować efekt paralaksy, dzięki któremu obiekty pokazane na ilustracjach wydają się przybliżać. Kolejnym przykładem jest pojawianie się nowych elementów dopiero w momencie, gdy czytający dotrze do określonego miejsca na stronie. Natomiast przewijanie w poziomie jest ciekawym urozmaiceniem w porównaniu do tradycyjnego przewijania w pionie. Inną możliwością jest wykorzystanie właściwości position: sticky w CSS. Element znajduje się w określonym miejscu, jakby był przyklejony, dopóki nie zostanie przekroczona pewna wartość wysokości. Wtedy przesuwa się poza ekran i staje się niewidoczny.

Scrollytelling jest bardzo łatwy w obsłudze dla użytkownika. Przewijanie jest chyba najprostszą interakcją z treścią – szczególnie jeśli chodzi o urządzenia mobilne. Nie trzeba się zastanawiać, gdzie dotknąć czy kliknąć, by uzyskać określony skutek.

Scrollytelling nadaje się szczególnie dobrze do przedstawiania opowieści linearnych, o wyraźnej chronologii – np. przebiegu wydarzeń, historii jakiegoś miejsca.

Jednym z pierwszych i najbardziej znanych przykładów zastosowania scrollytellingu był artykuł “Snow Fall: The Avalanche at Tunnel Creek”, opublikowany na stronie New York Timesa w 2012 r. Wzbudził duże zainteresowanie ze względu na zastosowane efekty, które jeszcze wówczas nie były bardzo powszechne. W dość krótkim czasie scrollytelling stał się popularny i chętnie wykorzystywany.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *