Serwer własny czy dedykowany?
maj13

Serwer własny czy dedykowany?

Prowadząc jakąkolwiek witrynę internetową – stronę firmową, e-sklep, serwis informacyjny lub inny portal, funkcjonujący w oparciu o przesyłane przez użytkowników dane, należy zastanowić się nad wyborem odpowiedniego serwera. Serwer jest określoną, samodzielną jednostką (komputerem lub programem komputerowym), świadcząca usługi na rzecz innych programów, korzystających z innych komputerów, połączonych zazwyczaj w sieć. W najprostszym ujęciu jest to „miejsce”, w którym przechowywane i zabezpieczane są gromadzone przez firmę zasoby, takie jak dokumenty tekstowe, pliki multimedialne, bazy danych, łącza internetowe i tym podobne. Pozwala on również na przekazywanie i dostęp do danych, umieszczanie na nim stron internetowych, tworzenie kont e-mail dla wszystkich pracowników oraz swobodne zarządzanie poczta elektroniczną. Z uwagi na konieczność ciągłej pracy (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu), serwery dysponują zazwyczaj dużymi i szybkimi dyskami twardymi, dużą ilością pamięci RAM i wydajnymi procesorami. Wymagają stałego, szybkiego łącza internetowego oraz stabilnego, niczym nieprzerywanego, podłączenia do zasilania. W zależności od naszych potrzeb, podyktowanych zazwyczaj ilością przetwarzanych danych, możemy wybrać spośród kilku dostępnych opcji. Jeśli zarządzamy niewielką stroną internetową wystarczający będzie serwer współdzielony z innymi użytkownikami, jeśli natomiast nasza działalność opiera się na generowaniu dużej ilości danych i/lub nasza firma posiada rozbudowaną sieć wewnętrzną możemy skorzystać z tak zwanych serwerów na wyłączność, umożliwiających w zasadzie nieograniczone korzystanie z ich zasobów. W takim przypadku również możemy wybrać: pomiędzy serwerem własnym, znajdującym się w siedzibie naszej firmy a serwerem dedykowanym, zarządzanym przez zewnętrzną firmę hostingową. Korzystając z własnego serwera z pewnością będziemy uniezależnieni od zasad narzucanych przez firmę outsourcingową – będziemy mieli całkowity wpływ na jego funkcjonowanie. Takie rozwiązanie umożliwi nam również posiadanie własnej poczty, samodzielne zakładanie i likwidowanie kont użytkowników (co znacznie przyspiesza pracę), korzystanie z całej przestrzeni dyskowej, szybki dostęp do źródeł znajdujących się na serwerze stron internetowych, swobodne udostępnianie zasobów w ramach wewnętrznej sieci lokalnej, samodzielne archiwizowanie danych, a także realny wpływ na poziom ich zabezpieczenia. Swoboda i szybkość działania, gwarantowana przez własny serwer, wiąże się jednak z pewnymi obciążeniami. Decydując się na prowadzenie własnej serwerowni, musimy liczyć się z poniesieniem znacznych kosztów związanych między innymi z zakupem specjalistycznego sprzętu wysokiej klasy, gwarantującego ciągłą pracę urządzeń, koniecznością utrzymania serwera we własnym zakresie (zapewnienie stałej opieki informatycznej, stałego łącza internetowego i stałego zasilania, zabezpieczenie pracujących maszyn przed przegrzaniem itd.) oraz regularnym wykonywaniem archiwizacji i zabezpieczeniem gromadzonych na serwerze danych. Rozwiązaniem niewymagającym stałego monitorowania z naszej strony jest serwer dedykowany (wydzielony), obsługiwany przez firmę zewnętrzną. W zależności od wykupionego pakietu, mamy do dyspozycji oddzielny serwer, o określonej pamięci, na którym możemy instalować oprogramowanie oraz dowolnie konfigurować zainstalowany system operacyjny. W takim przypadku, kwestie związane z obsługą i utrzymaniem serwera leżą po stronie firmy hostingowej – nie musimy martwić się o pracę maszyn,...

Czytaj dalej
Jak ważna jest nawigacja na stronie www?
maj05

Jak ważna jest nawigacja na stronie www?

Podstawowym zadaniem części stron internetowych jest informowanie użytkowników sieci o promowanych przez nie markach (budowanie określonego wizerunku marki), produktach lub usługach, a w konsekwencji ich efektywna sprzedaż. Dobrze zaprojektowana i estetycznie wykonana, zgodnie z obowiązującymi trendami, strona stanowi najczęściej gwarancję sukcesu. Warto jednak pamiętać, że powinna ona służyć przede wszystkim jej odbiorcom – zaspokajać ich potrzeby informacyjne i komunikacyjne, między innymi poprzez ułatwienie wynajdywania określonych zasobów i poruszania się po poszczególnych działach. Funkcjonalność strony www powiązana jest w znacznym stopniu z jej nawigacją, umożliwiającą, w większym lub mniejszym stopniu, swobodne przemieszczanie się po kolejnych podstronach danego serwisu, bez konieczności korzystania z dodatkowej pomocy. Ma ona ułatwić użytkownikowi określenie jego położenia – orientację – na każdym etapie korzystania ze strony, co zdecydowanie może go zachęcać do aktywnego eksplorowania witryny. Dobrze zaprojektowana nawigacja wpływa ponadto na czas, jaki użytkownicy spędzają na stronie (im dłużej, tym lepiej) oraz na wartość tak zwanego współczynnika odrzuceń (bounce rate). Elementem nawigacji jest między innymi „mapa strony” (site map), czyli strona nawigacyjna przedstawiająca hierarchiczne drzewo odnośników (linków) do poszczególnych podstron lub elementów serwisu. Prezentacji listy odnośników służą również tak zwane ścieżki okruszków (breadcrumbs), wskazujące podstrony uprzednio odwiedzone przez użytkownika (linki nadrzędne). W celu optymalizacji poruszania się po stronie, odnośniki do poszczególnych zasobów opisywane są za pomocą odpowiednich tytułów, widocznych po wskazaniu ich przez kursor myszki (długość opisu nie powinna przekraczać pojedynczej linii tekstu) lub mają postać atrakcyjnych ikon, jasno kojarzących się z zawartością wskazywanej podstrony. Kluczowe w projektowaniu nawigacji jest również menu, którego schemat i grafika powinny być czytelne i spójne z wyglądem całego serwisu. Zgodnie z obowiązującymi trendami, powinno ono być minimalistyczne, proste i intuicyjne. W zależności od charakteru witryny i przedstawianej za jej pomocą oferty, może one przybierać na przykład formę dynamicznych kafelków i kart (card design), statycznych bloków (fixed blocks) lub układu typu „drop down” – poszczególne kategorie menu (umieszczonego zazwyczaj na górze strony) rozwijają się po najechaniu na nie kursorem. Popularnym, zwłaszcza na stronach promujących usługi hotelarskie i Spa jest schemat typu storytelling („opowiadający historię”), pozwalający przedstawiać kolejne informacje (działy, zasoby) w określonej kolejności chronologicznej, zgodnie z wytyczoną przez projektanta ścieżką. Cały układ oparty jest na czytelnych dla użytkownika obrazach, dopasowanych do ogólnego designu strony (typografia, kolorystyka, kompozycja). W tym przypadku, przejście do kolejnych informacji możliwe jest poprzez przewijanie „góra-dół”. Swobodnemu przejściu między poszczególnymi zasobami służą także dodatkowe elementy nawigacyjne. Nie zapominając jednak o głównym przeznaczeniu menu oraz nawigacji strony, pracując nad jakimkolwiek portalem warto przestrzegać podstawowych zasad, między innymi takich jak: dostępność menu głównego z każdego miejsca na stronie (z każdej podstrony), uwzględnianie w menu odnośników do głównych działów, informacji, zasobów itp., unikanie rozwijania listy na więcej niż dwóch poziomach, zastosowanie...

Czytaj dalej
Mobilne strony www to już standard
kwi23

Mobilne strony www to już standard

Decydując się na prowadzenie strony internetowej (portalu informacyjnego, e-sklepu, bloga itp.), warto zastanowić się nad mobilną wersją witryny, dostosowaną do jej przeglądania za pomocą urządzeń mobilnych (przenośnych urządzeń elektronicznych, pozwalających na odbieranie, przetwarzanie i przesyłanie danych za pomocą własnych protokołów bezprzewodowych), takich jak telefony komórkowe, smartfony, tablety, czy netbooki. Mobilność strony nie jest już tylko wyrazem nowoczesnego podejścia do funkcjonowania w szeroko pojętym internecie, lecz stanowi swojego rodzaju standard, podyktowany stale rosnącą liczbą użytkowników urządzeń mobilnych. Analitycy branży przewidują, że w najbliższym czasie korzystanie z zasobów internetu za pośrednictwem tego typu urządzeń zastąpi dotychczasowy sposób użytkowania sieci – za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa. Optymalizacja stron www, poprzez przystosowanie ich do parametrów poszczególnych urządzeń mobilnych, ułatwia komunikowanie (się) z odbiorcami witryn, zapewnia czytelność i komfort przeglądania znajdujących się na nich treści i, co istotne dla właścicieli promowanych za ich pośrednictwem firm, zwiększa ruch użytkowników. Strony internetowe, niedostosowane do urządzeń mobilnych, nie tylko nie zachęcają do korzystania ze swoich zasobów oraz ich ponownego odwiedzania, ale bardzo często (z powodu nieprzejścia testu zgodności Google) plasowane są na bardzo niskich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Mobilna strona internetowa charakteryzuje się przede wszystkim zoptymalizowaną grafiką (brakiem zbędnych elementów), uproszczonym stylem i czytelną typografią (bezszeryfowe czcionki, brak kursyw i pogrubień), umieszczeniem najważniejszych informacji w górnej części strony, unikaniem ramek i tabel, oddzieleniem stylu od kodu HTML, co pozwala na uniknięcie podwójnego pobierania danych podczas ładowania strony, unikaniem JavaScript oraz udostępnieniem jej na oddzielnej domenie lub subdomenie (zalecane). W celu przystosowania witryny do wymogów urządzeń mobilnych, wymagane jest zastosowanie lekkiego layoutu (interfejsu strony), pozwalającego na zminimalizowanie kosztu pobierania danych, intuicyjnej i prostej w obsłudze nawigacji, dostosowanej na przykład do ekranów dotykowych oraz rozwiązań umożliwiających szybsze ładowanie poszczególnych jej podstron (zmniejszenie wagi strony), a także dopasowanie jej układu do wielkości i rozdzielczości ekranów poszczególnych urządzeń. W zależności od zapotrzebowania, możemy zdecydować się na tak zwaną stronę responsywną, automatycznie dostosowującą się do wielkości i parametrów każdego urządzenia lub wykonanie mobilnej wersji strony tradycyjnej, na którą użytkownik będzie niejako samoczynnie przekierowywany. Zaletą pierwszego rozwiązania niewątpliwie jest posiadanie jednego panelu do zarządzania treścią oraz jednego adresu url, bez konieczności aktualizowania obu wersji stron. Uciążliwe natomiast może być wolniejsze ładowanie się witryny, na skutek zastosowania dłuższego kodu, dłuższy czas jej projektowania i wykonania oraz związany z tym wyższy koszt samej realizacji. Stworzenie mobilnej wersji strony tradycyjnej (drugi wariant) pozwala na jej szybsze uruchomienie, możliwość skorzystania z gotowych szablonów oraz odpowiednie dostosowanie znajdujących się na stronie podstawowej treści. Dobrze skonfigurowana mobilna strona internetowa powinna załadować się automatycznie po rozpoznaniu urządzenia, którym posługuje się...

Czytaj dalej
Strony we flashu – wady i zalety
kwi14

Strony we flashu – wady i zalety

Bez względu na charakter prowadzonej przez nas działalności, coraz bardziej istotnym elementem naszego wizerunku stają się strony internetowe. Decydując się na założenie jakiejkolwiek witryny, z myślą o jej profesjonalnym wykonaniu i wysokiej użyteczności, warto zwrócić się do osób/firm specjalizujących się w tym zakresie. Zazwyczaj, po rozpoznaniu naszych potrzeb, twórca strony dobierze i zaproponuje nam konkretne rozwiązania, dotyczące między innymi grafiki oraz zastosowanej metody projektowania. Wśród powszechnie używanych obecnie technologii umożliwiających tworzenie stron internetowych, można wymienić takie jak: HTML/XHTML, Java Script, AJAX, CSS, Flash. W zależności od tego, jaką strona ma spełniać funkcję (informacyjną, wirtualną galerię, platformę umożliwiającą interakcję jej użytkowników itp.), stosowane są konkretne narzędzia. Dużą popularnością, głównie dzięki efektownemu wyglądowi wykonanych za jego pomocą elementów, cieszy się Flash – technologia pozwalająca na tworzenie animacji (a nawet całych stron) z wykorzystaniem grafiki wektorowej, opisującej obrazy za pomocą figur lub brył geometrycznych. Za jej pomocą możliwe jest umieszczenie na stronie atrakcyjnie wyglądających, nadających dynamicznego charakteru całej witrynie, animowanych elementów (rozwijane menu, logo), odtwarzaczy plików audio-video, bannerów, prezentacji interaktywnych i tym podobnych. Jak każde rozwiązanie, Flash posiada zarówno mocne, jak i słabe strony. Jakie są zatem najczęściej wskazywane plusy, a jakie minusy tego rozwiązania? Niewątpliwie, największą zaletą owej technologii jest możliwość wzbogacenia strony internetowej efektownymi animacjami i atrakcyjnymi elementami wizualnymi, tworzenia dynamicznych wykresów, a także możliwość przeprowadzenia wideokonferencji na żywo (prezentacja audiowizualna – Webinar/Webcast). Umożliwia ona również tworzenie poszczególnych elementów (całej strony) w relatywnie krótkim czasie, bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy – wystarczy podstawowa znajomość zagadnienia. Technologia Flash rekomendowana jest przede wszystkim dla stron opartych na przekazie wizualnym. O wiele więcej podkreślanych jest natomiast ograniczeń wynikających z jej zastosowania. Do najczęściej wskazywanych należą: długi czas ładowania strony, wynikający z dużych rozmiarów poszczególnych elementów, wykonanych we Flashu brak możliwości edytowania zamieszczonych treści/aktualizacji strony bez plików źródłowych – FLA, znajdujących się zazwyczaj w posiadaniu twórcy witryny (wykupienie plików może wiązać się z dość wysokim kosztem dodatkowym) konieczność zainstalowania dodatkowego oprogramowania do używanej przeglądarki internetowej (wtyczki Adobe Flash Player), umożliwiającego odtworzenie elementów wykonanych w technologii Flash trudności w pozycjonowaniu strony, wynikające z nieindeksowania jej przez wyszukiwarkę Google – elementy wykonane we Flashu są dla niej niewidoczne. W celu pozycjonowania, konieczne jest zastosowanie innych niż powszechnie używane metod, takich jak linkowanie poszczególnych podstron dodatkowymi linkami HTML lub umieszczanie za animacjami tożsamej treści, wykonanej w innej technologii niemożność otworzenia stron wykonanych w Flashu przez niektóre urządzenia (starsze komputery, tablety, smartfony, telefony komputerowe nieposiadające wsparcia dla tej technologii) – niezbędne jest wykonanie alternatywnej wersji strony nieprzystosowanie stron wykonanych w technologii Flash do odbioru zamieszczonych na nich treści przez osoby niedowidzące lub niewidome – brak możliwości powiększenia czcionki oraz przetłumaczenia zawartych informacji na komunikat dźwiękowy. Wskazywane trudności, wynikające...

Czytaj dalej
Interaktywność strony www
kwi03

Interaktywność strony www

Prowadzenie strony internetowej – bloga, serwisu informacyjnego, sklepu internetowego i tym podobnych jest dzisiaj jedną ze standardowych form porozumiewania się z innymi ludźmi. Chcąc podzielić się naszymi przemyśleniami, przekazać interesujące nas treści lub zachęcić do zakupu wytworów naszej pracy coraz częściej posługujemy się kanałami komunikacji internetowej. Bogactwo Internetu daje nam właściwie nieograniczone możliwości przekazywania i wyszukiwania informacji. Stanowi on jednak również swoistego rodzaju tygiel informacyjny, w którym łatwo się zagubić. Spośród setek tysięcy funkcjonujących w sieci stron, nasza musi wyraźnie wyróżniać się od innych. Projektując własną witrynę, oprócz niepowtarzalnego designu, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim komfort i potrzeby jej przyszłych użytkowników. Jaka powinna być zatem idealna, „skrojona na miarę” strona internetowa? Pomijając bardzo istotne kwestie dotyczące estetyki, dobrze zaprojektowaną i wykonaną stronę www powinna cechować użyteczność, wyrażona między innymi w jej interaktywności. Interaktywność (ang. internactivity) strony internetowej odnosi się do metody i procesu komunikowania się z jej odbiorcami, pozwalając na aktywny udział obu stron (nadawca jest zarazem odbiorcą informacji i odwrotnie). Pozwala również na wzajemne oddziaływanie (na siebie) poszczególnych użytkowników, umożliwiając im jednocześnie modyfikacje swoich działań, tj. dodawanie i edytowanie treści (informacji, zdjęć, filmów i innych plików multimedialnych). Reagując na działania poszczególnych osób, daje możliwość wchodzenia w interakcję z innymi użytkownikami. Użytkownik interaktywnej strony internetowej ma wpływ na jej wygląd i działanie. Poprzez zastosowanie takich narzędzi jak: HTML (hipertekstowy język znaczników), Adobe Flash (tworzenie interaktywnych animacji, programów on-line, reklam i prezentacji internetowych), Ajax (tworzenie aplikacji internetowych, umożliwiających elastyczne przesuwanie danych), Java (język tworzenia programów źródłowych) itd., a także: umożliwienie komentowania znajdujących się na stronie treści (formularz komentarzy), udostępniania, oceniania i polubienia publikowanych informacji (specjalne przyciski), przesłania do administratora strony wiadomości (formularz kontaktowy), zamieszczenie na stronie ankiet, mini gier i interaktywnych infografik możliwe jest uzyskanie wysokiego poziomu zaangażowania jej odbiorców. Oprócz umożliwienia wielostronnego przepływu treści oraz łatwego korzystania ze strony, jej interaktywny charakter pozwala również na realizację potrzeb jej odbiorców, między innymi w zakresie poszukiwania i przekazywania informacji. Intuicyjność zastosowanych rozwiązań zapewnia również swobodne poruszanie się po udostępnionej zawartości i w zasadzie nieograniczoną komunikację z innymi użytkownikami. Dbałość o interaktywność tworzonej, a później administrowanej przez nas strony internetowej pozwala na utrzymywanie trwałych relacji z jej odbiorcami, wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku witryny oraz umożliwia wyróżnienie jej wśród wielu...

Czytaj dalej
Jak wybrać hosting?
mar23

Jak wybrać hosting?

Jednym z elementów, umożliwiających sprawne funkcjonowanie stron internetowych jest hosting, czyli wyznaczone przez dostawcę usług internetowych miejsce na serwerze, oznaczającym w tym przypadku pracujący bez przerwy, stale podłączony do internetu komputer, na którym możemy przechowywać dane, takie jak dokumenty, pliki multimedialne, dane kont poczty elektronicznej, stron, serwisów lub portali internetowych. Usługa hostingu sprowadza się do udostępnienia: określonej objętości dysku twardego, maksymalnej ilości danych do przesłania za pośrednictwem internetowych łączy serwerowni, usług obsługiwanych przez serwerownię (na przykład udostępnienie bazy danych o określonej objętości) oraz maksymalnego stopnia obciążenia serwerowni. Firmy oferujące takie usługi powinny dbać o dobry stan techniczny dysków i innych podzespołów, stan połączenia z internetem, a także ochronę danych klientów i ich kont oraz łatwość dostępu do przechowywanych zasobów. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając konkretny hosting? Przede wszystkim, powinniśmy upewnić się, czy będzie on w stanie zapewnić prawidłowe działanie naszej strony internetowej, napisanej w określonej technologii. Musimy również zwrócić uwagę na oferowany w jego ramach transfer danych, stan dysku, stan i pojemność serwera oraz tak zwany bezwzględny czas działania (uptime). W zależności od naszego zapotrzebowania, możemy wybrać spośród kilku oferowanych powszechnie rodzajów hostingu: hosting darmowy (Free Hosting) – udostępniany za darmo, często w zamian za umieszczenie na stronie reklam firmy hostingowej. Wiąże się z ograniczeniami przestrzeni udostępnionego dysku i transferu danych, brakiem dostępu do baz danych, brakiem obsługi języków skryptowych, gorszą obsługą strony i jej niską jakością wizualną. Zalecany dla stron prywatnych o bardzo małym ruchu;   hosting współdzielony (Shared Virtual Hosting), skupiający wielu użytkowników na jednym serwerze, oznaczający współdzielenie przestrzeni mocy obliczeniowej procesorów, pojemności pamięci RAM i oprogramowania. W tym przypadku, wszystkie usługi hostingowe mogą być uruchomione na jednym serwerze i przydzielone określonej liczbie klientów lub jedna usługa może być rozdzielona na poszczególne segmenty platformy. Współdzielenie serwera oznacza również możliwość wykorzystania większej części transferu przez jednego użytkownika (pozostałe osoby mają mniej do wykorzystania). Zalecany dla stron początkujących, prostych witryn firmowych o ograniczonym ruchu;   hosting dedykowany (Dedicated Hosting) – udostępniany do dyspozycji tylko jednego klienta, dający możliwość zastosowania własnego oprogramowania i systemu operacyjnego, gwarantuje pełną moc obliczeniową i elastyczność konfiguracji serwera. Zalecany dla sklepów internetowych, portali z dużym ruchem, serwisów bankowych itp.;   hosting VPS (Virtual Private Server) – rozwiązanie pomiędzy hostingiem współdzielonym a dedykowanym, udostępniające część zasobów serwera dla korzystających z niego użytkowników z jednoczesną gwarancją mocy obliczeniowej (odseparowanie użytkownika od innych), niezależnego oprogramowania i systemu...

Czytaj dalej