Strony we flashu – wady i zalety
Kwi14

Strony we flashu – wady i zalety

Bez względu na charakter prowadzonej przez nas działalności, coraz bardziej istotnym elementem naszego wizerunku stają się strony internetowe. Decydując się na założenie jakiejkolwiek witryny, z myślą o jej profesjonalnym wykonaniu i wysokiej użyteczności, warto zwrócić się do osób/firm specjalizujących się w tym zakresie. Zazwyczaj, po rozpoznaniu naszych potrzeb, twórca strony dobierze i zaproponuje nam konkretne rozwiązania, dotyczące między innymi grafiki oraz zastosowanej metody projektowania. Wśród powszechnie używanych obecnie technologii umożliwiających tworzenie stron internetowych, można wymienić takie jak: HTML/XHTML, Java Script, AJAX, CSS, Flash. W zależności od tego, jaką strona ma spełniać funkcję (informacyjną, wirtualną galerię, platformę umożliwiającą interakcję jej użytkowników itp.), stosowane są konkretne narzędzia. Dużą popularnością, głównie dzięki efektownemu wyglądowi wykonanych za jego pomocą elementów, cieszy się Flash – technologia pozwalająca na tworzenie animacji (a nawet całych stron) z wykorzystaniem grafiki wektorowej, opisującej obrazy za pomocą figur lub brył geometrycznych. Za jej pomocą możliwe jest umieszczenie na stronie atrakcyjnie wyglądających, nadających dynamicznego charakteru całej witrynie, animowanych elementów (rozwijane menu, logo), odtwarzaczy plików audio-video, bannerów, prezentacji interaktywnych i tym podobnych. Jak każde rozwiązanie, Flash posiada zarówno mocne, jak i słabe strony. Jakie są zatem najczęściej wskazywane plusy, a jakie minusy tego rozwiązania? Niewątpliwie, największą zaletą owej technologii jest możliwość wzbogacenia strony internetowej efektownymi animacjami i atrakcyjnymi elementami wizualnymi, tworzenia dynamicznych wykresów, a także możliwość przeprowadzenia wideokonferencji na żywo (prezentacja audiowizualna – Webinar/Webcast). Umożliwia ona również tworzenie poszczególnych elementów (całej strony) w relatywnie krótkim czasie, bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy – wystarczy podstawowa znajomość zagadnienia. Technologia Flash rekomendowana jest przede wszystkim dla stron opartych na przekazie wizualnym. O wiele więcej podkreślanych jest natomiast ograniczeń wynikających z jej zastosowania. Do najczęściej wskazywanych należą: długi czas ładowania strony, wynikający z dużych rozmiarów poszczególnych elementów, wykonanych we Flashu brak możliwości edytowania zamieszczonych treści/aktualizacji strony bez plików źródłowych – FLA, znajdujących się zazwyczaj w posiadaniu twórcy witryny (wykupienie plików może wiązać się z dość wysokim kosztem dodatkowym) konieczność zainstalowania dodatkowego oprogramowania do używanej przeglądarki internetowej (wtyczki Adobe Flash Player), umożliwiającego odtworzenie elementów wykonanych w technologii Flash trudności w pozycjonowaniu strony, wynikające z nieindeksowania jej przez wyszukiwarkę Google – elementy wykonane we Flashu są dla niej niewidoczne. W celu pozycjonowania, konieczne jest zastosowanie innych niż powszechnie używane metod, takich jak linkowanie poszczególnych podstron dodatkowymi linkami HTML lub umieszczanie za animacjami tożsamej treści, wykonanej w innej technologii niemożność otworzenia stron wykonanych w Flashu przez niektóre urządzenia (starsze komputery, tablety, smartfony, telefony komputerowe nieposiadające wsparcia dla tej technologii) – niezbędne jest wykonanie alternatywnej wersji strony nieprzystosowanie stron wykonanych w technologii Flash do odbioru zamieszczonych na nich treści przez osoby niedowidzące lub niewidome – brak możliwości powiększenia czcionki oraz przetłumaczenia zawartych informacji na komunikat dźwiękowy. Wskazywane trudności, wynikające...

Czytaj dalej
Interaktywność strony www
Kwi03

Interaktywność strony www

Prowadzenie strony internetowej – bloga, serwisu informacyjnego, sklepu internetowego i tym podobnych jest dzisiaj jedną ze standardowych form porozumiewania się z innymi ludźmi. Chcąc podzielić się naszymi przemyśleniami, przekazać interesujące nas treści lub zachęcić do zakupu wytworów naszej pracy coraz częściej posługujemy się kanałami komunikacji internetowej. Bogactwo Internetu daje nam właściwie nieograniczone możliwości przekazywania i wyszukiwania informacji. Stanowi on jednak również swoistego rodzaju tygiel informacyjny, w którym łatwo się zagubić. Spośród setek tysięcy funkcjonujących w sieci stron, nasza musi wyraźnie wyróżniać się od innych. Projektując własną witrynę, oprócz niepowtarzalnego designu, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim komfort i potrzeby jej przyszłych użytkowników. Jaka powinna być zatem idealna, „skrojona na miarę” strona internetowa? Pomijając bardzo istotne kwestie dotyczące estetyki, dobrze zaprojektowaną i wykonaną stronę www powinna cechować użyteczność, wyrażona między innymi w jej interaktywności. Interaktywność (ang. internactivity) strony internetowej odnosi się do metody i procesu komunikowania się z jej odbiorcami, pozwalając na aktywny udział obu stron (nadawca jest zarazem odbiorcą informacji i odwrotnie). Pozwala również na wzajemne oddziaływanie (na siebie) poszczególnych użytkowników, umożliwiając im jednocześnie modyfikacje swoich działań, tj. dodawanie i edytowanie treści (informacji, zdjęć, filmów i innych plików multimedialnych). Reagując na działania poszczególnych osób, daje możliwość wchodzenia w interakcję z innymi użytkownikami. Użytkownik interaktywnej strony internetowej ma wpływ na jej wygląd i działanie. Poprzez zastosowanie takich narzędzi jak: HTML (hipertekstowy język znaczników), Adobe Flash (tworzenie interaktywnych animacji, programów on-line, reklam i prezentacji internetowych), Ajax (tworzenie aplikacji internetowych, umożliwiających elastyczne przesuwanie danych), Java (język tworzenia programów źródłowych) itd., a także: umożliwienie komentowania znajdujących się na stronie treści (formularz komentarzy), udostępniania, oceniania i polubienia publikowanych informacji (specjalne przyciski), przesłania do administratora strony wiadomości (formularz kontaktowy), zamieszczenie na stronie ankiet, mini gier i interaktywnych infografik możliwe jest uzyskanie wysokiego poziomu zaangażowania jej odbiorców. Oprócz umożliwienia wielostronnego przepływu treści oraz łatwego korzystania ze strony, jej interaktywny charakter pozwala również na realizację potrzeb jej odbiorców, między innymi w zakresie poszukiwania i przekazywania informacji. Intuicyjność zastosowanych rozwiązań zapewnia również swobodne poruszanie się po udostępnionej zawartości i w zasadzie nieograniczoną komunikację z innymi użytkownikami. Dbałość o interaktywność tworzonej, a później administrowanej przez nas strony internetowej pozwala na utrzymywanie trwałych relacji z jej odbiorcami, wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku witryny oraz umożliwia wyróżnienie jej wśród wielu...

Czytaj dalej
Jak wybrać hosting?
Mar23

Jak wybrać hosting?

Jednym z elementów, umożliwiających sprawne funkcjonowanie stron internetowych jest hosting, czyli wyznaczone przez dostawcę usług internetowych miejsce na serwerze, oznaczającym w tym przypadku pracujący bez przerwy, stale podłączony do internetu komputer, na którym możemy przechowywać dane, takie jak dokumenty, pliki multimedialne, dane kont poczty elektronicznej, stron, serwisów lub portali internetowych. Usługa hostingu sprowadza się do udostępnienia: określonej objętości dysku twardego, maksymalnej ilości danych do przesłania za pośrednictwem internetowych łączy serwerowni, usług obsługiwanych przez serwerownię (na przykład udostępnienie bazy danych o określonej objętości) oraz maksymalnego stopnia obciążenia serwerowni. Firmy oferujące takie usługi powinny dbać o dobry stan techniczny dysków i innych podzespołów, stan połączenia z internetem, a także ochronę danych klientów i ich kont oraz łatwość dostępu do przechowywanych zasobów. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając konkretny hosting? Przede wszystkim, powinniśmy upewnić się, czy będzie on w stanie zapewnić prawidłowe działanie naszej strony internetowej, napisanej w określonej technologii. Musimy również zwrócić uwagę na oferowany w jego ramach transfer danych, stan dysku, stan i pojemność serwera oraz tak zwany bezwzględny czas działania (uptime). W zależności od naszego zapotrzebowania, możemy wybrać spośród kilku oferowanych powszechnie rodzajów hostingu: hosting darmowy (Free Hosting) – udostępniany za darmo, często w zamian za umieszczenie na stronie reklam firmy hostingowej. Wiąże się z ograniczeniami przestrzeni udostępnionego dysku i transferu danych, brakiem dostępu do baz danych, brakiem obsługi języków skryptowych, gorszą obsługą strony i jej niską jakością wizualną. Zalecany dla stron prywatnych o bardzo małym ruchu;   hosting współdzielony (Shared Virtual Hosting), skupiający wielu użytkowników na jednym serwerze, oznaczający współdzielenie przestrzeni mocy obliczeniowej procesorów, pojemności pamięci RAM i oprogramowania. W tym przypadku, wszystkie usługi hostingowe mogą być uruchomione na jednym serwerze i przydzielone określonej liczbie klientów lub jedna usługa może być rozdzielona na poszczególne segmenty platformy. Współdzielenie serwera oznacza również możliwość wykorzystania większej części transferu przez jednego użytkownika (pozostałe osoby mają mniej do wykorzystania). Zalecany dla stron początkujących, prostych witryn firmowych o ograniczonym ruchu;   hosting dedykowany (Dedicated Hosting) – udostępniany do dyspozycji tylko jednego klienta, dający możliwość zastosowania własnego oprogramowania i systemu operacyjnego, gwarantuje pełną moc obliczeniową i elastyczność konfiguracji serwera. Zalecany dla sklepów internetowych, portali z dużym ruchem, serwisów bankowych itp.;   hosting VPS (Virtual Private Server) – rozwiązanie pomiędzy hostingiem współdzielonym a dedykowanym, udostępniające część zasobów serwera dla korzystających z niego użytkowników z jednoczesną gwarancją mocy obliczeniowej (odseparowanie użytkownika od innych), niezależnego oprogramowania i systemu...

Czytaj dalej
Jak wybrać domenę?
Mar09

Jak wybrać domenę?

Chcąc wypromować prowadzoną przez nas firmę lub kreowaną markę musimy opracować dostosowaną do naszych potrzeb, zorientowaną na osiągnięcie konkretnego celu strategię marketingową, realizowaną współcześnie przede wszystkim za pomocą określonych narzędzi internetowych. Nazwa firmy stanowi jeden z ważniejszych elementów jej zewnętrznego wizerunku – sposobu postrzegania prowadzonej przez nas działalności przez naszych klientów (pozyskanych i potencjalnych) oraz przez naszą konkurencję. Trafnie dobrana, wskazuje zakres świadczonych przez nas usług i charakter promowanej działalności. Podobnie rzecz ma się z domeną naszej strony www. Domena internetowa to nic innego jak unikalny adres zarządzanej przez nas witryny, składający się z nazwy głównej, odwołującej się najczęściej do nazwy naszej firmy, organizacji lub realizowanego projektu i właściwie dobranego rozszerzenia, tak zwanej końcówki. Odpowiednio skomponowana, ułatwia identyfikację strony internetowej z naszą działalnością, promowanym produktem lub usługą i pozwala „wyróżnić się spośród milionów”. Czym powinniśmy się kierować wybierając domenę? W pierwszej kolejności musimy zastanowić się nad tym, co chcemy osiągnąć. Poza wyborem konkretnego słowa (kombinacji słów) niezwykle istotne jest to, czy zależy nam jedynie (lub aż) na promowaniu powstającej/już istniejącej marki, jako nazwy własnej, jednoznacznie – i pozytywnie – kojarzącej się z profilem prowadzonej przez nas działalności, czy na ułatwieniu odnalezienia naszej strony w sieci, poprzez zastosowanie określonych słów i fraz kluczowych, ułatwiających pozycjonowanie i prowadzenie marketingu internetowego za pomocą linków sponsorowanych. Nie bez znaczenia w wyborze (komponowaniu) domeny jest również wspomniane wyżej rozszerzenie. W zależności od naszych potrzeb, może ono odwoływać się do naszej lokalizacji, tj. danego regionu (np. „.waw.pl”, „.mazury.pl”), kraju („.pl”, „.uk”), a nawet kontynentu („.eu”, „.asia”) lub do profilu prowadzonej działalności („.org.pl” – organizacja, „.com.pl” – działalność komercyjna, „.biz.pl” – działalność biznesowa, „.edu.pl” – działalność edukacyjna). Jeżeli natomiast zależy nam na stworzeniu oryginalnej domeny bez konkretnego odniesienia, tzw. historii, możemy wykorzystać popularne ostatnio nowe rozszerzenia, takie jak na przykład „.blog”, „.dom” itp. Niezależnie jednak od wybranej przez nas nazwy głównej i rozszerzenia, skuteczna domena powinna być: – jak najkrótsza, jedno- najwyżej dwuwyrazowa (w takim przypadku pozbawiona myślnika, mogącego utrudnić wyszukiwanie), – łatwa do zapamiętania, – bezpośrednio kojarząca się z przedstawianą na stronie ofertą lub prezentowaną marką, – oryginalna (znaczenie w...

Czytaj dalej
5 kroków do funkcjonalnej strony www
Lut18

5 kroków do funkcjonalnej strony www

Każda strona internetowa, aby spełniała zamierzony przez jej twórców, a następnie administratorów cel informacyjno-marketingowy powinna być funkcjonalna. Co to oznacza? Na funkcjonalność, określaną również jako użyteczność, między innymi stron internetowych (ang. web usability) składa się tak zwana: nauczalność (learnability), oznaczająca łatwość obsługi witryny przy pierwszym kontakcie, efektywność (efficiency), sprowadzająca się do szybkości korzystania z poszczególnych funkcji strony, zapamiętywalność (memorability), gwarantująca użytkownikowi łatwość przypomnienia sobie sposobu obsługi strony, nawet po dłuższej przerwie w korzystaniu z niej, niska częstotliwość popełniania błędów przez użytkownika oraz satysfakcja korzystania z serwisu. Spełnieniu warunków funkcjonalności serwisu internetowego sprzyja jego odpowiednie zaprojektowanie, a następnie wykonanie. Z tego powodu, już na etapie planowania i określania charakteru witryny, warto zadbać nawet o najdrobniejsze szczegóły. Bez względu jednak na specyfikę portalu, najważniejszymi elementami (cechami), ułatwiającymi korzystanie i poruszanie się po nim jest: przejrzystość, charakteryzująca się unikaniem przeładowania strony głównej i poszczególnych podstron niepotrzebnymi detalami i treścią oraz odpowiednim rozmieszczeniem wszystkich elementów; intuicyjne menu i nawigacja, umożliwiające swobodne użytkowanie witryny i szybkie wyszukiwanie informacji; kompatybilność, oznaczająca dostosowanie strony do parametrów urządzeń mobilnych, takich jak tablety i smartfony, wymagań dostępnych przeglądarek internetowych oraz systemów operacyjnych; grafika – unikanie krzykliwych kolorów, animacji i obiektów graficznych, unikanie „wyskakujących” i nachalnych reklam dbałość o czytelność zamieszczonego na stronie tekstu i wysoką jakość zdjęć; aktualizacja zamieszczanych na stronie informacji (nieaktualna strona jest mało atrakcyjna) oraz aktualizacja wersji zastosowanych aplikacji i wtyczek (tzw. update strony), mająca istotne znaczenie w jej pozycjonowaniu. Dodatkowym atutem każdej strony internetowej, niewątpliwie zwiększającym jej użyteczność, jest zastosowanie ułatwień dla użytkowników niepełnosprawnych, takich jak możliwość powiększenia czcionki tekstu lub możliwość odczytania poszczególnych informacji przez specjalną przeglądarkę, przeznaczoną dla osób niewidomych. Dbając o funkcjonalny charakter prowadzonej przez nas witryny, nie tylko ułatwiamy korzystanie ze znajdujących się na niej zasobów, ale również zachęcamy jej użytkowników do ponownych...

Czytaj dalej
Jakie koszty generuje strona internetowa?
Lut10

Jakie koszty generuje strona internetowa?

Posiadanie strony www przez firmę lub osobę prywatną, świadczącą określone usługi, skierowane do konkretnej grupy konsumentów, stało się już w zasadzie normą, a nawet swojego rodzaju koniecznością. Szeroko pojęty marketing internetowy stanowi obecnie najbardziej skuteczną formę reklamy, a podstawowym jego narzędziem jest dobrze zaprojektowana, wykonana i skutecznie pozycjonowana strona internetowa. Wydatki związane z prowadzoną kampanią reklamową realizowanego (planowanego) przedsięwzięcia warto wziąć pod uwagę już na etapie opracowywania biznesplanu. Ich struktura oraz wysokość będzie uzależniona przede wszystkim od zakładanego zasięgu planowanej akcji marketingowej, charakteru grupy docelowej prowadzonych działań, a także naszych indywidualnych potrzeb. Jak w przypadku każdej usługi koszt, jaki musimy ponieść w związku ze zleceniem wykonania strony internetowej, uwarunkowany jest wieloma czynnikami. Ostateczna wycena zależna jest przede wszystkich od jej charakteru (statyczna, dynamiczna), funkcjonalności, stopnia zaawansowania wprowadzonych rozwiązań, grafiki, a także od profesjonalizmu i doświadczenia zleceniobiorcy. Przed przystąpieniem do negocjacji warunków finansowych z potencjalnym wykonawcą naszej witryny, musimy dokładnie wiedzieć czego chcemy. Istotne jest na przykład rozróżnienie między projektem graficznym strony, a samym jej wykonaniem. W zależności od zapotrzebowania, projekt strony może być unikalny, stworzony faktycznie od podstaw zgodnie z naszymi oczekiwaniami lub oparty na prostych, ogólnodostępnych szablonach, a tylko odpowiednio dopasowany do specyfikacji zlecenia. Właściwe wykonanie strony sprowadza się natomiast do stworzenia tak zwanej witryny statycznej, której treść jest niezmienna, a wszelkie modyfikacje wymagają znajomości języka HTML lub dynamicznej, opartej na systemie zarządzania treścią CMS, umożliwiającym swobodne wprowadzanie zmian w treści i układzie strony, bez konieczności posiadania wiedzy specjalistycznej. Strona statyczna świetnie sprawdza się jako strona-wizytówka, prezentująca podstawowe dane i ofertę firmy. Jej koszt uzależniony jest w znacznej mierze od projektu graficznego. Wersja dynamiczna przeznaczona jest dla stron z często aktualizowaną zawartością – ułatwia dodawanie, poprawianie i usuwanie treści, umieszczanie plików do pobrania, tworzenie galerii zdjęć itd. Zaprojektowanie i wykonanie strony-wizytówki może nas kosztować od pięciuset do tysiąca złotych, strona dynamiczna to wydatek w granicach od tysiąca do nawet kilkudziesięciu tysięcy...

Czytaj dalej