Strony internetowe dawniej i dziś
Sie03

Strony internetowe dawniej i dziś

Strony internetowe są stosunkowo nowym zjawiskiem, którego historia obejmuje niewiele ponad 20 lat. Pierwsza strona internetowa – strona CERN – została uruchomiona 30 kwietnia 1993 roku (do dziś można ją oglądać pod adresem info.cern.ch). Mniej więcej w tym czasie pojawiły się pierwsze przeglądarki internetowe działające w trybie graficznym (Erwise, Mosaic, Opera, Netscape Navigator). Jednak widać, że na przestrzeni tak krótkiego czasu dokonał się ogromny rozwój w tej dziedzinie, a najbardziej znane serwisy, obecne w sieci od lat, zmieniły się nie do poznania w porównaniu z tym, jak wyglądały 15 czy 20 lat temu. Z naszej dzisiejszej perspektywy pierwsze strony internetowe wyglądały bardzo ubogo i mało zachęcająco. Większość z nich była głównie zbiorem linków, z niewielką ilością grafiki. Wynikało to z faktu, że ówczesne łącza były bardzo wolne; normą było kilkadziesiąt kilobitów na sekundę. W związku z tym, nawet jeśli stworzenie bardziej rozbudowanej i ciekawszej graficznie strony było technicznie możliwe, mało kto chciałby z niej korzystać z powodu zbyt długiego czasu ładowania. Z czasem pojawiały się coraz szybsze łącza, więc i twórcy stron mieli większe pole do popisu. Zmiany były możliwe także dzięki wprowadzeniu nowych standardów. W 1996 r. pojawił się język JavaScript, a w 1997 r. – PHP. Umożliwiło to zastąpienie statycznych stron dynamicznymi. Dzięki technologii Flash stało się możliwe tworzenie interaktywnych animacji, programów i reklam. Jednak nie tylko kwestie techniczne mają znaczenie. Zmieniający się wygląd stron odzwierciedla też różne mody, trendy i gusta użytkowników, a także większą świadomość, co wpływa na czytelność i intuicyjność. Jeszcze nie tak dawno popularna była ciemna kolorystyka tła w połączeniu z jasnym tekstem. Wyglądało to nieraz dość efektownie, ale wiele osób narzekało, że utrudnia czytanie. Częste było też witanie użytkownika animacjami i samoczynnie uruchamiającą się muzyką w tle. Typowa była również duża liczba podstron, przez które trzeba było się przeklikać, by znaleźć to, co nas interesuje. Obecnie w modzie jest minimalizm, który przeniknął chyba do każdej sfery życia, więc i do stron www. Dąży się do maksymalnego uproszczenia inferfejsu i wyeliminowania ozdobników. Znikają rozbudowane opisy, ustępując miejsca treściom obrazkowym. Często widzimy duże zdjęcia w połączeniu z minimalistycznym menu. Nieraz sama typografia jest elementem dekoracyjnym mającym przykuwać uwagę. Popularność urządzeń mobilnych wymusza rozwiązania, które ułatwiają przeglądanie internetu na ekranach dotykowych. Przykłady to kafelki, w które można łatwo trafić palcem, zamiast nagromadzonych linków i małych przycisków; czy też wygodne w przewijaniu strony typu one page zamiast licznych podstron. Innym trendem jest flat design (projektowanie płaskie), rezygnujący z niektórych elementów graficznych (gradientów, cieniowania, wielu kolorów), co ma poprawić czytelność strony na małych ekranach. Standardem jest już responsywność – strona www powinna wyświetlać się prawidłowo na każdym...

Czytaj dalej
Optymalizacja obrazów
Lip27

Optymalizacja obrazów

Optymalizacja obrazów to bardzo istotna kwestia przy tworzeniu stron WWW. Obrazy bowiem stanowią zazwyczaj większość danych pobieranych przez stronę i zajmują na niej dużo miejsca. Dlatego też optymalizacja obrazów może być najlepszym pomysłem na większe oszczędności w zakresie ilości pobranych danych, a także najwyższe wzrosty wydajności wczytywania stron witryny. Pamiętajmy, iż im mniej danych musi pobrać dana przeglądarka, tym istnieje wówczas mniejsza konkurencja o pasmo u klienta oraz tym szybciej przeglądarka może pobierać i renderować użyteczną treść na ekranie. Jak już zostało to podkreślone, rozmiar obrazków zamieszczanych na stronie albo blogu może wpłynąć chociażby na prędkość ładowania. Dlatego też warto zadbać o oszczędność miejsca na serwerze. Należy jednak pamiętać o tym, że zmniejszenie rozmiaru obrazu może grozić znaczącym pogorszeniem się jakości zdjęcia. Celem każdej odpowiednio wykonanej optymalizacji jest utworzenie pliku o rozmiarze, który pozwoli na pobranie tego pliku w rozsądnym czasie przy zachowaniu satysfakcjonującej jakości kolorów oraz szczegółów. Wtyczki, które mogą nam pomóc w optymalizacji obrazów to: WP Smush, EWWW Image Optimizer, ShortPixel Image Optimizer. W internecie używane się trzech głównych formatów plików graficznych: GIF, JPEG oraz PNG. Obrazy występujące w tych trzech formatach można zoptymalizować przy pomocy jednej z poniższych metod: można użyć polecenia Zapisz dla internetu (na potrzeby takiego programu jak Adobe® Dreamweaver®); wówczas okno dialogowe tego polecenia umożliwia wyświetlanie podglądu obrazu w różnych formatach plików, a także z różnymi ustawieniami optymalizacji, pozwalającymi np. na dostosowanie ustawień przezroczystości i animacji polecenie Zapisz jako pozwala na podstawową optymalizację, zależnie od formatu pliku; możemy też określić jakość obrazu, otoczkę lub przezroczystość tła, a także wybrać opcje wyświetlania kolorów, metodę pobierania pliku Znalezienie ustawień optymalnie dobranych do obrazu to prawdziwa sztuka, która wymaga dokładnej analizy wielu aspektów, w tym: możliwości formatu, jakości czy zawartości kodowanych danych, rozmiaru w...

Czytaj dalej
Systemy komentarzy na stronie internetowej
Lip20

Systemy komentarzy na stronie internetowej

Komentarze czytelników/odwiedzających stanowią istotny element dobrej strony internetowej. Powinna ona udostępniać wartościowe, ciekawe i unikalne treści, a zaangażowanie czytelników może stanowić dobre tego odzwierciedlenie. A co ważne, komentarze, które zostawiają odwiedzający, powodują, że dana strona jest wyżej pozycjonowana w wyszukiwarkach. W jaki sposób można usprawnić ich publikowanie? Dla doświadczonych webmasterów nie musi to stanowić problemu, bo mogą sami napisać odpowiedni system albo użyć gotowego CMS’a. Pozostali mogą skorzystać z różnych powszechnie dostępnych systemów. Jeśli posiadamy gotowe rozwiązanie, to można dowolnie dorzucać do niego wtyczki, konfigurować go i zmieniać, co może naprawdę uatrakcyjnić dany system. Jedną z platform, która oferuje komentarze dla stron internetowych jest Disqus – dostępna jest zarówno wersja podstawowa, jak i zaawansowana. Jego podstawowe zalety to logowanie się nie tylko za pomocą konta w tym systemie, ale również przez Facebook, Twitter, Yahoo, OpenId oraz jako gość. Komentarze nie obciążają naszego serwera, bo umieszczone są w Disqus i podzielone na wątki. Można też sortować komentarze, oceniać je (podoba się/nie podoba) czy komentować komentarze innych. Subskrypcja jest możliwa przez kanał RSS i e-mail. Dzięki Disqus można również śledzić reakcję do wpisów na Twitterze. Istnieje także możliwość dokonywania własnych zmian za pomocą CSS. Zanim zainstalujemy system, to najpierw należy utworzyć konto w serwisie Disqus – podając przede wszystkim adres danej strony. Sama instalacja nie powinna stwarzać większych trudności. Innym ciekawym rozwiązaniem jest Sidenotes stworzony przez twórców Livefyre. Co proponuje ten system? Obok tradycyjnych komentarzy możliwe jest komentowanie przez czytelników konkretnych akapitów, co stanowi duże urozmaicenie w relacji z odwiedzającym naszą stronę. Dzięki niemu można również szybko udostępniać fragmenty tekstu w serwisach społecznościowych. Po zaznaczeniu danego fragmentu należy kliknąć w odpowiednią ikonkę – w ten sposób publikujemy go w wybranym miejscu. Sidenotes jest dostępny właściwie dla każdej strony opartej na WordPressie. Do instalacji potrzebna jest odpowiednia wtyczka. Być może dla jej usprawnienia potrzebne będą pewne zmiany w kodzie HTML. System można przetestować na oficjalnej stronie projektu. Warto również wspomnieć o WP-Ajaxify- Comments – jest to wtyczka, która umożliwia publikację komentarzy bez obciążania naszego serwera. Konfiguracja dla niestandardowych szablonów może być jednak nieco trudna i wymagająca przynajmniej podstawowej wiedzy na temat CSS. Swoje systemy komentarzy oferują również Facebook i Google...

Czytaj dalej
Czym charakteryzuje się blog?
Lip13

Czym charakteryzuje się blog?

Blog to rodzaj pamiętnika internetowego, który początkowo miał służyć jako miejsce do osobistych refleksji. Z biegiem czasu blogi zyskały tak ogromną popularność, iż nawet firmy, politycy i osoby publiczne zaczęły wykorzystywać ich poczytność i przystępny dla czytelnika charakter. Czym dokładnie charakteryzuje się blog – o tym poniżej. Kiedyś osoby piszące swoje wspomnienia czy refleksje w pamiętniku w formie papierowej nawet nie marzyły o tym, że za jakiś czas będą mogły dzielić się swoimi przemyśleniami z innymi ludźmi poprzez sieć internetową. Nasze życie staje się coraz bardziej skomputeryzowane i nie mamy już za bardzo na to wpływu. Przez to m.in. blogi zyskują coraz większą popularność. Można w nich znaleźć informacje z wielu dziedzin, gdyż piszą je osoby kompetentne. Największymi zaletami blogów są: przystępny dla czytelnika styl i wymiana opinii na interesujący danego czytelnika temat. Dodatkowo blog świetnie się pozycjonuje, gdyż wystarczy tylko znaleźć odpowiednie słowa-klucze, a można znaleźć się na pierwszych miejscach w wyszukiwarce Google. Czym charakteryzuje się blog Jego nazwa pochodzi z języka angielskiego od słowa web log (dziennik sieciowy). Charakteryzuje się on tym, że jest rodzajem strony internetowej, który składa się z samodzielnych, specyficznych, odrębnych, różnorodnych oraz uporządkowanych chronologicznie wpisów. Pieczę nad blogiem sprawuje jego właściciel, a zarazem twórca (potocznie zwany blogerem). Blog można archiwizować, kategoryzować i komentować (głównym celem powstawania bloga jest właśnie otrzymywanie komentarzy). Wszystkie blogi traktuje się jako medium komunikacyjne. Noszą one zbiorczą nazwę blogosfery, czyli społeczności ludzi blogujących. Blogi zwykle posiadają też zestaw linków, tradycyjnie umieszczany w bocznej kolumnie, które odnoszą się do blogów polecanych przez autora i innego rodzaju stron WWW. Typy blogów: osobiste bądź specjalistyczne (podział ze względu na ich charakter oraz poruszane w nich tematy); indywidualne lub kolektywne (ze względu na liczbę autorów wypowiedzi); blog tekstowy, videoblog, linklog, audioblog, photoblog (ze względu na rodzaj zawartych treści); tradycyjny, czyli pisany na komputerze) bądź moblog, czyli pisany za pomocą telefonów komórkowych oraz palmtopów (podział ze względu na rodzaj urządzenia służącego do blogowania); dynamiczny lub niedynamiczny (ze względu na częstotliwość wpisów i komentarzy). Przystępną, nieoficjalną formę bloga chętnie wykorzystują w swoim marketingu i reklamie firmy, które umieszczają na nim informacje o nowościach własnej produkcji czy po prostu o nowych technologiach, rozwoju branży bądź rynku. Niektóre firmy komunikują się ze swoimi klientami tylko za pomocą blogów, gdyż ich forma pozwala na łatwe i szybkie komponowanie wiadomości. Istnieje 5 podstawowych kategorii blogów: blog osobisty, gdzie umieszcza się treści dotyczące życia osobistego autora – blogera, tworzone są przeważnie w celu podzielenia się własnymi uczuciami, pomysłami, doświadczeniami; blog zawodowy, który powstaje w celu publikacji treści dotyczących tematów zawodowych, naukowych; blog opisujący świat, gdzie umieszcza się treści dotyczące tematów ważnych dla środowiska, kraju, okolicy czy świata; czasami zawierają tematy...

Czytaj dalej
Rodzaje reklam umieszczanych na stronach www
Cze29

Rodzaje reklam umieszczanych na stronach www

Reklama internetowa zaczyna wygrywać z telewizyjną. Szersze możliwości i większy zasiąg dają szanse na stworzenie skutecznej kampanii. Dopasowanie formy reklamy do preferencji potencjalnych klientów już na starcie zapewnia lepsze wyniki marketingowe. Poniżej najważniejsze formaty reklam, jakie stosuje się na stronach internetowych. Reklama banerowa  Najczęściej stosowana forma reklamy na stronie internetowej. Baner wyświetla się w określonej części strony, dlatego może być w kształcie prostokąta lub kwadratu. Może mieć formę dynamiczną, statyczną, graficzną, animowaną lub filmową. Jego celem jest zachęcenie internauty do kliknięcia, co powoduje przejście na stronę docelową. Wadą tego typu reklamy jest jej częstotliwość, co sprawia, że odbiorcy się na nią uodparniają.  Skuteczność danego baneru określa się za pomocą wskaźników CTR (stosunek między liczbą kliknięć, a wyświetleń), CPC (liczną kliknięć) lub CPM (liczba wyświetleń). Gogle AdWords Reklama w postaci linków sponsorowanych, które pojawiają się w najpopularniejszej na świecie wyszukiwarce – Google. Specjalny system umożliwia prowadzenie różnego typu kampanii, również poza wyszukiwarką, gdyż Google udostępnia swoim klientom ogromną sieć reklamową z setkami tysięcy różnych stron.  Zaletą tej reklamy jest możliwość personalizacji i zawężenia grupy docelowej. Ważnym aspektem jest też budżet, który można modyfikować wraz z rozwojem kampanii. Największą wadą w przypadku reklam Adwords jest dłuższy czas oczekiwania na rezultaty. Ponadto wysoka konkurencja powoduje wzrost kosztów. Artykuły sponsorowane Mniej lub bardziej ukryta forma reklamowa, bo zwykły artykuł na stronie ma za zadanie promować dany produkty lub usługę. Taki tekst może być skuteczny, ale musi być napisany w ciekawy i nienachalny sposób, a najlepiej, aby powstało ich kilka i były zamieszczane na różnych portalach. Warto go też wzbogacić artykuł o grafikę i wypowiedzi ekspertów, aby poza wartością reklamową niósł wartość informacyjną. Artykuł sponsorowany ma zwiększyć wiarygodność firmy, dlatego ocena skuteczności kampanii jest trudna. Facebook Ads Jedna z nowszych możliwości reklamowania się na stronie internetowej. W tym celu wykorzystuje się najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie, czyli Facebook. Za pomocą wewnętrznego menadżera można stworzyć specjalną kampanię i dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Możliwość wyboru płci, wieku, zainteresowania czy miejsce zamieszkania, daje ogromne pole do popisu, a reklama pojawia się przede wszystkim osobom zainteresowanym daną usługą lub produktem. Poza dokładnym targetowaniem Facebook Ads jest stosunkowo tanią reklamą, jednak przy dużej konkurencji może być słabo...

Czytaj dalej
Jak zaprojektować landing page (stronę docelową)
Cze22

Jak zaprojektować landing page (stronę docelową)

Dobry landing page zapewnia ruch na stronie, jednak żaden wzór nie daje stuprocentowej szansy na powodzenie kampanii. Dlatego też warto stosować się do kilku koronnych zasad, by nasz landing page zachęcał odbiorców i stał się miejscem sprawnej konwersacji z użytkownikami. Jak zatem zaprojektować stronę, aby była ona skuteczna? Zainwestuj w odpowiedni copywriting Przyciągający uwagę nagłówek oraz slogan „call to action” to nieodzowne elementy każdego landing page. Wykorzystaj język korzyści i już od początku zaznaczaj, jakie profity płyną z Twojej oferty. Podkreśl zalety i zachęcaj do aktywności poprzez zwroty „Nie czekaj! Ta okazja może się nie powtórzyć!” lub „Mamy niepowtarzalną ofertę tylko dla Ciebie”. Tekst nie powinien pozostawiać wątpliwości, co oferujemy, nawet jeśli landing page skoncentrowany jest na formularzu zgłoszeniowym, bo klarowny przekaz trafi do większej grupy docelowej. Ponadto wprowadź bonus za zapis do newslettera –  to pozwoli sprawdzić zainteresowanie ofertą.   Zadbaj o zdjęcia   Bez dobrych zdjęć nawet najlepszy tekst się nie obroni. W przypadku sklepu tylko zdjęcia dobrej jakości zachęcają do kupna produktów. Wysoka rozdzielczość i ciekawe rozwiązania, np. panorama 360 stopni, wzbudzą ciekawość odbiorcy i pokażą profesjonalizm firmy. Nie jest wskazane wypełniania landing page serią fotografii stockowych, bo tworzą one bardzo sztuczną prezentację. Dlatego lepiej jest zainwestować w unikatowe zdjęcia, wykonane na zamówienie. Postaw na wygląd   Dobre zdjęcia i teksty są istotne, ale całości dopełni właściwe ulokowanie poszczególnych komponentów landing page. Numer kontaktowy musi być łatwy do zlokalizowania, by każdy od razu go zauważył i zadzwonił. Niezbędne jest też podkreślenie istotnych buttonów – takich jak „rezerwuj”, „kup” czy „zobacz więcej”. To właśnie wygląd landing page może przesądzić o opłacalności kampanii reklamowej. Jest nie będzie przekonujący lub wiarygodny, nie osiągniemy zamierzonego efektu.    Każdy landing page ma wzbudzić zaufanie u odbiorcy. Musi być również spójny z wizerunkiem firmy. Jednak przy projektowaniu konieczne jest dopasowanie go do celu kampanii. Inna strona skusi kobiety, inna mężczyzn, dlatego projektowanie jakiegokolwiek  landing page musi poprzedzić dokładna analiza celów i potrzeb, co pozwoli stworzyć właściwy projekt....

Czytaj dalej
Strona 3 z 912345...Ostatnia »