Czym są portale WEB 2.0?
Sty31

Czym są portale WEB 2.0?

WEB 2.0 można określić jako filozofię, która ma na celu zgromadzenie, wokół danego serwisu internetowego, jak największej ilości użytkowników (internautów). Wszystko opiera się na temacie stworzenia wirtualnej wspólnoty, gdzie zdecydowana większość treści publikowanych na danym serwisie będzie pochodziła od samych jej członków. Z założenia to Internauci mają decydować o tym co ważne, stają się zarówno twórcami i odbiorcami danych treści. Serwisy WEB 2.0 stały się siła napędową do zmiany podejścia w kwestii działań marketingowych przedsiębiorstw. Powstaje marketing wirtualnych społeczności. Aktualnie wszelkie działania firm dążą do tego, aby stworzyć jak najbardziej optymalne środowisko dla wirtualnego użytkownika, do którego będzie chciał przynależeć i w którym będzie mógł swobodnie, za pomocą danych mu tam narzędzi, własnoręcznie kreować część wizerunku firmy. W tym celu przedsiębiorstwa powinny mieć świadomość faktu, że muszą dostarczyć użytkownikowi odpowiednio wysoki poziom wykorzystywanej technologii. Przede wszystkim powinny: zapewnić sprawne zarządzanie projektami – technologia musi chronić przed niepożądanymi atakami hakerów lub niekontrolowanym dostępem do danych osobowych przynależących do społeczności użytkowników, zaś sam system musi umożliwiać sprawne zarządzanie serwisem, zintegrować zastosowane rozwiązania – często wykorzystywane kanały RSS, czyli grupy formatów sieciowych, umożliwiają na szybkie kontakty między firmą a klientem, a także samymi klientami, dzięki możliwości publikacji często zmieniających się treści, szczególnie pochodzących z blogów, forum czy wiadomości, określić optymalny poziom kosztów w stosunku do planowanych efektów – niekoniecznie zwiększone nakłady na bardzo zaawansowane rozwiązana przyniosą relatywnie niskie zmiany w odbiorze samego serwisu przez Internautę, zastosować optymalizację pomiędzy zaawansowanymi technologiami wyświetlania stron, zawierającymi skomplikowane elementy programistyczne, a szybkością i łatwością w dostępie do pożądanych przez odbiorcę treści na niej się znajdujących. Serwisy WEB 2.0 są jednym ze sposobów budowania relacji z klientem i utrzymania jego lojalności. Dodatkowo coraz większe znaczenie mają kampanie promocyjne oparte o tę technologię, gdzie klient – użytkownik internetu ma możliwość aktywnego kreowania i uczestnictwa w tym...

Czytaj dalej
CMS – open source czy autorski?
Lis13

CMS – open source czy autorski?

System CMS jest niewątpliwie znacznym ułatwieniem w aktualizacji i edycji stron www, zwłaszcza tych posiadających dużą liczbę plików html. Dlatego przy wyborze systemu zarządzania treścią pada pytanie: czy warto skorzystać z gotowego, autorskiego czy też z tzw. open source? Pierwszym punktem, który należy rozpatrzyć, jest bezpieczeństwo w sieci. Strony oparte na systemie zarządzania treścią typu open source mogą być bardziej podatne na ataki hakerów. W dzisiejszych czasach już dzieci poznają tajniki komputera i internetu, a także szybko się uczą, więc tak naprawdę każdy mógłby wykorzystać open source CMS, aby włamać się na stronę i wyrządzić wiele szkód. O ile bardzo małe firmy bądź przedsiębiorstwa, strony prywatne, mogą sobie pozwolić na open source, to już większe korporacje powinny korzystać z systemów autorskich, które stawiają na pełne bezpieczeństwo w sieci. Dlaczego tak się dzieje? Kod źródłowy CMS open source jest dostępny bezpłatnie i dla każdego. Umożliwia to przeszkolenie się w domowym zaciszu z jego elementów, a także spróbowanie, metodą prób i błędów, ataków na niego. A od tego krótka droga do ataków na inne strony wykorzystujące darmowy open source CMS. Odpowiedzią w tym przypadku byłaby np. systematyczna aktualizacja systemu zarządzania treścią, ale mało kto ma czas, aby to często robić. Dlaczego warto wybrać CMS open source? jest to system darmowy, opracowywany i aktualizowany przez społeczność programistów, posiada wszelkie funkcje udostępniane przez system, liczne rozszerzenia tworzone na bieżąco pozwalają na zwiększanie liczby funkcji systemu, bardzo duża liczba rozszerzeń, częściowo darmowych, częściowo dodatkowo płatnych, szybkość działania uzależniona od systemu i umiejętności twórców strony, częstotliwość aktualizacji zależna od systemu, darmowe aktualizacje, instrukcje dostępne za darmo w internecie, licencjonowany open source jest bardzo bezpieczny i przejrzysty w działaniu, darmowe wsparcie internautów. Do minusów open source zaliczyć trzeba: niepewne bezpieczeństwo, możliwe problemy występujące po aktualizacji, brak pomocy technicznej lub pomoc za dodatkową opłatą. Dlaczego warto wybrać CMS autorski? jest to system tworzony na zamówienie, na potrzeby konkretnego klienta, posiada tylko te funkcje, które klient sobie zażyczył, łatwość obsługi zależna jest od systemu, dodatkowe rozszerzenia tworzone są na zamówienie, obciążenie serwera zależne jest od systemu, brak problemów z systemem po dokonaniu aktualizacji, pomoc techniczna oferowana w umowie. Minusy systemu autorskiego: aktualizacje tylko na życzenie klienta, za dodatkową opłatą, brak możliwości wykonania aktualizacji samemu, jest to system płatny, a jego koszta wynoszą od 20 do 30% wartości projektu, cena rozszerzeń zależna jest od firm przygotowujących, szkolenie z systemu przeprowadzone przez przedstawiciela firmy tworzącej system, po upłynięciu umowy brak dalszych aktualizacji, rozszerzeń czy pomocy technicznej. Są również firmy, które oferują bardziej bezpieczny system open source – licencjonowany. Dzięki niemu edycja i aktualizacja treści jest jeszcze bardziej prosta i bezpieczna. Na takim systemie postawiono np. stronę Białego Domu czy Amnesty...

Czytaj dalej
System CMS
Paź25

System CMS

CMS (Content Management System) jest to system zarządzenia treścią. Aplikacja ta jest pomocna dla administratorów w prostym zaprojektowaniu serwisu WWW, jego aktualizacji i rozbudowie. Obsługa serwisu internetowego wykorzystującego CMS i zarządzanie nim odbywa się za pomocą interfejsu użytkownika (panel administracyjny), który wyglądem przypomina stronę WWW z formularzami i modułami (np. moduł dodawania tekstów). Każdy użytkownik uprawniony do edycji materiału otrzymuje swoje hasło wraz z loginem, a także dostęp do tej części serwisu, która zostanie mu przydzielona przez administratora strony. Sam CMS został stworzony w 1995 roku przez Halsey Minora i Jonathana Rosenberga, i początkowo nosił nazwę PRISM (Presentation of Realtime Interactive Service Material – prezentacja interaktywnego serwisu w czasie rzeczywistym). Pierwszy projekt posiadał wiele rozwiązań stosowanych do dziś w systemach zarządzania treścią, a sam Rosenberg spekulował, że aplikacja ta znajdzie szybko zastosowanie w rozwijającej się branży WWW. Jak działa CMS? Głównym zadaniem aplikacji internetowej jest oddzielenie treści zawartej w serwisie od całego layoutu. Wprowadzone czy edytowane informacje przez administratora bądź moderatora zapisywane są w bazie danych. Sam CMS generuje w tym momencie dynamiczne strony internetowe oparte na treści zapisanej w bazie danych, co czyni moderację i edycję skuteczniejszą, i prostszą w obsłudze. W CMS można również wykorzystywać gotowe szablony (bądź stworzone przez użytkownika), które służą do szybkiej zmiany layoutu strony, czyli części graficznej. System CMS działa w oparciu o języki skryptowe i bazy danych, gdzie zapisywane są wszelkie zmiany, a także przy pomocy dedykowanego oprogramowania uruchamianego z serwera. Oprogramowanie to zwykle działa na zasadzie protokołu FTP. CMS wykorzystuje również uniwersalny język XML (Extensible Markup Language), który służy do opisywania struktur dokumentów. Sam system zarządzania treścią zwykle napisany jest w języku ASP (Active Server Pages – technika stworzona przez Microsoft wykorzystywana do tworzenia dynamicznych stron WWW), JSP (JavaServer Pages – tworzy dynamiczne WWW w formatach HTML, XHTML, DHTML i XML), PHP (służący do generowania stron WWW w czasie rzeczywistym) oraz Python (język wysokiego poziomu z rozbudowanym zbiorem bibliotek standardowych). CMS posiada także dodatkowe komponenty, takie jak wyszukiwarka treści, forum dyskusyjne, newsletter. System najlepiej sprawdza się w serwisach, które mają bardzo dużą liczbę plików HTML, jednego administratora i dużą częstotliwość zmiany publikowanej treści. Odmiany CMS: Content Management Framework (rozszerzenie CMS i platforma programistyczna do budowy systemów zarządzania treścią) Content Object Systems (skoncentrowane na mniejszych częściach informacji) Module-based Systems (CMS oparty na modułach , służący m.in. do for dyskusyjnych, zarządzania wiadomościami) Page-based Systems (zawierające transparente konsole, proste w obsłudze)...

Czytaj dalej