Największe grzechy twórców stron internetowych
Mar14

Największe grzechy twórców stron internetowych

Właściwe przygotowanie serwisu internetowego wcale nie należy do najprostszych rzeczy. I nie chodzi tu wcale o trudności związane z czysto technicznymi rzeczami, czyli programowaniem, znajomością specjalistycznego języka, czy optymalizacją witryny pod wyszukiwarki. Problem niejednokrotnie zaczyna się przy samej fazie projektowania strony i podstron, gdzie często zdarza się, że pomijany jest aspekt „użyteczności” tworzonej strony pod względem osób ją w przyszłości przeglądających. Serwis internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty, funkcjonalny. Zawierać treści zgodne z profilem witryny. Zastosowana grafika nie może być przesadzona. Poszczególne elementy graficzne w postaci obrazków i zastosowanej czcionki powinny być spójne na wszystkich podstronach i nie wywoływać uczucia chaosu u przeglądającego ją użytkownika. Nie można również zapominać o optymalizacji własnych kosztów. Dlatego, jeżeli jest to sklep internetowy, czy nawet zwykły sklep, ale z wystawioną ofertą produktów do sprzedaży, opisy poszczególnych towarów powinny być jasne i szczegółowe. Ograniczy to pojawiającą się w przyszłości ilość telefonów czy maili z zapytaniami o dodatkowe informacje odnośnie produktów. Poza tym unikalny i jasny opis dodatkowo zachęci potencjalnego użytkownika przeglądającego witrynę do pozostania na niej i zrealizowania swoich potrzeb zakupowych. Oto kilka najczęściej popełnianych błędów twórców stron internetowych, które potrafią skutecznie zniechęcić internautę: 1. Mało przemyślana szata graficzna, w tym źle dopasowane kolory do branży, której witryna dotyczy Na wstępie można spotkać strony z tak zwaną stroną powitalną. Nie ma na niej treści, a jedynie aktywny przycisk wymuszający wykonanie kolejnej akcji typu „wejście”. Taka podstrona nie wnosi nic do samej treści strony, a jedynie wywołuje zniechęcenie do dalszej eksploracji. Wewnątrz serwisu wszystko przeładowane jest grafiką, do tego poukładaną w nieco chaotyczny sposób. Użytkownik atakowany jest mnóstwem bodźców wizualnych, które odciągają go od właściwych treści na stronie. Układ graficzny dotyczy również sposobu konstruowania menu strony. Niejasne opisy poszczególnych zakładek, w tym z użyciem wielu czcionek jednocześnie, skutecznie odstraszają od dalszego klikania. 2. Strony grające i flashowe Nie ma chyba nic bardziej irytującego, jak strona internetowa wybuchająca toną dźwięków sekundy po załadowaniu. Zabieg niestety kompletnie nieudany – nie każdy internauta jest melomanem. Do tego dochodzi problem ze znalezieniem na stronie odpowiedniego buttona, który muzykę wyłączy. To czasem graniczy z cudem. Druga strona medalu to ciężkie pliki graficzne zamieszczone we flashu. Z jednej strony twórca serwisu może wykazać się tutaj swoim talentem graficznym, bądź firma może zamieścić obrazki w dobrej jakości. Jednak należy mieć na uwadze, że nie każdy użytkownik korzysta z najszybszego połączenia internetowego i superwydajnego procesora w komputerze. Skutkiem tego będzie problem z wczytaniem się grafiki flashowej, długim ładowaniem strony, a w konsekwencji opuszczeniem jej przez internautę. 3. Banery, logotypy, treść na stronie Często na stronach sklepów internetowych pojawiają się banery promujące dany produkt czy usługę. Jeżeli jednak baner jest zbyt duży, nachalny i...

Czytaj dalej
Skuteczny copywriting – dobre teksty w internecie
Gru12

Skuteczny copywriting – dobre teksty w internecie

Tym, co wyróżnia daną stronę internetową pośród tysiąca innych, oprócz przyjaznej nawigacji i estetyki, jest dobrze napisany tekst. Skuteczna i oddziałująca na odbiorcę treść WWW to marzenie każdego właściciela witryny. Poniżej przedstawiamy kilka porad, które pomogą uskutecznić copywriting, a tym samym – uatrakcyjnić internetową ofertę danej firmy. Treści ukazywane na stronach internetowych muszą przyciągać potencjalnego klienta oraz pobudzać w nim chęć do skorzystania z oferty wybranej firmy. W tekstach tych internauci szukają informacji na temat produktów i usług wybranego przedsiębiorstwa, aby następnie zdecydować, czy chcą z nich skorzystać. Nie jest łatwo zainteresować potencjalnego klienta swoją ofertą, która częstokroć niknie pośród wielu konkurencyjnych produktów innych marek. Dobrze napisany tekst potrafi zbudować profesjonalny wizerunek firmy. Stąd ogromną waga przekazu, nie zaś wyłącznie samej estetyki i ogólnego wrażenia.   Jakich błędów powinno się unikać, aby skutecznie pisać teksty do Internetu? należy przedstawiać czytelnikowi wyłącznie takie treści, które z jego punktu widzenia są istotne i wyeliminować tzw. „lanie wody”, stawiać na użyteczność tekstu, który będzie przydatny odbiorcy i będzie zaspokajał jego potrzeby związane z wybranymi informacjami, należy uważać na błędy ortograficzne i logiczne, warto unikać branżowego słownictwa i pisać językiem przystępnym dla przeciętnego, niezwiązanego z daną branżą odbiorcy, w przypadku pisania tekstu na temat konkretnych usług bądź produktów, konieczne jest przedstawianie długoterminowych korzyści, pobudzających wyobraźnię oraz pozytywne skojarzenia u potencjalnego klienta, warto postawić na zwięzłość i rzeczowość, gdyż skuteczny copywriting nie wymaga długich tekstów; nie warto przedstawiać czytelnikowi każdego szczegółu, lecz skoncentrować się na konkretach (strona WWW to nie biografia firmy, lecz jej wizytówka, a tekst ma zachęcać, nie zaś zanudzać), dobrze jest zadbać o atrakcyjność tekstu i uczynić z niego prawdziwą perełkę za pomocą oryginalnego i niebanalnego podejścia, warto zadbać o przejrzystość tekstu z pomocą stosowania podziału na akapity, śródtytuły oraz wyliczenia, należy wzmacniać czytelność treści internetowej dzięki stosowaniu prostych, krótkich, pojedynczych zdań oraz wyrównania tekstu, zwiększenie konwersacyjności można osiągnąć za pomocą stosowania strony czynnej, pisania na „ty” bądź „wy”, używania czasowników i przewidywania pytań internautów, które można zadawać np. w śródtytułach.   Tworzenie oryginalnych, zgodnych z zasadami marketingu i naprawdę skutecznych tekstów to umiejętność nie dana każdemu copywriterowi czy webwriterowi. Jest to swego rodzaju rzemiosło, dzięki któremu można zwiększyć poczytność danych tekstów. Aby uskutecznić copywriting i spowodować, aby tekst „wciągał” czytelnika, warto pamiętać o tym, że mniej znaczy więcej (im więcej treści, tym większy deficyt uwagi), a przejrzysty tekst czyta się sprawniej i...

Czytaj dalej
Dedykowane a responsywne strony mobilne
Lis20

Dedykowane a responsywne strony mobilne

Żyjemy w czasach, kiedy technologia dąży do tego, aby urządzenia elektroniczne zapewniały nam jak największą wygodę, użytkowość oraz prostotę i intuicyjność w działaniu. Liczba użytkowników smartfonów i tabletów rośnie, a co za tym idzie – rośnie też chęć do wiedzy oraz zdobywania informacji z każdego zakątka na ziemi. Rośnie także liczba użytkowników internetu mobilnego, nieodłącznie związanego z urządzeniami przenośnymi. I tu pojawia się problem. Zapewne wielu użytkowników smartfonów i tabletów zauważyło, że niektóre strony otwierane na tych urządzeniach albo nie włączają się poprawnie i występują błędy, zbyt długo się ładują, albo po prostu po załadowaniu wyglądają tak tragicznie i nieprzyjaźnie, że użytkownik nie ma dłużej ochoty na takiej stronie przebywać. Problem ten, przed pojawieniem się stron dedykowanych i responsywnych był dokuczliwy i negatywnie wpływał na chęć korzystania z internetu na urządzeniach mobilnych. Po prostu nie każdy chciał się męczyć z przewijaniem całej strony aby znaleźć interesującą go informację. Rozwój technologii sprawił, że istnieją dwa rozwiązania, które sprawią, że użytkownik z chęcią będzie odwiedzał witrynę i korzystał z jej usług. I tu pojawia się pytanie – jak (jako właściciel strony) ułatwić i zapewnić sobie wejścia na stronę? Porównajmy Twoje możliwości:   Dedykowana strona mobilna   Posiadając stronę internetową i wybierając dla niej opcję dedykowanej strony mobilnej możesz zauważyć, że ta wersja jest niezależna od tej komputerowej. Najczęściej treść strony jest zaprojektowana zupełnie od nowa. Możemy poznać taką stronę po adresie URL, który na początku ma wyróżnik „m”. Ten typ strony ładuje się szybciej od strony responsywnej, co jest ogromną zaletą dla mobilnych użytkowników. Niestety niedługo może się to zmienić, ponieważ tempo ładowania stron jest zależne i zmienia się wraz z rozwojem technologii – coraz więcej providerów internetu oferuje coraz większe prędkości za coraz niższe ceny.   Strona responsywna   Strona responsywna natomiast jest tak zbudowana, aby samodzielnie adaptować się do wielkości ekranu urządzenia i jego przeglądarki. Zarówno więc na smartfonie jak i na tablecie będzie wyglądać różnie, ale wygodnie i przede wszystkim czytelnie. Takie rozwiązanie ogranicza potrzebę zwiększania czy zmniejszania treści strony i ułatwia nawigację. Ważne jest też, że taki typ witryny ma za zadanie wyświetlać najistotniejsze treści dla mobilnych klientów i, co ważniejsze, to właściciel strony decyduje która treść zostanie wyróżniona w przypadku smartfona, komputera czy tabletu. W przypadku kiedy Twoja strona jest złożona lub ma za zadanie spełniać specyficzne potrzeby użytkownika, wybierz dedykowaną stronę mobilną. Jeśli dopiero budujesz swoją stronę wybierz opcję strony responsywnej, gdzie ważną kwestią jest szybkość ładowania danych oraz ogromna wygoda i intuicyjność...

Czytaj dalej
Kiedy warto przebudować stronę www?
Lis04

Kiedy warto przebudować stronę www?

Strona WWW to wizytówka Twojej firmy. Jest ona najczęstszym pierwszym źródłem kontaktu klienta z przedsiębiorstwem, a pierwsze wrażenie odwiedzającego dotyczące serwisu wpływa na jego decyzję, czy zechce on zapoznać się z wybraną ofertą wirtualną, czy też będzie wolał opuścić stronę WWW. Jeśli zdarza się, że coraz mniej potencjalnych klientów odwiedza naszą witrynę internetową lub opuszcza ją zaraz po wejściu, to dobra chwila na zastanowienie się nad zmianami w serwisie.   Oto najczęstsze powody, dla których warto przebudować stronę WWW:   W przypadku, gdy strona dawno nie była aktualizowana, nie spełnia już swoich założeń biznesowych i jest w tyle za trendami w sieci. Serwis zaprojektowany według najnowszych trendów webmasterskich jest bardziej atrakcyjny dla klienta, a wybraną firmę postrzega się jako bardziej nowoczesną i nadążającą za modą. Gdy strona WWW nie wyświetla się poprawnie w aktualnych przeglądarkach bądź na urządzeniach mobilnych. Jeżeli odbiorca nie ma dostępu do serwisu, nie może zapoznać się z ofertą danej firmy. Kiedy witryna została stworzona w starych technologiach, postrzeganie przedsiębiorstwa jako nowoczesnego oraz godnego zaufania zostaje zaburzone i potencjalny klient ma odczucie, iż dana firma pozostaje daleko w rożnych dziedzinach, także i tej powiązanej z jej działalnością. W przypadku, gdy pozycja strony internetowej nie poprawia się w wyszukiwarkach. Bardzo często to układ oraz budowa danej witryny uniemożliwiają jej wyszukanie, a co za tym idzie – skorzystanie z oferty przedsiębiorstwa. Przy bardzo skomplikowanej nawigacji. Użytkownik nie jest w stanie znaleźć żadnych potrzebnych mu informacji na stronie WWW i nie potrafi się po niej poruszać. Serwis zbudowany jest chaotycznie, przez co zniechęca potencjalnego klienta do złożenia zamówienia czy też kontaktu z firmą. Gdy dany serwis nie przynosi zysków, nie skłania do kontaktu, nikt nie dokonuje zakupów przez stronę, a marka nie jest ani promowana, ani rozpoznawalna. Dodatkowo w takim przypadku zaleca się ponadto przeprowadzenie audytu zewnętrznego dlaczego tak się dzieje. Być może wynika to z tzw. wysokiego współczynnika odrzuceń (Bounce Rate), czyli procentu odwiedzin danej witryny lub odwiedzin, w czasie których potencjalny klient opuścił serwis po uruchomieniu strony wejściowej. Wtedy, gdy serwis nie wygląda profesjonalnie. Potencjalni klienci nabierają zaufania do firm czy marek tylko wówczas, kiedy ich strona WWW prezentuje się profesjonalnie. Przebudowę strony WWW najlepiej jest powierzyć profesjonaliście. Wtedy będziesz mieć pewność zamierzonego efektu i unikniesz wielu błędów. Co powinno ulec zmianie? Przede wszystkim szata graficzna. Aby dana strona internetowa „odżyła”, musi być ona profesjonalna, dostosowana do działalności wybranej firmy, zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google oraz zbudowana pod względem funkcjonalnym.   Jeśli zastanawiasz się dlaczego tak mało osób odwiedza Twoją stronę internetową, nie zrzucaj tego na kryzys czy chwilowy brak zainteresowania Twoimi produktami. Zacznij analizę prezentowanej przez Ciebie witryny, a jeszcze lepiej – jej przebudowę (czy to...

Czytaj dalej
Zasady tworzenia funkcjonalnych stron www
Paź25

Zasady tworzenia funkcjonalnych stron www

  Funkcjonalność stron internetowych, czyli z ang. webusability, jest dosyć świeżym, choć dynamicznie rozwijającym się tematem. Coraz więcej polskich firm zdaje sobie sprawę z tego, iż muszą one posiadać funkcjonalne oraz przyjazne dla użytkowników strony WWW. Dzięki temu dany serwis będzie dobrze spełniał swoją rolę i nawet osoby posiadające niewielkie bądź średnie umiejętności internetowe będą mogły bezproblemowo skorzystać z wybranej przez nich strony internetowej. Zasady tworzenia funkcjonalnych stron WWW: Strona główna powinna mieć tytuł, dzięki któremu użytkownik szybko zorientuje się, na jakiej stronie właśnie przebywa lub jaką stronę ma otwartą w przypadku korzystania z kilku okien przeglądarki. Funkcjonalna strona główna powinna zawierać również takie elementy jak: wyszukiwarka serwisu, menu główne, zawartość czasową (aktualności, nowe produkty i promocje), tożsamość witryny, czyli logo oraz nazwę, misję (krótki opis) firmy, a także opis oferty i dane kontaktowe. Logotyp i hasło reklamowe powinny informować użytkownika strony, czy dany serwis zawiera to, czego on oczekuje. Paski nawigacyjne – muszą mieć ustaloną hierarchię i być pogrupowane tematycznie – na główne i dodatkowe, powinny także stanowić odnośnik do najważniejszych informacji na stronie głównej. Intuicyjne menu standardowo umieszcza się na górze strony. Układ modułów na stronie – najważniejsze z nich powinny znajdować się na środku strony, a poszczególne moduły – być od siebie oddzielone tak, by odróżniały się od pozostałych części serwisu. Grafika strony – należy unikać kolorowego tekstu na tle oraz fontów szeryfowych; dobór fontów powinien być taki, aby był on łatwy w odczytaniu (np. Tahoma, Verdana, San Serif); grafikę należy dopasować do treści serwisu. Stopka strony – w niej podaje się informacje dodatkowe, w tym przede wszystkim: politykę prywatności, możliwości reklamy na stronie, nazwę właściciela serwisu, a także powtarza się górny pasek nawigacyjny uzupełniony o inne linki. Za konwencje związane z prawidłową i funkcjonalną stroną WWW uznano: oznaczenie elementów klikalnych (odznaczających się kolorem niebieskim bądź fioletowym tuż po kliknięciu), ścieżkę nawigacyjną (na jej początku umieszcza się sentencję: „jesteś tutaj”), logo firmy znajdujące się w lewym górnym rogu strony głównej, rozmieszczenie elementów na stronie (menu główne umieszcza się na górze, zaś boczne – po lewej stronie, wyszukiwarki szuka się po prawej stronie pod lub nad menu głównym). Zalety dostosowania się do zasad tworzenia funkcjonalnych stron WWW: wzrost zadowolenia użytkowników, wzrost zaufania do danego serwisu oraz firm, które z nim współpracują, zwiększenie ruchu na stronie, zwiększenie ilości osób, które pozostają na danej stronie, ułatwienie nawigacji po danym serwisie. Zanim dany projekt WWW uzna się za gotowy, warto pokazać go kilku znajomym bądź przetestować go na innych osobach. Jeśli nie będą oni mieli problemów z wykonywaniem podstawowych czynności, można uznać, że strona jest dobrze zrobiona. Jeżeli jednak coś na stronie będzie sprawiać im problem, należy wrócić do projektowania...

Czytaj dalej
Paź25

User-centered design

Dla współczesnego marketingu online najistotniejsze jest stawianie konsumenta w centrum komunikacji. Dzięki temu można poznać potencjalnego klienta, a przeprowadzaną akcję marketingową dostosować do jego indywidualnych cech oraz sposobu odbioru przez niego informacji. Jest to kluczową sprawą, jeśli dana marka chce odnieść sukces. Do osiągnięcia tego celu niezbędna jest jedna z podstawowych metod użyteczności, czyli projektowanie stron www zorientowane na użytkownika (ang. User-centered design – UCD). Cała filozofia UCD oparta jest na zaangażowaniu użytkownika w proces tworzenia nowych serwisów już od samego początku powstawania danego projektu. Albowiem to właśnie potrzeby, zainteresowania i zachowania użytkowników stanowią podstawę dla struktury, hierarchii informacji oraz nawigacji serwisów WWW. Czym jest User-centered design? Projektowanie zorientowane na użytkownika, czyli User-centered design (UCD) stanowi najważniejszy punkt wśród wytycznych dotyczących tworzenia użytecznych serwisów WWW. Jest to zbiór zasad oparty na podejściu do projektowania, tworzenia interakcji człowieka z komputerem. Polega ona na szczegółowym badaniu potrzeb, wymagań i ograniczeń końcowego użytkownika na każdym etapie procesu projektowego danego serwisu. Dzięki tym zebranym informacjom oraz zaangażowaniu użytkowników w proces twórczy stron WWW można zaprojektować serwis, który w 100% będzie odpowiadał potrzebom konsumentów. User- centered design odpowiada na takie pytania jak: kim jest dany użytkownik i co jest dla niego najważniejsze? jakie są jego oczekiwania w zakresie projektowania aplikacji? co należy do jego głównych zadań oraz celów? a także w jakiej kolejności je wykonuje, czy ma jakieś problemy bądź ograniczenia związane z serwisami WWW? Jak wygląda proces projektowania stron WWW zorientowanego na użytkownika? Składa się on z czterech etapów: Opracowanie planu, a następnie analiza kontekstu użytkownika (zebranie informacji o planowanym systemie, jego użytkownikach oraz ich celach, zadaniach, a także środowisku technicznym bądź organizacyjnym). Analiza i dokumentacja wymagań (projektanci tworzą scenariusze użycia danego serwisu i sylwetki przykładowych użytkowników). Projektowanie strony WWW, polegające na pogrupowaniu i stworzeniu struktury serwisu w sposób jasny oraz zrozumiały dla użytkownika, a także przygotowaniu makiet poszczególnych interfejsów użytkowników. Ewaluacja, czyli badanie, ocena tego, jak użytkownicy poruszają się po wybranym serwisie (testy z użytkownikami na prototypie bądź makiecie danej strony). Powyższe etapy powtarza się cyklicznie, aż do momentu osiągnięcia zaplanowanych wymagań, które ustalono w planie zapewnienia użyteczności. Jakie efekty można osiągnąć dzięki UCD? Zastosowanie odpowiednich metod zbierania oraz analizowania informacji w poszczególnych fazach powstawania projektu nowego serwisu WWW jest w stanie ulepszyć dany projekt w taki sposób, żeby w jak największym stopniu spełniał on potrzeby użytkowników, a także realizował ich cele. Efektem zastosowania metodologii projektowania stron WWW zorientowanego na użytkownika jest otrzymanie bardziej wydajnego, użytecznego, zadowalającego, przyjaznego i pozbawionego problemów czy barier serwisu, co w efekcie wspiera zarówno cele biznesowe, jak i lojalność klientów.  ...

Czytaj dalej
Strona 9 z 10« Pierwsza...678910