Dedykowane a responsywne strony mobilne
Lis20

Dedykowane a responsywne strony mobilne

Żyjemy w czasach, kiedy technologia dąży do tego, aby urządzenia elektroniczne zapewniały nam jak największą wygodę, użytkowość oraz prostotę i intuicyjność w działaniu. Liczba użytkowników smartfonów i tabletów rośnie, a co za tym idzie – rośnie też chęć do wiedzy oraz zdobywania informacji z każdego zakątka na ziemi. Rośnie także liczba użytkowników internetu mobilnego, nieodłącznie związanego z urządzeniami przenośnymi. I tu pojawia się problem. Zapewne wielu użytkowników smartfonów i tabletów zauważyło, że niektóre strony otwierane na tych urządzeniach albo nie włączają się poprawnie i występują błędy, zbyt długo się ładują, albo po prostu po załadowaniu wyglądają tak tragicznie i nieprzyjaźnie, że użytkownik nie ma dłużej ochoty na takiej stronie przebywać. Problem ten, przed pojawieniem się stron dedykowanych i responsywnych był dokuczliwy i negatywnie wpływał na chęć korzystania z internetu na urządzeniach mobilnych. Po prostu nie każdy chciał się męczyć z przewijaniem całej strony aby znaleźć interesującą go informację. Rozwój technologii sprawił, że istnieją dwa rozwiązania, które sprawią, że użytkownik z chęcią będzie odwiedzał witrynę i korzystał z jej usług. I tu pojawia się pytanie – jak (jako właściciel strony) ułatwić i zapewnić sobie wejścia na stronę? Porównajmy Twoje możliwości:   Dedykowana strona mobilna   Posiadając stronę internetową i wybierając dla niej opcję dedykowanej strony mobilnej możesz zauważyć, że ta wersja jest niezależna od tej komputerowej. Najczęściej treść strony jest zaprojektowana zupełnie od nowa. Możemy poznać taką stronę po adresie URL, który na początku ma wyróżnik „m”. Ten typ strony ładuje się szybciej od strony responsywnej, co jest ogromną zaletą dla mobilnych użytkowników. Niestety niedługo może się to zmienić, ponieważ tempo ładowania stron jest zależne i zmienia się wraz z rozwojem technologii – coraz więcej providerów internetu oferuje coraz większe prędkości za coraz niższe ceny.   Strona responsywna   Strona responsywna natomiast jest tak zbudowana, aby samodzielnie adaptować się do wielkości ekranu urządzenia i jego przeglądarki. Zarówno więc na smartfonie jak i na tablecie będzie wyglądać różnie, ale wygodnie i przede wszystkim czytelnie. Takie rozwiązanie ogranicza potrzebę zwiększania czy zmniejszania treści strony i ułatwia nawigację. Ważne jest też, że taki typ witryny ma za zadanie wyświetlać najistotniejsze treści dla mobilnych klientów i, co ważniejsze, to właściciel strony decyduje która treść zostanie wyróżniona w przypadku smartfona, komputera czy tabletu. W przypadku kiedy Twoja strona jest złożona lub ma za zadanie spełniać specyficzne potrzeby użytkownika, wybierz dedykowaną stronę mobilną. Jeśli dopiero budujesz swoją stronę wybierz opcję strony responsywnej, gdzie ważną kwestią jest szybkość ładowania danych oraz ogromna wygoda i intuicyjność...

Czytaj dalej
Kiedy warto przebudować stronę www?
Lis04

Kiedy warto przebudować stronę www?

Strona WWW to wizytówka Twojej firmy. Jest ona najczęstszym pierwszym źródłem kontaktu klienta z przedsiębiorstwem, a pierwsze wrażenie odwiedzającego dotyczące serwisu wpływa na jego decyzję, czy zechce on zapoznać się z wybraną ofertą wirtualną, czy też będzie wolał opuścić stronę WWW. Jeśli zdarza się, że coraz mniej potencjalnych klientów odwiedza naszą witrynę internetową lub opuszcza ją zaraz po wejściu, to dobra chwila na zastanowienie się nad zmianami w serwisie.   Oto najczęstsze powody, dla których warto przebudować stronę WWW:   W przypadku, gdy strona dawno nie była aktualizowana, nie spełnia już swoich założeń biznesowych i jest w tyle za trendami w sieci. Serwis zaprojektowany według najnowszych trendów webmasterskich jest bardziej atrakcyjny dla klienta, a wybraną firmę postrzega się jako bardziej nowoczesną i nadążającą za modą. Gdy strona WWW nie wyświetla się poprawnie w aktualnych przeglądarkach bądź na urządzeniach mobilnych. Jeżeli odbiorca nie ma dostępu do serwisu, nie może zapoznać się z ofertą danej firmy. Kiedy witryna została stworzona w starych technologiach, postrzeganie przedsiębiorstwa jako nowoczesnego oraz godnego zaufania zostaje zaburzone i potencjalny klient ma odczucie, iż dana firma pozostaje daleko w rożnych dziedzinach, także i tej powiązanej z jej działalnością. W przypadku, gdy pozycja strony internetowej nie poprawia się w wyszukiwarkach. Bardzo często to układ oraz budowa danej witryny uniemożliwiają jej wyszukanie, a co za tym idzie – skorzystanie z oferty przedsiębiorstwa. Przy bardzo skomplikowanej nawigacji. Użytkownik nie jest w stanie znaleźć żadnych potrzebnych mu informacji na stronie WWW i nie potrafi się po niej poruszać. Serwis zbudowany jest chaotycznie, przez co zniechęca potencjalnego klienta do złożenia zamówienia czy też kontaktu z firmą. Gdy dany serwis nie przynosi zysków, nie skłania do kontaktu, nikt nie dokonuje zakupów przez stronę, a marka nie jest ani promowana, ani rozpoznawalna. Dodatkowo w takim przypadku zaleca się ponadto przeprowadzenie audytu zewnętrznego dlaczego tak się dzieje. Być może wynika to z tzw. wysokiego współczynnika odrzuceń (Bounce Rate), czyli procentu odwiedzin danej witryny lub odwiedzin, w czasie których potencjalny klient opuścił serwis po uruchomieniu strony wejściowej. Wtedy, gdy serwis nie wygląda profesjonalnie. Potencjalni klienci nabierają zaufania do firm czy marek tylko wówczas, kiedy ich strona WWW prezentuje się profesjonalnie. Przebudowę strony WWW najlepiej jest powierzyć profesjonaliście. Wtedy będziesz mieć pewność zamierzonego efektu i unikniesz wielu błędów. Co powinno ulec zmianie? Przede wszystkim szata graficzna. Aby dana strona internetowa „odżyła”, musi być ona profesjonalna, dostosowana do działalności wybranej firmy, zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google oraz zbudowana pod względem funkcjonalnym.   Jeśli zastanawiasz się dlaczego tak mało osób odwiedza Twoją stronę internetową, nie zrzucaj tego na kryzys czy chwilowy brak zainteresowania Twoimi produktami. Zacznij analizę prezentowanej przez Ciebie witryny, a jeszcze lepiej – jej przebudowę (czy to...

Czytaj dalej
Zasady tworzenia funkcjonalnych stron www
Paź25

Zasady tworzenia funkcjonalnych stron www

  Funkcjonalność stron internetowych, czyli z ang. webusability, jest dosyć świeżym, choć dynamicznie rozwijającym się tematem. Coraz więcej polskich firm zdaje sobie sprawę z tego, iż muszą one posiadać funkcjonalne oraz przyjazne dla użytkowników strony WWW. Dzięki temu dany serwis będzie dobrze spełniał swoją rolę i nawet osoby posiadające niewielkie bądź średnie umiejętności internetowe będą mogły bezproblemowo skorzystać z wybranej przez nich strony internetowej. Zasady tworzenia funkcjonalnych stron WWW: Strona główna powinna mieć tytuł, dzięki któremu użytkownik szybko zorientuje się, na jakiej stronie właśnie przebywa lub jaką stronę ma otwartą w przypadku korzystania z kilku okien przeglądarki. Funkcjonalna strona główna powinna zawierać również takie elementy jak: wyszukiwarka serwisu, menu główne, zawartość czasową (aktualności, nowe produkty i promocje), tożsamość witryny, czyli logo oraz nazwę, misję (krótki opis) firmy, a także opis oferty i dane kontaktowe. Logotyp i hasło reklamowe powinny informować użytkownika strony, czy dany serwis zawiera to, czego on oczekuje. Paski nawigacyjne – muszą mieć ustaloną hierarchię i być pogrupowane tematycznie – na główne i dodatkowe, powinny także stanowić odnośnik do najważniejszych informacji na stronie głównej. Intuicyjne menu standardowo umieszcza się na górze strony. Układ modułów na stronie – najważniejsze z nich powinny znajdować się na środku strony, a poszczególne moduły – być od siebie oddzielone tak, by odróżniały się od pozostałych części serwisu. Grafika strony – należy unikać kolorowego tekstu na tle oraz fontów szeryfowych; dobór fontów powinien być taki, aby był on łatwy w odczytaniu (np. Tahoma, Verdana, San Serif); grafikę należy dopasować do treści serwisu. Stopka strony – w niej podaje się informacje dodatkowe, w tym przede wszystkim: politykę prywatności, możliwości reklamy na stronie, nazwę właściciela serwisu, a także powtarza się górny pasek nawigacyjny uzupełniony o inne linki. Za konwencje związane z prawidłową i funkcjonalną stroną WWW uznano: oznaczenie elementów klikalnych (odznaczających się kolorem niebieskim bądź fioletowym tuż po kliknięciu), ścieżkę nawigacyjną (na jej początku umieszcza się sentencję: „jesteś tutaj”), logo firmy znajdujące się w lewym górnym rogu strony głównej, rozmieszczenie elementów na stronie (menu główne umieszcza się na górze, zaś boczne – po lewej stronie, wyszukiwarki szuka się po prawej stronie pod lub nad menu głównym). Zalety dostosowania się do zasad tworzenia funkcjonalnych stron WWW: wzrost zadowolenia użytkowników, wzrost zaufania do danego serwisu oraz firm, które z nim współpracują, zwiększenie ruchu na stronie, zwiększenie ilości osób, które pozostają na danej stronie, ułatwienie nawigacji po danym serwisie. Zanim dany projekt WWW uzna się za gotowy, warto pokazać go kilku znajomym bądź przetestować go na innych osobach. Jeśli nie będą oni mieli problemów z wykonywaniem podstawowych czynności, można uznać, że strona jest dobrze zrobiona. Jeżeli jednak coś na stronie będzie sprawiać im problem, należy wrócić do projektowania...

Czytaj dalej
Paź25

User-centered design

Dla współczesnego marketingu online najistotniejsze jest stawianie konsumenta w centrum komunikacji. Dzięki temu można poznać potencjalnego klienta, a przeprowadzaną akcję marketingową dostosować do jego indywidualnych cech oraz sposobu odbioru przez niego informacji. Jest to kluczową sprawą, jeśli dana marka chce odnieść sukces. Do osiągnięcia tego celu niezbędna jest jedna z podstawowych metod użyteczności, czyli projektowanie stron www zorientowane na użytkownika (ang. User-centered design – UCD). Cała filozofia UCD oparta jest na zaangażowaniu użytkownika w proces tworzenia nowych serwisów już od samego początku powstawania danego projektu. Albowiem to właśnie potrzeby, zainteresowania i zachowania użytkowników stanowią podstawę dla struktury, hierarchii informacji oraz nawigacji serwisów WWW. Czym jest User-centered design? Projektowanie zorientowane na użytkownika, czyli User-centered design (UCD) stanowi najważniejszy punkt wśród wytycznych dotyczących tworzenia użytecznych serwisów WWW. Jest to zbiór zasad oparty na podejściu do projektowania, tworzenia interakcji człowieka z komputerem. Polega ona na szczegółowym badaniu potrzeb, wymagań i ograniczeń końcowego użytkownika na każdym etapie procesu projektowego danego serwisu. Dzięki tym zebranym informacjom oraz zaangażowaniu użytkowników w proces twórczy stron WWW można zaprojektować serwis, który w 100% będzie odpowiadał potrzebom konsumentów. User- centered design odpowiada na takie pytania jak: kim jest dany użytkownik i co jest dla niego najważniejsze? jakie są jego oczekiwania w zakresie projektowania aplikacji? co należy do jego głównych zadań oraz celów? a także w jakiej kolejności je wykonuje, czy ma jakieś problemy bądź ograniczenia związane z serwisami WWW? Jak wygląda proces projektowania stron WWW zorientowanego na użytkownika? Składa się on z czterech etapów: Opracowanie planu, a następnie analiza kontekstu użytkownika (zebranie informacji o planowanym systemie, jego użytkownikach oraz ich celach, zadaniach, a także środowisku technicznym bądź organizacyjnym). Analiza i dokumentacja wymagań (projektanci tworzą scenariusze użycia danego serwisu i sylwetki przykładowych użytkowników). Projektowanie strony WWW, polegające na pogrupowaniu i stworzeniu struktury serwisu w sposób jasny oraz zrozumiały dla użytkownika, a także przygotowaniu makiet poszczególnych interfejsów użytkowników. Ewaluacja, czyli badanie, ocena tego, jak użytkownicy poruszają się po wybranym serwisie (testy z użytkownikami na prototypie bądź makiecie danej strony). Powyższe etapy powtarza się cyklicznie, aż do momentu osiągnięcia zaplanowanych wymagań, które ustalono w planie zapewnienia użyteczności. Jakie efekty można osiągnąć dzięki UCD? Zastosowanie odpowiednich metod zbierania oraz analizowania informacji w poszczególnych fazach powstawania projektu nowego serwisu WWW jest w stanie ulepszyć dany projekt w taki sposób, żeby w jak największym stopniu spełniał on potrzeby użytkowników, a także realizował ich cele. Efektem zastosowania metodologii projektowania stron WWW zorientowanego na użytkownika jest otrzymanie bardziej wydajnego, użytecznego, zadowalającego, przyjaznego i pozbawionego problemów czy barier serwisu, co w efekcie wspiera zarówno cele biznesowe, jak i lojalność klientów.  ...

Czytaj dalej
Badania eye-trackingowe
Paź25

Badania eye-trackingowe

Eye tracking, czyli po polsku okulografia, to metoda prowadzenia badań, zarówno ilościowych jak i jakościowych, których wyniki można wykorzystać w wielu dziedzinach. Polega ona na śledzeniu ruchów gałki ocznej za pomocą specjalistycznej aparatury, a następnie przedstawianie pomiarów w postaci map, schematów i wykresów. Eye tracking jest szczególnie użytecznym narzędziem jeśli chodzi o marketing. Zaczynając od reklamy: zarówno tej w prasie, telewizji czy Internecie, jak i typowego outdooru, okulografia pozwala nam na zbadanie elementów, które najszybciej przyciągnęły wzrok klienta i miejsc, na które patrzył najdłużej. Przy ilości reklam, które nas otaczają i walczą o naszą uwagę, przeciętnemu komunikatowi poświęcamy nie więcej niż kilka sekund, zatem dzięki takim informacjom można stworzyć reklamę, która w tak krótkim czasie, dzięki idealnemu dopasowaniu do odbiorcy, jest w stanie przekazać mu pożądane treści. Podobnie ma się sprawa w przypadku zastosowania badań eye trackingowych w handlu. Układ produktów na półkach sklepowych, jak i również plan półek sklepowych w centrach handlowych, nie jest dziełem przypadku. Oprócz standardowych badań konsumenckich, stosuje się także testy okulograficzne, by określić które miejsca przyciągają wzrok w pierwszej kolejności i te, których raczej unikamy, w jaki sposób robi zakupy przeciętny klient i czego poszukuje. Przy takich pomiarach często stosuje się mobilne aparaty do badań, na przykład w postaci specjalistycznych okularów. Badania eye trackingowe są ważnym narzędziem w przypadku sprawdzania użyteczności strony internetowej – analogicznie do powyższych przypadków, śledzi się tor spojrzenia przeciętnego użytkownika, by zoptymalizować stronę www. Wyniki badań często przedstawia się w postaci tzw. heat map, które poprzez stopniowanie kolorów obrazują miejsca, na których wzrok użytkownika zatrzymywał się najdłużej, a które zupełnie ominął. Ciekawym zastosowaniem dla tego typu badań jest także zwiększanie użyteczności i ergonomii wielu produktów, od takich codziennego użytku jak telefony, urządzenia AGD czy tablice rozdzielcze samochodów, bo bardziej specjalistyczne, jak np. kokpity kabin...

Czytaj dalej
Responsywne strony www
Paź25

Responsywne strony www

Obecnie wiele użytkowników Internetu przegląda strony www również na urządzeniach mobilnych takich jak tablety czy smartfony, co daje znacznie większy wachlarz dostępnych rozdzielczości ekranu. Dostosowanie polega na odpowiedniej zmianie odstępów pomiędzy wierszami, wielkości czcionek, obrazków i całego layoutu strony. Responsywność stron internetowych (responsible web design) polega na automatycznym dostosowywaniu się do wielkości i rozdzielczości ekranu, na którym owa strona jest wyświetlana. Nie da się ukryć, że w przeciągu ostatnich kilku lat rynek telefonów komórkowych i tabletów rozwinął się znacznie, a co za tym idzie – przybyło użytkowników ww. urządzeń. Niewątpliwą zaletą jest mobilność smartfonów i tabletów, możliwość zabierania ich wszędzie ze sobą i korzystania z nich w każdej sytuacji. Dzięki nim użytkownik ma również dostęp do swoich ulubionych witryn internetowych, e-sklepów czy wiadomości z niemal każdego zakątka na Ziemi. Początkowo przeglądanie stron www stwarzało problemy, gdyż strony te nie były dostosowywane do mniejszych rozdzielczości. Przejawiało się to tym, że użytkownik, w celu np. wyszukania konkretnej rzeczy na stronie, musiał przewijać całość. Strona taka była po prostu dużo większa niż ekran telefonu czy tabletu. Twórcy stron internetowych, e-sklepów czy portali internetowych zaczęli dostrzegać potencjalne korzyści płynące z dostosowania stron do prężnie rozwijającego się rynku mobilnego. Początkowo zaczęto tworzyć osobne stron projektowane w całości pod np. telefony, a w końcu, biorąc pod uwagę wygodę w użytkowaniu, zaczęto wprowadzać responsywność jako odpowiedź na rosnącą liczbę dostępnych rozdzielczości urządzeń elektronicznych. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że nie ma potrzeby projektowania na nowo strony www, a co za tym idzie – adres internetowy pozostaje taki sam....

Czytaj dalej
Strona 9 z 10« Pierwsza...678910