Projektowanie www a SEO
Sty28

Projektowanie www a SEO

SEO (ang. search engine optimization) oznacza dostosowanie kodu strony internetowej (jej parametrów) do algorytmów wyszukiwarek internetowych. Taka optymalizacja jest jednym z zabiegów mających na celu osiągnięcie przez daną witrynę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak w przeciwieństwie do pozyskiwania odnośników z serwisów zewnętrznych (linków), proces ten odnosi się bezpośrednio do budowy i struktury strony internetowej oraz zamieszczanej na niej treści (ang. on-page). Oprócz zagwarantowania wysokich pozycji, dobrze zoptymalizowana strona będzie przyjazna dla jej użytkowników. Z myślą o promowaniu projektowanej przez nas strony internetowej warto zatem zadbać o jej zgodność z podstawowymi zasadami SEO. W ogólnym uproszczeniu, działania optymalizacyjne można podzielić na zabiegi dotyczące treści, zamieszczanych na stronie internetowej i jej poszczególnych podstronach oraz zmiany kodu strony i jej struktury. Najważniejszym elementem każdej strony internetowej jest jej tytuł (metatag title), na podstawie którego wyszukiwarki internetowe określają jej charakter. Dobrze dobrany zawiera najważniejsze słowa kluczowe oraz liczy od 50 do 65 znaków (maksymalnie 75). Jest to o tyle istotne, ponieważ stanowi on link wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Kolejnymi ważnymi elementami, mającymi bezpośrednie przełożenie na miejsce strony internetowej w rankingu, są zamieszczane na niej nagłówki – tagi, tytuły, podtytuły, śródtytuły (znaczniki h1, h2, h3 itd.), służące do podziału strony na logiczne części. Zastosowania nagłówków o prawidłowej strukturze i hierarchii umożliwia lepsze zrozumienie strony przez wyszukiwarki oraz ułatwia precyzyjne poruszanie się po witrynie przez jej odbiorców. Niezwykle istotny, również z powodu zachęcenia użytkowników sieci do odwiedzenia strony, jest jej precyzyjny opis. Wprowadzany ręcznie, zawierający oryginalne oraz poprawne pod względem gramatycznym, językowym oraz stylistycznym treści, powinien zawierać główne słowa kluczowe, wykorzystywane w promowaniu strony. W celu wzbudzenia większego zainteresowania (nie tylko robotów Google) portalem internetowym, odpowiedni opis warto zamieścić już na stronie głównej. Zamieszczając na projektowanej przez nas stronie internetowej zdjęcia lub innego rodzaju grafiki, warto również zastosować odpowiednie podpisy, tak zwane teksty alternatywne (atrybuty alt). Oprócz przekazu istotnych informacji na temat zamieszczonych obrazków, dodatkowo pozwolą one na ich wyszukiwanie pod względem graficznym. Optymalizacji strony internetowej sprzyja również umieszczanie na stronie opisów poszczególnych kategorii, budowanie poprawnych adresów URL (tzw. przyjaznych linków) w sposób zrozumiały i jak najbardziej uproszczony, zastosowanie mapy strony (sitemapy) w formacie xml, umożliwiającej wyszukiwarkom swobodny dostęp do kolejnych podstron serwisu, a także unikanie zbędnych linków wychodzących, przekierowujących użytkownika od razu na inną stronę...

Czytaj dalej
Przewijanie wypiera klikanie, czyli efekt mobile
Gru17

Przewijanie wypiera klikanie, czyli efekt mobile

Przewijanie stron jest jednym z głównych trendów w projektowaniu www. Web designerzy wykorzystują takie rozwiązania bardzo chętnie, ponieważ trend ten cechuje się łatwością wykonania. Wykorzystywanie przewijania zamiast klikania w szczególności wynika z chęci dostosowania się do nowoczesnych urządzeń mobilnych. Jak wskazują badania, obserwuje się coraz więcej wejść na różne strony z urządzeń mobilnych takich jak smartfon, tablet, czy fablet. Niejako wymusza to na nowoczesnych witrynach stosowanie rozwiązań, które wymagają więcej przewijania zamiast klikania. Dzięki temu użytkownik ma większą swobodę i wygodę w poruszaniu się z przeglądarki www na własnym urządzeniu mobilnym. Przesuwana treść buduje pozytywne wrażenia i doświadczenia użytkownika. Jedna strona jest znacznie łatwiejsza do nawigacji z kanału mobilnego, a także łatwiejsza do połączenia. Stanowi to doskonałą alternatywę dla stron, które wymagają klikania i odsłaniania coraz to większej ilości stron. Mówiąc o przewijaniu jako trendzie w projektowaniu www, należy pamiętać o jego korelacji z możliwością skupienia uwagi przez użytkownika. Nawiązując do badań Jackoba Nielsena z NN/g można stwierdzić, że zaraz po załadowaniu strony, użytkownik poświęca 80 procent swojej uwagi na zapoznanie się z treściami (do około 800 pikseli do góry). Na uwagę zasługuje fakt, że pozostałe informacje (nie ważne jak długie) osoba czytająca przyswaja w zaledwie 20 procentach. Mając na względzie, że koncentracja uwagi jest najsilniejsza pomiędzy 200 a 500 pikselem od góry, web designerzy w tym właśnie zakresie powinni umieszczać najważniejsze informacje. Dodatkowo podczas projektowania one site’ów nie powinni przesadzać z ich długością. Przewijanie zamiast klikania jest współcześnie bardzo pożądane przez projektantów www. Bez względu na to, czy jest to coś banalnego jak np. nagłówek, który się zmienia po przewinięciu, czy też strona w orientacji horyzontalnej, bądź efekt paralax. Korzystając z Parallax Scrolling grafik jest w stanie kontrolować głębie obiektów (zdjęć, tekstów, nagłówków) na stronie, dzięki kontroli szybkości ich poruszania podczas przewijania strony. Jednakże scrollowanie ma również swoje słabe strony. Przeprowadzone badania na Arizona State University pozwalają wnioskować, że scrollowanie negatywnie wpływa na proces zrozumienia u osób o niskiej pamięci krótkotrwałej. Okazuje się, że tym osobom łatwiej przychodzi zapoznawanie się z tekstem, który jest podzielony na sensowne sekcje i przedstawiony na osobnych podstronach. Biorąc pod uwagę rozwój nowoczesnych urządzeń mobilnych, a także zwiększającą się liczbę ich użytkowników, można założyć, że przewijanie będzie upowszechniać się coraz bardziej, wypierając tym samym klikanie. Okazuje się, że one page design jako trend projektowy jest bardzo popularny. Pozwala on na różnorodne eksperymenty. Może się łączyć z video w tle, lub animacjami tworząc ciekawą witrynę. Trend ten jest szczególnie popularny dla stron, który promują jakieś wydarzenie, bądź konkretny produkt. Często wykorzystywany jest w promocji restauracji oraz klubów. Może stanowić alternatywę dla tradycyjnej...

Czytaj dalej
Co decyduje o pozycji strony w wyszukiwarce?
Gru11

Co decyduje o pozycji strony w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie to termin ściśle związany z prowadzeniem działań marketingowych w sieci internetowej. Sprawia ono, że strona wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej. Okazuje się, że pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google determinuje znaczna ilość czynników. Każdy z nich ma swoją odmienną moc oraz wagę. Rozbudowane algorytmy wpływające na pozycję strony w wyszukiwarce stanowią tajemnicę i nigdy nie zostały publiczne udostępnione. Jednakże firmy profesjonalnie zajmujące się pozycjonowaniem, dzięki swojemu doświadczeniu zdołały ustalić w przybliżeniu, które z czynników mają znaczący wpływ na usytuowanie strony w wyszukiwarce internetowej. Jak podają specjaliści z dziedziny SEO, zaindeksowana przez roboty Google witryna internetowa, wyświetla się w wyszukiwarce. Po podaniu tzw. słowa kluczowego strona może się wyświetlić na różnej pozycji w całym rankingu. O jej klasyfikacji decydują linki, które prowadzą do strony internetowej z innych stron. Warto pamiętać, że odnośniki te muszą być wartościowe, aby zostały uwzględnione podczas ustalania pozycji strony w wyszukiwarce pod konkretne słowo kluczowe. Rekomenduje się, aby odnośniki znajdowały się na wartościowych witrynach i tematycznie nawiązywały do promowanej strony internetowej. Z jednej strony dużą rolę odgrywa ilość odnośników. Z drugiej zaś im mniejszą ilość linków wychodzących ma strona internetowa, tym jej pozycja w wyszukiwarce Google jest wyższa. Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony internetowej jest „historia” domeny. Bardzo prawdopodobne, że nowe strony internetowe, nie będą wysoko notowane w wyszukiwarkach. Okazuje się, że im starsza strona, zawierająca przy tym wartościowe treści na swoich podstronach, tym jej pozycja w wyszukiwarce internetowej jest wyższa. Kolejnym czynnikiem determinującym pozycjonowanie w rankingu wyszukiwania Google są słowa kluczowe. Stąd też zaleca się, aby dobierać je bardzo uważnie. Jak radzą specjaliści, słowa kluczowe powinny być doskonale dopasowane do tematyki strony, a także pojawiać się często w treści kolejnych podstron. Dbając o pozycjonowanie strony internetowej, warto pamiętać o jej stałej aktualizacji. Częstotliwość publikacji także ma znaczący wpływ na to, jakie miejsce zajmuje strona w wynikach wyszukiwania. Należy przy tym pamiętać, aby treści zamieszczane na stronie były unikalne i przede wszystkim wartościowe. Okazuje się, że wielu pozycjonerów, zwłaszcza tych początkujących nie może wystrzec się błędów, które powodują osłabienie wartości strony w wyszukiwarkach. Wśród klasycznych pomyłek znajduje się przede wszystkim złe dopasowanie słów kluczowych do strony, pozycjonowanie bez optymalizacji, zbyt szybki przyrost linków, brak treści na stronie, zbyt duża ilość słów kluczowych w tagach, a także korzystanie z darmowych...

Czytaj dalej
Systemy bankowości internetowej – jak pogodzić funkcjonalność i bezpieczeństwo?
Paź28

Systemy bankowości internetowej – jak pogodzić funkcjonalność i bezpieczeństwo?

Jednym z podstawowych kanałów dostępu do banku jest obecnie system internetowy, w związku z tym wymagania klientów związane z jego obsługą stale rosną. Banki muszą więc na bieżąco reagować na potrzeby zmian, uwzględniając przy tym również profil swojego klienta. Czego innego bowiem oczekuje od systemu bankowego użytkownik prywatny, a czego innego klient biznesowy czy firma. Klienci z segmentu detalicznego chcą w szczególności posiadać możliwości złożenia zlecenia, założenia lokaty czy obserwacji dostępnego salda. Klienci korporacyjni natomiast potrzebują już bardziej złożonej usługi. Ponadto, systemy takie charakteryzuje konieczność pogodzenia ciągłego dostępu klientów do swoich danych, przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych standardów bezpieczeństwa w tym zakresie. W projektowaniu tego rodzaju witryn niezwykle ważna jest funkcjonalność. Wyróżnić można trzy kategorie segmentów, które każdy system bankowy powinien zawierać: segment informacyjny, dzięki któremu użytkownicy posiadają dostęp do aktualności, w tym różnego typu danych z zakresu makroekonomii, kursów walut, stóp procentowych, pozwala na obserwację trendów na rynkach finansowych, segment transakcyjny, czyli odpowiedzialny za zlecenia płatnicze od momentu ich utworzenia do realizacji, dokonywane z rachunków bankowych, lokat, kart płatniczych i innych produktów, wzbogacony o usługi specjalne dla klientów korporacyjnych, np. polecenia przelewu, zleceń masowych itp., segment komunikacyjny, służący efektywnej wymianie informacji między użytkownikiem systemu a bankiem, umożliwiający kontakt z doradcami i opiekunem klienta, składanie wniosków, wysyłanie powiadomień dla klientów wybranymi kanałami. Przeniesienie bankowości indywidualnej do globalnej sieci powoduje zagrożenie przestępstwami typowo internetowymi. Projektując więc system zabezpieczeń dla stron bankowych, należy zagwarantować bezbłędność przesyłanych danych, a także ochronę przed dostępem do nich osób trzecich, tak by sprostał on następującym zadaniom: zapewniał ochronę przed wykonywaniem transakcji na rachunku przez osoby nieupoważnione, uniemożliwiał osobom trzecim zapoznanie się z danymi dotyczącymi zarówno rachunku i wykonywanych na nim operacji, jak i samego użytkownika, zabezpieczał treść składanych zleceń przed ich przechwyceniem lub zmianą podczas transmisji. Niezwykle istotne jest, aby stosowane rozwiązania były stale kontrolowane, modyfikowane i ulepszane, ponieważ ze względu na duży postęp techniczny szybko stają się przestarzałe, i przez to zmniejszają bezpieczeństwo użytkowania. Lista zagrożeń jest bardzo długa, dlatego stworzenie dobrego systemu bankowego wymaga dużej wiedzy, doświadczenia i intuicji. Zaufanie klientów jest czymś, na czego nadwyrężenie czy utratę bank nie może sobie pozwolić. Toteż projektując internetowe kanały dostępu, należy opierać się na kilku podstawowych założeniach dotyczących ich funkcjonalności oraz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa dla klientów i ich...

Czytaj dalej
Jakie znaczenie mają wtyczki społecznościowe?
Paź14

Jakie znaczenie mają wtyczki społecznościowe?

  Dzięki swojej popularności i powszechnemu użytkowaniu, media społecznościowe wpisały się na stałe w standardy komunikacji interpersonalnej. Obecnie, służą one nie tylko zawieraniu i podtrzymywaniu znajomości, ale również wymianie informacji oraz kreowaniu i promowaniu wizerunku (osobistego lub marki). Przekazywaniu spersonalizowanej informacji o aktywności użytkowników poszczególnych portali służą między innymi wtyczki społecznościowe, instalowane na wybranych przez nas stronach internetowych. Znajdujące się na danych stronach, najczęściej w postaci kolorowych przycisków lub wysuwanych banerów, odpowiadające konkretnym serwisom wtyczki umożliwiają ich użytkownikom zaznaczanie swojej obecności na wskazanych portalach społecznościowych, na przykład poprzez udostępnienie interesujących ich zdjęć lub artykułów, znalezionych w sieci. Oprócz funkcji czysto towarzyskich, wtyczki społecznościowe mają istotne znaczenie w promowaniu stron internetowych – tak zwane SocialSeo umożliwia podniesienie pozycji wskazanej witryny w wyszukiwarce internetowej. Umieszczone na administrowanych przez nas stronach www wtyczki, stanowiące odnośniki do wybranych serwisów społecznościowych, integrują je ze sobą, pozwalając na bezpośrednie odwiedzenie naszego konta, a tym samym zwiększenie liczby linków i wiarygodności zarządzanej strony. W połączeniu z dobrze prowadzonym profilem społecznościowym, stanowią one doskonałe uzupełnienie kampanii e-marketingowej. Jak każde narzędzie, wtyczka społecznościowa w pewnych okolicznościach może okazać się mało użyteczna. Aby tak się nie stało, powinniśmy zadbać o jej poprawne działanie. Przede wszystkim, na jej funkcjonalność istotny wpływ będzie miała łatwość w jej instalacji oraz obsłudze. Określone portale społecznościowe udostępniają gotowe wtyczki do pobrania i zainstalowania na wybranych przez nas witrynach lub umożliwiają wygenerowanie kodu do samodzielnego wklejenia go w odpowiednie miejsce kodu strony. Prawidłowo zainstalowana aplikacja zapewni nam ich bezproblemowe działanie. Stanowiąc wizualny element strony internetowej, wtyczki społecznościowe powinny być w nią odpowiednio wkomponowane. Nie ma nic gorszego, niż przeglądanie witryny internetowej (i jej podstron) przy nieustannym „wyskakiwaniu” komunikatów zachęcających do skorzystania z poszczególnych serwisów. Obecne trendy w projektowaniu stron internetowych wskazują na ich minimalistyczny wygląd – wtyczki odsyłające nas do portali społecznościowych powinny być do niego dopasowane. Modyfikując w odpowiedni sposób kod samej wtyczki, poprzez zmianę koloru, kształtu bądź sposobu jej wyświetlania, można dostosować ją do naszych...

Czytaj dalej
Tło muzyczne stron www
Paź01

Tło muzyczne stron www

Projektując strony internetowe, oprócz dobrze wykonanej grafiki i unikalnego charakteru zamieszczonych na niej treści, warto pomyśleć o dodatkowych elementach, wpływających na jej atrakcyjność. Dosyć powszechnym jest instalowanie plików muzycznych, stanowiących tło dźwiękowe strony. Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio dobrana oprawa muzyczna przyczynia się do wzrostu zainteresowania potencjalnych klientów oferowanymi przez nas usługami lub produktami – poprzez rodzenie pozytywnych skojarzeń z prezentowaną na stronie treścią, może ona stanowić świetne uzupełnienie przyjętej przez nas strategii e-marketingowej. Przed instalacją wybranych plików muzycznych na tworzonej stronie, warto zastanowić się nad jej formą i nad tym, co chcemy przez to osiągnąć. Wielu użytkowników internetu, a więc potencjalnych odwiedzających naszą witrynę, podczas przeglądania interesujących ich treści słucha „własnej” muzyki. Otwierając stronę z automatycznie odtwarzanym utworem może spotkać ich niespodzianka w postaci nakładania się dźwięków, zniechęcająca tym samym do dalszego pobytu na niej, co dodatkowo może zostać spotęgowane przez nieodpowiednio dobraną głośność odtwarzanego utworu. Najczęściej stosowanymi formami instalacji podkładów muzycznych stron www są: dźwięk automatycznie odtwarzany po uruchomieniu strony, bez możliwości jego wyłączenia lub wyciszenia, dźwięk odtwarzany automatycznie z możliwością jego wyłączenia lub wyciszenia za pomocą widocznych przycisków, widoczny na stronie internetowej panel, pozwalający na włączenie dźwięku i regulację jego głośności, umieszczony, zazwyczaj na stronie głównej, link umożliwiający ściągnięcie i odtworzenie proponowanego przez nas pliku dźwiękowego. Wybór konkretnego sposobu odtwarzania muzyki zależy od wielu czynników, jednak dbając o komfort osób odwiedzających daną witrynę warto pozostawiać im możliwość wyboru co do odsłuchania i/lub regulacji głośności umieszczonych na niej plików. Decydując się na wstawienie w tło strony internetowej automatycznie odtwarzanych plików dźwiękowych, musimy także pamiętać o parametrach technicznych. Przeciętne pliki muzyczne (Mp3) charakteryzują się dużymi rozmiarami, co może znacznie wydłużyć czas wczytywania całej strony i jeszcze bardziej zniechęcić użytkowników do pozostania na niej – warto zatem poszukać plików w innych, o wiele mniejszych formatach, takich jak na przykład *.MIDI. Istotne w tej kwestii jest również umożliwienie osobom odwiedzającym witrynę  korzystanie z jej treści bez konieczności czekania na uprzednie załadowanie całego pliku muzycznego, poprzez odpowiednie wstawienie polecenia w kodzie...

Czytaj dalej