User-centered design

Dla współczesnego marketingu online najistotniejsze jest stawianie konsumenta w centrum komunikacji. Dzięki temu można poznać potencjalnego klienta, a przeprowadzaną akcję marketingową dostosować do jego indywidualnych cech oraz sposobu odbioru przez niego informacji. Jest to kluczową sprawą, jeśli dana marka chce odnieść sukces. Do osiągnięcia tego celu niezbędna jest jedna z podstawowych metod użyteczności, czyli projektowanie stron www zorientowane na użytkownika (ang. User-centered design – UCD).

Cała filozofia UCD oparta jest na zaangażowaniu użytkownika w proces tworzenia nowych serwisów już od samego początku powstawania danego projektu. Albowiem to właśnie potrzeby, zainteresowania i zachowania użytkowników stanowią podstawę dla struktury, hierarchii informacji oraz nawigacji serwisów WWW.

Czym jest User-centered design?

Projektowanie zorientowane na użytkownika, czyli User-centered design (UCD) stanowi najważniejszy punkt wśród wytycznych dotyczących tworzenia użytecznych serwisów WWW. Jest to zbiór zasad oparty na podejściu do projektowania, tworzenia interakcji człowieka z komputerem. Polega ona na szczegółowym badaniu potrzeb, wymagań i ograniczeń końcowego użytkownika na każdym etapie procesu projektowego danego serwisu. Dzięki tym zebranym informacjom oraz zaangażowaniu użytkowników w proces twórczy stron WWW można zaprojektować serwis, który w 100% będzie odpowiadał potrzebom konsumentów.

User- centered design odpowiada na takie pytania jak:

  • kim jest dany użytkownik i co jest dla niego najważniejsze?
  • jakie są jego oczekiwania w zakresie projektowania aplikacji?
  • co należy do jego głównych zadań oraz celów?
  • a także w jakiej kolejności je wykonuje, czy ma jakieś problemy bądź ograniczenia związane z serwisami WWW?

Jak wygląda proces projektowania stron WWW zorientowanego na użytkownika?

Składa się on z czterech etapów:

  1. Opracowanie planu, a następnie analiza kontekstu użytkownika (zebranie informacji o planowanym systemie, jego użytkownikach oraz ich celach, zadaniach, a także środowisku technicznym bądź organizacyjnym).
  2. Analiza i dokumentacja wymagań (projektanci tworzą scenariusze użycia danego serwisu i sylwetki przykładowych użytkowników).
  3. Projektowanie strony WWW, polegające na pogrupowaniu i stworzeniu struktury serwisu w sposób jasny oraz zrozumiały dla użytkownika, a także przygotowaniu makiet poszczególnych interfejsów użytkowników.
  4. Ewaluacja, czyli badanie, ocena tego, jak użytkownicy poruszają się po wybranym serwisie (testy z użytkownikami na prototypie bądź makiecie danej strony).

Powyższe etapy powtarza się cyklicznie, aż do momentu osiągnięcia zaplanowanych wymagań, które ustalono w planie zapewnienia użyteczności.

Jakie efekty można osiągnąć dzięki UCD?

Zastosowanie odpowiednich metod zbierania oraz analizowania informacji w poszczególnych fazach powstawania projektu nowego serwisu WWW jest w stanie ulepszyć dany projekt w taki sposób, żeby w jak największym stopniu spełniał on potrzeby użytkowników, a także realizował ich cele. Efektem zastosowania metodologii projektowania stron WWW zorientowanego na użytkownika jest otrzymanie bardziej wydajnego, użytecznego, zadowalającego, przyjaznego i pozbawionego problemów czy barier serwisu, co w efekcie wspiera zarówno cele biznesowe, jak i lojalność klientów.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *