Trendy w typografii

Trendy w typografii

fot. foodbytes/bigstockphoto.com

Projektowanie stron internetowych, podobnie zresztą jak projektowanie graficzne, powinno odbywać się zgodnie z określonymi zasadami, dotyczącymi takich kwestii jak struktura strony, graficzny układ treści i poszczególnych elementów, kolorystyka itd. W celu zachowania funkcjonalnej, estetycznej i przede wszystkim czytelnej kompozycji zamieszczonego na stronie tekstu, należy przestrzegać reguł typograficznych.

Typografia w ogólnym pojęciu jest sztuką projektowania (układania) tekstu, również na stronach www. Stanowi ona zbiór zasad, pozwalających na zachowanie przejrzystego, łatwego w odbiorze układu znajdujących się na stronie treści, ułatwiając ich swobodne przeczytanie, zrozumienie i zapamiętanie. Sprowadza się do wyboru kroju czcionek (fontów) i ich układu oraz odpowiedniego zastosowania między innymi: przestrzeni między poszczególnymi literami (kerning), przestrzeni pomiędzy grupami liter (tracking), długości linii tekstu (measure), przestrzeni między wierszami (leading), odstępu (rag) – nierównej pionowej krawędzi bloku tekstu, skali pozwalającej uzyskać właściwą hierarchię, czytelność i spójność tekstu, a także unikania tak zwanych „wdów” (krótkich linii lub pojedynczych słów na końcu akapitu) i „sierot” (krótkich linii lub pojedynczych słów na początku lub końcu kolumny, oddzielonych od reszty akapitu).

Zmieniające się co jakiś czas trendy typograficzne odwołują się głównie do określenia rodzajów użytych fontów (np. szeryfowe lub bezszeryfowe), wielkości czcionek w nagłówkach i w akapitach oraz stosunku ich wielkości, wysokości linii wiersza w artykułach, ilości znaków w jednej linii tekstu, wyglądu linków, wyrównywania tekstu, jasności tła strony i tym podobnych.

Obecne trendy w projektowaniu stron internetowych podkreślają rosnące znaczenie typografii, wskazując nawet na możliwość zastąpienia grafiki odpowiednio skomponowanym tekstem. Będzie to możliwe między innymi dzięki większej dostępności do dużych i stylowych fontów, zastosowaniu kolorowych czcionek oraz wrażenia głębi, uzyskanego poprzez użycie liter przestrzennych (3D).

Coraz częściej web designerzy będą skłaniać się również ku czytelnym i skalowanym układom tekstu, dopasowanym do responsywnych szablonów stron (dostosowujących się do parametrów urządzeń mobilnych) oraz tworzeniu unikalnych elementów typograficznych, pozwalających na wyróżnienie projektowanych stron. Zwiększenie czytelności tekstu oraz podkreśleniu ważności poszczególnych słów będzie możliwe poprzez wykorzystanie dużych czcionek.

Ponadto, w nawiązaniu do obowiązującego minimalizmu, typografia stron www będzie charakteryzowała się prostym (oszczędnym), blokowym układem treści oraz odpowiednim wkomponowaniem białych przestrzeni (white space) pomiędzy poszczególnymi fragmentami tekstu na stronie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *