E-A-T, czyli jak Google ocenia wiarygodność stron

dennizn/bigstocpkphoto.com

Do wysokiej pozycji w wynikach organicznych przyczynia się m.in. E-A-T, czyli wytyczne Google dotyczące oceny jakości stron. Na czym polega?

Mija właśnie rok od wprowadzenia aktualizacji wytycznych Google dotyczących oceny jakości stron E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Wytyczne dotyczą kryteriów, których zespoły Search Quality używają do oznaczania stron pod kątem ich jakości, a tym samym mają wpływ na poziom zaufania Google do strony. Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż E-A-T, będący jedynie jednym ze składowych całego procesu oceny i, jak to bywa w przypadku ocen manualnych, nie jest zero-jedynkowy. Mimo wszystko warto znać wytyczne E-A-T, bowiem mają one na celu wyświetlenie użytkownikom jak najlepszych możliwych wyników w odpowiedzi na ich zapytania w wyszukiwarce.

Jakie elementy bierze pod uwagę E-A-T?

Pierwszym kryterium jest specjalistyczna wiedza – czy właściciel witryny lub autor treści są ekspertami w temacie, którego dotyczą publikowane teksty. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron YMYL. Co więcej, E-A-T wymaga czytelnych informacji, kto jest odpowiedzialny za treści na stronie. Każdy, kto zamieszcza artykuły na stronie, powinien mieć skonfigurowany i wypełniony profil autora.

Kolejnym kryterium jest autorytatywność, czyli wiarygodność witryny publikującej treść. Składają się na nią wszelkie dane uwierzytelniające, zewnętrzne recenzje, opinie itp.

Następnym elementem jest wiarygodność witryny, która jest skrupulatnie sprawdzana. Oceniana jest ogólna jakość witryny, a w szczególności czynniki wpływające na bezpieczeństwo witryny.

Istotna jest również ilość wartościowej treści głównej (określonej jako MC – Main Content). Jeśli scharakteryzowanie danego zagadnienia wymaga obszernej treści – to musi ona być relatywnie długa.

Ponadto weryfikacja stron za pomocą E-A-T odbywa się nie tylko w stosunku do treści, ale również funkcjonalności zawartych w ramach podstrony (np. sprawne dodawanie produktu do koszyka, czy bezproblemowa możliwość pogrania w grę). Co więcej, proces oceny jakości strony E-A-T dla YMYL (według wytycznych Google są to rodzaje stron, które mogą potencjalnie wpłynąć na przyszłe szczęście, zdrowie, stabilność finansową lub bezpieczeństwo użytkowników) jest bardziej skomplikowany. Strony z danej tematyki są weryfikowane bardziej skrupulatnie, ponieważ wyświetlenie wyników wyszukiwań w tym zakresie wymaga większego zaufania. W tym przypadku oczekuje się więc bardziej rozbudowanych informacji o osobach przygotowujących treść i podmiotu zarządzającego stroną, jak również wiarygodnych i łatwo dostępnych danych kontaktowych.

Mimo że aktualizacja E-A-T wpłynęła w średnim stopniu na wyniki organiczne, to osoby dbające o wysokie pozycje powinny zapoznać się z kryteriami oceny jakości stron.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *