Crawl budget – co to jest?

Czym jest crawl budget i w jaki sposób może i powinien wspomóc twoją strategię SEO? W skrócie w metodzie tej chodzi o zwrócenie na naszą stronę uwagi robotów indeksujących wyszukiwarki. Żeby strona znalazła się w wynikach, musi przecież najpierw zostać zaindeksowana. Od tego zależy, czy użytkownicy będą mogli ją znaleźć, wpisując różnego rodzaju zapytania.

Masz firmę? Musisz być w Google

Znaczenie wyszukiwarek internetowych w prowadzeniu każdego biznesu jest dzisiaj niezwykle ważne. Wpływ wyników wyszukiwania i pozycja w Google decydują o tym, ile osób znajdzie naszą stronę i kliknie link. Ma to kolosalne znaczenie w budowaniu zasięgów marki. Z jednej strony przekłada się na kreowanie wizerunku, z drugiej — ma bezpośredni wpływ na liczbę wejść i sprzedaż. Jeśli nasza strona jest kołem młyńskim, to właśnie ruch z Google’a jest wodą, która je napędza. Co ważne, w łatwy sposób możemy tak dotrzeć do nowych osób — naszych potencjalnych klientów.

Dlaczego indeksowanie strony jest ważne?

Skoro nasza strona jest już w wyszukiwarce, nie musimy się niczym przejmować, prawda? Niekoniecznie. Warto zadbać o ten aspekt także na późniejszym etapie. Zwłaszcza jeśli nasza strona jest często aktualizowana lub jeśli zmienia się na niej istotna treść. Jeśli zależy nam na tym, by takie zmiany trafiały do wyników wyszukiwarki szybciej i bez błędów, warto dowiedzieć się, czym jest crawl budget.

Crawl budget, czyli budżet uwagi botów wyszukiwarki

Budżetem indeksowania określa się poziom uwagi, jaką roboty indeksujące poświęcają naszej stronie. Chodzi o to, jak często strona będzie indeksowana i wyświetlana w wynikach. Pojęcie crawl budget dotyczy sposobu podejmowania decyzji przez roboty indeksujące i tego, które strony zostaną włączone do wyników.

Dlaczego i kiedy warto zwracać uwagę na crawl budget?

Zadaniem taktyk crawl budget jest wpływ na odpowiednią indeksację naszej witryny. Warto zadbać o to w przypadku konkretnych adresów URL strony. Zwłaszcza jeśli nasz serwis ma dużo podstron i masę treści. Przyda się to także w przypadku sklepu internetowego z dużą liczbą produktów.

Kolejnym przykładem sytuacji, kiedy crawl budget nabiera dużego znaczenia, jest moment, gdy dodajemy nowe sekcje witryny i rozbudowujemy ją o wiele podstron. Czasami, jeśli jest ich naprawdę dużo, warto rozważyć ograniczenie tej liczby. Jeśli chcemy dobrze zarządzać stroną, powinniśmy znać swój crawl budget i wiążące się z tym możliwości indeksowania. Pozwoli nam to odpowiednio zaplanować prace nad witryną i jej rozwój.

Działania crawl budget są stosowane zazwyczaj w przypadku dużych stron. Molochy mające kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy podstron z pewnością mogą borykać się z problemami związanymi z indeksacją. Ale warto temu przeciwdziałać także w przypadku mniejszych stron. Dzięki pewnym metodom można sprawdzić, jak boty Google’a widzą nasz serwis. Możemy w tym celu wykorzystać Google Search Console i zawartą w niej sekcję Coverage Overview. Raport pokaże nam zaindeksowane adresy URL naszej strony oraz te wykluczone.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *