Styl retro w projektowaniu www

Projektowanie strony w stylu retro

Współczesne projektowanie stron internetowych, poza uwzględnianiem najnowszych rozwiązań technicznych, podąża za powszechnie obowiązującymi trendami. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych obecnie stylów, dotyczących estetyki szeroko pojętej kultury popularnej, jest retro. Wywodzące się z języka łacińskiego pojęcie, dosłownie oznaczające „wstecz” lub „w przeszłość”, używane jest do określenia elementów współczesnej mody, sztuki, światopoglądu etc., pochodzących z ,lub naśladujących, trendy charakterystyczne dla niedalekiej przeszłości.

Nawiązujący przede wszystkim do lat 50., 60. i 70. XX w. styl retro, występuje nie tylko w modzie, fotografii czy architekturze (wnętrz), ale również w projektowaniu stron www i grafice komputerowej. Stanowi on odpowiedź web designu na światowe trendy, wyrażoną między innymi poprzez zastosowanie odpowiedniej identyfikacji wizualnej, layoutów strony i logo w tak zwanym „starym stylu”.

Charakterystyczne w projektowaniu stron internetowych w stylu retro (vintage) jest wykorzystanie tła i tekstur, na przykład przedstawiających motyw nieco zużytego drewna lub cegieł, sprawiających wrażenie przybrudzonych, z widocznymi śladami eksploatacji. Umieszczane na stronach logotypy często mają postać odznaki, orderu bądź szyldu, z graficznymi szarfami, wstążkami i pasami. Zastosowany krój pisma imituje czcionkę charakterystyczną dla danej epoki, albo poprzez wykorzystanie nowoczesnej czcionki oraz poddanie jej takim zabiegom jak: cieniowanie, obrysowanie, kreskowanie i zestawienie ze sobą różnych fontów, nawiązuje do niej. Efekt retro można uzyskać także poprzez umieszczenie na stronie odręcznych grafik, napisów, szkiców i ilustracji oraz zastosowanie kontrastowych, jednolitych teł pod tekstem (apla), który chcemy wyróżnić, przedstawionych na przykład w formie wstęgi.

Retro to również określone barwy. Coraz częściej w sieci pojawiają się witryny o ograniczonej, stonowanej palecie barw (odcienie szarości, sepia, wypłowiałe pastele, biel i czerń) lub zaprojektowane w nasyconych, kontrastujących barwach (landrynkowy róż lat 50.).

Fenomen stylu retro w projektowaniu internetowym związany jest z chęcią odwołania się do przeszłości, często wieloletniej tradycji i zdobytego doświadczenia, co nawet w przypadku początkującej firmy może wywołać pozytywne skojarzenia, a duży logotyp/motyw przywołujący określone lata może stać się znakiem rozpoznawczym marki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *