Nieskończone przewijanie (infinite scrolling)

Zyabich/bigstockphoto.com

Mechanizm infinite scrolling, czyli nieskończone przewijanie, polega na tym, że użytkownik nie musi otwierać nowej podstrony, by zobaczyć więcej zawartości – jest ona ładowana samoczynnie przy przewijaniu.

Zalety

Nieskończone ładowanie jest znacznie bardziej wygodne dla użytkownika niż paginacja. Nie musi on bowiem czekać, aż nowa podstrona się załaduje, ani dodatkowo klikać w linki bądź przyciski (co ma znaczenie zwłaszcza podczas przeglądania na smartfonie, gdyż nie zawsze jest łatwo precyzyjnie trafić palcem w małą cyferkę czy strzałkę odsyłającą do kolejnej strony). Dlatego odejście od paginacji na rzecz nieskończonego przewijania jest często wymieniane wśród aktualnych trendów w projektowaniu stron internetowych.

Wskazuje się też, że w przypadku infinite scrolling użytkownik ma szansę zobaczyć więcej treści, gdyż nie musi podejmować dodatkowych decyzji ani wykonywać żadnych szczególnych czynności – jest więc mniejsze prawdopodobieństwo, że się zatrzyma i rozmyśli. Dłużej angażuje się więc w treść.

Nieskończone przewijanie dobrze się sprawdza w przypadku treści dynamicznie się zmieniających, np. relacji z jakiegoś wydarzenia. Nowe informacje są na bieżąco dodawane na górze i są cały czas łatwo dostępne dla użytkownika.

Wady

Wadą infinite scrolling jest trudność w powrocie do wcześniej przeglądanego miejsca. W przypadku paginacji z numerami stron wystarczy, że przejdziemy do konkretnej strony. Dlatego infinite scrolling z jednej strony jest łatwiejszy dla użytkownika i wymaga od niego podejmowania mniejszej liczby decyzji, a z drugiej – daje mu mniej kontroli nad przeglądanymi treściami.

Wskazuje się też, że na stronach z nieskończonym przewijaniem trudno jest znaleźć stopkę. Tymczasem stopka na stronie jest dość istotnym miejscem, gdzie znajdują się np. linki do warunków korzystania z serwisu, informacje o sposobach płatności, dane kontaktowe czy przyciski CTA. Jeśli decydujemy się na infinite scrolling, do stopki znacznie trudniej jest dotrzeć, a wielu użytkowników nawet nie zada sobie takiego trudu. Dlatego wtedy trzeba zrezygnować ze stopki i umieścić takie informacje na menu bocznym. Inną opcją jest tzw. sticky footer, czyli stopka „przyklejona”, widoczna niezależnie od przewijania. Natomiast typowa stopka lepiej się sprawdza w przypadku stron z paginacją.

Infinite scrolling jest mniej przyjazny dla crawlerów, czyli robotów wyszukiwarek internetowych. Nie zawsze mają one dostęp do wszystkich elementów, bo nie potrafią symulować niektórych zachowań użytkownika. Dlatego zaleca się równoległe generowanie paginacji ze stronami składowymi.

Co lepsze?

Zależy to od charakteru strony i prezentowanych treści. Nieskończone przewijanie sprawdza się najlepiej na portalach społecznościowych i, jak wspomnieliśmy, w dynamicznych relacjach z określonego wydarzenia. Ważne jest wtedy to, co najbardziej aktualne. Rzadziej natomiast sięga się do treści starszych. Rozwiązanie to zalecane jest także w przypadku stron zawierających dużą ilość materiałów graficznych i wideo. Są one wówczas ładowane w miarę przewijania. Natomiast w przypadku paginacji wszystkie takie treści na pojedynczej stronie ładują się jednocześnie, co może potrwać i wpływa na komfort korzystania ze strony.

Natomiast jeśli zależy nam, by użytkownik łatwo dotarł do konkretnej treści, która niekoniecznie jest najnowsza (co jest częste w przypadku serwisów informacyjnych czy blogów), lepiej zastosować paginację.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.