Mobile-first indexing

Korzyści z posiadania strony mobilnej?

fot. stokkete/bigstockphoto.com

Google ogłosiło, że przy indeksowaniu stron i tworzeniu ich rankingu będzie najpierw brana pod uwagę ich wersja mobilna, a dopiero potem desktopowa. Już wcześniej pojawiały się informacje o takich planach – było to odpowiedzią na rosnący ruch z urządzeń mobilnych.

Ruch generowany w sieci z urządzeń mobilnych od kilku lat stale rośnie. Przykładowo, w 2013 r. telefony komórkowe i tablety generowały mniej niż 10 proc. ruchu. Jednak w 2016 r. odnotowano, że urządzenia mobilne prześcignęły desktopy. Dane ze Stat Countera z października 2016 r. wskazują, że ruch mobilny stanowił 51,3 proc. wobec 48,7 proc. desktopowego. W związku z powyższym wprowadzenie indeksowania mobile-first było jedynie kwestią czasu.

Wzrost wynika z coraz większej dostępności i jakości internetu mobilnego (także ze względu na lepszy zasięg) oraz upowszechnienia się smartfonów z coraz lepszymi parametrami i funkcjami. Obserwuje się, że od 2016 r. na popularności tracą tablety, a za wzrost ruchu mobilnego odpowiadają telefony.

Co ta zmiana może oznaczać w praktyce? Jak podaje przewodnik przygotowany przez Google dla deweloperów, będzie ona dotyczyła głównie stron zawierających inne treści na komputery, a inne na urządzenia mobilne oraz mających inny URL z „m.” dla stron mobilnych. Przy indeksowaniu preferowane będą treści i adresy przeznaczone dla urządzeń mobilnych. Natomiast jeśli witryna mobilna zawiera takie same treści jak komputerowa i ma taki sam URL, a dostosowanie do urządzeń mobilnych polega na jej elastycznym zaprojektowaniu (responsive web design, RWD – dynamiczne dostosowywanie wyglądu strony do wymiarów ekranu), nic się nie zmieni.

Spadek stron niedostosowanych do urządzeń mobilnych w wynikach wyszukiwania nie będzie widoczny od razu (ze względu na to, że potrzeba czasu na ponowne indeksowanie), ale prędzej czy później stanie się zauważalny. Dlatego jeśli strona nie jest jeszcze zoptymalizowana pod kątem SEO, warto się tym zająć jak najszybciej.

Aby się przygotować na mobile-first indexing, można się zastosować do zaleceń Google i maksymalnie upodobnić wersję mobilną witryny do jej wersji desktopowej. Obejmuje to rozbudowanie wersji mobilnej o treści uwzględnione dotychczas jedynie w wersji komputerowej; uwzględnienie obu wersji w danych uporządkowanych (strukturalnych); a także metadane równoważne w obu wersjach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *