Marketing wirusowy (viral marketing)

Mimo że viral marketing szczególną popularnością zaczął cieszyć się w ostatnich latach, wraz z rozwojem kanałów social media, po raz pierwszy określenia użyto już w 1997 roku.

Na czym polega marketing wirusowy?

Marketing wirusowy odznacza się wysoką skutecznością. Technika polega na stworzeniu materiału reklamowego, który będzie udostępniany przez samych odbiorców poprzez sieci społecznościowe oraz komunikatory.
Inaczej mówiąc, reklama będzie rozprzestrzeniała się wśród użytkowników internetu niczym wirus, bez bezpośredniego udziału marketingowców.

Do marketingu wirusowego zaliczyć można zarówno materiały, który zdobyły popularność wśród użytkowników mimo braku takich założeń przez jego twórców, jak i reklamy kampanie z góry zaplanowane w technice wirusowej.

Użytkownicy najchętniej dzielą się materiałami w formie video. Drugie miejsce zajmują formy graficzne. Niezależnie od nośnika, każdy viral powinien odznaczać się oryginalnością. Pod względem zawartości podzielić można je na dwa rodzaje: wartościowe dla użytkownika pod względem merytorycznym (w takich materiałach firmy dzielą się często branżową, praktyczną i trudno dostępną wiedzą) lub wzbudzające pozytywne emocje. W drugim przypadku treść powinna być zabawna, poruszająca lub inspirująca.

To właśnie treści, które obok przekazu reklamowego zawierają również wartość dodaną dla dużej grupy użytkowników, rozchodzą się wśród nich najszybciej. Z tego powodu tworzenie materiału przeznaczonego do viral marketingu powinna poprzedzić analiza, która wskaże, jakie wartości najlepiej trafią do użytkowników. Nie można zapomnieć o różnicach kulturowych oraz mentalnych.

Aby viral odniósł sukces, konieczne jest również umieszczenie go w odpowiednim, dopasowanym do grupy docelowej medium, poprzez które użytkownicy będą udostępniać je dalej. W dalszej fazie reklama może być przesyłana przez odbiorców także innymi drogami.

Sposoby wykorzystania marketingu wirusowego

Marketing wirusowy, ze względu na swój szeroki zasięg, umożliwia dotarcie do nowej grupy docelowej. Może być stosowany przy promocji istniejącej usługi czy produktu, a także budowie wizerunku firmy. Oprócz tego dobrze sprawdza się podczas wprowadzania nowej marki na rynek. Cechą tego typu promocji jest szybkość rozprzestrzeniania się, a także duży zasięg. W efekcie informacja o istnieniu nowej firmy błyskawicznie dotrze do konsumentów. Zaletą jest także niski koszt reklamy viralowej.

Rezultaty kampanii wirusowej można również łatwo zmierzyć. Ocena efektów opiera się m.in. na analizie zasięgu w social mediach, komentarzy, liczby interakcji i kanałów social media, w których viral jest obecny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.