Jak przyciągnąć klienta na stronę www i zatrzymać go na dłużej?

Jak zatrzymać użytkownika?

fot. stokkete/bigstockphoto.com

Jedną ze współcześnie stosowanych form reklamy jest strona www. Jako element szeroko rozumianego marketingu internetowego, w większości przypadków stanowi ona nie tylko statyczną planszę informacyjną, ale przede wszystkim platformę umożliwiającą wymianę plików, informacji, a nawet poglądów. Jej skuteczność, wyrażona natężeniem tak zwanego ruchu użytkowników, stanowiącego odzwierciedlenie jakości zamieszczanych na niej treści (linków), polega w głównej mierze na pozyskiwaniu i przywiązywaniu „do siebie” jak największej liczby odbiorców, przekładającej się z kolei na ilość klientów promowanej za pośrednictwem strony firmy, marki, a tym samym na jej zysk.

Jak wskazują statystyki, z każdym dniem zwiększa się liczba nowych użytkowników sieci – rośnie również ilość witryn www. Dla administratorów stron internetowych z jednej strony stanowi to możliwość pozyskania nowych odbiorców, z drugiej swojego rodzaju wyzwanie, polegające na utrzymaniu dotychczasowych użytkowników. Jak robić to skutecznie?

Aby przynosiła zakładane rezultaty, strona internetowa powinna być przede wszystkim atrakcyjna – pod względem zamieszczanych na niej treści, rozwiązań ułatwiających poruszanie się po niej oraz designu. Umieszczanie na stronie unikalnych (takich, których użytkownik nie znajdzie na innych serwisach) tekstów, zdjęć, plików audiowizualnych oraz informacji z pewnością wpłynie na wzrost zainteresowania odbiorców. Co istotne, zarówno zawartość strony internetowej, jak i zastosowane rozwiązania (wtyczki, aplikacje itd.) powinny być regularnie aktualizowane.

Bardzo ważna z punktu widzenia użytkownika jest również czytelna i prosta nawigacja oraz brak nachalnych reklam. Osoba, która nie będzie mogła swobodnie poruszać się po danej witrynie – będzie miała trudności ze znalezieniem interesujących ją informacji i/lub z orientacją swojego położenia, będzie zmuszona czekać na załadowanie się poszczególnych elementów, a dodatkowo będzie bombardowana wyskakującymi okienkami reklamodawców, zwyczajnie ją opuści, a co więcej, prawdopodobnie nigdy więcej na nią nie zajrzy.

Wiążący się z nawigacją, czytelny układ treści oraz ładny, ale przede wszystkim praktyczny design – odpowiednio dobrana typografia, tło, rozmieszczenie znajdujących się na stronie elementów i logiczna struktura całej witryny, niewątpliwie również mają wpływ na wzrost zainteresowania ze strony internautów.

W dobie powszechnie dostępnego internetu oraz popularności urządzeń mobilnych, tak zwana responsywność strony – dostosowanie jej do parametrów urządzeń elektronicznych, takich jak: tablet, smartfon, notebook itp., stanowi właściwie konieczność. Zwiększająca się aktywność użytkowników sieci wymaga umożliwienia im korzystania z naszej strony internetowej w niemal każdej sytuacji, za pośrednictwem różnego rodzaju sprzętu.

Specyficzną odmianą strony www jest sklep internetowy. Prowadzenie elektronicznej sprzedaży, oprócz odpowiedniej ekspozycji oferowanych towarów, wymaga szczególnej dbałości o kontakt z klientem – nowym i wcześniej pozyskanym, warto wiedzieć, jak ściągnąć klienta na stronę. Utrzymaniu klientów e-sklepów, a tym samym utrzymanie poziomu sprzedaży, z pewnością pomoże:

  • funkcjonalny projekt (i wykonanie) witryny,
  • prezentacja wybranych produktów w specjalnych blokach, znajdujących się na stronie głównej (tzw. rekomendacje towarowe),
  • określenie profilu klienta i dostosowanie oferty do jego potrzeb (analizowanie jego zachowań na podstawie wcześniej dokonanych zakupów) – spersonalizowanie listy wyszukiwania,
  • podtrzymywanie kontaktu z klientem-użytkownikiem, na przykład poprzez budowanie wokół sklepu/konkretnych produktów społeczności konsumenckiej,
  • wykorzystanie mediów społecznościowych lub umożliwienie subskrybowania newslettera, a także wprowadzenie programów lojalnościowych i organizowanie akcji promujących.

Liczba odbiorców jakiejkolwiek strony www zależy również od efektywności jej pozycjonowania. Prowadzenie zabiegów pozwalających na osiągnięcie przez daną witrynę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarki internetowej, a tym samym ułatwiających znalezienie jej przez użytkowników sieci, pozwala między innymi na zwiększenie wspomnianego wyżej ruchu sieciowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *