Jak mierzyć użyteczność i funkcjonalność stron www?

User Experience

Użyteczność i funkcjonalność to podstawowe elementy, na które powinno się zwrócić uwagę, jeśli chodzi o projektowanie stron internetowych. W końcu serwis powstaje głównie dla jego użytkowników, a jeśli zadbamy o ich wygodę przy przeglądaniu strony WWW, przyniesie to wiele wymiernych korzyści, również w postaci wzrostu przychodu. Mimo że badania prowadzone nad web usability wciąż są jeszcze stosunkowo młodą dziedziną, powstało już wiele metod i narzędzi im służących.

Użyteczność naszej strony internetowej możemy sprawdzić na kilka sposobów. Jest wiele firm oferujących specjalistyczne badania, w których grupa ekspertów oceni stronę WWW i udostępni nam informację zwrotną na temat jej budowy, sposobu nawigacji, aspektów wizualnych, uniwersalności pod kątem systemów operacyjnych i przeglądarek itp.

Badania eksperckie można też zastąpić badaniami przeprowadzanymi na testowych grupach użytkowników w laboratorium, jednak należy sobie zdawać sprawę, że obie te opcje mogą być dość kosztowne. Innym sposobem na zbadanie funkcjonalności i użyteczności strony internetowej są badania zdalne, przeprowadzane pod opieką moderatora bądź bez jego nadzoru, które mogą dostarczyć wielu cennych informacji odnośnie naszego serwisu.

Narzędzi, którymi możemy się posługiwać podczas takich badań, jest wiele:

  • Podstawą jest analiza danych statystycznych strony, takich jak ilość unikalnych wejść na stronę, miejsca w których strona została porzucona, czas przebywania na niej.
  • Ciekawą opcją jest również click tracking, czyli badanie polegające na śledzeniu najczęściej klikanych miejsc na stronie, z którego wyniki można później przedstawić w formie tak zwanej heat mapy – graficznego schematu, wykorzystującego kolory w celu stopniowania intensywności kliknięć.
  • Podobną metodą badawczą jest tzw. eyetracking, czyli technika polegająca na śledzeniu ruchów gałek ocznych. Dzięki niej możemy się dowiedzieć, które miejsca w naszym serwisie najbardziej przyciągają wzrok i przebudować go tak, by zwiększyć nasz współczynnik konwersji, który określa, ilu użytkowników wykonało kluczową dla nas akcję (np. zamówiło konkretny produkt, zapisało się na listę mailingową itp.).

Nie można też zapominać, że o tym co jest mu potrzebne może nas poinformować sam użytkownik. W tym celu stworzono szereg narzędzi służących do badań, takich jak na przykład metoda sortowania kart, podczas której sprawdza się sposób myślenia przeciętnego klienta serwisu, dając mu do samodzielnego uporządkowania i pogrupowania elementy naszej strony w najwygodniejszy dla niego sposób. Wysoce miarodajne są też testy AB, dające do wyboru dwie różne wersje serwisu, różniące się jakimś kluczowym atrybutem. Mając do dyspozycji tak wiele wyrafinowanych środków, nie powinniśmy też zapominać o najprostszych, takich jak ankiety, które mogą dostarczyć nam wielu cennych informacji.

Poprawki w serwisie, wprowadzone na podstawie wyników badań usability, mogą zwiększyć jego funkcjonalność nawet o połowę, a często i więcej, jest więc niezwykle istotne, by ich nie lekceważyć. Wygoda klienta zwiększa jego zadowolenie z naszych usług, co sprawi, że chętniej do nas wróci.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *