Identyfikacja wizualna

MPFphotography/bigstockphoto.com

Identyfikacja wizualna firmy (ang. corporate identity, visual identity), to narzędzie służące kreowaniu wizerunku marki/firmy. Obejmuje ogół symboli i działań podejmowanych przez firmę w celu uzyskania spójnego wizerunku, czyli identyfikacji firmy na rynku. Ma ona pomóc klientom powiązać poszczególne symbole z konkretną marką, a także wyróżnić ją spośród innych funkcjonujących w danej dziedzinie.


Identyfikacja wizualna obejmuje:

  • logotyp,
  • czcionkę,
  •  kolorystykę,
  • symbole graficzne,
  • wygląd budynków,
  • wygląd produktów i opakowań,
  • wygląd materiałów marketingowych,
  • stroje pracowników.

Współczesna firma nie może istnieć bez strony internetowej, szczególnie jeśli jej zasięg wykracza poza niewielki, lokalny rynek. Jej stworzenie powinno być jednym z etapów projektowania strategii marketingowej oraz identyfikacji wizualnej marki. Nie może na niej oczywiście zabraknąć logotypu i symboli graficznych, które zostały wybrane jako elementy charakteryzujące daną markę. Ich ilość i umiejscowienie nie może być nachalne, ale odwiedzający stronę użytkownik musi mieć pewność, witrynę jakiej marki przegląda.

Kolorystyka zastosowana na stronie powinna być spójna z tą stosowaną w logotypie, na materiałach marketingowych itp. Aby można było mówić o kolorystyce w kontekście identyfikacji wizualnej, należy pamiętać, że powinny się na nią składać nie więcej niż 2-3 kolory. Sprawdza się tu zasada „mniej znaczy więcej”. Taka liczba barw będzie łatwiejsza do zapamiętania, a odpowiednio dobrana kombinacja stworzy wyróżniający się, charakterystyczny symbol marki, jak żółto-czerwone logo restauracji McDonald`s, niebieski napis Pepsi, czy zielony Carlsberg. Już sam kolor spowoduje, że potencjalni klienci skojarzą logo z konkretną firmą, nawet jeśli nie jest im znana dokładna jej nazwa, nie mogą jej zapamiętać, ze względu np. na jej obcojęzyczne brzmienie. Wybierając kolor w celu stworzenia takiej identyfikacji należy pamiętać, że może on mieć różny odbiór w zależności od środowiska, np. logo partii politycznej w kolorze czerwonym będzie przywodzić na myśl jej lewicowe poglądy, które w Polsce kojarzą się z ruchami robotniczymi i walką o demokrację, w tym szczególnie NSZZ Solidarność, którego logo to charakterystyczny czerwony napis.

Kolejnym elementem jest dobór czcionki. Jeśli zostanie użyta w logo, będzie się nieodłącznie kojarzyła z daną marką, tak jak wspomniany już Carlsberg, czy litera M dla sieci fast foodów. Projektując stronę należy o tym pamiętać, ale stosować ją z umiarem. Jeśli cała strona browaru zostałaby zapisana tak jak jego nazwa, czyli zdobionymi, przedłużanymi literami, byłaby mało czytelna. Jednak użycie jej w kilku miejscach spowoduje, że strona będzie spójna z wizerunkiem firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *