Dropshipping

Jak zaprojetować sklep internetowy?

Dropshipping to model sprzedaży internetowej, w którym sklep zbiera zamówienia, natomiast procesem wysyłki zajmuje się dostawca.

Proces sprzedaży wygląda następująco:

  • klient zamawia towar u sprzedawcy;
  • sprzedawca przyjmuje zamówienie i przekazuje informację dostawcy, który rezerwuje zamówione przedmioty;
  • sprzedawca przyjmuje płatność;
  • sprzedawca wysyła dostawcy kwotę za zamówienie (po odliczeniu marży);
  • dostawca zajmuje się wysyłką towaru do klienta.

Plusy

Właściciele sklepów internetowych działających na zasadzie dropshippingu nie muszą zajmować się dodatkowymi obowiązkami związanymi z wysyłką (pakowanie, adresowanie, transport itp.). W związku z tym oszczędzają czas i mogą się skupić na promocji i marketingu.

Sprzedawcy nie muszą też dysponować miejscem na magazynowanie towaru ani martwić się o jego ochronę. Oznacza to więc oszczędności finansowe, gdyż nie trzeba płacić za magazyn, pomieszczenia biurowe czy zabezpieczenia przeciwwłamaniowe.

Z tych powodów dropshipping jest dogodną formą zwłaszcza dla małych sklepów. Zamówienia mogą być obsługiwane nawet przez jedną osobę pracującą w domu.

Minusy

Problemem może być jednak brak wpływu sprzedawcy na pracę dostawcy, przez co nie ma pewności, czy wysyłka zostanie zrealizowana terminowo. Możliwe są sytuacje, że dany towar już jest niedostępny w magazynie (został wyprzedany), ale sprzedawca jeszcze o tym nie wie, bo nie dostał informacji na czas. W rezultacie w jego sklepie nadal wystawione są przedmioty, które klienci zamawiają mimo ich faktycznej niedostępności. To z kolei może skutkować opóźnieniami w dostawie zamówień i niezadowoleniem klientów. Dlatego podstawą w dropshippingu jest szybka i sprawna komunikacja między sprzedawcą a dostawcą.

Innym utrudnieniem jest fakt, że siedziba firmy i magazyn dostawcy znajdują się w innych lokalizacjach. Klient nie ma więc nieraz możliwości osobistego odbioru towaru.

Wskazuje się także na problemy z pozycjonowaniem sklepu internetowego. Zdarza się, że dostawca przesyła gotowe opisy produktów, jakie posiada w swoim magazynie. Jeśli współpracuje z większą liczbą sklepów, oznacza to powielanie tych samych treści, co nie jest korzystne z punktu widzenia SEO.

Ochrona danych osobowych

W związku z wprowadzeniem RODO (rozporządzenia o ochronie danych osobowych) od 25 maja br. pojawiają się wątpliwości, kto w przypadku dropshippingu jest odpowiedzialny za przetwarzanie danych osobowych i co to oznacza zarówno dla sprzedawcy, jak i dla dostawcy. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Cyfryzacji, administratorem danych osobowych jest tu co do zasady sklep internetowy. Żeby mógł on przekazać innemu podmiotowi dane klientów, musi z nim zawrzeć odpowiednią umowę zastrzegającą kwestie związane z przetwarzaniem tych danych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.