Badania eye-trackingowe

Badania eye-trackingowe

Eye tracking, czyli po polsku okulografia, to metoda prowadzenia badań, zarówno ilościowych jak i jakościowych, których wyniki można wykorzystać w wielu dziedzinach. Polega ona na śledzeniu ruchów gałki ocznej za pomocą specjalistycznej aparatury, a następnie przedstawianie pomiarów w postaci map, schematów i wykresów.

Eye tracking jest szczególnie użytecznym narzędziem jeśli chodzi o marketing. Zaczynając od reklamy: zarówno tej w prasie, telewizji czy Internecie, jak i typowego outdooru, okulografia pozwala nam na zbadanie elementów, które najszybciej przyciągnęły wzrok klienta i miejsc, na które patrzył najdłużej. Przy ilości reklam, które nas otaczają i walczą o naszą uwagę, przeciętnemu komunikatowi poświęcamy nie więcej niż kilka sekund, zatem dzięki takim informacjom można stworzyć reklamę, która w tak krótkim czasie, dzięki idealnemu dopasowaniu do odbiorcy, jest w stanie przekazać mu pożądane treści.

Podobnie ma się sprawa w przypadku zastosowania badań eye trackingowych w handlu. Układ produktów na półkach sklepowych, jak i również plan półek sklepowych w centrach handlowych, nie jest dziełem przypadku. Oprócz standardowych badań konsumenckich, stosuje się także testy okulograficzne, by określić które miejsca przyciągają wzrok w pierwszej kolejności i te, których raczej unikamy, w jaki sposób robi zakupy przeciętny klient i czego poszukuje. Przy takich pomiarach często stosuje się mobilne aparaty do badań, na przykład w postaci specjalistycznych okularów.

Badania eye trackingowe są ważnym narzędziem w przypadku sprawdzania użyteczności strony internetowej – analogicznie do powyższych przypadków, śledzi się tor spojrzenia przeciętnego użytkownika, by zoptymalizować stronę www. Wyniki badań często przedstawia się w postaci tzw. heat map, które poprzez stopniowanie kolorów obrazują miejsca, na których wzrok użytkownika zatrzymywał się najdłużej, a które zupełnie ominął.

Ciekawym zastosowaniem dla tego typu badań jest także zwiększanie użyteczności i ergonomii wielu produktów, od takich codziennego użytku jak telefony, urządzenia AGD czy tablice rozdzielcze samochodów, bo bardziej specjalistyczne, jak np. kokpity kabin samolotów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.