Metaversum – czym ma być?
gru06

Metaversum – czym ma być?

Pojęcie metaverse po raz pierwszy pojawiło się w 1992 r. w powieści fantastyczno-naukowej amerykańskiego autora Neala Stephensona pt.: „Zamieć”. Odnosiło się do wirtualnej rzeczywistości, w której ludzie prowadzili drugie życie. Termin ten odżył i od jakiegoś czasu coraz częściej o nim słyszymy. Podejmowane są próby stworzenia takiej wirtualnej rzeczywistości, która ma być praktycznie równoległa do rzeczywistej. Metaverse to nowa trójwymiarowa odsłona Internetu, integrująca olbrzymią liczbę trójwymiarowych wirtualnych przestrzeni, w których ludzie – miliony ludzi – wchodzą ze sobą w interakcję, ale również wpływają na ich zawartość. Nazywa się też metaverse marzeniem Marka Zuckerberga. Wydaje się, że rebranding firmy i zmiana nazwy platformy społecznościowej, znanej dotąd pod nazwą Facebook, na Meta, były nieprzypadkowe. Zuckerbergowi marzy się przeniesienie rzeczywistości do świata wirtualnego, gdzie ludzie będą mogli pracować, grać, bawić się i relaksować. Ta śmiała wizja nie jest wcale aż tak fantastyczna ani aż tak odległa, jak na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Metaverse powstaje już dzisiaj. Jego podstawą jest należąca do Facebooka platforma Horizon, która umożliwia stworzenie własnego wirtualnego domu, świata czy miejsca pracy. Oczywiście jest kilka czynników, bez których urzeczywistnienie tego projektu nie będzie możliwe. To przede wszystkim nowoczesny hardware, czyli sprzęt potrzebny do korzystania z metaverse – m.in. gogle VR, inteligentne okulary AR czy rękawice haptyczne, które umożliwiają wyczuwanie kształtów i powierzchni wirtualnych obiektów. Niezbędna także będzie nowoczesna infrastruktura. Co prawda już teraz tysiące osób gra w sieciowe gry, nie wymagające płynnego transferu dużej ilości danych, ale metaverse powstanie wtedy, gdy będziemy potrafili stworzyć „grę”, w którą będą mogły grać nie tysiące, ale miliony uczestników na całym świecie. Nie obędzie się też bez olbrzymiej mocy obliczeniowej, która będzie m.in. obsługiwać algorytmy sztucznej inteligencji. Jednym z najważniejszych założeń metaverse jest możliwość współtworzenia zawartości przez uczestników. Do tego będą służyć wirtualne platformy, takie jak te, z których dzisiaj korzystamy: Facebook, YouTub czy TikTok. Będą one jednak musiały być w pełni trójwymiarowe. Za tym wszystkim stoją oczywiście zyski. Pandemia oraz kryzys klimatyczny przyczyniły się do zmniejszenia zapotrzebowania na konsumpcję dóbr materialnych. Tworzy się zatem w to miejsce zapotrzebowanie na te niematerialne. Ale nie tylko z tego powodu przedsięwzięcie ma licznych przeciwników. Roger McNamee, jeden z inwestorów Facebooka, uważa to za zły i niebezpieczny pomysł. Również Frances Haugen, była pracowniczka Facebooka, która wyniosła z firmy i przekazała prasie tysiące dokumentów obciążających firmę, wyraziła obawy dotyczące metaversum. Mówiła m.in. o wyjątkowo uzależniającym charakterze takiego wirtualnego środowiska, a także o niebezpieczeństwie odłączania się od prawdziwej rzeczywistości. Ponadto jej zdaniem metaverse zagraża bezpieczeństwu danych...

Czytaj dalej
Awaria Facebooka, Instagrama i WhatsAppa
paź14

Awaria Facebooka, Instagrama i WhatsAppa

Mimo że awaria Facebooka, Instagrama i WhatsAppa trwała jedynie kilka godzin, odbiła się szerokim echem wśród użytkowników. Duże znaczenie ma fakt, że obecnie portale społecznościowe służą nie tylko do komunikacji osób prywatnych, ale są przede wszystkim kanałem promocji i sprzedaży, na którym swoją działalność opiera wiele firm. Czy awaria może mieć długofalowe skutki? Kosztowna awaria Facebooka 4 października przez 6 godzin nie działał portal Facebook, a także należące do spółki aplikacje – Messenger, Instagram oraz WhatsApp. Jako przyczynę wskazuje się błąd w aktualizacji protokołu BGP, infrastruktury umożliwiającej komunikację między podsystemami i podsieciami. W wyniku awarii wartość aukcji Facebooka spadła o 5 procent. Każda godzina przerwy kosztować miała 545 tysięcy dolarów. Taka utrata pieniędzy dotyczy właściciela spółki, jednak w wyniku awarii pieniądze straciły także firmy, które swoją działalność oparły na sieciach i aplikacjach społecznościowych. Obecnie spółka, do której należą portale Facebook oraz aplikacje Whatsapp, Instagram i Messenger jest jednym z największych na rynku internetowym sprzedawców reklam. Platformy i kanały social media oferują możliwość promocji, a także sprzedaży produktów. Dają także możliwość prowadzenia działalności influencerskiej, silnie powiązanej z nie tylko z branżą marketingową, ale także innego typu działalnością. Z samego Facebooka na całym świecie korzysta 2,44 miliardów internautów. Z tego powodu, mimo że przerwa w działaniu trwała 6 godzin i minęło od niej kilka dni, mogła nadszarpnąć zaufanie użytkowników biznesowych. Spadek notowań Facebooka na giełdzie obniżył także akcje innych firm technologicznych. Spółka traci na wartości od kilku tygodni Notowania Facebooka maleją już od kilku tygodni. Wartość spółki od 10 września spadła o kilkanaście procent. Cieniem na działalności firmy kładą się ostatnio informacje ujawnione przez byłą pracownicę spółki. Według Frances Haugen właściciele firmy mają świadomość szkodliwego wpływu Instagrama na najmłodszych użytkowników. Oprócz tego z narzędzi udostępnianych przez spółkę korzystają również kartele narkotykowe i handlarze kobietami. Ponadto algorytmy aplikacji wspierają dezinformację i...

Czytaj dalej
Koniec Adobe Flash
sty29

Koniec Adobe Flash

Prawie 25 lat od premiery Adobe Flash firma Adobe przestała wspierać oprogramowanie. Oficjalnie nastąpiło to 31 grudnia 2020 roku, jednak odchodzenia od programu zapowiedziano już kilka lat wcześniej. Prawdziwe zmiany z tym związane widoczne są jednak dopiero od 12 stycznia 2021, kiedy zaczęto blokować treści oparte na technologii Adobe Flash. Niektórym przedsiębiorstwom przysporzyło to sporych kłopotów. Adobe Flash – do czego był wykorzystywany? Technologia Adobe Flash umożliwiała tworzenie interaktywnych elementów na stronach internetowych. W programie budowano również animacje, proste gry oraz reklamy. Od kilku lat technologię na wielu stronach zastępowano HTML5. Koniec Adobe Flash nie jest zaskoczeniem Głównie ze względów bezpieczeństwa i przestarzałą technologię, z Adobe Flash od kilku lat rezygnowały już niektóre firmy, a także przeglądarki internetowe. Efektem był znaczny spadek stron internetowych wykorzystujących oprogramowanie. Już trzy lata temu co najmniej raz dziennie takie strony odwiedzało jedynie 17 procent internautów. Od dłuższego czasu zapowiadany był także koniec wspierania Adobe Flash przez jej producenta. Oficjalnie wsparcie Adobe zakończyło się 31 grudnia ubiegłego roku. Od 12 stycznia blokowane są natomiast treści oparte na tej technologii. Mimo zapowiedzi stanowcze kroki w celu usunięcia technologii z Internetu spowodowały zamieszanie w funkcjonowaniu niektórych firm. O zakończeniu wspierania i znaczeniu Adobe Flash przekonali się zarządcy kolei China Railway Shenyang, której system, wykorzystujący wspomnianą technologię, zatrzymał się i uniemożliwił poruszanie się pociągów na niemal 20 godzin. Koniec wspierania Adobe Flash – co to oznacza dla użytkowników? Twórca oprogramowania, firma Adobe, zaleca odinstalowanie Adobe Flash z komputerów. Nie muszą martwić się o to natomiast użytkownicy systemu Windows 10, w których technologia zostanie automatycznie usunięta wraz z najnowszą aktualizacją. Dla osób, które chcą usunąć Adobe Flash ręcznie z systemu, firma przygotowała poradnik, dostępny na oficjalnej stronie...

Czytaj dalej
Przydatne narzędzia do pracy zdalnej
kw.30

Przydatne narzędzia do pracy zdalnej

W ostatnich tygodniach praca zdalna osiągnęła niespotykany dotąd zasięg. Jeszcze nigdy w historii tak wiele osób nie pracowało ze swoich domów. Jednak rozwiązanie takie ma szereg zalet, a obecnie dostępnych jest wiele narzędzi, które czynią pracę zdalną łatwą i przyjemną. Największym wyzwaniem podczas samotnej pracy w domu jest komunikacja z pozostałymi współpracownikami, przełożonym, czy klientami. Istnieje kilka narzędzi, które umożliwiają kontakt zarówno pisemny, jak i w formie rozmów video, czy telekonferencji. Jednym z nich jest Slack, czyli komunikator tekstowy i video. Za jego pomocą możliwe jest również udostępnianie plików, więc sprawdzi się przy telekonferencjach i prezentacjach online. Jeśli jednak potrzebujemy programu, który obsłuży większą ilość połączeń video, lepiej skorzystać z Zoom, który w darmowej wersji pozwala na połączenie do 100 osób, a w wersji płatnej liczba ta może być pięć razy większa. Program ten dodatkowo integruje się ze sprzętem do telekonferencji, który posiadają niektóre firmy. Za jego pośrednictwem możliwe jest także udostępnienie ekranu komputera. W pracy zdalnej przydatne jest również stworzenie wspólnej przestrzeni do przechowywania plików. Popularnym narzędziem przeznaczonym do tego celu jest Dropbox, który w bezpłatnej wersji posiada 2 GB pojemności. Innym jest Google Drive, czyli dysk online, na którym można wrzucać dowolne pliki, wzbogacony o dodatkowe narzędzia takie jak arkusz kalkulacyjny, edytor tekstu i aplikację do przygotowywania prezentacji. Do zarządzania zadaniami przyda się natomiast Trello. Pozwala na tworzenie tablic z karteczkami, na których zaznaczone są zadania do wykonania. W notatkach poza tekstem umieszczać można również pliki oraz linki. Tak stworzoną tablicę można udostępniać innym użytkownikom. Jest to narzędzie intuicyjne, proste, a przy tym bardzo praktyczne. Gdy nie możemy spotykać się w biurze i obserwować tego, co robimy, warto skorzystać z aplikacji umożliwiających przesyłanie zrzutów i nagrań ekranu. Można je wrzucić w formie linku do maila, a widoczne elementy można albo zaznaczać, albo zakrywać. ShareX sprawdzi się szczególnie przy szkoleniach, kiedy czasem ciężko coś wytłumaczyć bez obrazu. Do zdalnego planowania spotkań lub telekonferencji przyda się natomiast Calendly, który można połączyć ze swoim kalendarzem Google czy Outlook. Po wygenerowaniu linku widoczne będą wolne terminy i zaplanowane aktywności. Dzięki temu inne osoby będą mogły zarezerwować spotkanie z wybranym...

Czytaj dalej
Koronawirus a ruch w sieci
mar31

Koronawirus a ruch w sieci

Kolejne ograniczenia w przemieszczaniu się będące skutkiem epidemii koronawirusa spowodowały, że wiele aktywności przeniosło się do internetu. Praca zdalna, szkoła online, czy po prostu więcej czasu, jaki spędzamy w domu wpływają na znaczne obciążenie sieci. Rozpoczął się trzeci tydzień od kiedy wprowadzono w życie ograniczenia w otwarciu sklepów, punktów usługowych, szkół i instytucji. Od tego czasu wiele osób musi uczyć się i pracować w domu, część natomiast ma więcej czasu z uwagi na zamknięcie ich zakładów pracy. To spowodowało, że domowe sieci są użytkowane w znacznie większym stopniu niż dotychczas, a rozmowy telefoniczne wydłużyły się o kilkadziesiąt procent. Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje, że przesył danych zwiększył się nawet o 40%, szczególnie w godzinach rannych i wczesnopopołudniowych, czyli w czasie, kiedy część osób rozpoczyna pracę zdalną. Analitycy przedstawiają dane, z których wynika, że zwiększenie natężenia ruchu sieciowego widoczne jest przede wszystkim w kategoriach aplikacje i tele- i wideokonferencje. Zwiększył się również streaming wideo, nawet o 100% w godzinach rannych i wczesno-południowych. Obecnie o tych porach widoczne jest spowolnienie sieci domowych oraz firmowych sieci VPN, jednak eksperci wskazują, że prawdziwe spowolnienie (lockdown) może dopiero nastąpić. Obecnie prędkość zmniejszyła się w krajach, które zostały najbardziej dotknięte epidemią, czyli we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Niemczech, czy Austrii. Sieć jest natomiast najbardziej obciążona we Francji, Szwecji, Irlandii i Hiszpanii, ale obniżenie prędkości jest w tych krajach niewielkie. Dane z Polski dostępne są natomiast na dzień 13 marca, kiedy ograniczenia nie były jeszcze tak daleko posunięte. Wówczas spadek prędkości przesyłania danych nie przekraczał jednego procenta. Natomiast według raportu Instytutu również operatorzy sieci komórkowych odnotowali znaczny wzrost długości rozmów telefonicznych. Zgodnie z raportem długość rozmów w Orange wzrosła o połowę, a UPC zauważył wzrost o...

Czytaj dalej
Reklamy wideo w internecie – nowe standardy
lut27

Reklamy wideo w internecie – nowe standardy

Nowe zasady wprowadzone dla reklam internetowych, których długość przekracza 8 minut, zostały ustanowione przez CfBA. Informacja została oficjalnie podana kilka dni temu. Na szczęście na dostosowanie się przeznaczony jest tzw. okres przejściowy, który ma wynosić około 4 miesiące. Wprowadzenie nowych standardów ma nie wpłynąć w sposób znaczący na całą branżę reklamową. Jakie zmiany? Najważniejszą zmianą, jaka się szykuje, jest to, że reklamy wideo nie będą mogły być przerywnikami materiału, który użytkownik właśnie ogląda. Chyba każdy przyzna, że to wygodne rozwiązanie. Spoty puszczane w trakcie wideo potrafią bardziej zdenerwować i zniechęcić odbiorcę, niż przynieść realną korzyść promowanej marce. Kolejna, równie ważna zmiana dotyczy reklam, które puszczane są jeszcze przed odtworzeniem filmu. Wyznaczona została ich maksymalna długość. Spoty nie będą mogły być teraz dłuższe niż 61 sekund. Jeżeli natomiast przekraczają one 31 sekund to opcja przewinięcia musi pojawić się po maksymalnie 5 sekundach. To również ma być wyjściem naprzeciw użytkownikom. Zmiany dotyczą również banerów reklamowych pojawiających się w trakcie oglądania filmów. Przykrywają one często dość sporą część odtwarzanego wideo. Dlatego CfBA postanowiło, że maksymalny rozmiar takich treści nie może zajmować więcej, niż 20% powierzchni odtwarzacza. Skąd takie zmiany standardów? Jest to zrozumienie potrzeb użytkowników, którzy za reklamami w sieci nie przepadają. Zrzeszenie CfBA, wprowadzając takie zmiany, miało na celu eliminacje reklam, które mogły być zbyt natarczywe i irytować odbiorców. Co grozi za nieprzestrzeganie zasad? Reklama może zostać zablokowana przez przeglądarkę, jeżeli okaże się, że nie została dostosowana do najnowszych standardów. Wówczas użytkownik podczas oglądania otrzyma jeszcze mniejszą ilość treści reklamowych. I choć wydaje się to pozytywne, warto pamiętać, że wiele portali, na których odtwarza się treści wideo, utrzymuje się właśnie ze środków otrzymywanych za wynajem wirtualnej powierzchni reklamowej. Dlatego filmy są darmowe. Jeżeli udostępnianie miejsca na reklamę będzie zbyt mało rentowne – portale te mogą zacząć pobierać dodatkowe opłaty od użytkowników. Nowe standardy mają służyć przede wszystkim komfortowi użytkownika. Jednak w dłuższej perspektywie mogą one oznaczać dla niego dodatkowe koszty. Wiele darmowych dotychczas portali, które utrzymują się z reklam, może zacząć pobierać opłaty od swoich...

Czytaj dalej