Wymagania dotyczące użyteczności dla strony mobilnej

Media technology illustration with mobile phone and icons

Zdecydowanie coraz więcej użytkowników wykorzystuje urządzenia mobilne do przeszukiwania zasobów znajdujących się w sieci. Priorytetem dla takiego użytkownika jest możliwość dotarcia w miarę szybki i bezproblemowy sposób do poszukiwanych przez niego informacji. Stąd tak istotne jest odpowiednie dopasowanie aplikacji mobilnej, aby dostarczała ona niezbędnej wiedzy, nie zmuszając przy tym poszukującego do żmudnych przeklików i przewijania ekranu.

Mimo, że telefony, tablety i inne urządzenia mobilne mają coraz lepsze i większe wyświetlacze, nie zmienia to faktu, że do wyświetlenia tekstu jest znacznie mniej miejsca niż w tradycyjnym laptopie czy komputerze stacjonarnym. Dlatego nie wystarczy kompresja samej strony www i dopasowanie jej rozmiarami do niewielkich wyświetlaczy urządzeń mobilnych. Aplikacje powinny być w taki sposób skonstruowane, aby ich przeglądanie nie wymagało zużycia dużego transferu danych, a mało istotne informacje nie przesłaniały istotnych treści danej strony.

Oczekiwania użytkownika

Osoby korzystające z aplikacji mobilnych mają zupełnie inne oczekiwania względem przeglądanych stron, w porównaniu z użytkownikami desktopowymi. Z reguły zależy im na dotarciu do podstawowych i najważniejszych informacji, przekazanych w miarę skondensowany sposób. Mniej istotnym staje się oprawa graficzna strony czy część rozrywkowa. Połowicznym rozwiązaniem jest stosowanie programów takich jak Opea Mini, które kompresują daną witrynę do wielkości przekątnej telefonu. Strony w tym wydaniu często stają się mało lub wcale nieczytelne, a dotarcie do jakiejkolwiek informacji jest bardzo utrudnione.

Menu

Zasadnicznym wyróżnikiem, charakteryzującym użyteczną aplikację mobilną jest odpowiednio zbudowane menu. Przy jego projektowaniu należy wziąć pod uwagę sposób, w jaki mobilny użytkownik obsługuje ekran. Najczęściej jest to forma dotykowa za pomocą palca lub rysika. Dlatego projektowanie menu wyboru, które wymusza na użytkowniku przytrzymanie danej zakładki, a następnie przesunięcie się po drzewie wybory w inne miejsce, nie jest dobrym rozwiązaniem. W momencie oderwanie palca menu zwinie się, a poszukiwana informacja stanie się ponownie niemożliwa do wyświetlenia. Pożądanym jest natomiast tworzenie w miarę przejrzystych ikon wyboru, ze stosunkowo dużą powierzchnią akcji. Aczkolwiek przy mocno rozbudowanej ścieżce dostępu z wykorzystaniem ikon należy pamiętać o zminimalizowaniu ilości przeklików, jakich musi dokonać użytkownik. Zmuszanie go do kilku, kilkunastu kliknięć w celu dotarcia do informacji, będzie skutkowało odejściem internauty od danej aplikacji.

Przy projektowaniu mobilnej wersji strony ważnym jest również wzięcie pod uwagę systemu operacyjnego, z jakiego użytkownik może korzystać. Przykładowo w przypadku platformy Android może dojść do automatycznego rozwijania się niektórych elementów strony, które przysłonią pozostałą jej część. Tym samym dalsza nawigacja zostanie znacząco ograniczona lub wręcz będzie niemożliwa.

Zawartość strony, czyli kontent

W przypadku stron desktopowych ważna jest atrakcyjna szata graficzna, która przyciąga wzrok oraz zachęca do klikania w poszczególne ikony. W przypadku użytkownika mobilnego, wykorzystującego smartfona czy tablet, kluczową rolę odgrywa zawartość merytoryczna aplikacji. Sama grafika staje się sprawą drugorzędną. Aplikacja ma być przede wszystkim użyteczna, czyli szybko się ładować oraz zawierać najistotniejsze informacje. Zbyt duże nasycenie jej grafiką będzie obciążało transfer danych, spowalniało ładowanie treści oraz istotnie wpływało na zużyty limit transferu.

Dodatkowo stronę mobilną można wyposażyć w moduł geolokalizacji GPS. Dzięki temu możliwe będzie wyszukanie pożądanej przez użytkownika informacji z uwzględnieniem jego aktualnego położenia. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się na stronach zawierających informacje o firmach, sklepach czy restauracjach. Dzięki temu możliwe jest wyszukanie najbliżej położonego obiektu jaki interesuje użytkownika.

Reasumując, przy budowaniu użytecznych aplikacji mobilnych należy pamiętać, że użytkownik z niej korzystający ma zupełnie inne oczekiwania i wymagania, niż użytkownik desktopowy. Dla niego liczy się szybkość i łatwość w dotarciu do poszukiwanej informacji. Szata graficzna i kolorystyka aplikacji mają drugorzędne znaczenie. Wersja mobilna powinna szybko się ładować, nie obciążać znacząco transferu, a sposób wyświetlenia poszukiwanej informacji powinien być czytelny zarówno w na mniejszym jak i większym wyświetlaczu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *