Trendy w projektowaniu stron na 2016 r.

Projektowanie stron internetowych

fot. Rawpixel.com/bigstockphoto.com

Projektowanie stron internetowych, podobnie jak każda zbliżona dziedzina tego typu usług, wymaga śledzenia i dostosowywania koncepcji do obowiązujących trendów. Rok 2015 stał pod znakiem minimalizmu, prostoty i jak największej użyteczności. Jaki będzie rok 2016?

Od dłuższego już czasu można było zaobserwować odchodzenie od rozbudowanych stron, przesyconych kolorami, ruchomą grafiką oraz treścią (tekstami, grafiką i zdjęciami). Web designerzy stawiali na stonowane barwy, oszczędną typografię, witryny typu one page oraz intuicyjną nawigację. Z uwagi na entuzjazm, z jakim przyjął się nowy kierunek – w sieci pojawiło się bardzo wiele stron o minimalistycznym, czasami wręcz ascetycznym charakterze, w przyszłym roku możemy spodziewać się jego (nieco zmodyfikowanej) kontynuacji.

Podstawą projektowania www będzie nadal funkcjonalność, wyrażona między innymi w przejrzystości i czytelności witryny, łatwości w obsłudze oraz jej dostosowanie do parametrów urządzeń mobilnych (responsywność). Z pewnością zachowany zostanie trend umieszczania wszystkich treści na jednej stronie przewijanej góra-dół, poprzez tak zwane scrollowanie (one page design). Odejście od zakładek odsyłających do poszczególnych podstron i treści zastąpi prosta w obsłudze nawigacja, przyjmująca coraz częściej postać pojedynczej zakładki, umieszczonej zwykle w prawym górnym rogu strony, z której rozwija się proste menu (hamburger menu).

Wyrazem minimalizmu, związanego między innymi z ograniczeniem ilości publikowanych na stronie treści, będzie również – popularne już teraz – zamieszczanie tak zwanego hero image, pojedynczego obrazka, zdjęcia, krótkiego filmu lub dynamicznej prezentacji, zawierającej dodatkowy tekst/hasło przewodnie całej witryny. Zajmując większą część ekranu, ma ono za zadanie wstępną prezentację strony oraz zachęcenie do jej lepszego poznania. Pomimo ograniczenia znajdujących się na stronie treści, bardzo duży nacisk będzie kładziony na jej interaktywność, wyrażoną na przykład w animowanym menu, dynamicznych slajdach czy zastosowaniu efektu parallax, umożliwiającego przesuwanie wybranego fragmentu witryny z inna prędkością niż pozostałe.

Trendem dominującym, korespondującym z wszystkimi do tej pory omówionymi kierunkami, będzie flat design, polegający na projektowaniu płaskich elementów graficznych, a tym samym unikaniu gradientów, cieniowania i sztucznej głębi. Zgodnie z jego założeniami, typografia witryny powinna być jak najbardziej prosta i czytelna, jednakowa pod względem czcionki i fontu dla wszystkich zamieszczonych treści. Interesującym rozwiązaniem może być zastosowanie przezroczystych przycisków (ghost buttons), mających zazwyczaj cienkie obramowanie i napis w środku. Zachowując minimalizm, przejrzystość strony i jej intuicyjność, flat design proponuje również wkomponowanie elementów w żywych barwach (kolorowe i energetyczne akcenty), jeszcze większego niż dotychczas wykorzystania ikon – dopasowanych stylistycznie do całej witryny oraz zastosowanie długich cieni, nadających poszczególnym elementom witryny wrażenie przestrzenności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *