Skąd brać zdjęcia na strony internetowe?
Cze06

Skąd brać zdjęcia na strony internetowe?

Mówi się, że za pomocą jednego obrazu można przekazać milion słów i przedstawić emocje, które są nie do opisania. Dlatego ciekawa oprawa graficzna danego bloga, materiału prasowego czy innego newsa jest podstawą do zachęcenia odbiorcy do zapoznania się z jej treścią. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na źródło, z jakiego będzie pochodziła dodana grafika. O ile zdjęcia są własnością samego autora publikacji, nie występuje tu problem praw autorskich i licencji na ich udostępnianie. Inaczej sprawa wygląda, gdy musimy skorzystać z grafiki, której sami nie jesteśmy współtwórcą. Wiele osób sięga w tym momencie do wyszukiwarki Google, żeby stamtąd pobrać interesujące zdjęcie. Jednak należy pamiętać, że znajdujące się tam grafiki i fotografie, niezależnie od tego, że są wystawione w sieci do publicznego wglądu, nie zawsze mogą być kopiowane i rozpowszechniane na innych stronach. Konsekwencje łamania praw autorskich Podstawą jest sprawdzenie praw autorskich i zasad do komercyjnego wykorzystania zdjęcia. Wykorzystanie zdjęcia bez zgody autora może nieść za sobą poważne sankcje prawne, w tym i finansowe. Pokrzywdzony w ten sposób autor fotografii ma prawo do żądania usunięcia skutków naruszenia praw autorskich oraz może dochodzić zadośćuczynienia w formie wynagrodzenia pieniężnego. Aby uniknąć tego typu sytuacji warto skorzystać z darmowych baz i katalogów zdjęć, gdzie z ich wykorzystanie nie należy płacić. Bezpłatne źródła fotografii Zdjęcia bezpłatne są dostępne z reguły na licencji Creative Commons lub Public Domain. Można również znaleźć bezpłatne stocki na otwartej licencji royalty free. Do tego typu baz ze zdjęciami należy między innymi popularny Sxc.hu (Freeimages.com). Serwis ten zawiera ponad 400 000 zdjęć, z których większość jest dobrej i bardzo dobrej jakości. W opcji wyszukiwania zaawansowanego można określić jaki typ zdjęcia czy grafiki nas interesuje oraz na jakich zasadach może ona zastać przez nas użyta. Należy tylko zwrócić uwagę, że jeżeli produkt z dodanym z tego źródła zdjęciem będzie dalej odsprzedany ( mowa tu o wykorzystaniu zdjęć np. do stworzenia komuś szablonu strony ) to za takiego stocka będzie trzeba już zapłacić. Na innym serwisie Flickr.com można znaleźć wiele bezpłatnych grafik, gdzie również nie trzeba podawać źródła ich pochodzenia. Są tu jednak również zdjęcia opatrzone skrótem – dostępne na licencji Creative Commons. Udostępnianie stocków na licencji Creative Commons oznacza niepełne zrzeczenie się praw autorskich przez osobę udostępniającą dane zdjęcie. W praktyce oznacza to, że najczęściej przy wykorzystaniu tego typu fotografii na swojej stronie, należy podać link do strony, z której jest ona pobrana. Z tego typu rozwiązania korzysta między innymi Wikkimedia Commons, na której znajduje się ponad 15 milionów zdjęć, grafik i innych treści audio-wizualnych. Wszystkie zawarte tu materiały można dowolnie kopiować i modyfikować z zastrzeżeniem podania źródła i autora pierwotnego produktu oraz pod warunkiem dalszego udostępnienia stworzonego przez siebie dzieła na...

Czytaj dalej
Jak zarobić na stronie internetowej?
Maj07

Jak zarobić na stronie internetowej?

Wartość przeznaczanego budżetu reklamowego na promocję poszczególnych marek i produktów w internecie wzrasta niezmiennie od kilku już lat. Tym samym stwarza to możliwości dodatkowego zarobku dla właścicieli posiadających swoje własne strony internetowe. Żeby zacząć jednak zarabiać, należy w pierwszej kolejności trafić w odpowiednią niszę i dotrzeć do sprecyzowanej grupy odbiorców. Wśród ogromnej ilości stron, które funkcjonują już od kilku bądź kilkunastu lat w sieci i docierają z informacjami do bardzo szerokiego grona odbiorców, nie ma sensu próbować ich przeskoczyć. Łatwiejszą drogą będzie rozeznanie rynku odbiorcy – czytelnika i znalezienie takiej luki, której jeszcze nikt nie wykorzystał bądź informacje w danym temacie są nadal trudno dostępne. Dzięki temu, zapewniając odpowiednio wartościowe treści na stronie, jesteśmy w stanie trafić na sporą grupę odbiorców, którzy zapewnią wartościowy ruch na serwisie. I tutaj trafiamy na pierwszą zasadę tworzenia strony internetowej czy bloga, na którym w przyszłości chcielibyśmy dodatkowo zarabiać. Warunkiem koniecznym do spełnienia jest posiadanie odpowiednio dużego grona unikalnych użytkowników, którzy będą w miarę regularnie odwiedzać serwis. To z pewnością zacznie przyciągać reklamodawców, którzy sami będą zgłaszali chęć zamieszczenia reklamy na danej stronie. Należy tylko pamiętać o ostrożnym doborze treści wyświetlanych reklam oraz ich ilości na stronie. Internauta jest wręcz przewrażliwiony już na punkcie wyskakujących okienek reklamowych i boksów z migającymi promocjami. Jeżeli reklamy będą zbyt nachalne, merytorycznie niezwiązane z tematyką danej strony internetowej, może to skutkować obniżeniem odwiedzalności serwisu. Drugim ze sposobów zarobienia na własnej witrynie internetowej jest komercyjne wysyłanie mailingów. Jeżeli posiadamy bazę adresów, pozyskanych na przykład z rejestracji na newslettera lub z opcji założenia konta, można ją zmonetyzować. Jednak sprawa wygląda analogicznie do sytuacji z zamieszczaniem reklam w formie graficznej. Baza adresów, która będzie zbyt mocno eksploatowana, czyli zbyt często wykorzystywana do zewnętrznego mailingu, przestanie być bazą dochodową. Działania takie powinny być prowadzone z rozwagą, formy i treści rozsyłanych informacji powinny być dostosowane do profilu i preferencji użytkownika, który nam swoje dane kontaktowe pozostawił. Zbyt częsty mailing typowo reklamowy może skutkować prośbami o usunięcie danych z naszej bazy. Każdy kto budował lub buduje bazę adresów jest świadomy, że na jej stworzenie potrzeba czasu, natomiast stracić ją można w jednej chwili. Żeby pozyskiwać jak największe grono odbiorców i aktywnych użytkowników znowu powraca zasada pierwsza. Czyli tworzenie unikalnych treści o jak największej wartości merytorycznej dla użytkownika. Bez tego internauta nie pozostawi do siebie namiaru mailowego, bo nie będzie w tym widział żadnej korzyści dla siebie. Jeżeli posiadamy wartościowe treści na stronie, a część z nich jest archiwizowana, to można spróbować zarobić na płatnym dostępie do tych treści. Polega to na tym, że użytkownik musi zapłacić niewielką kwotę za uzyskanie dostępu do treści, które nie są aktualnie wyświetlane na stronie. Sposób czwarty zarobienia...

Czytaj dalej
Najpopularniejsze systemy CMS
Lut28

Najpopularniejsze systemy CMS

CMS to inaczej system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie umożliwiające stworzenie i aktualizowanie między innym stron internetowych przedsiębiorstw. W obecnych czasach posiadanie własnej strony internetowej przez firmę jest niemal koniecznością, a klient poszukujący informacji na temat danego produktu, usługi czy samej firmy, ma większe zaufanie do tych, które posiadają własny serwis www. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań w postaci darmowych systemów oprogramowania, które umożliwiają prowadzenie, aktualizowanie i w miarę proste zarządzanie treścią i plikami danej strony. Wszystko oparte jest na zasadach Open Source, czyli nie wymaga poniesienia dodatkowych nakładów finansowych na zakup oprogramowania. Jest to szczególnie ważne dla funkcjonowania mikro i małych przedsiębiorstw, które najczęściej dysponują ograniczonymi zasobami finansowymi. Poniżej zestawienie 5 najpopularniejszych darmowych CMS-ów, które w prosty sposób umożliwią zarządzanie własną stroną internetową: Joomla System ten pozwala na proste zarządzanie treścią strony głównej, jak i podstron. Umożliwia grupowanie treści w kategorie. Umożliwia prowadzenie bloga, forum internetowego czy kalendarza. Posiada wiele ciekawych funkcji i dodatków. Dzięki niemu można stworzyć elastyczny i prosty w obsłudze serwis. Joomla nie ma wielkich wymagań technicznych. Wystarczy dostęp do bazy MySQL i wsparcie dla PHP. Olbrzymia społeczność tego oprogramowania oraz dostęp do wielu wtyczek zapewnia stałe wsparcie techniczne oraz nieustanny dostęp do coraz to nowszych rozwiązań do zarządzania zawartością danych na stronie. Od administratora strony opartej o Joomlę nie wymaga się wielkich umiejętności programistycznych. WordPress Jego ogromną zaletą jest prostota obsługi, Jednakże sprawdza się on przede wszystkich jako CMS do prowadzenia blogów i forów internetowych. Większość dostępnych w nim szablonów dedykowana jest pod wyświetlanie postów, tagów czy archiwum. Mnogość dostępnych tu darmowych szablonów może jednak wymagać od użytkownika wprowadzenia kilku istotnych zmian, które umożliwią prowadzenie firmowej strony internetowej. Korzystanie z serwisu umożliwia pełna dokumentacja w języku polskim. Jednak przy rozbudowanych stronach system ten się nie sprawdzi. MODx Zastosowanie tego systemu zarządzania treścią jest uzasadnione do tworzenia serwisów, które w przyszłości zostaną mocno rozbudowane. Pozwala on bowiem na tworzenie indywidualnych rozwiązań i dostosowanie witryny do własnych potrzeb. Niestety w przypadku małego przedsiębiorstwa może okazać się zbyt skomplikowany do zarządzania. O ile wymagania tego systemu są niewielkie, czyli wsparcie PHP i dostęp do bazy MySQL, o tyle samo wprowadzanie treści i zmian na stronie jest nieco skomplikowane. Szczególnie odstraszyć może dostępna tu ilość pól do wypełnienia i rozwijalne menu wyboru poszczególnych funkcji. Podstawową zaletą tego oprogramowania CMS jest rozbudowana dokumentacja, która daje możliwość programistom budowania własnych aplikacji opartych na tym frameworku. Świetnie sprawdza się również do stawiania statycznych treści na stronie. Drupal Wdrożenie samego systemu jest nieco bardziej skomplikowane od tych powyżej wymienionych i prawdopodobnie będzie wymagało przeszkolenia pracowników. Nie sprawdza się do tworzenia prostych, mało skomplikowanych witryn. Raczej jego funkcjonalność nastawiona jest na potrzeby coraz...

Czytaj dalej
Najgorzej oceniane darmowe systemy CMS
Lut21

Najgorzej oceniane darmowe systemy CMS

Postawienie własnej strony internetowej za pomocą opensourcowych CMS-ów jest dziś bardzo prostym zadaniem. Duża liczba systemów zarządzania treścią pozwala na odpowiednie dopasowanie swojego dzieła do wymagań, jakie przed nim stawiamy. Większość użytkowników, korzystających z systemów opartych o licencję wolnego oprogramowania, nie wymaga od nich zbyt wiele. Mimo to nawet darmowe CMS-y potrafią stać na bardzo wysokim poziomie. Jednak w tym tekście nie napiszemy, który z nich wybrać. Napiszemy natomiast, których z nich należy unikać, aby nie narażać się na stres oraz nieprzyjemności związane z zarządzaniem stroną. Oczywiście należy wziąć pod uwagę to, że ten ranking, jak każdy inny jest nieco subiektywny i należy go traktować raczej jako wskazówkę, ponieważ każdy z użytkowników posiada inne preferencje i priorytety, które mogą zadecydować o ostatecznym wyborze. 1. Novius OS Novius OS jest bardzo zaawansowanym systemem zarządzania treścią, potrafiącym obsługiwać wiele platform z jednego panelu administracyjnego, co jest jego największą zaletą. Ponadto posiada on niezwykle dużą ilość funkcji, co jednak skutkuje brakiem stabilności oprogramowania, a także jest niezwykle trudny w obsłudze, przez co nie znajduje on tylu sympatyków co inne systemy. 2. eXtreme-Fusion CMS eXtreme-Fusion jest polskim menadżerem zarządzania treścią. Ten CMS należy do dość prostych w obsłudze oraz wydajnych, dzięki czemu strony oparte na nim działają szybko. Wadą eXtreme-Fusion CMS są jednak małe możliwości jego rozbudowy oraz brak wsparcia innych użytkowników, jak ma to miejsce w przypadku innych systemów zarządzania treścią. 3. Mac’s CMS Pomimo, że ten projekt znalazł się w półfinałach konkursu organizowanego przez Microsoft, w roku 2009, jest jednak bardzo słabo oceniany przez użytkowników. Głównymi wadami jest kiepskie bezpieczeństwo, słabe możliwości rozbudowy portalu, a także trudności w obsłudze. 4. CompactCMS Ten CMS, jak sama nazwa wskazuje, stawia na prostotę i niskie wymagania. Pomimo szybkości działania oraz kompaktowej obsługi, nie jest szczególnie lubianym rozwiązaniem, głównie ze względu na kiepski poziom aktualizacji oraz dużą liczbę błędów jakie zawiera. 5. Mambo Projekt Mambo jest kolejnym z CMS opartych na licencji wolnego oprogramowania, chociaż twórcy wprowadzili do niej klika ograniczeń, co spowodowało konflikt z częścią programistów, którzy rozpoczęli niezależny projekt Joomla! Niestety Mambo nie jest aktualizowany tak często jak inne projekty, a także nie posiada tak licznej sceny. 6. E107 System e107 jest rozpowszechniony zgodnie z warunkami licencji GNU GPL, co sprawia, że jest on całkowicie darmowy. Został on stworzony głównie w celu obsługi stron domowych oraz blogów, a także serwisów średniej wielkości. Nie zapewnia on jednak szerokiego wsparcia innych użytkowników, a aktualizacje nie są wydawane na bieżąco. Fakt ten odstrasza wielu użytkowników. 7. Fudanemt Fudanemt został stworzony do obsługi małych i średnich stron internetowych z nastawieniem na początkujących użytkowników. Z tego też względu jest on pozbawiony bardziej zaawansowanych funkcji, co sprawia, że niekiedy...

Czytaj dalej
WordPress – wady i zalety systemu CMS
Lut05

WordPress – wady i zalety systemu CMS

Jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpowszechnionych systemów do zarządzania treścią. Generalnie przyjęło się, że w znaczącej większości korzystają z niego osoby prowadzące różnego typu blogi. Początki jego powstania sięgają 2002 roku. Jednak wraz z jego rozwojem oraz po wielu modernizacjach, a także dzięki tysiącom wtyczek, zaczyna coraz bardziej przypominać CMS. Tym samym z powodzeniem może być użyty do zaprojektowania i zarządzania prostymi stronami internetowymi. WordPress jest to darmowa aplikacja, oparta na licencji Open Source (Otwartym Oprogramowaniu). Jego obsługa nie wymaga od użytkownika znajomości kodowania w HTML, CSS czy PHP. Program można dowolnie konfigurować, tym samym dostosowując do indywidualnych wymagań. Z szerokiej galerii dostępnych szablonów stron można wybrać układ graficzny dla tworzonej strony internetowej. Wszystko to jest możliwe dzięki dodatkowym wtyczkom, dostępnym do pobrania na stronie domowej WordPressa. Zazwyczaj większość wtyczek i dodatkowych funkcji można pobrać w wersji bezpłatnej. W przypadku płatnych nakładek, pobierana kwota jest praktycznie symboliczna. Przy dobrze skonfigurowanej aplikacji i dodaniu odpowiednich pluginów z powodzeniem można jej używać również do prowadzenia zaawansowanych serwisów, takich jak sklepy internetowe czy serwisy informacyjne. Zalety oprogramowania WordPress to między innymi: Prosty i przejrzysty w obsłudze, nie wymaga znajomości PHP czy HTML. Instalacja wybranych szablonów i wtyczek odbywa się poprzez kliknięcia opcji zainstaluj. Duża społeczność internetowa oraz wsparcie techniczne znacząco ułatwiają rozwiązywanie bieżących problemów użytkowników, tych mniej lub bardziej zaawansowanych. Kilkanaście tysięcy wtyczek i szablonów umożliwia praktycznie nieograniczone możliwości modyfikacji oprogramowania i dostosowanie go do własnych indywidualnych potrzeb. Stąd WordPress traktowany jest typowy CMS. Rozbudowana możliwość zarządzania menu pozwala na wprowadzanie kategorii, stron lub dodawanie kolejnych pól w formularzach. Wady skryptu: Mimo udostępnienia wielu darmowych szablonów graficznych stron, pozostają one w wielu przypadkach niemal identyczne. Natomiast każda własna próba modyfikacji w celu stworzenie unikalnego wyglądu, wymaga już znajomości CSS i HTML. Wiele wtyczek posiada swoje duplikaty, które zostały stworzone przez różnych autorów. Dlatego należy poświęcić sporo czasu na znalezienie tej właściwej i najbardziej optymalnej. Poza tym, każde dodanie kolejnej wtyczki, a tym samym dołączenie nowych funkcjonalności do skryptu, wpływa znacząco na obniżenie jego wydajności. W porównaniu z pozostałymi skryptami, bezpieczeństwo WordPressa pozostawia wiele do życzenia. Oczywiście jest to również zależne od wrażliwości dodatkowej zawartości strony. Podsumowując, można uznać, że jest łatwy i przystępny skrypt, umożliwiający stworzenie podstawowej wersji prostej strony internetowej lub bloga. Do bardziej zaawansowanych działań potrzebne będzie doinstalowanie wielu wtyczek, które mogą wpłynąć niekorzystnie na samą wydajność...

Czytaj dalej
Czym są portale WEB 2.0?
Sty31

Czym są portale WEB 2.0?

WEB 2.0 można określić jako filozofię, która ma na celu zgromadzenie, wokół danego serwisu internetowego, jak największej ilości użytkowników (internautów). Wszystko opiera się na temacie stworzenia wirtualnej wspólnoty, gdzie zdecydowana większość treści publikowanych na danym serwisie będzie pochodziła od samych jej członków. Z założenia to Internauci mają decydować o tym co ważne, stają się zarówno twórcami i odbiorcami danych treści. Serwisy WEB 2.0 stały się siła napędową do zmiany podejścia w kwestii działań marketingowych przedsiębiorstw. Powstaje marketing wirtualnych społeczności. Aktualnie wszelkie działania firm dążą do tego, aby stworzyć jak najbardziej optymalne środowisko dla wirtualnego użytkownika, do którego będzie chciał przynależeć i w którym będzie mógł swobodnie, za pomocą danych mu tam narzędzi, własnoręcznie kreować część wizerunku firmy. W tym celu przedsiębiorstwa powinny mieć świadomość faktu, że muszą dostarczyć użytkownikowi odpowiednio wysoki poziom wykorzystywanej technologii. Przede wszystkim powinny: zapewnić sprawne zarządzanie projektami – technologia musi chronić przed niepożądanymi atakami hakerów lub niekontrolowanym dostępem do danych osobowych przynależących do społeczności użytkowników, zaś sam system musi umożliwiać sprawne zarządzanie serwisem, zintegrować zastosowane rozwiązania – często wykorzystywane kanały RSS, czyli grupy formatów sieciowych, umożliwiają na szybkie kontakty między firmą a klientem, a także samymi klientami, dzięki możliwości publikacji często zmieniających się treści, szczególnie pochodzących z blogów, forum czy wiadomości, określić optymalny poziom kosztów w stosunku do planowanych efektów – niekoniecznie zwiększone nakłady na bardzo zaawansowane rozwiązana przyniosą relatywnie niskie zmiany w odbiorze samego serwisu przez Internautę, zastosować optymalizację pomiędzy zaawansowanymi technologiami wyświetlania stron, zawierającymi skomplikowane elementy programistyczne, a szybkością i łatwością w dostępie do pożądanych przez odbiorcę treści na niej się znajdujących. Serwisy WEB 2.0 są jednym ze sposobów budowania relacji z klientem i utrzymania jego lojalności. Dodatkowo coraz większe znaczenie mają kampanie promocyjne oparte o tę technologię, gdzie klient – użytkownik internetu ma możliwość aktywnego kreowania i uczestnictwa w tym...

Czytaj dalej
Strona 8 z 9« Pierwsza...56789