Strony typu One Page

One Page

fot. obuart/bigstockphoto.com

 

Decyzja o założeniu strony internetowej, oprócz określenia jej charakteru, naszych potrzeb i oczekiwań, powinna uwzględniać również wybór jej rodzaju – czy ma to być portal informacyjny, sklep internetowy, blog firmowy, rozbudowana witryna z wieloma podstronami, a może coraz bardziej popularna strona typu One Page (Single Page).

Wpisany w obowiązujący ostatnimi czasy minimalizm, a także nawiązujący do projektów pierwszych witryn internetowych, trend projektowania stron www, sprowadzający się do zamieszczania wszystkich treści tylko na jednej stronie (są one podzielone na odpowiednie segmenty, najczęściej umieszczone jeden pod drugim), stanowi alternatywę dla przeładowanych informacjami, animacjami, interaktywną grafiką, dużą ilością fotografii oraz muzyką w tle serwisów.

Witryna typu One Page jest jedną stroną podzieloną na kolejne sekcje, zawierające określone grupy informacji, do których możemy przejść przewijając stronę w dół (scrollując) lub posługując się odpowiednio zaprojektowanym menu, przenoszącym nas prosto do poszukiwanych przez nas treści. Nawigacja strony umożliwia w ten sposób swobodne przechodzenie do poszczególnych sekcji, bez potrzeby ładowania kolejnych podstron. Dzięki otwartemu charakterowi oraz strukturze zestawiającej blok tekstowy z blokiem zachęcającym do dokonania transakcji (call-to-action), pojedyncza strona umożliwia szybką i atrakcyjną prezentację produktu lub oferty, bez zasypywania użytkownika zbędnymi z jego punktu widzenia treściami.

Zalety Single Page

Oprócz wyżej wskazanych, zaletą strony typu One Page jest jej wysoka interaktywność, wynikająca z możliwości zastosowania na przykład ciekawej – nawiązującej kontakt z użytkownikiem – formy graficznej, dynamicznych wskaźników, ruchomych obrazów, animacji i tym podobnych, niewykluczająca się z powyższym prostota projektu i sposobu przekazywania informacji oraz dostosowanie witryny do jej przeglądania zarówno na komputerze, jak i za pomocą urządzeń mobilnych (swoista responsywność).

Wady witryny typu One Page

Ograniczeniami wynikającymi z jej specyfiki są natomiast: redukcja objętości contentu (ograniczenie zawartości strony), brak możliwości przedstawienia rozbudowanej oferty oraz, wskazywane najczęściej, trudności w pozycjonowaniu witryny, polegające przede wszystkim na konieczności zastosowania specjalistycznych zabiegów optymalizacyjnych, sprowadzających się do dostosowania parametrów strony do wymogów wyszukiwarki (jej robotów), między innymi poprzez podział zawartych na stronie treści na części, nadanie im odpowiednich tytułów, zadbanie o właściwie dobrane słowa kluczowe oraz przydzielenie kolejnym sekcjom oddzielnych adresów URL.

Rozważając korzyści i trudności wynikające z posiadania strony internetowej typu One Page, warto zastanowić się nad celem, jaki poprzez jej uruchomienie i prowadzenie chcemy osiągnąć. Prosta i estetyczna forma pojedynczej strony świetnie sprawdzi się na przykład jako nowoczesna wizytówka naszej działalności, zachęcająca użytkownika do skorzystania z prezentowanej oferty. Jeśli zależy nam natomiast na szczegółowym opisie danego produktu lub usługi wybierzmy witrynę, która pozwala na znaczne rozbudowanie jej struktury. W takim wypadku, Page One może stanowić swego rodzaju zaproszenie, odsyłające do strony właściwej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *