Strona przyjazna Google

optymalizacja

stuartmiles/bigstockphoto.com

Każda strona internetowa, niezależnie od tematyki, powinna być przede wszystkim użyteczna i przyjazna – zarówno dla jej potencjalnych użytkowników, jak i dla wyszukiwarki Google (najczęściej używanej przez Polaków). Co to oznacza?

Internauci poszukujący w sieci określonych informacji zazwyczaj wpisują w okno wyszukiwarki konkretne sformułowania, czyli tak zwane słowa-klucze. Wyniki wyszukiwania, mające postać listy rankingowej, wskazują im witryny najbardziej wartościowe pod względem zawartości. Ustawienie stron w wynikach wyszukiwarki nie jest przypadkowe. Roboty indeksujące Google (Googleboty) klasyfikują poszczególne strony ze względu na ich funkcjonalność, łatwość w obsłudze oraz oryginalność. Aby strona miała szansę znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania (większość użytkowników przegląda jedynie pierwszą dziesiątkę rankingu), musi spełniać warunki narzucone przez Google.

Przede wszystkim, dana witryna oraz jej kolejne podstrony powinny mieć odpowiednie tytuły (title) zapisane w kodzie, skonstruowane zgodnie z określonymi zasadami, takimi jak: unikanie stałych elementów nazwy na początku tytułu, optymalna długość mieszcząca się w granicach 50-65 znaków (maksymalna to 75 znaków) oraz zawieranie w sobie słów kluczowych dopasowanych do zawartości danej strony. Dla potrzeb procesu pozycjonowania (zabiegi wspomagające uzyskanie przez stronę jak najwyższego wyniku wyszukiwania w wyszukiwarce Google), niezwykle ważny jest również precyzyjny opis witryny (description), zawierający słowa, którymi może posługiwać się osoba poszukująca informacji. Ze względu na preferencje wyszukiwarki, opis warto wprowadzić ręcznie. Kolejnymi elementami istotnymi dla Google są adres URL (unikalny adres, pod którym znajduje się dana witryna), który powinien być maksymalnie uproszczony, zrozumiały i poprawny pod względem zapisu oraz tak zwane znaczniki, czyli nagłówki poszczególnych treści (h1, h2, h3…), które powinny posiadać prawidłową strukturę oraz zachowaną hierarchię (odpowiednią kolejność). Dbając o pozycję naszej witryny warto unikać umieszczania na niej nadmiernej ilości linków wychodzących, to znaczy takich, które są odnośnikami do stron zaprzyjaźnionych, należących na przykład do naszych partnerów biznesowych.

Bardzo ważną kwestią, wpływającą na pozycję strony w rankingu Google (PageRank), jest jej treść. Jakość i aktualność zamieszczanych na stronie tekstów, zdjęć lub innych elementów graficznych jest kluczowa dla osiąganych przez nią wyników. Publikowane teksty powinny być przede wszystkim unikatowe (najlepiej, żeby były tworzone samodzielnie) oraz poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym. Teksty przestarzałe, powielone z innych wpisów lub zaczerpnięte z innych domen – co w wielu przypadkach może być uznane za plagiat mają znacznie mniejszą wartość niż wpisy oryginalne i zaktualizowane. Powinny one być również przejrzyste i czytelne, pozbawione zamaskowanych odnośników lub słów kluczowych. W przypadku zamieszczenia na stronie zdjęć lub grafiki, warto zadbać o ich opis zawierający odpowiednie słowa, które mogą być zauważone i zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki. Jednocześnie warto ograniczyć ilość i rozmiar zamieszczanych fotografii, ponieważ przeciążana strona traci na swojej użyteczności, co również nie jest obojętne dla wyszukiwarki Google. Jeśli decydujemy się na wyodrębnienie poszczególnych kategorii produktów bądź usług prezentowanych za pomocą strony, dla ułatwienia ich wyszukiwania (a tym samym utrzymania pozycji witryny w stawce rankingu) powinniśmy opatrzyć je krótkimi opisami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *