Przewijanie wypiera klikanie, czyli efekt mobile

Przewijanie wypiera klikanie

Przewijanie stron jest jednym z głównych trendów w projektowaniu www. Web designerzy wykorzystują takie rozwiązania bardzo chętnie, ponieważ trend ten cechuje się łatwością wykonania. Wykorzystywanie przewijania zamiast klikania w szczególności wynika z chęci dostosowania się do nowoczesnych urządzeń mobilnych. Jak wskazują badania, obserwuje się coraz więcej wejść na różne strony z urządzeń mobilnych takich jak smartfon, tablet, czy fablet. Niejako wymusza to na nowoczesnych witrynach stosowanie rozwiązań, które wymagają więcej przewijania zamiast klikania.

Dzięki temu użytkownik ma większą swobodę i wygodę w poruszaniu się z przeglądarki www na własnym urządzeniu mobilnym. Przesuwana treść buduje pozytywne wrażenia i doświadczenia użytkownika. Jedna strona jest znacznie łatwiejsza do nawigacji z kanału mobilnego, a także łatwiejsza do połączenia. Stanowi to doskonałą alternatywę dla stron, które wymagają klikania i odsłaniania coraz to większej ilości stron.

Mówiąc o przewijaniu jako trendzie w projektowaniu www, należy pamiętać o jego korelacji z możliwością skupienia uwagi przez użytkownika. Nawiązując do badań Jackoba Nielsena z NN/g można stwierdzić, że zaraz po załadowaniu strony, użytkownik poświęca 80 procent swojej uwagi na zapoznanie się z treściami (do około 800 pikseli do góry). Na uwagę zasługuje fakt, że pozostałe informacje (nie ważne jak długie) osoba czytająca przyswaja w zaledwie 20 procentach.

Mając na względzie, że koncentracja uwagi jest najsilniejsza pomiędzy 200 a 500 pikselem od góry, web designerzy w tym właśnie zakresie powinni umieszczać najważniejsze informacje. Dodatkowo podczas projektowania one site’ów nie powinni przesadzać z ich długością.

Przewijanie zamiast klikania jest współcześnie bardzo pożądane przez projektantów www. Bez względu na to, czy jest to coś banalnego jak np. nagłówek, który się zmienia po przewinięciu, czy też strona w orientacji horyzontalnej, bądź efekt paralax. Korzystając z Parallax Scrolling grafik jest w stanie kontrolować głębie obiektów (zdjęć, tekstów, nagłówków) na stronie, dzięki kontroli szybkości ich poruszania podczas przewijania strony.

Jednakże scrollowanie ma również swoje słabe strony. Przeprowadzone badania na Arizona State University pozwalają wnioskować, że scrollowanie negatywnie wpływa na proces zrozumienia u osób o niskiej pamięci krótkotrwałej. Okazuje się, że tym osobom łatwiej przychodzi zapoznawanie się z tekstem, który jest podzielony na sensowne sekcje i przedstawiony na osobnych podstronach.

Biorąc pod uwagę rozwój nowoczesnych urządzeń mobilnych, a także zwiększającą się liczbę ich użytkowników, można założyć, że przewijanie będzie upowszechniać się coraz bardziej, wypierając tym samym klikanie.

Okazuje się, że one page design jako trend projektowy jest bardzo popularny. Pozwala on na różnorodne eksperymenty. Może się łączyć z video w tle, lub animacjami tworząc ciekawą witrynę. Trend ten jest szczególnie popularny dla stron, który promują jakieś wydarzenie, bądź konkretny produkt. Często wykorzystywany jest w promocji restauracji oraz klubów. Może stanowić alternatywę dla tradycyjnej ulotki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *