Największe grzechy twórców stron internetowych

Business man Sitting with Internet Web Sites

Właściwe przygotowanie serwisu internetowego wcale nie należy do najprostszych rzeczy. I nie chodzi tu wcale o trudności związane z czysto technicznymi rzeczami, czyli programowaniem, znajomością specjalistycznego języka, czy optymalizacją witryny pod wyszukiwarki. Problem niejednokrotnie zaczyna się przy samej fazie projektowania strony i podstron, gdzie często zdarza się, że pomijany jest aspekt „użyteczności” tworzonej strony pod względem osób ją w przyszłości przeglądających.

Serwis internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty, funkcjonalny. Zawierać treści zgodne z profilem witryny. Zastosowana grafika nie może być przesadzona. Poszczególne elementy graficzne w postaci obrazków i zastosowanej czcionki powinny być spójne na wszystkich podstronach i nie wywoływać uczucia chaosu u przeglądającego ją użytkownika. Nie można również zapominać o optymalizacji własnych kosztów. Dlatego, jeżeli jest to sklep internetowy, czy nawet zwykły sklep, ale z wystawioną ofertą produktów do sprzedaży, opisy poszczególnych towarów powinny być jasne i szczegółowe. Ograniczy to pojawiającą się w przyszłości ilość telefonów czy maili z zapytaniami o dodatkowe informacje odnośnie produktów. Poza tym unikalny i jasny opis dodatkowo zachęci potencjalnego użytkownika przeglądającego witrynę do pozostania na niej i zrealizowania swoich potrzeb zakupowych.

Oto kilka najczęściej popełnianych błędów twórców stron internetowych, które potrafią skutecznie zniechęcić internautę:

1. Mało przemyślana szata graficzna, w tym źle dopasowane kolory do branży, której witryna dotyczy

Na wstępie można spotkać strony z tak zwaną stroną powitalną. Nie ma na niej treści, a jedynie aktywny przycisk wymuszający wykonanie kolejnej akcji typu „wejście”. Taka podstrona nie wnosi nic do samej treści strony, a jedynie wywołuje zniechęcenie do dalszej eksploracji.

Wewnątrz serwisu wszystko przeładowane jest grafiką, do tego poukładaną w nieco chaotyczny sposób. Użytkownik atakowany jest mnóstwem bodźców wizualnych, które odciągają go od właściwych treści na stronie. Układ graficzny dotyczy również sposobu konstruowania menu strony. Niejasne opisy poszczególnych zakładek, w tym z użyciem wielu czcionek jednocześnie, skutecznie odstraszają od dalszego klikania.

2. Strony grające i flashowe

Nie ma chyba nic bardziej irytującego, jak strona internetowa wybuchająca toną dźwięków sekundy po załadowaniu. Zabieg niestety kompletnie nieudany – nie każdy internauta jest melomanem. Do tego dochodzi problem ze znalezieniem na stronie odpowiedniego buttona, który muzykę wyłączy. To czasem graniczy z cudem.

Druga strona medalu to ciężkie pliki graficzne zamieszczone we flashu. Z jednej strony twórca serwisu może wykazać się tutaj swoim talentem graficznym, bądź firma może zamieścić obrazki w dobrej jakości. Jednak należy mieć na uwadze, że nie każdy użytkownik korzysta z najszybszego połączenia internetowego i superwydajnego procesora w komputerze. Skutkiem tego będzie problem z wczytaniem się grafiki flashowej, długim ładowaniem strony, a w konsekwencji opuszczeniem jej przez internautę.

3. Banery, logotypy, treść na stronie

Często na stronach sklepów internetowych pojawiają się banery promujące dany produkt czy usługę. Jeżeli jednak baner jest zbyt duży, nachalny i animowany, będzie odwracał uwagę przeglądającego od innych treści na stronie. Dobrze, jeżeli już promuje daną rzecz, aby był klikalny i umożliwił bezpośrednie przejście do opisu promowanego na grafice. W przypadku grafik animowanych, które reklamują jednocześnie kilka rzeczy, czyli wersji rotujących, należy właściwie ustawić czas rotacji. Jeżeli grafika będzie zmieniała się zbyt wolno, będzie to powodowało frustrację użytkownika w oczekiwaniu na wyświetlenie się pożądanej treści. Zbyt szybki czas rotacji spowoduje, że przekaz będzie nieczytelny, a zawarte informacje zleję się w jeden niejasny komunikat.

Logo firmy nie powinno być zbyt duże, ale również pod względem jakości grafiki dostosowane do ogólnego wyglądu strony. Często w sieci pojawiają się profesjonalne strony z nowoczesnym designem i wielkim logo firmy, którego wygląd przypomina nieudaną zabawę dziecka Paintem.

4. Gdzie jestem, w co kliknąłem i jak stąd wyjść

Ważnym elementem strony, ułatwiającym jej przeglądanie, jest nawigacja. Warto, aby strona zawierała ścieżkę nawigacyjną, a jej użytkownik nie czuł się zagubiony pomiędzy tysiącami podstron i zakładek. Świetnie sprawdza się również wyróżnienie zakładki przenoszącej na stronę główną serwisu. Coraz częściej spotyka się jednak brak zakładki „Strona główna”, a powrót do niej umożliwia kliknięcie w firmowe logo. Czy takie rozwiązanie jest lepsze – to musi ocenić już indywidualnie sam użytkownik.

5. Rzecz istotna w sklepie internetowym – cofanie akcji

Bardzo dobrym i pożądanym przez kupujących w przypadku sklepów internetowych, jest możliwość cofnięcia wykonanej akcji. Pierwsze kliknięcie w przycisk „kupuj” powinno mieć możliwość wycofania i ewentualnej rezygnacji. Produkt zawsze może być kliknięty przez pomyłkę, bądź konsument zmieni zdanie co do wybranego produktu. Stąd ważne jest, aby miał możliwość wycofania się z tej transakcji, a potwierdzenie ostatecznej listy zakupów było zamieszczane na samym końcu formularza zakupowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *