Jak skonstruować adres URL?

Adres URL strony internetowej

Tworzenie strony internetowej, podobnie jak realizacja jakiegokolwiek innego projektu, wymaga szczegółowego opracowania planu, uwzględniającego wszystkie składowe i parametry. Oprócz wyboru konkretnej nazwy domeny, projektu graficznego oraz odpowiedniego skomponowania struktury witryny, niezwykle istotne, zarówno ze względu na zachęcenie użytkowników sieci do odwiedzenia tworzonego portalu, jak i pod względem jakości pozycjonowania strony, jest właściwe skonstruowanie tak zwanego adresu URL.

URL (ang. Uniform Resource Locator) jest ujednoliconym formatem adresowania wszelkich zasobów dostępnych w internecie (informacji, danych, plików, usług, poczty elektronicznej i tym podobnych). W zależności od charakteru zamieszczanych na stronie odnośników (plików) możemy zastosować bezwzględny adres URL – wykorzystywany w przypadku linków zewnętrznych, odsyłających do innych serwisów, zawierający pełną ścieżkę dostępu, będący niezależnym od lokalizacji danego pliku z linkiem lub względny adres URL, wykorzystywany przy zamieszczaniu linków prowadzących do wewnętrznych zasobów witryny, zawierający przesunięcie o kilka niższych/wyższych odnośników.

W przypadku witryny internetowej (http) URL oznacza unikalny adres, pod którym znajduje się dana strona. Bez względu na rodzaj witryny, do której kieruje, każdy adres URL posiada określoną strukturę, składającą się z

  • elementu wskazującego wykorzystywany protokół (http://),
  • nazwy domeny (adresu danej domeny),
  • tak zwanej domeny najwyższego rzędu (TLD) – części znajdującej się po kropce (na przykład „pl”),
  • nazwy katalogu znajdującego się na serwerze oraz określenia dokładnego pliku umieszczonego na serwerze, razem z jego rozszerzeniem („plik.html”).

Z myślą o wygodzie potencjalnych odbiorców strony oraz o efektywnym procesie pozycjonowania witryny, warto zastosować tak zwane przyjazne adresy URL (friendly URL), które dzięki zwięzłości i przejrzystości zapisu pozwalają na wygodne tworzenie zakładek do poszczególnych elementów treści, są łatwiejsze do odczytania i zapamiętania przez użytkowników sieci oraz do zaindeksowania przez wyszukiwarki internetowe. Długie i niezrozumiałe odnośniki (hiperłącza) nie zachęcają internautów do odwiedzania wskazywanej za ich pomocą witryny (nie są wiarygodne) – przyjazne adresy najczęściej zawierają słowa kluczowe, opisujące zawartość i charakter danej strony www.

W celu skonstruowania poprawnego (skutecznego) adresu URL warto przestrzegać określonych zasad, takich jak:

  • unikanie mało czytelnych, utrudniających zapamiętanie i odtworzenie adresu znaków – dopuszczalne są litery alfabetu łacińskiego (preferowane małe), cyfry, znak podkreślenia, myślnik oraz kropka w celu zapisania rozszerzenia w nazwie pliku;
  • optymalna długość adresu wynosząca do dwudziestu znaków (dłuższe nazwy mogą zostać nie wyświetlone w całości w wyszukiwarce);
  • brak znaków specjalnych i spacji – w celu rozdzielenia wyrazów należy stosować myślnik (podkreślnik łączy wyrazy w jedną frazę);
  • rezygnacja z końcówek – taki adres będzie traktowany przez wyszukiwarkę jako słowo kluczowe (znaczenie w pozycjonowaniu);
  • identyfikator strony powinien składać się z wszystkich adresów stron znajdujących się w strukturze danej witryny – powinien rozpoczynać się od katalogu głównego i kończyć się na wybranej podstronie;
  • każda strona lub etykieta znajdująca się w strukturze witryny powinna posiadać zdefiniowaną nazwę przyjaznego adresu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *