Jak mierzyć konwersję na stronie?

Wskaźnik konwersji na stronie

fot. tashatuvango/bigstockphoto.com

Podstawowym narzędziem marketingu internetowego jest strona www. W większości przypadków, bez względu na jej charakter oraz poruszaną tematykę, służy ona zaprezentowaniu i zachęceniu odbiorców treści internetowych – będących potencjalnymi klientami, do skorzystania z przedstawianej oferty. Specyfika e-marketingu sprawia jednak, że skuteczność danej witryny nie jest wyłącznie zależna od wyniku sprzedaży produktów, usług czy wartości intelektualnych. Podstawowym celem podejmowanych działań jest pozyskanie (nawiązanie relacji) i utrzymanie jak największej, ściśle określonej grupy odbiorców.

Analizując czynniki wpływające na efektywność stron internetowych, coraz częściej brane są pod uwagę takie wskaźniki, jak wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych, ruch użytkowników na stronie oraz tak zwany wskaźnik konwersji. O ile dwa pierwsze są najczęściej rezultatem mniej lub bardziej skutecznych zabiegów pozycjonowania strony (SEO), utożsamianych jednak ze sztucznym kreowaniem popularności witryny, o tyle określona konwersja wydaje się niejako naturalnym następstwem działań podejmowanych wokół oraz na danej stronie.

Czym zatem ona jest?

Konwesja (ang. conversion) oznacza określone – oczekiwane przez właściciela lub administratora witryny – działanie ze strony unikalnych użytkowników, będące bezpośrednią odpowiedzią na skierowaną do nich ofertę i, co istotne, mające przełożenie na zyski z jej sprzedaży oraz profity płynące ze strony reklamodawców. W zależności od rodzaju prowadzonej strony (sklep internetowy, blog, portal informacyjny i tym podobne), jej celem (formą) będzie złożenie zamówienia i/lub dokonanie zakupu, skorzystanie z przedstawionej na stronie oferty, zapisanie się do newslettera oraz rejestracja użytkowników (założenie konta na stronie), będące jednoznaczne z pozyskaniem stałych odbiorców treści, kliknięcie w banner itd.

Mierzenie konwersji danej strony internetowej sprowadza się do określenia jej wskaźnika (CR – conversion rate), wyrażonego w stosunku ilości konwersji (dokonanych działań – osiągniętego celu) do liczby osób odwiedzających witrynę. Ustalenie poziomu wskaźnika możliwe jest na przykład poprzez wykorzystanie narzędzi analitycznych, powszechnie dostępnych w sieci, takich jak na przykład Google Analytics. Dzięki ich zastosowaniu jesteśmy w stanie między innymi wygenerować raporty dotyczące interesujących nas wskaźników, eksportować je w określonych formatach, integrować z aplikacjami e-commerce (elektronicznej sprzedaży), a także pozyskiwać dane z nieograniczonej liczby stron internetowych – jeśli mamy taką potrzebę.

Określenie wskaźnika konwersji możliwe jest również we własnym zakresie (tak zwanym ręcznym sposobem), poprzez zestawienie liczby unikalnych odwiedzin danej strony z ilością dokonanych przez jej użytkowników działań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *