Content marketing, czyli jak pisać, by zatrzymać użytkownika

Content Marketing

fot. kchungtw/bigstockphoto.com

O być, albo nie być jakiejkolwiek strony internetowej w znacznym stopniu decyduje liczba odwiedzających ją użytkowników. Tak zwany ruch sieciowy jest wyznacznikiem atrakcyjności i skuteczności serwisu. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku witryn promujących wybraną markę lub ofertę. Jak zatem pozyskać i, co najważniejsze, zaangażować (utrzymać) użytkowników danej strony?

Jedną z form promocji w sieci, przekładającą się również na liczbę odwiedzin, jest content marketing (z ang. marketing treści), oparty przede wszystkim na publikowaniu i upowszechnianiu atrakcyjnych dla użytkownika artykułów. Content, będący podstawą działań promujących daną witrynę, to nic innego, jak treść strony internetowej, opisująca konkretne (lub mniej konkretne) zagadnienie. Odpowiednio napisany, może przyczynić się do budowania pożądanego wizerunku promowanej firmy/postaci. Co to oznacza?

Zgodnie z maksymą „wyróżnij się, albo zgiń”, opracowując plan marketingowy danej strony internetowej, musimy pamiętać o czynniku sprawiającym, że będzie ona – przynajmniej w określonym zakresie – wyjątkowa. Użytkownik mający do wyboru miliony informacji (setki na ten sam temat), nie zwróci uwagi na powtarzającą się treść. Unikalność tekstu z pewnością wpłynie na jego zainteresowanie całą witryną, a także wspomoże proces pozycjonowania strony oraz pozwoli nam uniknąć prawdopodobieństwa przywłaszczenia cudzej własności intelektualnej.

Content pozwalający przyciągnąć uwagę użytkownika i zdobyć jego zaangażowanie powinien charakteryzować się ponadto: zwięzłością, rzeczowością, atrakcyjnością – zarówno pod względem językowym, jak i merytorycznym, użytecznością, czytelnością i przejrzystością oraz interaktywnością.

Z uwagi na charakter mechanizmu odbierania i przyswajania znajdujących się w sieci treści (większość użytkowników jedynie przegląda zawartość witryn internetowych), zamieszczane na stronach teksty powinny być w miarę krótkie, napisane treściwym, ale przystępnym językiem, bez tak zwanego „lania wody” i powtarzania wybranych zwrotów. Powinny być również rzeczowe, przedstawiające rzetelne i ciekawe informacje. Wiążąca się z powyższym atrakcyjność treści może być zwiększona, poprzez zastosowanie odnośników (linków) odsyłających do pokrewnych informacji, podstron lub zaprzyjaźnionych witryn. Istotne są tutaj również czytelność i przejrzystość tekstu, zapewniające zrozumienie i przyswojenie przez użytkowników przedstawionych treści.

Użyteczność contentu, wyrażająca jego edukacyjny wymiar, pozwala na wykorzystanie przez użytkowników przedstawianych w nim informacji w szerszym kontekście i wspomaga budowanie wizerunku promowanej strony, jako profesjonalnej i wartej ponownego odwiedzenia. Sprzyja również nawiązaniu trwałej relacji z użytkownikiem, stanowiącej tak naprawdę klucz do sukcesu promowanej witryny – zaangażowanie użytkowników pozwala stworzyć wokół upowszechnianej marki/produktu społeczność, przyciągającą nowych odbiorców. Interaktywności treści sprzyja między innymi zadawanie pytań w tekście lub w kolejnych śródtytułach, zwracanie się bezpośrednio do użytkowników oraz zachęcanie do prowadzenia dyskusji na przedstawiany temat.

Napisanie dobrego contentu, oprócz pozyskania rzetelnych informacji oraz przestrzegania określonych zasad, wymaga również dbałości o spójność i klarowność tekstu – zwarty tekst, pisany tak zwanym lekkim piórem „szybciej się czyta” i jest łatwiej przyswajalny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *